2013-03-26, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kan se när listan skapades, 18 november 2011, och när den inkom till HR, 21 november samma år. Om FB:s telefonlista hade något som helst intresse före TR hade den, eller utdraget, lämnats till TR. Men det var efter förlusten som polisen insåg att listan kunde vara intressant och begärde ut den från Tele2. Och av den listan gjordes ett utdrag som lämnades till HR. Polisen var bara intresserad av att styrka åtalet, den letade naturligtvis inte efter annan GM då.

Jag har inte fått svar på hur FB:s telefontrafik skulle kunna fria FB.

Ja, det kan du säkert. Men du kan fortfarande inte se NÄR polis begärde ut den från mobiloperatören. Det har de förmodligen gjort redan i början av augusti. Du är väl inte så dum att du inte förstår att polisen redan kan ha haft listan plockade ut de uppgifter som var intressanta för åtalet och sände in det till rätten?
Citera
2013-03-26, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har förstått att du vill göra intryck av att veta allt om precis allting, men så fungerar ju inte verkligheten som du vet. Alla är bra på något men ingen är bra (eller bäst) på allt.

Att anta och tro är det samma som att inte veta. Förmodligen betyder kanske. Kanske är ett ord som inte bekräftar något. Det är som att säga att man inte har en susning. Alltså VET vi inte. Varken du, jag eller någon annan huruvida FB är kollad eller inte. Varför skulle ett förhör med frågan om alibi med FB isåfall vara sekretessbelagt? Är han omyndigförklarad? Har han ett förståndshandikapp? Är han omyndig? Har han skyddad identitet? Nej.

Vad som är naivt i mina ögon, är att blunda för att det polisen misslyckats med i sin utredning (dvs att fälla FS för mordet på Marina) kan innebära att det finns en annan historia med en annan GM till detta hemska dåd.

Dom bestämde sig med en gång, med hänvisning till magkänslor bland annat, vem som låg bakom det som då var "Marinas försvinnande". Hela utrednigen är gärningsmanna styrd. Man frågar om man sett FS vid bankomaten vid uttagen vi diskuterat. Men inte många får frågan om dom sett Marina. Det ÄR fullt möjligt att det VAR Marina som tog ut pengar. Det ÄR möjligt att det var FS. Det kan vara vem som helst av dom som jag ser det.

Jag hade gärna sett FB lite mer utredd. Då kunde man utesluta honom i hela diskussionen om det visade sig att han hade ett kontrollerat alibi.
Jag sätter mina slantar på att dom inte kollat honom alls. För han har inte samma bakgrund som FS. Dom bestämde sig för FS efter hans tidigare misstag i livet samt att han var inneboende med Marina.

Du vet väl att det förekommer våld, drogmissbruk och mord i även familjer som av omgivningen ses som välbärgade, sociala, välutbildade också? Det är inte bara folk som lever på socialbidrag som utför brott.

Nu är det inte bara FB:s förhör som FS inte fick ut. Han har ju bara en innehållsförteckning. Han har inte något av de själva förhören. Förutom det om Hollandsspåret. Det innebär inte att alla hörda har skyddad identitet, är förståndshandikappade eller vad du nu föreslog. Vissa uppgifter får inte en åtalad ta med sig hem även om han kan ha rätt att ta del av visst material i rätten.
Citera
2013-03-26, 09:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, det kan du säkert. Men du kan fortfarande inte se NÄR polis begärde ut den från mobiloperatören. Det har de förmodligen gjort redan i början av augusti. Du är väl inte så dum att du inte förstår att polisen redan kan ha haft listan plockade ut de uppgifter som var intressanta för åtalet och sände in det till rätten?
Jag är inte dum som starkt betvivlar att listan fanns före åtalet. Dessutom kan inte FB:s mobiltrafik ha friat FB, han var inte fastväxt vid mobilen, veterligen.
Citera
2013-03-26, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag är inte dum som starkt betvivlar att listan fanns före åtalet. Dessutom kan inte FB:s mobiltrafik ha friat FB, han var inte fastväxt vid mobilen, veterligen.

Betvivla kan du göra. Det gör mig inget. Du kan ju hojta till om du hittar något som talar emot att polis begärde ut FB:s mobillista redan i augusti..
Citera
2013-03-26, 09:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nu är det inte bara FB:s förhör som FS inte fick ut. Han har ju bara en innehållsförteckning. Han har inte något av de själva förhören. Förutom det om Hollandsspåret. Det innebär inte att alla hörda har skyddad identitet, är förståndshandikappade eller vad du nu föreslog. Vissa uppgifter får inte en åtalad ta med sig hem även om han kan ha rätt att ta del av visst material i rätten.

Men nu var det just FB vi talade om, eller hur? Varför skulle just DET förhöret vara sekretessbelagt? Vet du vad som krävs för att det ska vara sekretessbelagt?
Jag vill veta varför du tror att just FB´s förhör är sekretessbelagt. Det finns förhör i FUP där FB utmålar FS som en mördare som skulle dräpa Marina och lägga henne i ett badkar. Varför skulle de sekretessbelägga ett förhör med FB tror du?

Jag kan bara komma på en anledning till att det skulle hamnat i slask isåfall. Det talade till FS fördel.
Citera
2013-03-26, 09:36
Bannlyst
Citat:
Men nu var det just FB vi talade om, eller hur? Varför skulle just DET förhöret vara sekretessbelagt? Vet du vad som krävs för att det ska vara sekretessbelagt?
Jag vill veta varför du tror att just FB´s förhör är sekretessbelagt. Det finns förhör i FUP där FB utmålar FS som en mördare som skulle dräpa Marina och lägga henne i ett badkar. Varför skulle de sekretessbelägga ett förhör med FB tror du?

Jag kan bara komma på en anledning till att det skulle hamnat i slask isåfall. Det talade till FS fördel.

Hela slasken är sekretessbelagd. Det är därför FS inte fick ta med sig själva innehållet hem. Polis har rätt att undanhålla personers identitet gentemot FS, de behöver inte ge honom allt material. Däremot är det svårare att undanhålla honom sådant han begär att få se som åtalad.
Citera
2013-03-26, 09:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Betvivla kan du göra. Det gör mig inget. Du kan ju hojta till om du hittar något som talar emot att polis begärde ut FB:s mobillista redan i augusti..
På vilket sätt hade FB:s telefonlista friat honom? Varför fanns inte hans telefontrafik runt 27-29/7 med i utdraget till HR om det hade friat honom? Det hade stärkt åtalet att en alternativ GM var utesluten, och TR gav utrymme för alternativ GM.
Citera
2013-03-26, 09:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Hela slasken är sekretessbelagd. Det är därför FS inte fick ta med sig själva innehållet hem. Polis har rätt att undanhålla personers identitet gentemot FS, de behöver inte ge honom allt material. Däremot är det svårare att undanhålla honom sådant han begär att få se som åtalad.

Ja men FUP är offentlig och där finns många namn på personer man kan hitta.

Varför tror du att ett eventuellt förhör om var FB befann sig vid "försvinnandet" skulle hamnat i slasken? OM det talat till FS NACKDEL skulle det förmodligen varit med.

Mina pengar lägger jag på att den frågan inte kommit alls.
Citera
2013-03-26, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ja men FUP är offentlig och där finns många namn på personer man kan hitta.

Varför tror du att ett eventuellt förhör om var FB befann sig vid "försvinnandet" skulle hamnat i slasken? OM det talat till FS NACKDEL skulle det förmodligen varit med.

Mina pengar lägger jag på att den frågan inte kommit alls.

Allt oväsentligt för åtalet hamnar i slasken. Även förhör med FB. De tog med i fupp några av de kontakter som senast haft kontakt med Marina för att visa att de har hört dem. De kan inte ta med alla däremot, precis som att de inte tog med alla bankomatkunders förhör.
Citera
2013-03-26, 09:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Här har du ordentligt fel, försvaret och FS, som var åtalad, har rätt att ta del av all informationen i slasken och kan begära ut valda delar som förhör eller utdrag. Försvaret har rätt att ta del av samma information som avser utredning som åklagaren, även om åklagaren anser att materialet inte gynnar hans del i åtalet.

Åklagaren kan inte undanhålla information från försvaret. Dock försökte de undanhålla vissa telefonlistor men efter en skarp tillsägelse av rätten så lämnades dessa ut också.

FS har fått gå igenom allt material, både det som är lagrat digitalt genom att polisen tillhandahöll honom en dator med informationen, och det som lagrades i pärmar. Försvaret begärde även ut och fick kopior på det material som fanns i slasken som de ansåg fanns ett värde i att använda för försvaret, bland annat några förhör, namnlistor på pojkvänner med mera.

Det finns ju inga skäl för FS att begära ut hela slasken när han redan har gått igenom hela slasken och begärt och fått kopior på det som är intressant för hans försvar.
Citera
2013-03-26, 09:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Allt oväsentligt för åtalet hamnar i slasken. Även förhör med FB. De tog med i fupp några av de kontakter som senast haft kontakt med Marina för att visa att de har hört dem. De kan inte ta med alla däremot, precis som att de inte tog med alla bankomatkunders förhör.

Är något som är till fördel för den åtalade en oväsentlig sak för åtalet...?
JA det är det. Det hamnar saker som talar för den åtalades FÖRDEL i slask.

Dom tog med en massa "tips" från FB i FUP. Dom tog till och med upp att Laila pratat med ett medium.
Citera
2013-03-26, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Här har du ordentligt fel, försvaret och FS, som var åtalad, har rätt att ta del av all informationen i slasken och kan begära ut valda delar som förhör eller utdrag. Försvaret har rätt att ta del av samma information som avser utredning som åklagaren, även om åklagaren anser att materialet inte gynnar hans del i åtalet.

Åklagaren kan inte undanhålla information från försvaret. Dock försökte de undanhålla vissa telefonlistor men efter en skarp tillsägelse av rätten så lämnades dessa ut också.

FS har fått gå igenom allt material, både det som är lagrat digitalt genom att polisen tillhandahöll honom en dator med informationen, och det som lagrades i pärmar. Försvaret begärde även ut och fick kopior på det material som fanns i slasken som de ansåg fanns ett värde i att använda för försvaret, bland annat några förhör, namnlistor på pojkvänner med mera.

Det finns ju inga skäl för FS att begära ut hela slasken när han redan har gått igenom hela slasken och begärt och fått kopior på det som är intressant för hans försvar.

Om FS blivit fälld, hade han idag haft rätt att begära ut förhören i slasken. Som frikänd tvivlar jag på att han har samma rättigheter. Varför ska han ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in