Jag är av helt motsatt uppfattning: Det är den i huset boende FS som vinner tid och kan använda den tiden till att undanröja varje litet spår, sätta myror i huvudet på de anhöriga samt även fördröja polisarbetet. - MJ:s pass är försvunnet och vittnar om att hon rest bort - understruket också av sms:en till systern. Det bör observeras att MJ aldrig tidigare försummat att svara i sin mobil under bilkörning; hon tyckte enligt syster C om att prata i sin mobil när hon körde bil.
Det är
första gången systern inte lyckas få direktkontakt med MJ varför det är rimligt anta att MJ vid tidpunkten för sms:en är död.
14:18:36 ringer systern men blir då kopplad till MJ:s
telefonsvarare. Endast
2 min 26 sek därefter, 14:21:02, erhåller systern ett sms från MJ, följt av ytterligare ett 14:28:19. Det är mördaren som avsänder dessa sms, och det gör denne för att vinna tid - men vid den här tidpunkten torde en alternativ GM med ett minimum av självbevarelsedrift befinna sig på behörigt avstånd från huset i Övre Röra.
Vad skulle då en alternativ GM använda tiden till; dvs den tid som återstod sedan denne använt flera timmar till städning, uppsökande verksamhet (absorberingsskydd, kamouflagefilt, bäddmadrasser, sängkläder, presenning mm)?
En alternativ GM har också tagit med sig FS:s växelkassa och MJ:s pass, och även till detta åtgår dyrbar tid. Vi vet att mördaren sms:ade till FS kl. 10:01:39 varav slutsatsen kan dras att den alternative GM:en vid denna tidpunkt fortfarande innehar MJ:s mobil och håller koll på vad som händer på den fronten. Dock är han inte betjänt av att sms:a till FS varför det är rimligt att tro att detta sms är ett olycksfall i arbetet och således avsänds genom en oförutsedd manöver.
Betr. bäddningen så understryker denna att MJ velat göra i ordning sitt sovrum inför en resa. Dock: Din alternative GM har återvänt till brottsplatsen för att eftersöka något eftersom flera trådkorgar vid undersökningen av sovrummet den 4 aug och dagarna därefter (då FS hämtades till förhör) befanns stående på en av sängarna. Sängkläderna var skrynkliga och täckena hängde ned mot golvet; ren uppbrottsstämning råder på de bilder som kan studeras i FUP, s. 173f.
Mamma L säger betr. sitt första besök den 2 aug: "Såg att sängen var bäddad med kuddarna mot garderoberna.
Inget minne av påslakan eller annat i sängarna."
En av poliserna, BI, säger om sitt första besök i huset samma dag:
"Min tanke var om det kunde vara så att några kläder var borta, men allt verkade vara kvar. Jag minns inte om jag såg någon resväska. Det var inget som indikerade [på] att hon hade rest bort."
/.../
"B uppger vidare att det låg ett sängöverkast över sängen. Det var blått eller grått."
De stora trådkorgarna har med önskvärd tydlighet hamnat på en av sängarna efter besöket den 2 augusti. De vittnar om att någon ville ge sken av att MJ höll på att eftersöka något hon skulle ha med sig på sin resa, alt. att FS använde sovrummet som sorteringsplats när han hämtades till förhör.