Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vem har sagt att det var meningen att MJ någonsin skulle kunna se kontoutdraget? - Att döma av snacket om att gömma MJ i tät skog, eller begrava henne i ett planteringsbadkar hade FS länge närt vissa funderingar på MJ:s hädanfärd. – Och den 27 juli började det dra ihop sig till ett beslut i frågan. Visserligen var det han som hämtade posten, men upptäckten kunde bara fördröjas med max ett par dagar. - Varför blev han så förbannad när dragkroken släppte? - Hade han tänkt sig ett annat slut på båtfärden?
Tja, ingen har sagt att det var meningen att Marina skulle se kontoutdraget, men du nämnde att hon inte hade tagit del av dem än, så jag tolkade det som att hon snart kunde förvänta sig att se överföringen.
Citat:
Kostnaderna kan uppskattas till vad en inbiten vanemissbrukare med hot hängande över huvudet om att när som helst avhysas från sin hittillsvarande bostad, alt. få arbeta i sitt anletes svett med en gammal altan, plattläggning mm, rimligen skulle kunna tänkas förbruka.
Hur mycket skulle det vara då? Jag vet som sagt inte hur mycket och ofta han rökte.
Citat:
”Finansieringen” är en benämning med modifikation eftersom det dels förutsätter en kran som är beredd att sälja billigt, och dels inköpare som är beredda att betala dyrt. Ekvationen slutar ändå med en dryg kostnad för en dealer som själv missbrukar det han säljer. Och FS har ju inte visat sig särdeles affärssinnad eftersom han åkt dit så många gånger för narkotikabrott. Går man in i dimman för mycket så går allt vad affärer heter snart upp i rök.
Du har rätt i att det förutsätter att det finns en kran som är beredd att sälja billigt. Det finns flera omständigheter som gör att man säljer billigt till någon. Det beror bla på vad säljaren är för typ av person, och hur hans eget bruk ser ut, hur hans försäljning ser ut, vad kunden har för relation till säljaren som några exempel.
Köparen i denna ekvation behöver inte betala dyrt, bara strax under normalpris.
Citat:
Av FUP framgår också att FS är skyldig var och varannan människa pengar. Han har helt säkert försökt deala men mycket tyder på att han inte fullföljt sin del av avtalet, utan i stället rökt upp överenskommen kredit. Då kan han ha försökt sig på odling, men i Övre Röra fanns det väl inga sådana plantor i växthuset? – Vad återstår då? Försäljning av diverse prylar? – Ja, men det blir ju ingen förtjänst i det långa loppet om man samtidigt köper på sig en massa andra prylar. – Så jag kan inte se att något annat gällt än att i så fall försöka sälja till rövarpris, och den marknaden tror jag inte är så stor. Har man ett eget missbruk tenderar man också att röka upp alla små marginalvinster.
Man kan vara skyldig "var och varannan människa" pengar och ändå ha någon att göra affärer med. Alla går inte efter rykten. Så länge en person inte lurar mig, så är t ex jag nöjd. Är det en vän, skiter jag i rykten. Jag kan skita i rykten under flera omständigheter.
För en missbrukare är det lyx nog att kunna knarka gratis, även om du inte gör någon vinst. Om du inte är helt beroende av den här vinsten, för att överleva.