2012-05-09, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Sluta nu, det här är 500 unga män som inte nödvändigtvis förekommer i register.
Masstopsning har gjorts i flera fall, med personer som bara snuddar vid BO, utan att vara i register eller MT.

Kan du ge mig en videmerad anledning till att FB inte kollats avseende fingeravtryck ?

Nej, eftersom jag inte har tillgång till annat än FUP så kan jag inte det. Slasken och annat material från polisens arbete har jag inte..hur de har uteslutit honom kan jag inte veta.
Citera
2012-05-09, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hennes fingeravtryck finns troligen hos polisen sedan barnhistorien. Du vet då MJ fotograferade när barnet var bundet för att sedan sättas upp kylskåpet.

Tvivlar på att de tar fingeravtryck i ett sådant ärende. Marina blev dessutom friad från anklagelsen om misshandel.
Citera
2012-05-09, 09:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hennes fingeravtryck finns troligen hos polisen sedan barnhistorien. Du vet då MJ fotograferade när barnet var bundet för att sedan sättas upp fotot kylskåpet.
Sannolikt, eftersom SKL hade hennes DNA.
Citera
2012-05-09, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sannolikt, eftersom SKL hade hennes DNA.

Vet du hur de fick fram hennes dna? Genom att ta prover på hennes föräldrar och syskon. Och förmodligen genom register. Fingeravtryck är något helt annat.
Citera
2012-05-09, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nej, eftersom jag inte har tillgång till annat än FUP så kan jag inte det. Slasken och annat material från polisens arbete har jag inte..hur de har uteslutit honom kan jag inte veta.

Nej, och det kunde heller inte TR/HR ta reda på, så vi får anta att det är så illa att det faktiskt inte är kollat, eller ?

En fråga till, anser du ja eller nej att FB borde kollas avseende fingeravtryck ?

Om ja, borde detta varit med i FUP ?
Citera
2012-05-09, 09:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Tvivlar på att de tar fingeravtryck i ett sådant ärende. Marina blev dessutom friad från anklagelsen om misshandel.
Citat:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19920824.HTM
Citat:
2 § Fingeravtryck och fotografi skall, med stöd av föreskrifterna i 28 kap. 14 § rättegångsbalken, tas av den som har
1. häktats som misstänkt för brott,
2. anhållits som misstänkt för brott, om den anhållne är okänd och undandrar sig att uppge namn, hemvist eller födelsetid eller lämnar uppgifter om dessa förhållanden som kan antas vara osanna,
3. anhållits som misstänkt för brott, om fingeravtryck eller fotografi kan behövas för att utreda om den anhållne har begått brottet eller något annat brott eller annars för att få till stånd erforderlig utredning eller om den anhållne anses farlig för den allmänna säkerheten eller laglydnaden.

Om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och fotografi tas också av den som misstänks för brottet utan att vara anhållen eller häktad för detta samt av den som inte är misstänkt för brottet.

Tror att det ryms inom detta.
Citera
2012-05-09, 09:39
Bannlyst
Citat:
Nej, och det kunde heller inte TR/HR ta reda på, så vi får anta att det är så illa att det faktiskt inte är kollat, eller ?

En fråga till, anser du ja eller nej att FB borde kollas avseende fingeravtryck ?

Jag vet inte vilka polisen jämfört avtrycken med. Det tar inte med personer utan träff i FUP förutom FS då som åtalet gällde. Att fylla FUP med icke relevanta saker är väldigt onödigt.
Citera
2012-05-09, 09:41
Bannlyst
Citat:
Tror att det ryms inom detta.

Det tror inte jag eftersom Marina vad jag vet aldrig varit häktad eller anhållen.
Citera
2012-05-09, 09:41
Bannlyst
Citat:

Citat:
Jag vet inte vilka polisen jämfört avtrycken med. Det tar inte med personer utan träff i FUP förutom FS då som åtalet gällde. Att fylla FUP med icke relevanta saker är väldigt onödigt.

Svara på frågan först så kan vi fortsätta diskussionen. Ja eller nej ?
Citera
2012-05-09, 09:44
Bannlyst
Citat:
Svara på frågan först så kan vi fortsätta diskussionen. Ja eller nej ?

Nej, jag ser ingen anledning att kolla hans fingeravtryck. Men jag kan naturligtvis inte veta om de har gjort det.
Citera
2012-05-09, 09:49
Bannlyst
Citat:
Nej, jag ser ingen anledning att kolla hans fingeravtryck. Men jag kan naturligtvis inte veta om de har gjort det.

Tack. Det är viktigt för mig att veta hur du resonerar för att fortsätta diskutera.
Jag anser att du har fel i den frågan, och på den punkten kommer vi inte längre.
Intressant om Polisen har kollat dock, men gömt resultaten bland avskrivna banditer, vi får se om det kommer fram.
Citera
2012-05-09, 09:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Det tror inte jag eftersom Marina vad jag vet aldrig varit häktad eller anhållen.

"Om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och fotografi tas också av den som misstänks för brottet utan att vara anhållen eller häktad för detta samt av den som inte är misstänkt för brottet".

Det skulle kunna vara tillämpligt i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in