2012-04-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var det inte människorov han åtalades för? Första vändan i hovrätten alltså. Det känns kanske som det är lättare att få till resning om det rör sig om ett annat typ av brott.

Jag är inte så jävla insatt i MJ-fallet, men kan någon kort redogöra för hovrättens resonemang kring ogillandet av åtalet? Det vill säga, vilket av följande tog man fasta på:

a) Det är inte uteslutet att MJ fortfarande lever.
b) Det är inte uteslutet att någon annan än FS haft ihjäl MJ.

Var det a) eller b), var och en för sig eller dessa i kombination som ledde till frikännandet? Jag tänker att om det inte påträffas något tekniskt som kan knyta FS till fyndet och b) i sig var nog för ett frikännande så är det ju inte sannolikt att vi får se en resning.

Som jag uppfattar det är det också avsaknaden av mordvapen som är besvärande. Bara kulhål räcker inte, man saknar också pistolen med fingeravtryck på eller vad han nu har tagit ihjäl henne med. Ska bli spännande att se vad som händer om de nu "bara" hittat kroppen.
Senast redigerad av Wildis 2012-04-15 kl. 13:26.
Citera
2012-04-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jag tänkte också på att det där sista borde vara en något förhastad slutsats.
"Det är ingen tvekan om att person är bragd om livet."

Skulle ju kunna vara sjukdomsfall/olycka/självmord, men att den som finner kroppen får panik och dumpar den i skogen (för att personen anar att misstankar annars kommer att riktas åt ett visst håll). Isåfall kan väl den personen endast fällas för griftefridsbrott (om man ens kan knyta någon till det brottet till det så här långt efteråt)?

Ja, det var väl lite så man resonerade i Linda-Chenfallet. Men det är inte så jävla troligt, sådant händer väl mest på film...? De flesta tror sig väl inte om att riskera bli dömda för mord om t ex frugan säckar ihop på köksgolvet i något som verkar vara typ en hjärtattack?
Citera
2012-04-15, 13:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag tänkte också på att det där sista borde vara en något förhastad slutsats.
"Det är ingen tvekan om att person är bragd om livet."

Skulle ju kunna vara sjukdomsfall/olycka/självmord, men att den som finner kroppen får panik och dumpar den i skogen (för att personen anar att misstankar annars kommer att riktas åt ett visst håll). Isåfall kan väl den personen endast fällas för griftefridsbrott (om man ens kan knyta någon till det brottet till det så här långt efteråt)?

Precis, än så länge går det inte att veta om personen som hittats har mördats. Antagligen uttryckte han sig lite klantigt, kanske han betonade ordet person - för att säga att det inte kan röra sig om ett djur. Visserligen vet jag inte vad den lexikala definitionen av bragts om livet är. Det kanske också kan inkludera självmord och olyckshändelser.
Citera
2012-04-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Hade inte Marina ett speciellt halsband på sig när hon försvann? Om de t.ex har hittat det invid kvarlevorna, så är det ju stor sannolikhet att det är hon.

Jo visst, det verkar ju vara mer eller mindre känt att M i princip dygnet runt, och då följaktligen när hon försvann, bar på detta halssmycke med en "solstjärna" eller vad man ska kalla det:

http://4.bp.blogspot.com/-DCrbZXfD4MQ/TaRJCdLMf-I/AAAAAAAAADk/fKUhKCkKUAY/s1600/1.2087414TS1281075441754_slot100slotWide75ArticleF ull.jpg

Jag läste det i FUP tror jag. Kanske någon mer kan bekräfta. Men såklart finns väl möjligheten att mördaren slitit av det som en slags trofé alternativt slängt det i någon sjö eller i havet exempelvis.
Citera
2012-04-15, 13:29
Medlem
Kams avatar
Citat:
Verkar som de numera är sammanboende i Karlstad, ja.
Enligt ratsit (?) någon länkade eller kopierade hit uppgifter om det ganska nyligen.
Tack, det verkar inte vara svårt att få lägenhet där då
Jag undrar vad dom livnär sig på. Maskroos kan väl svara. Jag hoppas att du fått ett jobb eller att du fortsätter med studierna.
Citera
2012-04-15, 13:29
Medlem
Sailfishs avatar
Utan kroppen var det svårt att fälla honom (eller någon annan
för den delen) för mord.
Om det nu är Marina så försvinner alla knasiga teorier (som folk här har fört fram)
om att hon själv lagt ut blodet i sängen och isensatt sin egna död etc.
Quarrel hade bla denna teori.
Citera
2012-04-15, 13:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, det var väl lite så man resonerade i Linda-Chenfallet. Men det är inte så jävla troligt, sådant händer väl mest på film...? De flesta tror sig väl inte om att riskera bli dömda för mord om t ex frugan säckar ihop på köksgolvet i något som verkar vara typ en hjärtattack?

Tja, typ. Men det finns några rättsfall där undanskuffade eller styckade kroppar och utan klar dödsorsak inte räckt till fällande dom för mord, utan endast brott mot griftefrid.
Citera
2012-04-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Utan kroppen var det svårt att fälla honom (eller någon annan
för den delen) för mord.
Om det nu är Marina så försvinner alla knasiga teorier (som folk här har fört fram)
om att hon själv lagt ut blodet i sängen och isensatt sin egna död etc.
Quarrel hade bla denna teori.

Fast Quarrel kan komma med nya galna och inspirerande teorier till F och rätten, jag har förstått att han i nuläget jobbar på att utarbeta en idé om att någon placerat ut Marinas kropp i skogen för att jävlas med F.
Citera
2012-04-15, 13:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Var det inte människorov han åtalades för? Första vändan i hovrätten alltså. Det känns kanske som det är lättare att få till resning om det rör sig om ett annat typ av brott.

Jag är inte så jävla insatt i MJ-fallet, men kan någon kort redogöra för hovrättens resonemang kring ogillandet av åtalet? Det vill säga, vilket av följande tog man fasta på:

a) Det är inte uteslutet att MJ fortfarande lever.
b) Det är inte uteslutet att någon annan än FS haft ihjäl MJ.

Var det a) eller b), var och en för sig eller dessa i kombination som ledde till frikännandet? Jag tänker att om det inte påträffas något tekniskt som kan knyta FS till fyndet och b) i sig var nog för ett frikännande så är det ju inte sannolikt att vi får se en resning.
Nej, han åtalades för mord. Edit: Missuppfattade, trodde du pratade om FS

a) HR uteslöt inte att MJ fortfarande lever.

b) Om M mördades uteslöt inte HR någon annan än FS.

Om kroppen visar att det är M och att hon mördades kvarstår att bevisa att FS är mördaren. TR-domen, sid 47f:
Citat:
Utredningen ger emellertid ett betydande utrymme för en rad alternativ till åklagarens hypotes att hon dödats just den 28 juli 2010 och att Fredrik Svensson är gärningsmannen.
Även om han skjutit henne eller tagit livet av henne med annat dödligt våld behöver detta inte nödvändigtvis ha inträffat just den dagen. Det är också möjligt att en annan gärningsman, exempelvis en person som hon fått kontakt med på nätet och tagit med sig hem, kan ha skjutit Marina Johansson eller utövat annat dödligt våld mot henne och sedan transporterat bort kroppen och att Fredrik Svensson dolt blodspåren när han kommit hem och sett vad som hänt för att undvika att bli misstänkt.
HR punkterar inte detta resonemang.

Jag får känslan att många i tråden säljer skinnet innan björnen är skjuten.
Senast redigerad av Quarrel 2012-04-15 kl. 13:47.
Citera
2012-04-15, 13:34
Medlem
CloneWars avatar
[quote=Marie-Olsson]
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Originalet:
http://i40.tinypic.com/8yyuiv.jpg

Och kopian:
http://www.nowhavefun.com/celebritypictures/d/105374-1/186+Marcus+Schenkenberg+foto.jpg

Vissa, jag upprepar vissa likheter mellan dessa herrar tycker jag, bortsett från kroppsbyggnaden. Och kanske den mentala statusen...

För övrigt så tror jag på ett erkännande från den tidigare frikände, inom cirka 30 dagar.

När jag ser en bild på Fredrik Svensson kommer jag personligen mer att tänka på den här personen/karaktären:

http://www.google.com/search?q=twin+peaks+bob&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=dK-KT7L5F4ik4gSNvuieBg&biw=984&bih=619&sei=ea-KT4CFG9CO4gTSu7ySCg

Om inte annat kommer Fredrik troligtvis se ut så här efter ett par år i fängelset. Deras mentala status verkar vara av samma kaliber och de har begått samma typ av brott.
Citera
2012-04-15, 13:36
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.916028--mycket-tyder-pa-att-det-ar-marina-

Är det fastställt att fyndplatsen är Övre Långevatten nu? Tänkte eftersom GP skriver det.

Bohusläningen menar att det är här.
Citera
2012-04-15, 13:40
Medlem
Kan någon säga mig, som är ny på denna tråd, var benen/kroppsdelen eller delarna hittades: i sjön eller vid sidan om, på landbacken? Det står i tidningen att polis menat att fyndet låg så till att det hade gjorts möda att dölja det. Hur kan det i så fall vara i vattnet? I en påstådd presenning?

Det torde krävas en hyfsat god idé om dådet för att lokalisera en sjö (långt hemifrån?) och däri söka med tillräcklig grundlighet för att påvisa fynden. Lycklig slump efter ett förvisso ambitiöst sökarbete? Eller en kropp/kroppsdel som inte har med ärendet att göra?

Kanske FUP har svar på min fråga om hur det kommer sig att sökningen genom frivilliga hade riktats till fyndplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in