2012-03-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Läste ett skumt inlägg på familjeliv ang detta problem, en kvinna bad sin sambo att flytta men denne vägrade, de hade inga barn ihop och huset hade hon köpt själv.

Nåväl hon påstod att socialtjänsten kom dit och ordnade upp det, men har de verkligen med en sådan sak att göra?

Mycket möjligt att socialtjänsten betraktade personen som hemlös, eftersom förhållandet tagit slut och han inte hade vett på att försöka flytta ut.
http://www.socialstyrelsen.se/hemloshet/omfattning2011/definition
Citera
2012-03-19, 18:47
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Vi vet att han var inneboende; du, jag, MJ:s anhöriga, grannar o polisen. Men du påstår
att han hade ett hyresavtal och att det finns med i FUP:en.
Du kan vara inneboende hos mig utan att vi har ett skriftligt avtal på detta. Du kanske har taskigt med pengar i några månader och jag är snäll som låter dig bo kvar ett tag så länge jag vill.
Det innebär dock inte att du har besittningsrätt i min bostad och kan bo kvar hos mig eller
i min lägenhet/hus/gård för all framtid om det händer mig något eller om jag vill byta bostad
eller sälja den.

I FUP:en tycker jag istället att det framgår att MJ vill bli av med FS och att hon helst vill att han tar sitt pick o pack o flyttar. Kan kanske dock vara lite svårt för en tjej att bestämma över en labil
missbrukare.

Jag känner en person (väl), som i flera år varit i samma situation som MJ. Hon har försökt att med polisens hjälp försökt att få honom att flytta, men de har sagt sig inget kunna göra. Han betraktas som en hyresgäst/inneboende på något vis. (I första hand har hon förstås sagt åt honom att flytta.)

Det enda sättet är att sälja sin bostad och flytta. I de flesta fall brukar ju som tur är detta inte vara något problem, eftersom man flyttar om man inte är önskvärd längre. Och jag tror att Q har rätt när han säger att FS behandlats fel formellt sett. Och de anhöriga är ju inte ägare till bostaden....
Se´n kan man definitivt tycka att han skulle flyttat ut, när MJ ville det. Fast det var väl lite oklart där om jag minns rätt.
Citera
2012-03-19, 19:01
Medlem
PeterNosters avatar
Så FS mördade MJ för att få bo kvar i huset?
Det är ju helt feltänkt.
Däremot att MJ finns i ett kloster någonstans är helt rätt tänkt men det får man tydligen inte framföra i denna tråd som nu mest handlar om bostadsrätt.
Citera
2012-03-19, 19:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
[/b]

Jag känner en person (väl), som i flera år varit i samma situation som MJ. Hon har försökt att med polisens hjälp försökt att få honom att flytta, men de har sagt sig inget kunna göra. Han betraktas som en hyresgäst/inneboende på något vis. (I första hand har hon förstås sagt åt honom att flytta.)

Det enda sättet är att sälja sin bostad och flytta. I de flesta fall brukar ju som tur är detta inte vara något problem, eftersom man flyttar om man inte är önskvärd längre. Och jag tror att Q har rätt när han säger att FS behandlats fel formellt sett. Och de anhöriga är ju inte ägare till bostaden....
Se´n kan man definitivt tycka att han skulle flyttat ut, när MJ ville det. Fast det var väl lite oklart där om jag minns rätt.
Jag antar att paret var sambor utan avtal, och det är svårt att slänga ut sambor. Han har rätt att bo kvar.

Innan sambolagen kom kunde den med borätt slänga ut sambon utan varsel. Det var inte mycket bättre.
Citera
2012-03-19, 19:35
Medlem
jjagares avatar
Bestred FS någongång att de hade bytt lås och att han fick flytta där ifrån. Kontaktade han hyresnämnden? Om han hade kontaktat dem så borde det inte ha gått så lätt att få honom därifrån så frågan är ville han stanna eller inte?
Citera
2012-03-19, 19:42
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Läste ett skumt inlägg på familjeliv ang detta problem, en kvinna bad sin sambo att flytta men denne vägrade, de hade inga barn ihop och huset hade hon köpt själv.

Nåväl hon påstod att socialtjänsten kom dit och ordnade upp det, men har de verkligen med en sådan sak att göra?

Skrev nyss om ett exakt likadant problem: dvs en vän till mig, som bett sin sambo flytta (i flera år), men han vägrar - inga barn, hennes hus, träffats på äldre dar. Hon har förutom polisen även haft soc där, men de kan inte göra något (och jag vet inte heller vad de skulle kunna göra).
Citera
2012-03-19, 19:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
[/b]

Jovisst, jag håller med.
Men MJ hade nytta och glädje av sin inneboende, han var inte bara fastighetsskötare och hushållerska, han var också hennes sexpartner när lusten pockade på.
Och mitt i alltihop så tyckte hon om honom, inte slängde hon ut honom på bar backe.
Citera
2012-03-19, 20:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Bestred FS någongång att de hade bytt lås och att han fick flytta där ifrån. Kontaktade han hyresnämnden? Om han hade kontaktat dem så borde det inte ha gått så lätt att få honom därifrån så frågan är ville han stanna eller inte?
Hyresnämnden:
Citat:
Om det uppstår en tvist mellan en hyresgäst och hyresvärd eller mellan en bostadsrättsförening och en bostadsrättsinnehavare, och parterna inte själva kan komma överens, så kan hyresnämnden medla i tvisten. Det kan till exempel handla om tvister om hyresvillkor, överlåtelser eller krav på ersättning för skador i en lägenhet eller för bristfällig flyttstädning av en lägenhet.
Hyresnämnden agerar inte mot myndighets åtgärd.
Citera
2012-03-19, 20:18
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jovisst, jag håller med.
Men MJ hade nytta och glädje av sin inneboende, han var inte bara fastighetsskötare och hushållerska, han var också hennes sexpartner när lusten pockade på.
Och mitt i alltihop så tyckte hon om honom, inte slängde hon ut honom på bar backe.

Är det inte lite märkligt att denne man som har sådana grava ryggproblem orkar bära stenplattor, agera fastighetsskötare, laga mat och dessutom sexpartner, då var ryggproblemen som bortblåsta tydligen... Undra hur det gick med pinballspelet, det bar FS in i huset på ren råstyrka?
Citera
2012-03-19, 20:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Är det inte lite märkligt att denne man som har sådana grava ryggproblem orkar bära stenplattor, agera fastighetsskötare, laga mat och dessutom sexpartner, då var ryggproblemen som bortblåsta tydligen... Undra hur det gick med pinballspelet, det bar FS in i huset på ren råstyrka?
Han kanske tog det i sin egen takt. Det är ju MJ som har beskrivit fördelarna med att ha honom i huset.
Citera
2012-03-19, 21:01
Medlem
jjagares avatar
Citat:

Wakeboard etc
Citera
2012-03-19, 21:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Wakeboard etc
Ni kan inte tänka er att det är sant som han säger, att ryggproblemen uppstod senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in