2013-02-22, 08:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad pratar du om? Det är du som smutskastar en person du inte vet något om. Du undrar om de behövde amfetamin för att lugna sig efter ett hemskt mord.

Killen behöver inte ha varit i Spekeröd. Det räcker att han tidigare varit i trakten och fått kontakt med FS. FS kanske behövde någon som skulle ringa och påstå att bilen setts i Linköping.

Nej jag vet inte mycket om den stackars avlidna pojken. Förutom att han körde Cross på vägarna (förbjudet) utan MC kort (olagligt precis som det är när FS kör bil utan körkort) och att han ringt och påstått att han rövknullat och dumpat Marina och förstört hennes bil och krävt Marinas familj på 50.000 kr.

Låter som en hyvens kille!
Citera
2013-02-22, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den risken skulle FS aldrig ta.

Skulle han kunna prata med någon gammal pundarbekant? Berättat hela storyn om Marina och att hon saknas men troligtvis var i Linköping och att hennes rika föräldrar gärna betalar hittelön ifall någon hittar bilen, vilket dessa herrar nappade på? Eller försökte nappa på. FS beskrivs ju som väldigt manipulativ och vi vet ingenting om vilka han pratat med på nätet.

FS kan ha berättat allt på den där sajten Anstalten som han hängde på..Fanns busringaren också där?
Citera
2013-02-22, 08:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Skulle han kunna prata med någon gammal pundarbekant? Berättat hela storyn om Marina och att hon saknas men troligtvis var i Linköping och att hennes rika föräldrar gärna betalar hittelön ifall någon hittar bilen, vilket dessa herrar nappade på? Eller försökte nappa på. FS beskrivs ju som väldigt manipulativ och vi vet ingenting om vilka han pratat med på nätet.

Beslagtogs inte FS datorer? Dom hade ju full koll på vad FS sökt på i datorn. Dom gick med största sannolikhet igenom hans dator, historik mm då dom frihetsberövade honom för mord. Något annat skulle ju vara konstigt.
Citera
2013-02-22, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Beslagtogs inte FS datorer? Dom hade ju full koll på vad FS sökt på i datorn. Dom gick med största sannolikhet igenom hans dator, historik mm då dom frihetsberövade honom för mord. Något annat skulle ju vara konstigt.

Det är inte olagligt att på nätet berätta om vad som hänt. FS skröt ju om att det var han som var Marinamannen. Han kan mycket väl ha berättat på anstalten att polisen varit hemma och så vidare.
Citera
2013-02-22, 08:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är inte olagligt att på nätet berätta om vad som hänt. FS skröt ju om att det var han som var Marinamannen. Han kan mycket väl ha berättat på anstalten att polisen varit hemma och så vidare.

Du skrev: "Skulle han kunna prata med någon gammal pundarbekant? Berättat hela storyn om Marina och att hon saknas men troligtvis var i Linköping och att hennes rika föräldrar gärna betalar hittelön ifall någon hittar bilen, vilket dessa herrar nappade på? Eller försökte nappa på. FS beskrivs ju som väldigt manipulativ och vi vet ingenting om vilka han pratat med på nätet"

Jag tolkade det som att han skulle skrivit på nätet till någon pundarpolare och bett denne ringa till Marinas föräldrar och utpressa dom. Det hade polisen sett skulle jag tro när dom gick igenom FS dator. Det hade dom även använt emot FS i utredningen.

Jag säger som Letsdoit. Det skulle inte FS (eller någon annan heller för den delen) riskera.
Citera
2013-02-22, 08:38
Bannlyst
Citat:
Du skrev: "Skulle han kunna prata med någon gammal pundarbekant? Berättat hela storyn om Marina och att hon saknas men troligtvis var i Linköping och att hennes rika föräldrar gärna betalar hittelön ifall någon hittar bilen, vilket dessa herrar nappade på? Eller försökte nappa på. FS beskrivs ju som väldigt manipulativ och vi vet ingenting om vilka han pratat med på nätet"

Jag tolkade det som att han skulle skrivit på nätet till någon pundarpolare och bett denne ringa till Marinas föräldrar och utpressa dom. Det hade polisen sett skulle jag tro när dom gick igenom FS dator. Det hade dom även använt emot FS i utredningen.

Jag säger som Letsdoit. Det skulle inte FS (eller någon annan heller för den delen) riskera.

Jag spånar fram olika förklaringar till hur personerna kände till Marina. Eftersom ingen verkar köpa min teori att L berättat om Marina försöker jag komma på andra sätt. Nätet är viktigt för FS. Bland det första han gjorde när han släpptes var att be oss på Flashback att dra åt helvete.

Jag ser det som väldigt troligt att FS mellan den 2 och 4 augusti diskuterat/berättat om Marinas "förvinnande" för sina "vänner" på anstalten. Det skulle förklara hur busringaren kände till släktskap och var bilen och hon kunde finnas.
Citera
2013-02-22, 08:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag spånar fram olika förklaringar till hur personerna kände till Marina. Eftersom ingen verkar köpa min teori att L berättat om Marina försöker jag komma på andra sätt. Nätet är viktigt för FS. Bland det första han gjorde när han släpptes var att be oss på Flashback att dra åt helvete.

Jag ser det som väldigt troligt att FS mellan den 2 och 4 augusti diskuterat/berättat om Marinas "förvinnande" för sina "vänner" på anstalten. Det skulle förklara hur busringaren kände till släktskap och var bilen och hon kunde finnas.

Nu vet jag inte alls hur det fungerar på den sidan, men jag har svårt att tro att man outar sig öppet där. Jag vet förstås inte. Är det ett forum?
Jag har inte någon gång sagt att jag inte köper att Laila kan ha yppat Marinas namn. Det står bara inte att läsa någonstans. Det går alltså inte att säga att det var så, precis som det inte går att säga att det INTE var så.

Om vi utgår från din teori, så kan det ju vara någon annan än FS som skulle ha kunnat "tipsa" "busringarna" om Marinas bil. Jag tycker det verkar långsökt, men ingen vet ju egentligen.

Det jag reagerar på är att du är så emot att tänka åt båda hållen. Vi sitter ju alla på samma material (förutom dom som besitter slaskar och telefonlistor som så klart har mer än jag iaf).

Om FS bad alla här att dra åt helvete, skulle det då kunna bero på att hela hans liv ställts på ända och det är smärtfullt att läsa om sig själv på ett forum där man utpekas som mördare?

Glöm inte att det faktiskt finns en chans/risk att han är oskyldig. Hur det än är så har han inte blivit fälld för något mord. Hur kommer det sig tror du? Du anser ju att polisen gjort ett ypperligt arbete, så det kan ju inte (enligt dig bland annat) bero på dåligt utförande polisiärt. Vad beror det på då? Jag vill gärna ha din spekulation på det om du har lust att delge den.
Citera
2013-02-22, 08:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Vet du att det sattes in en annons i en Linköpingsblaska, eller tolkar du - liksom jag - det bara som att det är vad Laila ber om, men vi vet inte OM det gjordes? Det Laila säger är att hon inte vet "vilken" Linköpingstidning. Det jag undrar är om det gjordes överhuvudtaget.
Ja, det kan man fråga sig. - Under rättegången i TR nämner LJ att PF gått in på Blocket:
http://soundcloud.com/john-quarrel/fb-tr-klipp

I förhör säger LJ att hon inte vet vilken tidning det blev, och av förhören med PF framgår ingenting. - Detta skulle kunna tolkas som att PF nöjt sig med Blocket-annonsen. En tusenlapp hade i annonsen utfästs som belöning (FUP, s. 478). - Eftersom en ej existerande adress i Linköping nämndes under samtalet förtjänar det påpekas att den närmast belägna, lite större staden, räknat från den lilla hålan Vimmerby - är just Linköping.
Citera
2013-02-22, 08:54
Medlem
0th3rlands avatar
Citat:
Jag är av helt motsatt uppfattning: Det är den i huset boende FS som vinner tid och kan använda den tiden till att undanröja varje litet spår, sätta myror i huvudet på de anhöriga samt även fördröja polisarbetet. - MJ:s pass är försvunnet och vittnar om att hon rest bort - understruket också av sms:en till systern. Det bör observeras att MJ aldrig tidigare försummat att svara i sin mobil under bilkörning; hon tyckte enligt syster C om att prata i sin mobil när hon körde bil.

Det är första gången systern inte lyckas få direktkontakt med MJ varför det är rimligt anta att MJ vid tidpunkten för sms:en är död.

14:18:36 ringer systern men blir då kopplad till MJ:s telefonsvarare. Endast 2 min 26 sek därefter, 14:21:02, erhåller systern ett sms från MJ, följt av ytterligare ett 14:28:19. Det är mördaren som avsänder dessa sms, och det gör denne för att vinna tid - men vid den här tidpunkten torde en alternativ GM med ett minimum av självbevarelsedrift befinna sig på behörigt avstånd från huset i Övre Röra.

Vad skulle då en alternativ GM använda tiden till; dvs den tid som återstod sedan denne använt flera timmar till städning, uppsökande verksamhet (absorberingsskydd, kamouflagefilt, bäddmadrasser, sängkläder, presenning mm)?

En alternativ GM har också tagit med sig FS:s växelkassa och MJ:s pass, och även till detta åtgår dyrbar tid. Vi vet att mördaren sms:ade till FS kl. 10:01:39 varav slutsatsen kan dras att den alternative GM:en vid denna tidpunkt fortfarande innehar MJ:s mobil och håller koll på vad som händer på den fronten. Dock är han inte betjänt av att sms:a till FS varför det är rimligt att tro att detta sms är ett olycksfall i arbetet och således avsänds genom en oförutsedd manöver.

Betr. bäddningen så understryker denna att MJ velat göra i ordning sitt sovrum inför en resa. Dock: Din alternative GM har återvänt till brottsplatsen för att eftersöka något eftersom flera trådkorgar vid undersökningen av sovrummet den 4 aug och dagarna därefter (då FS hämtades till förhör) befanns stående på en av sängarna. Sängkläderna var skrynkliga och täckena hängde ned mot golvet; ren uppbrottsstämning råder på de bilder som kan studeras i FUP, s. 173f.

Mamma L säger betr. sitt första besök den 2 aug: "Såg att sängen var bäddad med kuddarna mot garderoberna.
Inget minne av påslakan eller annat i sängarna."

En av poliserna, BI, säger om sitt första besök i huset samma dag:

"Min tanke var om det kunde vara så att några kläder var borta, men allt verkade vara kvar. Jag minns inte om jag såg någon resväska. Det var inget som indikerade [på] att hon hade rest bort."
/.../
"B uppger vidare att det låg ett sängöverkast över sängen. Det var blått eller grått."

De stora trådkorgarna har med önskvärd tydlighet hamnat på en av sängarna efter besöket den 2 augusti. De vittnar om att någon ville ge sken av att MJ höll på att eftersöka något hon skulle ha med sig på sin resa, alt. att FS använde sovrummet som sorteringsplats när han hämtades till förhör.

Allt pekar på FS som GM,
Tror han kan bli dömd på indicier.

Edit: om det finns en alternativ GM så har denne inte lämnat några spår efter sig.
Vill inte att FS ska dömas om han är oskyldig men det finns inget som uteslutet honom heller vad jag kan se.
Senast redigerad av 0th3rland 2013-02-22 kl. 08:57.
Citera
2013-02-22, 09:01
Bannlyst
Citat:
Nu vet jag inte alls hur det fungerar på den sidan, men jag har svårt att tro att man outar sig öppet där. Jag vet förstås inte. Är det ett forum?
Jag har inte någon gång sagt att jag inte köper att Laila kan ha yppat Marinas namn. Det står bara inte att läsa någonstans. Det går alltså inte att säga att det var så, precis som det inte går att säga att det INTE var så.

Om vi utgår från din teori, så kan det ju vara någon annan än FS som skulle ha kunnat "tipsa" "busringarna" om Marinas bil. Jag tycker det verkar långsökt, men ingen vet ju egentligen.

Det jag reagerar på är att du är så emot att tänka åt båda hållen. Vi sitter ju alla på samma material (förutom dom som besitter slaskar och telefonlistor som så klart har mer än jag iaf).

Om FS bad alla här att dra åt helvete, skulle det då kunna bero på att hela hans liv ställts på ända och det är smärtfullt att läsa om sig själv på ett forum där man utpekas som mördare?

Glöm inte att det faktiskt finns en chans/risk att han är oskyldig. Hur det än är så har han inte blivit fälld för något mord. Hur kommer det sig tror du? Du anser ju att polisen gjort ett ypperligt arbete, så det kan ju inte (enligt dig bland annat) bero på dåligt utförande polisiärt. Vad beror det på då? Jag vill gärna ha din spekulation på det om du har lust att delge den.

Jag vet bara att FS och även Maskroos var/är aktiva i det forumet. Det var där de lärde känna varandra. Det var även där FS lärde känna de personer han först bodde hos efter frisläppandet så att outa sig var inget problem för FS. Jag ser det som mer märkligt om FS där inte berättat vad som hänt. Uppgifter sprids via pm och mail så visst kan vem som helst berättat om Marina för busringaren.

Jag är inte alls emot att tänka åt flera håll. Däremot finns det några som inte alls vill ta i allt det som pekar mot FS. Men vad det gäller alternativ gm så finns det inget att gå på. Det är som polis och åklagare säger, ingen av Marinas kontakter hade varit i närheten av huset de här dagarna.

Jag har sagt hela tiden att FS inte kommer bli fälld. Och det beror på att kroppen inte hittades inför rättegången. Åklagaren kunde inte fullt ut bevisa att Marina var mördad eller ens död. Jag hoppas verkligen att det blir annat nu, även om jag inte alls kan vara säker.

FS verkar inte alls må dåligt av skriverierna. Tvärtom. Han har deltagit aktivt på flera sätt. Han bevisade vem han var genom att publicera ett foto på sig själv här i tråden. Q tror att FS följer tråden vilket jag också tror. Det är bara i tidningen han gnäller och det är säkert för att han hoppas på högre skadestånd för stackars honom.
Senast redigerad av Mariooo 2013-02-22 kl. 09:07.
Citera
2013-02-22, 09:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ja, det kan man fråga sig. - Under rättegången i TR nämner LJ att PF gått in på Blocket:
http://soundcloud.com/john-quarrel/fb-tr-klipp

I förhör säger LJ att hon inte vet vilken tidning det blev, och av förhören med PF framgår ingenting. - Detta skulle kunna tolkas som att PF nöjt sig med Blocket-annonsen. En tusenlapp hade i annonsen utfästs som belöning (FUP, s. 478). - Eftersom en ej existerande adress i Linköping nämndes under samtalet förtjänar det påpekas att den närmast belägna, lite större staden, räknat från den lilla hålan Vimmerby - är just Linköping.

Ja jag tror som du, att PF nöjt sig med blocket annonsen. Att sätta in en annons i en tidning är dyrt och om PF var den som skulle sätta in annonsen i en Linköpingstidning så hade han kanske inte i ringande stund medel till att betala för den, eller hade andra orsaker till att inte göra det.

Jag tror vi kan bestämma oss för att det "endast" sattes in en annons på blocket. Men OM det skulle satts in någon annons i en tidning hade den ändå inte funnits där på natten till den 4/8 skulle jag tro.

Så är det via annons "busringarna" har hittat bilen, så är det nog på blocket. Och som du säger, Vimmerbys närmsta "stad" är Linköping. Därav är Vimmerby och Linköping samma län på Blockets upptagningsområde vid annonssök.
Citera
2013-02-22, 09:04
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0th3rland
Allt pekar på FS som GM,
Tror han kan bli dömd på indicier.

Edit: om det finns en alternativ GM så har denne inte lämnat några spår efter sig.
Vill inte att FS ska dömas om han är oskyldig men det finns inget som uteslutet honom heller vad jag kan se.

Vad menar du med "allt"? Du får gärna precisera. Och skulle han dömas på indicier, borde han inte blivit dömd redan då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in