2012-04-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag tror att maskroos skulle berättat här om F åkt in för förhör eller nåt sån´t. Även om vi tjafsar med henne så vet hon innerst inne att vi bryr oss om henne.

Jag tror inte att han åkt in, då hade hon troligtvis varit här och skrivit. Han har troligtvis sagt åt henne att hålla sig borta ifrån Flashback, misshandlande män är också kontrollerande män.
Citera
2012-04-17, 22:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tror inte att han åkt in, då hade hon troligtvis varit här och skrivit. Han har troligtvis sagt åt henne att hålla sig borta ifrån Flashback, misshandlande män är också kontrollerande män.
Med tanke på hur hon blir behandlad i tråden tror jag att det är fullt möjligt att hon håller sig borta självmant.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Källa på att jag har skrivit något på faceb ÅT M... Håll koll på vad ni säger
Jag svarade bara på vad du sagt i tråden och det har inte varit så fina ord.
Jag skiter högaktningsfullt i din facebook det är totalt ointressant.
Fin bild du har är det du då du va liten?
Ta fram de fula orden jag sagt om M i tråden
Sluta tramsa jag har inte för avsikt att söka igenom en hel tråd, och inte heller tid eller lust.
Du har snackat skit om Marina punkt, och va inte så hysterisk.

Tycker du inte synd om föräldrarna vars barn försvinner spårlöst och misstänkts ha mördats.
Marina va en godtrogen snäll tjej som lät den misstänkte bo i sitt hus, så jag undrar om du anser att hon förtjänar det här. Eller är du helt i någon annans våld.

Här hittades kroppen
http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Varlden/Sverige&playfile=18870_Misstankt_brott_bakom_likfy nd_137062.pls&autostart=1
Eller så är hon inte här för att MrsMagoont inte här här. Ingen att bråka med.
Citera
2012-04-17, 22:31
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Att du tror en massa det är vi alla (eller åtminstone de av oss som är läskunniga : ) redan väl medvetna om och dina kontakter med domstol är irrelevanta för sakfrågan, såvida du inte är rättsodontolog.

Om inte polisen helt gått vilse i sina rutiner skall uppgifter om tandstatus ifrån BO:s tandläkarjournal ha blivit inhämtad/efterfrågad samt införd i Försvinnanderegistret i samband med anmälan om försvinnande.
Det som nu sker, eller redan har skett, efter fynd av en oidentifierad person är att en rättsodontologiskt utbildad tandläkare, eller läkare, gör en jämförelse av tidigare röntgenbilder ifrån tandläkarjournal med nytagna röntgenbilder av den avlidnes tänder.

Den proceduren bör inte ta längre än ca 40 min med tanke på att MJ sannolikt har god tandstatus och haft regelbunden kontakt med tandläkare. Har mantidiagre röntgenbilder och överkäke resp underkäke på samma plats kan man avgöra det momentant
/ pro emeritus
Citera
2012-04-17, 22:47
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Den proceduren bör inte ta längre än ca 40 min med tanke på att MJ sannolikt har god tandstatus och haft regelbunden kontakt med tandläkare. Har mantidiagre röntgenbilder och överkäke resp underkäke på samma plats kan man avgöra det momentant
/ pro emeritus
Nu utgår du från att Marina var en regelbunden kund hos tandvården. Hur fungerar det om det bara finns äldre bilder på hennes tänder? Kan det försvåra identifieringen?
Citera
2012-04-17, 22:50
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Personligen så tror jag han är en flummig haschtomte som agerar impulsivt. Han lever i en illusion om att han är beräknande och att han har så hög IQ att han kan dupera vem som helst. Den dystra verkligheten är att han bara haft en satans stor portion tur.

Jag har iofs ingen egen erfarenhet hur det är att mörda en annan människa men jag inbillar mej att man befinner sej i ett kaotiskt sinnestillstånd med inslag av panik .Tankar som "hörde någon granne skottet" (om vi utgår från att M blev skjuten) "vad ska jag göra av kroppen" "hur ska jag forsla bort kroppen" "sopa igen alla spår" "vad ska jag säga om polisen kommer etc. alla dessa tankar måste fara omkring i ett virrvarr i hjärnan.Om man utgår från att FS är GM och sedan gammalt en haschtomte tycker jag att det är märkligt att han fått det att fungera så perfekt. Mamman och systern kom oanmält på besök bara någon dag efter och därefter polisen.De hittade ju inga spår efter att något inträffat.
Lägger man därtill penninguttag, sms till systern,bilen som hittades först ett par dagar senare etc etc tycker jag det tyder på en mycket kontrollerad och planerande GM.
Citera
2012-04-17, 22:51
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nu utgår du från att Marina var en regelbunden kund hos tandvården. Hur fungerar det om det bara finns äldre bilder på hennes tänder? Kan det försvåra identifieringen?
Med tanke på att Marina hade sin tandläkares visitkort i bilen får vi anta att hon var en frekvent patient.
Citera
2012-04-17, 22:52
Medlem
Motalas avatar
Citat:

Kan ju göra att det tar längre tid.

Lika så om inte alla tänder finns kvar i käkarna men det behöver inte nödvändigtvis göra det om MJ såatt säga har någon karakteristisk fyllning eller låt oss säga tandkonstruktion.

Jag nämnde 40 min det är tiden som tandläkaren kan verifiera identiteten sedan tar det givitvis längre tid innan officiellt bekräftelse kan lämnas-
Citera
2012-04-17, 22:53
Medlem
Citat:

Det kan jag nog svara på. Eftersom våra munnar är unika med olika storlek på tänderna, olika placering, rötter växer olika m.m. så är det bara att lägga en röntgenplåt över en annan och jämföra. Är det samma skala, vilket det bör så borde det gå snabbt att få fram om det inte är hon och kanske någon timmes jobb att garantera.

Det som ändras mest i munnen är ju tandsten, hål och eventuellt om man plockar bort en visdomstand.
Citera
2012-04-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Med tanke på att Marina hade sin tandläkares visitkort i bilen får vi anta att hon var en frekvent patient.

Åtminstone kan man anta att hon nyligen varit i kontakt med en tandläkare.
Citera
2012-04-17, 22:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
En haschtomte med lite koll och en rejäl portion tur, -iaf så långt.
Att det blir ett "lyckligt" slut tvivlar jag inte alls på.
Risken att inga indicekedjor eller spår binder vår "kära" FS vid brottet måste anses som närmast obefintliga. Dvs. att att polisen och åklagare denna gång gör det det dom är satta att göra.

När Lindas kropp hade hittats, var det väl inte många som trodde på att Alm skulle komma undan en fällande dom för åtminstone vållande till annans död?

Det blev ju "bara" brott mot griftefriden så jag tar inte något i förskott. Är det sen P-Å K som är åklagare så kan allt hända vilket man såg i både TR och HR.
Citera
2012-04-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Intressant tanke, kan det användas som ett "svepskäl" från rättsvårdande myndighet att vinna tid inför en kommande resningsprocess? På så sätt blir ju "tidsspillan" för rättsväsendet kortare samtidigt som det väl (?) även i ett resningsärende - finns möjlighet att justera en gärningsbeskrivning efter vad som framkommer allteftersom. Eller?

Mycket intressant detta! Finns det någon med tillräckliga juridiska kunskaper när det gäller resningsärenden som vet om det är möjligt att vara taktisk med den initiala rubriceringen, d.v.s att "spela dum" inledningsvis för att sedan ändra rubriceringen?
Citera
2012-04-17, 23:01
Medlem
SoTireds avatar
Citat:

Det som man tittar på först är ju lagningarna. Tändernas och rötternas form är ju intressanta också. Man får inte nya lagningar om man inte går till tandläkaren. Och går man till tandläkaren så tas det bilder.
Senast kända bilder bör alltså kunna överensstämma väl med fyndet om det är rätt person. Skiljer det något så kanske man kan se att tänder har tappats, plomber har tappats, nya lagningar har gjorts utan att nya bilder tagits men det bör ju vara journalförda. Eller om man varit utomlands och dragit tänder eller gjort lagningar som inte är journalförda här i sverige. Sen kan ju GM ha slagit sönder tänderna på BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in