2012-05-15, 21:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
När det kommer en alternativ gm med ett genomtänkt scenario är det värt att läsa och beakta, men det ena än det andra sjuka alternativet gör en trött.

Jag tror att FB är en enslig liten själ som mycket väl kan ha varit intresserad av Marina, men jag tror aldrig att han varit ens i närheten av hennes bostad när FS mördade henne.

Man pratar om indicier och kan i min värld så är FS historia så osannolik att den faller i sitt eget grepp. Du som varit in och skrivit en massa och utan att ens läst FUP när du började.... Kan du inte dissekera FS historia och försöka gå igenom det så kommer nog även du till insikt, som vi andra gjort för länge sedan, att det inte finns så mkt annat än FS att titta på från start.

Jag säger det igen... Ni kommer sitta med skägget i brevlådan när allt kommer upp på nytt och som vid Elin Kran*z rättegång så åkte EY fast så det bara sjöng om det trots att en del hävdade att det var någon annan....

Se det fetade.

1. Jaså, varför tror du inte det?

2. FS historia är precis som den ska vara när man är inneboende/sambo hos någon. Det finns inte fler indicier som pekar mot FS än det gör mot vemsomhelst som bott ihop med en försvunnen eller ett mordoffer.
Citera
2012-05-15, 22:03
Moderator
Eerieyes avatar
Polisen har f ö inte kontrollerat Facebook. (Som upplysning till Showme1). Det enda man gjort är att en Facebook-vän till Marina gjorde utskick till alla på Marinas vänlista där man frågade vilka kontakter man haft med Marina på den senaste tiden. Sedan gick polisen igenom svaren.

Vad säger du, Showme1, om detta stycke polisarbete?
Citera
2012-05-15, 22:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Gatupriset för hasch har hållit sig rel. stabilt de senaste tio åren och ligger runt 80 kr/g (källa: CAN, som sedan 1988 samlat in uppgifter om gatupriser på narkotika, och detta med ledning av polisrapporter om vilka priser som gäller för inköp av mindre mängder.
http://www.can.se/sv/Drogfakta/Canna...och-marijuana/

En vanemissbrukare gör av med 1-5 g/dag - och 1 g/dag torde då vara en riktig svältranson.

Mycket intressant inlägg, men vad har det att göra med den aktuella situationen att göra?

FS är frikänd i två instanser det är vad som föreligger just nu, resning är en komplicerad historia och om det kommer att bli någon är fortfarande ovisst så vad är det som gör FS eventuella missbruk intressant?

Några i tråden är ju helt tvärsäkra på att en resning kommer att ske ( det är väl bara att lyfta på luren och ringa så är det ordnat) men är det så säkert egentligen?

Om en resning som är till men för en tilltalad ska ske så måste det finnas graverande bevis som inte har framkommit i den laga kraft vunna domen, finns det verkligen i det här fallet?
Citera
2012-05-15, 22:37
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket intressant inlägg, men vad har det att göra med den aktuella situationen att göra?

FS är frikänd i två instanser det är vad som föreligger just nu, resning är en komplicerad historia och om det kommer att bli någon är fortfarande ovisst så vad är det som gör FS eventuella missbruk intressant?

Några i tråden är ju helt tvärsäkra på att en resning kommer att ske ( det är väl bara att lyfta på luren och ringa så är det ordnat) men är det så säkert egentligen?

Om en resning som är till men för en tilltalad ska ske så måste det finnas graverande bevis som inte har framkommit i den laga kraft vunna domen, finns det verkligen i det här fallet?
I senaste domen menar man ju att det inte är säkert att M var död, nu finns det ju graverande bevis på att hon faktiskt är död. Men det ska ni* väl bortförklara också, fast medge att det är svårt!

*med ni avses alla som inte kan medge att på en enda punkt skulle man kunna misstänka den nu friade mannen
Citera
2012-05-15, 22:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
I senaste domen menar man ju att det inte är säkert att M var död, nu finns det ju graverande bevis på att hon faktiskt är död. Men det ska ni* väl bortförklara också, fast medge att det är svårt!

*med ni avses alla som inte kan medge att på en enda punkt skulle man kunna misstänka den nu friade mannen

Nej, i den senaste domen gavs det utrymme för en alternativ GM, och det står fast. Åklagare Kvarnström måste kunna visa att det är FS unikt som är GM för att kunna få till en resning.

Hur ska han lyckas med det?
Citera
2012-05-15, 22:44
Medlem
Kams avatar
Citat:
Nej, i den senaste domen gavs det utrymme för en alternativ GM, och det står fast. Åklagare Kvarnström måste kunna visa att det är FS unikt som är GM för att kunna få till en resning.

Hur ska han lyckas med det?
Nåja, vi får väl se, men en bit på väg är det ju allt!
Citera
2012-05-15, 22:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Du är ett offer för den polarisering som snabbt uppstår i diskussionstrådar. Jag har faktiskt inte sett en enda en som hävdar att FS är oskyldig. (Förutom FS själv).

Det jag för fram i tråden, det är att det inte alls är säkert att FS är skyldig. Det finns betydande utrymme för alternativa gärningsmän. Det är vad jag hävdar.

Jag har dock "magkänslan" att det nog inte är FS som gjort detta. Polisen har burit sig så makalöst dumt åt att jag liksom får den känslan. En sak jag kom att tänka på nu och det är att Marinas bil stod en hel vecka på pendelparkeringen. Polisen hade alltså haft en försvunnen person i en vecka - men tänkte inte på att svänga in på stora parkeringsplatser i närområdet för att se om bilen stod där.
Citera
2012-05-15, 22:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nåja, vi får väl se, men en bit på väg är det ju allt!

Nej, inte ens åklagare Kvarnström hävdar att bara kroppen räcker för resning, så uppförsbacken är lång just nu.

Det måste till något unikt för att få till resning i fallet och att förvänta sig ett erkännande eller dylikt tror jag är utsiktslöst.
Citera
2012-05-15, 22:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Du är ett offer för den polarisering som snabbt uppstår i diskussionstrådar. Jag har faktiskt inte sett en enda en som hävdar att FS är oskyldig. (Förutom FS själv).

Det jag för fram i tråden, det är att det inte alls är säkert att FS är skyldig. Det finns betydande utrymme för alternativa gärningsmän. Det är vad jag hävdar.

Jag har dock "magkänslan" att det nog inte är FS som gjort detta. Polisen har burit sig så makalöst dumt åt att jag liksom får den känslan. En sak jag kom att tänka på nu och det är att Marinas bil stod en hel vecka på pendelparkeringen. Polisen hade alltså haft en försvunnen person i en vecka - men tänkte inte på att svänga in på stora parkeringsplatser i närområdet för att se om bilen stod där.

Ursäkta vad är det du påstår? Det är väl kanske så att det är tvärtom här att du har påhitt som inte äger minsta tillstymmelse till relevans. Som tur är så kan dom flesta sortera faktan och den faktiska utredningen som ligger till grund för det här mordet. Notera att det är inte påhitten i tråden som man utreder utan det är nonsens och totalt främmande för den utredande myndigheten.

Du domstolen i det här fallet har agerat åt helvete fel och nu står man i läge och stampar och detta har skapat en stor lucka som lagen måste ta i tu med, så här ska det inte gå till.

Man ska inte frias av två domstolar och sen ska både kropp och dödsorsak hittas,och nu står man med ett rättsväsende som inte är tillräckligt. Blir det inte resning här, så kan domstolen klappa igen portarna,och det är i så fall skandal. Fatta nu att det är graverande att domstolen friat en mördare, pga deras mentala handikapp att se klart i det här mordfallet.

Dom hade aldrig i helvete dömt på det viset i dag det kan du göra klart för dig.

Citat:
Nej, inte ens åklagare Kvarnström hävdar att bara kroppen räcker för resning, så uppförsbacken är lång just nu.

Det måste till något unikt för att få till resning i fallet och att förvänta sig ett erkännande eller dylikt tror jag är utsiktslöst.

Vad fan vet du om det egentligen vad han sagt och inte sagt?
Va? Mediauppgifter är en sak men du får lugna ner dig med tvärsäkra uttalanden,.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-05-15 kl. 22:53.
Citera
2012-05-15, 22:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Se det fetade.

1. Jaså, varför tror du inte det?

2. FS historia är precis som den ska vara när man är inneboende/sambo hos någon. Det finns inte fler indicier som pekar mot FS än det gör mot vemsomhelst som bott ihop med en försvunnen eller ett mordoffer.
Angående det fetade. Det anser jag att det gör. Fredriks historik talar för en del och hans brister i att kunna redovisa ett giltigt alibi är en annan del. Att mordet skedde i hemmet (det har jag ingen källa på förutom sunt förnuft) och att Marinas kvarlevor hittades i närheten borde också räknas som en indikation på att Fredrik är mördaren. En okänd GM skulle aldrig fixat hela proceduren bakom mordet utifrån tidsaspekten och annat som redovisats i tråden.
Citera
2012-05-15, 22:57
Medlem
Kams avatar
Citat:

Men det är faktiskt historia nu. Nu handlar det väl mera om vad som egentligen tilldrog sig under födelsedagen. Hur stämningen var och olika motiv som kan tänkas ha funnits. Att det snabbt fanns en annan bostad tycker jag är märkligt. Om min sambo försvann skulle det nog dröja ett tag innan jag flyttade in hos ngn annan. Nu anmärker ni väl att mannen bara hyrde hos M, men det håller inte riktigt. De umgicks ju efter vad jag förstått.Fast han verkade inte så brydd när hon försvann.
Senast redigerad av Kam 2012-05-15 kl. 23:00.
Citera
2012-05-15, 23:00
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ja, jag har aldrig varit i kontakt med sådant. Om siffran 40 kr/g stämmer så verkar det vara en storlangare som lämnar kompispris. Utifrån av polisen inrapporterade gatupriser har man tagit fram ett "KPI-justerat medianvärde" på 80 kr/g.

Enligt uppgifter jag har fått ligger priset oftast på 100 kr grammet, om man är småhandlare.

Om FS var gammal vän med en stordealer, så är det inte omöjligt att han fick köpa till dealerns pris, bara för att hjälpa FS ekonomiskt. Jag vet att sådant förekommer. FS kanske tom fick handla på redis, dvs att han betalar efter att han har sålt brasset.

Om FS köpte ett halvhekto för 2000 kr (eller inte betalade alls, om han fick det på redis), och sålde 40 g för 100 kr grammet skulle han få ihop 4000 kr och ändå ha en tia kvar för eget bruk.

Vad fan gjorde han då med de tiotusen han ska ha plockat ut från bankomaten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in