2013-03-25, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jag tänker inte gå in på nån vidare diskussion ang
att Mariooo först skrev senare och att du försöker få det till något hon ej menat.

Vad som däremot är mer intressant är att din sk "analys" är att den skulle vem som helst kunnat utföra efter detta inlägg av:

Du är som sagt avslöjad som en lögnare enligt mig och jag tror alla gånger att du utnyttjat
Joakim65:s inlägg från augusti 2012 för att vilseleda att du varit på plats och att framstå
som duktig
Bilden säger ingenting, den kan du ha fått av vem som helst, eller stulit.
Joakim65 sa dessutom att när han var på plats så fanns där en kedja så den informationen
har du säkert tagit därifrån också.
Så jag är avslöjad som lögnare för att jag gör samma iakttagelser som Joakim65?
Citera
2013-03-25, 19:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den väljer den mast som som har starkast signalstyrka. Vid FB:s bostad Stora Höga N, vid Marinas bostad Kode N eller Kode O.

Hur vet man då vilken mast som har starkast styrka om den väljer antingen N eller O vid Marinas hus? ? Är det random eller?
Citera
2013-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Men mobilen väljer den mast som för tillfället har starkast signal. Vid FB:s bostad Stora Höga N, vid Marinas bostad Kode N eller Kode O, det varierar. Med Marinas telefon, som inte var en smartphone, går det inte att styra vilken mast den ska kommunicera med.
Fel, mobilen byter inte mast för att en mast med starkare fältstyrka kommer i dess närhet. Systemet byter mast till mobilen när samtalet inte längre kan upphällas av alt för svag fältstyrka. Detta för att byte inte skall ske i onödan och att det skall bli allt gör kort tid mellan byten av mast.
Citera
2013-03-25, 19:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Både och, mobilerna behövde givetvis inte vara på samma plats, men kunde också vara det. De kunde vara gemensamt på en plats där båda masterna hade bra täckning. I den data som finns i masterna kan man se avståndet till respektive mobiler. Låt oss säga att en mobil som är uppkopplad till mast A och den ander till mast B, respektive avstånd till mobilen från masten kan ritas som en ring, sammanfaller ringen någonstans var bägge telefonerna vid denna plats

Aha! Okey. Med andra ord vet man inte med säkerhet huruvida mobilerna befann sig "tillsammans" eller ej? Har jag uppfattat det rätt då?
Citera
2013-03-25, 19:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fel, mobilen byter inte mast för att en mast med starkare fältstyrka kommer i dess närhet. Systemet byter mast till mobilen när samtalet inte längre kan upphällas av alt för svag fältstyrka. Detta för att byte inte skall ske i onödan och att det skall bli allt gör kort tid mellan byten av mast.
Det är riktigt att det finns en hysteres, men eftersom jag tappade nätet helt på väg mellan Stora Höga N och Kode N kan mobilen inte kopplat upp sig mot Stora N vid Marinas bostad. Det finns en teoretisk möjlighet att om någon gick genom skogen från nordväst till Marinas bostad att dennes mobil skulle ha kontakt med Stora Höga N, men det verkar dumt att göra så och sedan förneka mottagandet av SMS:et.
Citera
2013-03-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Aha! Okey. Med andra ord vet man inte med säkerhet huruvida mobilerna befann sig "tillsammans" eller ej? Har jag uppfattat det rätt då?
Vi kan inte veta det utan att ha data från de aktuella masterna vid tidpunkten. Systemet lagrar data och masterna är tömda på denna data, vi har endast fått tillgång till mycket enkla telefonlistor med vilka samtal och SMS med tidpunkt som förekommit. Övrig data finns och skulle med lätthet av teknikerna komma fram till var de befann sig. I dag används mobildata mycke mer vid utredande av brottmål.
Citera
2013-03-25, 19:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur vet man då vilken mast som har starkast styrka om den väljer antingen N eller O vid Marinas hus? ? Är det random eller?
Nej, inte riktigt random. Mobilen är kopplad till den mast den senast var kopplad mot. Om man kommer österifrån var är den kopplad mot Kode O, om man kommer västerifrån är den kopplad mot Kode N. Det kan dock svänga pga topografin, det är en brant backe upp till Marina. Men den är inte kopplad mot Stora Höga N.
Citera
2013-03-25, 20:02
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vi kan inte veta det utan att ha data från de aktuella masterna vid tidpunkten. Systemet lagrar data och masterna är tömda på denna data, vi har endast fått tillgång till mycket enkla telefonlistor med vilka samtal och SMS med tidpunkt som förekommit. Övrig data finns och skulle med lätthet av teknikerna komma fram till var de befann sig. I dag används mobildata mycke mer vid utredande av brottmål.

Okey. Det är ju jättesynd att man inte gjorde det då. Hur länge sparas datan? Finns det möjlighet att ta fram det såhär lång tid efteråt menar jag? Jag vill verkligen tacka för din förklaring av detta som gjorde att jag förstod det här med mastningarna lite bättre. Det talas ju om mastningar i andra trådar också och jag har inte begripit något av det.
Citera
2013-03-25, 20:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, inte riktigt random. Mobilen är kopplad till den mast den senast var kopplad mot. Om man kommer österifrån var är den kopplad mot Kode O, om man kommer västerifrån är den kopplad mot Kode N. Det kan dock svänga pga topografin, det är en brant backe upp till Marina. Men den är inte kopplad mot Stora Höga N.

Okey. Det är antingen N eller O beroende på från vilken riktning man tex kör bil, cyklar eller vad man nu gör...?

En latfråga (orkar inte byta dator och ta fram FUP) vad var klockan nu igen när SMS:et skickades?
Citera
2013-03-25, 20:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är riktigt att det finns en hysteres, men eftersom jag tappade nätet helt på väg mellan Stora Höga N och Kode N kan mobilen inte kopplat upp sig mot Stora N vid Marinas bostad. Det finns en teoretisk möjlighet att om någon gick genom skogen från nordväst till Marinas bostad att dennes mobil skulle ha kontakt med Stora Höga N, men det verkar dumt att göra så och sedan förneka mottagandet av SMS:et.

Har systemet varit på samma vis sedan Marina "försvann" till du var på FP och dess (som jag förstår det) närområden?
Citera
2013-03-25, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har systemet varit på samma vis sedan Marina "försvann" till du var på FP och dess (som jag förstår det) närområden?
Det kan jag bara svara troligen på. Vi pratar 2G, och operatörerna har varit fullt upptagna av utbyggnad av 3G sedan dess.
Citera
2013-03-25, 20:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det kan jag bara svara troligen på. Vi pratar 2G, och operatörerna har varit fullt upptagna av utbyggnad av 3G sedan dess.

Okey, Här har vi ännu bara GSM

Vi kommer alltså aldrig vidare i diskussionen kring SMS:et, dvs det kommer inte bekräftas eller avfärdas huruvida det ligger till med SMS:et som försvann...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in