2012-04-01, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Dina regler??
Så länge Marina inte är dödförklarad så har inte anhöriga rätten till att överta hennes egendom.
Här ska det till en god man som utses av TR för att betrakta uthyrning, utförsäljning av Marinas egendom som lagligt.

Du får det att låta som att anhöriga i detta skede måste ansöka om en god man. Det stämmer inte. Du får gärna hänvisa till källa där det framkommer att anhöriga inte får hyra ut den försvunnas bostad.
Senast redigerad av Mariooo 2012-04-01 kl. 08:05.
Citera
2012-04-01, 07:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Du får det att låta som att anhöriga i detta skede måste ansöka om en god man. Det stämmer inte.

Inte det?

Förklara gärna hur du menar att det fungerar?

//Reimer
Citera
2012-04-01, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vilket mord?? Det är ju inte bevisat för fem öre att det ligger ett mord bakom, utan endast spekulationer om att så kan vara.

I slasken finns även de män Marina hade kontakt med vid tiden hon försvann, så helt ointressant är den inte.

Till skillnad från dig så har jag faktiskt mer underlag än du i detta fall. Du har ju hitills visat att du endast spekulerar utifrån din egna övertygelse, och det leder ju inte fallet vidare.
Snarare tvärtom för dig och dina lärjungar som också ratar fakta.

Kosta på en liten slant om du har råd och köp gärna ut faktaunderlag än att bara svamla på.

Förstår du inte att så länge du bara svamlar om underlag och fakta är det inget annat än spekulationer från din sida? Lägg fram källa på att FS blev nekad fortsatt boende i huset och att han följt sin del av avtalet och att han blev felaktigt vräkt. Fram tills dess är dina ord inget annat än spekulationer.
Citera
2012-04-01, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte det?

Förklara gärna hur du menar att det fungerar?

//Reimer

Men förvaltare får
inte förordnas om det är tillräckligt att god man förordnas för den enskilde
eller att denne får hjälp på något annat mindre ingripande sätt, t.ex. genom
en banks notariatavdelning eller av någon anhörig.

Men anhöriga kan om de vill ansöka om god man om de inte orkar eller vill förvalta den försvunnas egendom och intressen. Det står ingenstans i lagtexten att anhöriga inte får hyra ut den försvunnas bostad.
Senast redigerad av Mariooo 2012-04-01 kl. 08:19.
Citera
2012-04-01, 08:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men var är avtalet? Och var är anmälan om att Fredrik hade rättigheter för det har jag inte sett, så det du påstår existerar inte mer än att du påstår detta.
Och det har ingen relevans alls i fallet utan tvärtom, och polisen har fullständig rätt att avhysa rövhålet Fredrik.-
Nåväl den som vill klaga på polisen och deras agerande i ärendet bör ju göra det för att Quarell sitter på flashback och talar för Fredrik den misstänkte mördaren.
Jag har redan svarat på var avtalet finns. FS har sitt ex av avtalet, troligen hemma hos sig. Var M har sitt ex vet jag inte. Finns det en anmälan, eftersom du frågar var den är?
Citat:
Quarell menar alltså att Fredrik skulle bo kvar i Marinas hus eftersom han hade hyresrätt.
Men att det va föräldrarna som ägde huset fram till 14 dagar innan Marina mördades det ser inte Quarell. Fredrik har således duperat personer som är lättast och alltså också mest korkade.
Det har ingenting med saken att göra vem som ägde huset. FS var inneboende.
Citat:
Polisen bör kontaktas då det verkar som att polisen skickade av Fredrik från huset, och man har totalt glömt att huset va en brottsplats, och i andra fall där brottsplatser existerar får vederbörande avlägsna sig i halvår eller år om så polisen önskar ha brottsplatsen för undersökning.
Det är fortfarande en brottsplats, och ändå bor några där. Brottsplatsundersökningen var avslutat, FS kunde ha bott där.
Citat:
Sen kan man ju tänka sig att en inneboende utan avtal ska förpacka sig redan då han ombads flytta och då Marina sa till.Men han va ju black vilket han förmodligen varit i hela sitt liv, så Marina va snäll och avvaktade så att han kunde fixa en bostad.

Det som gäller enligt lagen har också skett här och det råder inga oegentligheter då det gäller Fredriks flytt från mordoffrets bostad.

Vem säger att hyresavtalet med 3 månader gäller här? Du eller? I så fall kan man bortse från det då du oftast ljuger och hittar på-.
Om du upprepar ordet "ljuger" tillräckligt många gånger blir ordet ditt.
Citat:
Hyresgästföreningen? Är det samma åsikt och lögner som om rampen som inte vittnet sett för det har du sagt, men inte var vittnen befann sig eller hur vittnet tog sig dit. Hyresgästföreningen det är ju skrattretande.
Vad har Hyresgästföreningen med det här att göra?
Citat:
Inneboende / hyra av rum

Den som bor inneboende i någon annans bostad har i princip samma rättigheter som den som hyr en lägenhet i andra hand.

Andrahandskontrakt
Hyresavtal
Hyresrätter, bostadsrätter och villor kan hyras ut i andra hand. Med ett andrahandskontrakt har man rätt att använda bostaden under den avtalade hyresperioden mot att man betalar hyra. Andrahandskontraktet ska innehålla uppgifter om:
Avtalsparterna (hyresgästen och hyresvärden)
Hyran
Hyrestiden (avtalstiden)
Eventuell rätt att använda andra utrymmen (vindsförråd, garage etc)
Övriga detaljer som t ex el, möbler, städning, sophämtning och försäkring

Om man ska hyra en hyresrätt i andra hand, krävs hyresvärdens samtycke. Om det gäller en bostadsrätt ska man först få bostadsrättsföreningens godkännande.

http://www.hyresavtal.org/

Så kom nu fram med ett avtal från Marinas föräldrar för enligt FUP har Marina bett Fredrik att flytta.
Det är nog så att du sitter på pottan igen med lögner som ditt främsta vapen.
Och jag utgår ifrån att Fredrik har betalat sin hyra med kontanter då till ett konto med kvittens att visa upp.
Återigen drar du upp text om andrahandsboendet, trots att FS var inneboende.
Citat:
Det beror allt på det och då ska det finnas ett kontrakt vilket då ska visa att han betalar hyra har du detta tro? Nej, tänkte väl det då hyresvärden va föräldrarna.
Och Marina bad alltså Fredrik flytta enligt FUP:
En inneboende har inget besittningsskydd.

Vilka rättigheter har en inneboende om polisen vill ha huset som brottsplats då förundersökning ska ske?

Om inneboende.
Hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid om hyresgästen inte efter tillsägelse gör något åt saken omgående. Som hyresvärd måste man alltså först tala med sin hyresgäst och anmoda denne att vidta rättelse, dvs ge denne möjlighet att lösa situationen. Rätt att säga upp avtalet förutsätter vidare att det som ligger hyresgästen till last inte är av ringa betydelse. Det måste i aktuellt fall alltså vara fråga om ngn typ av allvarligare men för hyresvärden. Om hyresgästen vidtar rättelse innan uppsägning hunnit ske kan värden inte säga upp gästen på den nu aktuella grunden (dvs inneboende som medför men för hyresvärden).

http://lawline.se/answers/10377

Har Fredrik råd att strida om detta i domstol? Eller betalar han med sitt skadestånd och ska han då åberopa att han ska ha sin bostad ?

Eller är det bara Quarell som driver frågor som h*n tycker och tänker är fel ? I så fall ska man nog ta det med en nypa salt för det ligger inget relevans eller är aktuellt vad jag förstår.

Quarell ifrågasätter hyresnämnden och jordbalken dessutom som är länkat i den hänvisningen jag gav. Inte heller är Quarell insatt i att inneboende är samma då det gäller rättigheter som andra hand.
Vad ska man säga?
Texten du återger är inte relevant. Det handlar om hyresgästens skyldigheter när hen har inneboende.

Du förvränger fakta, hänvisar till fel faktatexter och du vägrar att ta åt dig av korrekt fakta. Jag tror att du spelar obildbar för att slippa medge att du har fel. Mina barn var likadana när de var tre år. Men det gick över.
Citera
2012-04-01, 08:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Säg inte att det finns ett avtal så länge du vägrar att visa upp det. Väljer du att inte visa upp det så är det nog precis så som polisen och MJ:s anhöriga har agerat. Inget avtal = ingen rätt till bostaden.
Det är inte svårare än så
Om jag visar upp avtalet kommer hela åklagarens fanclub att ropa i kör: "Falsarium!". Så det kommer inte att visa ett dugg. Jag kan inte bevisa att det är äkta, det är inte ens bevisat för mig att det är äkta.

Du vägrar fortfarande att inse att det är bevisat att det fanns ett avtal genom vittnesmålen som säger att FS var inneboende. Du låtsas inte förstå vad jag skriver, precis som MrsMagoo.
Citat:
Det verkar dessutom som att det här osynliga kontraket är ett "andrahandskontrakt". Frågan är om det ens är giltigt för man måste ha värdens tillstånd. Har verkligen MJ:s föräldrar skrivit på detta?
Du Quarrel som sitter på det, när är det daterat och vems namnteckningar finns på det?
Kom igen nu! SVARA
Skrik inte, det hjälper inte ett dugg.

Det är ett avtal om inneboende, det behövdes inte föräldrarnas tillstånd. Jag kan inte avgöra vems namnteckningar som är på, men namnförtydliganden säger att det är FS och M.
Citera
2012-04-01, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är ett avtal om inneboende, det behövdes inte föräldrarnas tillstånd. Jag kan inte avgöra vems namnteckningar som är på, men namnförtydliganden säger att det är FS och M.

Du verkar inte fatta att när anhöriga förvaltar en försvunnen anhörigs egendom och intressen har de rätt och även en skyldighet att faktiskt göra så. Om en inneboende lämnar sin bostad och slutar betala hyra har de rätt att hyra ut den försvunnas bostad till ordentliga hyresgäster.
Citera
2012-04-01, 08:58
Bannlyst
Citat:
Han har inget besittningssydd för det.
Om du åker på semester i 1 mån till australien och jag skriver mig på din adress, får
jag besittningsskydd då?

Du ser ju hur urbota dumt Tulpanpernilla tänker. Hon borde ha munkorg..
Citera
2012-04-01, 09:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han har inget besittningssydd för det.
Om du åker på semester i 1 mån till australien och jag skriver mig på din adress, får
jag besittningsskydd då?
Vem har påstått att han har besittningsskydd?

Om TP sprider ut att du är inneboende och sedan åker på semester har du rätt att bo kvar, tills dess avtalet är uppsagt och uppsägningstiden har gått ut.
Citera
2012-04-01, 10:26
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Om jag visar upp avtalet kommer hela åklagarens fanclub att ropa i kör: "Falsarium!". Så det kommer inte att visa ett dugg. Jag kan inte bevisa att det är äkta, det är inte ens bevisat för mig att det är äkta.

Jag har sagt att du kan skicka det till mig bara om du är så rädd för detta. Inte ens det duger verkar det som.

Citat:
Du vägrar fortfarande att inse att det är bevisat att det fanns ett avtal genom vittnesmålen som säger att FS var inneboende. Du låtsas inte förstå vad jag skriver, precis som MrsMagoo.Skrik inte, det hjälper inte ett dugg.

Du snackar skit som vanligt, jag har sagt flera gånger att jag vet att FS var inneboende.
Jag hävdar att hans rättigheter försvann i samband med att marina försvann. Vi vet genom vittnesuppgifter att Marina ville att FS skulle flytta ut. Det var hennes önskan.
Du har själv insett att FS saknar besittningsrätt och hållit med om detta. Ändå proppsar du på hans rätt till bostaden?!
Eftersom FS troligtvis har haft ihjäl henne kan omöjligtvis hennes sista önskan i livet varit att FS fått tillåtelse att bo kvar i hennes hus. Hans rättigheter att låna hennes Hyundai, låna hennes båt osv osv försvann också i samband med försvinnandet. Ni måste börja och inse detta!

Citat:

Vad står det mera på det då, datum t ex? Om du inte vill visa upp det så återge exakt vad som står i det med all info.
Citera
2012-04-01, 10:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har sagt att du kan skicka det till mig bara om du är så rädd för detta. Inte ens det duger verkar det som.

Du snackar skit som vanligt, jag har sagt flera gånger att jag vet att FS var inneboende.
Jag hävdar att hans rättigheter försvann i samband med att marina försvann. Vi vet genom vittnesuppgifter att Marina ville att FS skulle flytta ut. Det var hennes önskan.
Du har själv insett att FS saknar besittningsrätt och hållit med om detta. Ändå proppsar du på hans rätt till bostaden?!
Eftersom FS troligtvis har haft ihjäl henne kan omöjligtvis hennes sista önskan i livet varit att FS fått tillåtelse att bo kvar i hennes hus. Hans rättigheter att låna hennes Hyundai, låna hennes båt osv osv försvann också i samband med försvinnandet. Ni måste börja och inse detta!

Vad står det mera på det då, datum t ex? Om du inte vill visa upp det så återge exakt vad som står i det med all info.
Jag tänker inte PM:a dig avtalet, då jag inte gillar din attityd. Det har jag förklarat.

Jag påstår inte att FS saknar besittningsrätt, han saknar besittningsskydd. Du har påstått gång på gång att det inte finns något avtal, trots att jag har bevisat att det finns, genom vittnesmål. Hur kan FS vara inneboende om det inte finns avtal?

FS är inte dömd för mord och M är inte dödförklarad. Därför kan hans rättigheter till bostad och bil inte dras in av någon annan än M eller god man. Båtens är inte M:s, där bestämmer ägaren.

Det är lika meningslöst att återge innehållet i avtalet som att återge avtalet. Jag kommer inte att bli trodd.
Citera
2012-04-01, 10:53
Bannlyst
Det är ju rent snicksnack att polisen eller någon annan har juridisk rätt att vräka en inneboende om den inte betalar till ens föräldrar om man åker på långsemester utan att meddela någon.

Det är ju direkt sjukt att någon kan påstå något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in