2012-11-10, 08:34
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vägen från ÖvreRöra till E6 är inte av den sorten du beskriver. Man behöver inte köra ut i gräset för att mötas.
Vägen till FP däremot har högt gräs i mitten. Sådant gräs fastnar.

Gräset kallade vi för "jegelgräs" där jag kommer ifrån. Många skogsvägar har den sortens gräs i mittsträngen. Förr blev jag hoppfull när jegelgräset såg "okört" ut när jag tex. närmade mig mina hjortronställen. Desto mer förvånad blev man när det kunde stå flera bilar på destinationen!
Det reser sig altså och ser ut som vanligt hur många bilar som än passerat.
Gräset består av ett enda hårt/tunt/böjligt strå med en tupp av frön i toppen.
Själva strået fastnar inte, däremot fröna som har en förmåga att "dras av" i springor vid skärmkanter, stänkskydd, plasten under motorn osv. Fast den risken avtar ju markant om vägen varit trafikerad av tex kabelbrännare, de frön som lossnat växer ju inte ut igen.

Hur många av er som diskuterar det här har varit på plats?
Citera
2012-11-10, 10:08
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Tror inte du skall lita på din sänggranne
Fråga hen vad rörliga delar har med saken att göra - ingenting. Gräset fastnar som tidigare nämnts i min och GasGlads konversation.
Nej det fastnar inte i normalfallet.
Citera
2012-11-10, 10:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Nej det fastnar inte i normalfallet.

Jag har kört i gräs. Och kort därefter hade jag uppe bilen på lyft - överallt undertill var det gräs.

Polisen undersöker alltså vad som finns under bilen när man hittar bilar på detta vis.
Citera
2012-11-10, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
jag kollar inte efter gräs i tid och otid. Jag har aldrig letat efter spår av gräs på mina bilar men när dom varit upphissade så har jag undersökt dom noga. Först och främst efter skador då det finns mkt rötter och stenar längs vägarna här. Jag har bla spräckt oljetråget en gång. jag kan bara konstatera att jag aldrig lagt märke till något gräs. Jag ska byta däck på båda mina bilar i helgen och jag ska passa på att gå över underredet med lupp. Jag ska passa på att fota lite också. Du kommer förmodligen inte tro på mig iaf men jag ska göra det för mitt eget höga nöjes skull.
Om det skulle vara så att det finns gräs under bilen så har jag inget problem med att visa det.

Det blir intressant att se, hittar du något är det små mängder. Nu har det gått flera månader sedan grässäsongen så jag ser fram mot realistiskt experiment i sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Gräset kallade vi för "jegelgräs" där jag kommer ifrån. Många skogsvägar har den sortens gräs i mittsträngen. Förr blev jag hoppfull när jegelgräset såg "okört" ut när jag tex. närmade mig mina hjortronställen. Desto mer förvånad blev man när det kunde stå flera bilar på destinationen!
Det reser sig altså och ser ut som vanligt hur många bilar som än passerat.
Gräset består av ett enda hårt/tunt/böjligt strå med en tupp av frön i toppen.
Själva strået fastnar inte, däremot fröna som har en förmåga att "dras av" i springor vid skärmkanter, stänkskydd, plasten under motorn osv. Fast den risken avtar ju markant om vägen varit trafikerad av tex kabelbrännare, de frön som lossnat växer ju inte ut igen.

Hur många av er som diskuterar det här har varit på plats?

Det finns fler än en sorts gräs i mittsträngen. Jegel är en sort, men det finns garanterat fler sorter som växer så mycket som det går innan det dekaputeras av fordon. Riktigt att de viker sig, men ett icke omärkbart antal strån och frön fastnar på alla möjliga ställen så säkert som amen i kyrkan. Bara för att fordon kört där innan betyder det inta att nästa inte kan fånga upp. Det är bilar, inte gräsklippare, jag tror att det krävs hundratals passager för att "alla" frön skulle försvinna, dessutom växer ju stråna olika fort så det kommer nya som når upp till bilen kontinuerligt.

Frön och strådelar hamnar på klibbiga ställen precis som på bilden, du har helt rätt:
http://www.derekf.com/images/09110548.jpg
Citera
2012-11-10, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Här får du medhåll från mig, som ofta brukar hamna i terrängen, på mer eller mindre gräsbevuxna skogsbilvägar och med mer eller mindre natur kvar under/på bilen.
Till skillnad från fegisarna i tråden så är jag lite mer våghalsig , kommer jag in så kommer jag ut, i värsta fall baklänges.
Så att tro att vägens storlek och skick enbart bjuder in tidigare besökare, och att påstå att "den som har dumpat MJ måste ha haft kännedom om vägstumpen, det anser jag vara fel.

Exakt, vägen är tydlig från både Eniro & Maps inget konstigt att välja den På Eniros sida kan man tydligt se att inga fastigheter finns längs med vägarna.

Det tar mindre än 10 minuter att kartreka för en person som inte varit där innan, ta ut ett par alternativ, att det blev denna FP är inte konstigt.

Konstigare är att om någon hade kännedom så hade man vetat att vägen frekventeras av både kriminella och svampplockare, då blir det en risk att slänga ett paket så nära en vändplats. Men naturligtvis långt ifrån uteslutet att inte välja den. GM var stressad och då blir valen inte perfekta.
Citera
2012-11-10, 12:44
Medlem
perVers2.1s avatar
Vet inte hur stort värde gräsdiskussionen har för att lösa fallet, troligen noll efter så lång tid.

Ett sista inlägg gräsinlägg: Jag har varit på fyndplatsen med min dåvarande bil, en sänkt Audi A6 med mycket låg markfrigång. Då diskuterades det om det ens var möjligt att ta sig fram där, inga problem om man körde "omlott" på vissa ställen dvs. inte i hjulspåren. Det beror som vanligt mer på föraren än bilen. En typisk fastkörare som jag drar loss med traktorn är stockholmare, tuff jägare, har vräkig bil med drivning på alla fyra,, -och troligen liten kuk.

Under sommar och höst kör jag mycket på skogsvägar, och jag servar/lagar mina bilar själv.
Igår bytte jag delar till avgassystemet, hade inte haft bilen upphissad på länge. Passade på att mycket grundligt avsyna underredet, (delvis med diskussionen här i åtanke) kollade efter läckage, att slangar, damasker, plasten under motorn var hel, satt fast osv. Dessutom rostskyddets status, och då fanns inget annat växtmaterial under bilen än en liten tallkvist som kilat fast sig i ett dränagehål vid bakre domkraftsfästet. Och detta var efter +300 mil på skogsvägar varav många är så igenväxta med gräs att man knappt ser vägbanan. Ett ställe där det brukar fastna frön är vid clipsen som håller fast bränsle och bromsledningar, men inte ens där fanns några synbara lämningar.
Citera
2012-11-10, 12:51
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har kört i gräs. Och kort därefter hade jag uppe bilen på lyft - överallt undertill var det gräs.

Polisen undersöker alltså vad som finns under bilen när man hittar bilar på detta vis.
Ja du är inte som alla andra så det förvånar mig inte alls, men i normalfallet fastnar inte gräs som man kör över oavsett väg...
Citera
2012-11-10, 12:54
Medlem
GasGlads avatar
Jag har fortfarande inte sett något om hur vägen såg ut i samband med Marinas försvinnande, kanske någon kan uppdatera mig med det?? Allt annat är spekulationer anser jag.
Citera
2012-11-10, 12:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag har fortfarande inte sett något om hur vägen såg ut i samband med Marinas försvinnande, kanske någon kan uppdatera mig med det?? Allt annat är spekulationer anser jag.

Finns foton någonstans i tråden. Högt "ängsgräs" på delar av sträckan.
Citera
2012-11-10, 13:00
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Finns foton någonstans i tråden. Högt "ängsgräs" på delar av sträckan.
Är dessa foton tagna i samband med Marinas försvinnande? Annars är de ointressanta.
Citera
2012-11-10, 13:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Är dessa foton tagna i samband med Marinas försvinnande? Annars är de ointressanta.

De är från i somras. Så det var samma årstid iaf.

Och tänk nu på att det är polisens rutin att undersöka bilarnas underreden i sådana här fall. De tittar på vägdamm, rester av växtlighet mm. Inga spår av terrängkörning kunde hittas.

Jag hade gräs runt avgassystemets upphängningar samt i härvan av kablar, bromsslangar och drivaxlar innanför hjulen.
Citera
2012-11-10, 13:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tvivlar starkt på att GM eller Marina fotograferade, så vi får nöja oss med de foton som finns. Vädret vid tillfället var varmt med omväxlande sol och regn, så gräsväxten bör ha gynnats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in