2012-04-16, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
Nu är jag kanske ute och cyklar långt ute till havet... Men för att dra en parallel med ett annat fall. På 70-talet ställdes Stanislaw Gonerka till svars för ett misstänkt mord. Då kunde man inte helt fastslå att det var ett mord eftersom huvudet saknades. Han hävdade att det hade varit frågan om nödvärn, om jag inte missminner mig, och att när kvinnan dog hade han styckat kroppen i ren panik. Gonerka dömdes för grov misshandel och brott mot griftefriden, eftersom man kunde konstatera att hon hade blivit misshandlad innan hon dog. Man kunde alltså inte konstatera att hon mördats eftersom huvudet saknades. Trots det är jag mer än övertygad att det var frågan om mord, och säkert många med mig...

Kanske finns risken att man tänker likadant när det gäller den fd sambon till Marina?

Jag tror inte det. MJ har förlorat så otroligt mycket blod..och har nu bäddmadrasserna hittats blir åklagarens teori förmodligen bevisad som sann.
Citera
2012-04-16, 18:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Vad jag menade var att omstämdigheterna kring liket, såsom madrass, presenning, paket, närhet till bostaden och den troliga mordplatsen, gör att det inte går att utesluta mord. Men den rättsliga biten är ju inte min starka sida, den kan du bättre...

Måste det ALLTID gå att fastställa dödsorsak för att kunna åtala/fälla för mord?
Nej, det tror jag inte. Ett trovärdigt erkännande eller vittnen duger nog bra som bevis.
Citera
2012-04-16, 18:14
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillspett
Hennes sida på FB finns kvar.. även hennes fotoalbum, så vackra bilder så tårarna är brännande nära..hon verkade verkligen levnadsglad en gång, innan ett monster passerade hennes väg
Men vad är det som händer?
Bilderna är så vackra att du gråter?

Isf har du nog andra problem, mer än att MJ saknas.
Kanske bra om du tar en paus från tråden.

Glöm inte att MJ valde FS, hon älskade honom och lät honom bo kvar i huset.
Och systrarna har berättat att FS aldrig varit våldsam mot MJ.
Citera
2012-04-16, 18:15
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det tror jag inte. Ett trovärdigt erkännande eller vittnen duger nog bra som bevis.

Så du menar att det är kört i detta fall då varken har vittnen eller ett erkännande?
Citera
2012-04-16, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men vad är det som händer?
Bilderna är så vackra att du gråter?

Isf har du nog andra problem, mer än att MJ saknas.
Kanske bra om du tar en paus från tråden.

Glöm inte att MJ valde FS, hon älskade honom och lät honom bo kvar i huset.
Och systrarna har berättat att FS aldrig varit våldsam mot MJ.

Det är nog du som ska ta en paus om du inte orkar med empatiska människor..de finns faktiskt.
Citera
2012-04-16, 18:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Då kan vi komma överens om att vi inte är överens då Fallet Da Costa är en av Sveriges största rättsskandaler, de åtalade i det ärendet skulle inte ha dömts för vare sig mord eller brott mot griftefriden. Äpplen och päron.
Nu går vi OT, men domstolen bestämde att de hade begått brott mot griftefriden och det hade preskriberats. Därför kunde de inte dömas.

OnT:
Wikipedia, Griftefrid:
Citat:
döms för "brott mot griftefrid" till böter eller fängelse i högst två år
Wikipedia, Preskription:
Citat:
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år
Fem år alltså, så i det här fallet finns det gott om tid.
Citera
2012-04-16, 18:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Så du menar att det är kört i detta fall då varken har vittnen eller ett erkännande?
Nej, det menar jag inte. Dödsorsaken kanske går att fastställa, eller så kanske det finns andra bevis.
Citera
2012-04-16, 18:28
Medlem
LadyZamiocs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14685257.ab

Kammaråklagare Kvarnström går ut hårt i Aftonblaskan;

"-Vi är ganska övertygade om att det är Marina. Det finns inget som talar mot att det är det, säger kammaråklagare Per-Åke Kvarnström".

Pinsamt om det inte är det

Dras han med i yran över fyndet och VILL lika mycket som alla andra (utom möjligen FS) att det skall vara hon, eller vet man nu mer än vad man går ut med i media?
Citera
2012-04-16, 18:33
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyZamioc
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14685257.ab

Kammaråklagare Kvarnström går ut hårt i Aftonblaskan;

"-Vi är ganska övertygade om att det är Marina. Det finns inget som talar mot att det är det, säger kammaråklagare Per-Åke Kvarnström".

Pinsamt om det inte är det

Dras han med i yran över fyndet och VILL lika mycket som alla andra (utom möjligen FS) att det skall vara hon, eller vet man nu mer än vad man går ut med i media?

Det kan ju vara sånt som att madrassen har samma mönster som den som saknades, hennes halsband kanske fanns kvar, kläderna kanske stämde, sängkläderna med osv.
Det kanske även låg andra saknade föremål i paketet.
Jag tvivlar på att de skulle säga så om de inte är 99% säkra på att det är Marinas kropp man hittat.

Men vi får väl se.
Citera
2012-04-16, 18:35
Medlem
sleipner8s avatar
De är bekräftat att de är en hel kropp som hittats!

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.1594169--det-viktiga-ar-att-marina-far-begravas-
Citera
2012-04-16, 18:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Det är sant men som sagt han agerar kanske ont normalt nu när de faktiskt kan ha hittat en kropp!
Men även detta ska bli intressant att få veta mer om!
Å i sin tur hade de varit familjen varför har de inte raderat allt om henne på nätet, och om de är polisen vad är då anledningen till att de så passande tog bort den där sidan i dag!!

Om det är familjen som har bett sajten att ta bort sidan så är det väl fullt rimligt att det händer just idag, eftersom det nu verkar som att man funnit Marina - död. (Familjen kanske redan vet.)
Senast redigerad av allegrageller 2012-04-16 kl. 18:42.
Citera
2012-04-16, 18:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
De är bekräftat att de är en hel kropp som hittats!

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.1594169--det-viktiga-ar-att-marina-far-begravas-
Hoppas att dödsorsaken går att fastställa trots att kroppen legat ute i nästan två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in