2012-03-31, 13:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Han är oskyldig till hyresbetalningar tills motsatsen är bevisad.

Det är väl ändå de som hävdar att han inte gjort rätt för sig som har bevisbördan. Han har ju ändå bott där nästan ett år som inneboende och M skulle inte gjort något åt det?
Isf kan man ju nästan hävda att M inte krävde något i hyra förrutom den arbetsinsats som F gjorde.

Vad vi tycker om insatsen är irrelevant om M godkände den.
Citera
2012-03-31, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det är väl ändå de som hävdar att han inte gjort rätt för sig som har bevisbördan. Han har ju ändå bott där nästan ett år som inneboende och M skulle inte gjort något åt det?
Isf kan man ju nästan hävda att M inte krävde något i hyra förrutom den arbetsinsats som F gjorde.

Men allvarligt! Om FS med hjälp av IQ fiskmås ska försöka få högre skadestånd på grund av att han blev vräkt, måste han först och främst bevisa att han blev vräkt. Sen ska han visa att han skött sin del av avtalet, dvs betalat den hyra som står i avtalet. Jag och förmodligen de flesta andra skiter i om han gjort det..FS kan lämna sina kvitton till den det berör istället.
Citera
2012-03-31, 14:02
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Han är oskyldig till hyresbetalningar tills motsatsen är bevisad.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, hyresavtalet är mellan inneboende och den som hyr ut en del av sin bostad. Hyresvärden har inget med saken att göra.
Hyresnämnden: Hyra i andra hand - bostadslägenheter

Eller påstår du att Hyresnämnden har fel? Vad har du i så fall för belägg för det?

Nej, du har inte på något sätt belagt att hyresvärden har något med saken att göra. Det är du som ska fylla käften med korv. Ta falukorv, så det inte går åt så många.

FS madrasser fanns i sängen vid andra brottsplatsundersökningen. Varför gick inte det att testa?
Jag kan inte reglerna, men om jag låter min inneboende betala hyran i natura, då är väl det upp till mig/oss?

Om MJ, inför soc., tog ut en rejäl hyra, så gagnade det både MJ och FS.
Citera
2012-03-31, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Visst, om M hade initierat en avhysning hos Kronkalle så hade åklagaren vetat om det och använt det som motiv vid rättegången. Men det gjorde han inte.

Det finns ingenting som tyder på att M var missnöjd med den ersättning hon fick för boendet.
Citera
2012-03-31, 14:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag kan inte reglerna, men om jag låter min inneboende betala hyran i natura, då är väl det upp till mig/oss?.
Självklart, såvida det inte är att betrakta som sexköp.
Citera
2012-03-31, 14:12
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte reglerna, men om jag låter min inneboende betala hyran i natura, då är väl det upp till mig/oss?

Om MJ, inför soc., tog ut en rejäl hyra, så gagnade det både MJ och FS.

Vad du missar är att här är det avtalet som gäller. Hyresvärdinnan finns inte och FS egna ord är inget värda. Det ligger på hans lott att bevisa att det inte fanns något skäl för vräkning. Om han nu så här i efterhand helt plötsligt känner sig vräkt. Hans eget agerande ihop med nya flickvännens uttalande motsäger att det var en vräkning.
Senast redigerad av Mariooo 2012-03-31 kl. 14:15.
Citera
2012-03-31, 14:33
Bannlyst
Citat:

Glöm inte att skriva det i avtalet då. Annars kommer det enbart ses som skitsnack och kanske önsketänkande..vilken myndighet skulle tro på de fantasierna om det finns ett avtal som innehåller en sprcifik hyra?
Citera
2012-03-31, 14:54
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Alltså, om naturabetalningen inte enbart gäller hushålls- och fastighetsskötsel, utan även sex, så bör det helst inte framgå på ev. kvitton.
Citera
2012-03-31, 15:00
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Varför skulle föräldrarna vara ansvarig för kontraktet? När kontraktet skrevs var M hyresgäst och FS inneboende. Inneboende skriver kontrakt med hyresgästen som de hyr av, inte fastighetsägaren.

Du Quarrel, jag respekterar dina övriga teorier om vad som hänt Marina
och om du tror att FS är oskyldig men lägg ner den här diskussionen om inneboende
och ifall FS hade ett hyreskontrakt.
För det första har du ingen som helst koll på de juridiska rättigheterna för någon som är inneboende och för det andra så upprepar du samma budskap hela tiden om att FS hade ett hyreskontrakt
vilket han inte hade eller något du kan styrka.

Hade han ett fejkat hyreskontrakt på 4500kr/mån så är det snarare ett starkt bevis för att han
har försökt lura socialen på pengar = bedrägeri.
Citera
2012-03-31, 15:03
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Vad du missar är att här är det avtalet som gäller. Hyresvärdinnan finns inte och FS egna ord är inget värda. Det ligger på hans lott att bevisa att det inte fanns något skäl för vräkning. Om han nu så här i efterhand helt plötsligt känner sig vräkt. Hans eget agerande ihop med nya flickvännens uttalande motsäger att det var en vräkning.
Tydligen så finns det ett hyresavtal.

Han blev utestängd från sin bostad, men valde att inte ta strid.
Istället fann han sig i att, under polisbevakning, hämta sina prylar.
Citera
2012-03-31, 15:15
Bannlyst
Citat:
Tydligen så finns det ett hyresavtal.

Han blev utestängd från sin bostad, men valde att inte ta strid.
Istället fann han sig i att, under polisbevakning, hämta sina prylar.

Hur vet man och hur såg hyresavtalet ut?

Det är ju konstigt om man är sambo och sambon försvinner så blir man vräkt ur sin bostad.
Citera
2012-03-31, 15:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Du Quarrel, jag respekterar dina övriga teorier om vad som hänt Marina
och om du tror att FS är oskyldig men lägg ner den här diskussionen om inneboende
och ifall FS hade ett hyreskontrakt.
För det första har du ingen som helst koll på de juridiska rättigheterna för någon som är inneboende och för det andra så upprepar du samma budskap hela tiden om att FS hade ett hyreskontrakt
vilket han inte hade eller något du kan styrka.

Hade han ett fejkat hyreskontrakt på 4500kr/mån så är det snarare ett starkt bevis för att han
har försökt lura socialen på pengar = bedrägeri.
Jag har full koll på de juridiska rättigheterna för någon som är inneboende, se min länk till Hyresnämnden. Jag upprepar samma budskap och belägger det så länge jag blir motsagd. Jag har sett ett skriftligt avtal mellan FS och M, och det ser helt korrekt ut. Men annars så är flera vittnens påstående om att FS var inneboende tilräckligt för att visa att det fanns något slags boendeavtal.

Hyran på 4500 kr för två rum tycker jag är fullt rimlig, och utgör inget skäl för misstanke om bedrägeri.

Om M var missnöjd med ersättningen kunde hon ha gått till Kronkalle och begärt avhysning, vilket hade skett på korrekt sätt. Men nu har hon inte gjort det, och då har inte polisen rätt att låsa ute honom utan vidare. En myndighet kan inte på eget initiativ ingripa i en hyrestvist.

Vad har du för belägg för påståendet att det inte fanns hyreskontrakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in