2012-08-04, 21:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu återger du vad FL, som inte läst SMS:et, säger. Återge vad den som läst SMS:et säger istället. Alla versioner.
Man brukar svara i enlighet med vad som står skrivet i ett sms.
Citera
2012-08-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den FU som gjordes var helt undermålig och ledde till ogillade åtal både i TR och HR men vissa hävdar med dårars envishet att den är en ren källa till sanning.

Är det gissningar likt det fetade nedan du syftar på?

Citat:
I o m att han var borta kunde hon ha härbärgerat någon i huset.

Jag håller med dig där Reimer. Det är helt rätt att inte fälla FS för detta mord med det man visste vid tiden för TR/HR. FU är undermålig och det är bara att hoppas att man skärper sig på den punkten nu så att Marina får någon slags upprättelse.
Citera
2012-08-04, 21:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och saken blir inte lättare av att det kan ha funnits ytterligare en kamera i Hofors, nämligen den som MR fått se (8000 Tough?) men som sedan togs undan - och då blev bara SW 790 kvar, dvs den kamera som polisen fann.

Är det inte Hagfors du menar här? Det där med detaljer.....
Citera
2012-08-04, 21:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han berättade inte i förbigående. Han svarade på frågor. FUP, sid 938:
Och FL höll inte på att ramla av stolen men lyckades mot alla odds resa sig och hämta åklagaren. Förhöret höll på en bra bit till, frågorna och svaret kom efter 2/3 av förhöret.
Det låter varken mer eller mindre än fantastiskt.
Citat:
Då är det mycket intressantare att utreda var munbollen tog vägen, FUP sid 110 och 174. Togs den i beslag? Stal någon av polismännen den? Slängde Laila ut den med andra sexleksaker? Eller använder de nya hyresgästerna den? Eller lyckades FS sno den också under poliseskorten?
Nog för att FS m fl skulle behöva en munboll, men jag tror snarare att kameror och datorer är det som kan få hans hjärta att klappa lite hårdare.
Citera
2012-08-04, 21:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Jag håller med dig där Reimer. Det är helt rätt att inte fälla FS för detta mord med det man visste vid tiden för TR/HR. FU är undermålig och det är bara att hoppas att man skärper sig på den punkten nu så att Marina får någon slags upprättelse.

Absolut, Marina ska ha den upprättelse som ett uppklarat fall ger det är självklart.
Vad jag invänder mot är den dåligt utförda förundersökningen som resulterat i att sanningen om Marina troligen aldrig kommer fram, det är min personliga åsikt om fallet. Hade det skötts på ett annat sätt i inledningen så hade tråden varit i kriminalhistoria nu.
Citera
2012-08-04, 21:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte Hagfors du menar här? Det där med detaljer.....
Ja, det är nog så viktigt. - Korrigerat. - Tack för påpekandet! - Hoppas detaljforskningen fortsätter...
Citera
2012-08-04, 22:00
Medlem
Citat:
Vad jag invänder mot är den dåligt utförda förundersökningen som resulterat i att sanningen om Marina troligen aldrig kommer fram

Nej, jag tror inte heller att detta kommer att lösas, och det är både sorgligt och frustrerande.

Citat:
Hade det skötts på ett annat sätt i inledningen så hade tråden varit i kriminalhistoria nu.

Ja, och min gissning är att FS troligtvis suttit i finkan.
Citera
2012-08-04, 22:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att detta kommer att lösas, och det är både sorgligt och frustrerande.

Ärligt talat, det kan ha varit så men samtidigt finns det för mycket tvivel i de domar som har fallit.
Utrymmet för en alternativ GM genomsyrar hela ärendet och icke att förglömma MJ,s fallenhet för BDSM, det väcker en del undringar hos en del människor och säkerligen hos de nämdemän och lagkloka som dömde i målen.
Citera
2012-08-04, 22:15
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då hade det varit fan så mycket enklare att säga att han sov någonstans i trakten. Och dåligt med pengar hade han inte. Vidare - hade han åkt fast för polisen för ett i sammanhanget mycket ringa brott (grov olovlig körning) så hade han verkligen fått sitt eftersträvade alibi.

Så lite har du ju tänkt, "kom upp med mölndalsresan senare", men du har inte tänkt hela vägen Sailfish. Enligt stjärnåklagarens teori så var han ju och tog ut 10 000? Och man hittade fyra papp i hans plånbok. Då har man råd med lite diesel. Så du är fortfarande ute och seglar, Sailfish, och du blandar ihop orsak och verkan samtidigt som du i samma resonemang växlar mellan olika hypoteser.

Jag har förstått att du ytterst gärna vill att FS ska vara den skyldige. Men det finns en hel del indikationer på att så inte är fallet. Tänk på Marina, i himmelen, istället - hon skulle nog inte vilja se att FS (som hon definitivt gillade och kände ansvar för) åker fast för ett mord på henne själv.

Han borde kunnat kommit på nått bättre helt enkelt.
T ex att han fått pengar av MJ för att hålla sig borta för att hon hade en dejt..
Det hade kunnat förklara både uttaget samt pengarna + bortvaron

Jag har ingen personlig önskan att just FS skall dömas. Dock är jag övertygad precis som polis, åklagare, anhöriga, folk i området att de hade rätt GM.
Du får gärna övertyga mig om nått annat men varken du eller några andra har kommit på eller hittat nått intressant att gå på.
Kabeltjuvar tex är helt uteslutet. Sexkontakter hade kunnat varit intressant ifall BP inte varit i MJ:s sovrum och ifall ingen städat tex.
Citera
2012-08-04, 22:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Jag delar din uppfattning om att det är både sorgligt och frustrerande. Det är möjligt att FS hade suttit i finkan nu, men det får vi nog aldrig veta. Om Kvarnsten inte hade kommit med sitt oskickliga åtal hade situationen varit annorlunda. Han borde ha insett att situationen hade blivit densamma utan åtal, FS hade gått fri nu. Men han hade sluppit nålsögat resning för att kunna åtala honom när han får veta vad fyndet 14 april hade givit.

Om det är någon annan som är GM så är chanserna större att GM blir fälld. Men han är också hjälpt av den dåliga FU:n.

Så en kombination av dålig FU och dåligt åtal har skapat den här frustrerande situationen för oss alla som vill se brott lösta.
Citera
2012-08-04, 22:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men det luftgeväret kan väl knappast ha varit i huset när FS häktades? Då hade även det nämnts i FUP. Kan han ha haft en egen gömma någonstans där han senare hämtat upp sakerna?
Det närmaste vi sedan kommer ett ev. luftgevär i FUP (undantaget PF:s luftgevär i vapenskåpet) är på s. 561:
...och här i tråden:
https://www.flashback.org/sp32696934
Citera
2012-08-04, 22:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lena.L
Tänker på varför inte FS själv kontaktade polisen efter Marinas försvinnande. Han borde ju varit orolig han också. De var inte ihop men bodde ju ihop och hade sex regelbundet. Varför letade han inte efter henne. Verkar inte som om han brydde sig eller saknade henne. Om man själv var vän med någon som försvunnit spårlöst hade man väl letat allt man kunde och ringt runt till folk för att få info. I och för sig blev han häktad men efter och innan dess? Så lite kontakt verkade de ju inte ha.
Om jag minns rätt så letade inte heller Ms pappa eller syster H efter M.

Förresten, har det framkommit vad familjemedlemmarna J gjorde vid tiden för Ms försvinnande, eftersom det fanns en viss frustration kring M?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in