2012-03-31, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergert
Hur vet man och hur såg hyresavtalet ut?

Det är ju konstigt om man är sambo och sambon försvinner så blir man vräkt ur sin bostad.
De var inte sambo, men jag håller med dig. Man blir inte vräkt om hyresvärden försvinner ett par veckor.
Citera
2012-03-31, 15:22
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har full koll på de juridiska rättigheterna för någon som är inneboende, se min länk till Hyresnämnden. Jag upprepar samma budskap och belägger det så länge jag blir motsagd. Jag har sett ett skriftligt avtal mellan FS och M, och det ser helt korrekt ut. Men annars så är flera vittnens påstående om att FS var inneboende tilräckligt för att visa att det fanns något slags boendeavtal.

Hyran på 4500 kr för två rum tycker jag är fullt rimlig, och utgör inget skäl för misstanke om bedrägeri.

Om M var missnöjd med ersättningen kunde hon ha gått till Kronkalle och begärt avhysning, vilket hade skett på korrekt sätt. Men nu har hon inte gjort det, och då har inte polisen rätt att låsa ute honom utan vidare. En myndighet kan inte på eget initiativ ingripa i en hyrestvist.

Vad har du för belägg för påståendet att det inte fanns hyreskontrakt?

Du har sett ett skriftligt avtal mellan MJ o FJ? Okej, men visa upp det då!
Citera
2012-03-31, 15:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Du har sett ett skriftligt avtal mellan MJ o FJ? Okej, men visa upp det då!
Jag har skrivit att jag har sett ett skriftligt avtal, och förklarat varför jag inte visar upp det. Häng med i tråden om du vill diskutera.
Citera
2012-03-31, 15:28
Bannlyst
Citat:
De var inte sambo, men jag håller med dig. Man blir inte vräkt om hyresvärden försvinner ett par veckor.

Men han bodde där i någon mening i alla fall?

Och som inneboende måste man kanske kunna visa att den som hyr bostaden har gett sitt tillstånd att man ska få bo där för att få bo där om den som hyr försvinner eller? Fanns det något sånt?
Citera
2012-03-31, 15:32
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Jag har skrivit att jag har sett ett skriftligt avtal, och förklarat varför jag inte visar upp det. Häng med i tråden om du vill diskutera.

Inget jag har sett, hänvisa gärna till nån sida. Det är lite svårt att hitta bland
dina tusentals oneliners.
Varför vill du inte visa upp det för, är det för att det skulle kompromettera
din "klient" eller?
Citera
2012-03-31, 15:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men han bodde där i någon mening i alla fall?

Och som inneboende måste man kanske kunna visa att den som hyr bostaden har gett sitt tillstånd att man ska få bo där för att få bo där om den som hyr försvinner eller? Fanns det något sånt?
Nej, behövs inte. Det rådde ingen tvekan om att han var inneboende. Många har vittnat om det. Han var skriven på adressen. Han hade nycklar.

Att M försvinner ett par veckor är inte skäl att låsa ute honom.
Citera
2012-03-31, 15:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Inget jag har sett, hänvisa gärna till nån sida. Det är lite svårt att hitta bland
dina tusentals oneliners.
Varför vill du inte visa upp det för, är det för att det skulle kompromettera
din "klient" eller?
FS är inte min klient.

Det var inte en oneliner, det var ett långt inlägg kl 17:47 igår.
Senast redigerad av Quarrel 2012-03-31 kl. 15:40.
Citera
2012-03-31, 15:46
Bannlyst
Citat:
Nej, behövs inte. Det rådde ingen tvekan om att han var inneboende. Många har vittnat om det. Han var skriven på adressen. Han hade nycklar.

Att M försvinner ett par veckor är inte skäl att låsa ute honom.

Okej. Nej vem skulle ha det tillståndet att låsa ute folk från bostäder?

Möjligen att de som äger huset på något sätt kan påverka detta om de vill sälja huset?
Citera
2012-03-31, 15:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Okej. Nej vem skulle ha det tillståndet att låsa ute folk från bostäder?

Möjligen att de som äger huset på något sätt kan påverka detta om de vill sälja huset?
M äger huset, vilket har påpekats många gånger.
Citera
2012-03-31, 15:50
Bannlyst
Citat:
M äger huset, vilket har påpekats många gånger.

Jaså det har jag missat, jag har fattat det som det var hennes föräldrars hus. Då är det rimligt att han får bo kvar där så länge huset är hennes. För vem kan tala för hennes vilja om att hon ändrat sig på den punkten?
Citera
2012-03-31, 15:52
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
FS är inte min klient.

Jag såg att du lagt till svaret på min fråga i din replik.
Citat:
FS har låtit mig ta del av ett skriftligt hyresavtal, men det är ingen idé att jag visar upp det, det kommer bara att beskyllas för att vara en förfalskning.

Jag vill gärna se det, det är faktiskt av stort intresse. Speciellt eftersom vi haft en lång diskussionen
om just detta.
Citera
2012-03-31, 15:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jaså det har jag missat, jag har fattat det som det var hennes föräldrars hus. Då är det rimligt att han får bo kvar där så länge huset är hennes. För vem kan tala för hennes vilja om att hon ändrat sig på den punkten?
En god man, utsedd av tingsrätten kan träda i hennes ställe. Sådan var inte utsedd 120319.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in