Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Vi vet att han var inneboende; du, jag, MJ:s anhöriga, grannar o polisen. Men du påstår
att han hade ett hyresavtal och att det finns med i FUP:en.
Du kan vara inneboende hos mig utan att vi har ett skriftligt avtal på detta. Du kanske har taskigt med pengar i några månader och jag är snäll som låter dig bo kvar ett tag så länge jag vill.
Det innebär dock inte att du har besittningsrätt i min bostad och kan bo kvar hos mig eller
i min lägenhet/hus/gård för all framtid om det händer mig något eller om jag vill byta bostad
eller sälja den.
I FUP:en tycker jag istället att det framgår att MJ vill bli av med FS och att hon helst vill att han tar sitt pick o pack o flyttar. Kan kanske dock vara lite svårt för en tjej att bestämma över en labil
missbrukare.
Jag känner en person (väl), som i flera år varit i samma situation som MJ. Hon har försökt att med polisens hjälp försökt att få honom att flytta, men de har sagt sig inget kunna göra. Han betraktas som en hyresgäst/inneboende på något vis. (I första hand har hon förstås sagt åt honom att flytta.)
Det enda sättet är att sälja sin bostad och flytta. I de flesta fall brukar ju som tur är detta inte vara något problem, eftersom man flyttar om man inte är önskvärd längre. Och jag tror att
Q har rätt när han säger att FS behandlats fel formellt sett. Och de anhöriga är ju inte ägare till bostaden....
Se´n kan man definitivt tycka att han skulle flyttat ut, när MJ ville det. Fast det var väl lite oklart där om jag minns rätt.