2012-03-20, 14:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Marina Johansson ägde inte huset då hon levde, så det finns ingen möjlighet att Fredrik Svensson kunde ha något avtal varken muntligt eller skriftligt.
Föräldrarna ägde huset ända tills Marina avled, och dom har troligen inte gett tillåtelse till några hyresavtal.
Det hela påminner mig om det brevet som kom in till Tingsrätten där en anonym person ifrågasatte att Marina fick huset efter sin död, och att huset va kraftigt belånat.
Välkommen tillbaka till tråden, MrsMagoo!

Har du hunnit leta något medan du har varit borta?
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ska jag ta fram inlägget där du påstår att Marina sköt sig själv och spädde ut blodet?
Ja
Jag har väntat i över fyra månader nu.

Menar du att Fastighetsregistret ljög för mig när det sa att Marina erhåll fastigheten i gåva 20100714? Och varför kunde inte Marina, medan hon hyrde huset, hyra ut ett rum till en inneboende? Varför måste hon ha hyresvärdens (föräldrarnas) tillstånd?

Tillägg: Lawline:
Citat:
En bostadshyresgäst har i allmänhet rätt att utan särskilt tillstånd från hyresvärden ha en inneboende i sin lägenhet. Detta är en rättighet som värden inte genom avtal kan hindra hyresgästen från att utnyttja.
Senast redigerad av Quarrel 2012-03-20 kl. 14:48. Anledning: Tillägg
Citera
2012-03-20, 14:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Vem får inte ta över lägenheten?

En inneboende har inte rätt att ta över lägenheten. Det gör ingen skillnad om den inneboende är en närstående person, till exempel ett barnbarn som är inneboende hos sin mormor eller morfar.
I praktiken händer det ibland att den som vill överlåta sin lägenhet säger upp sitt hyresavtal och hyresvärden tecknar ett nytt hyresavtal med den närstående.

http://www.hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/

Huset tillfaller hennes föräldrar och då blir föräldrarna ägare till huset.
Så med andra ord kunde inte Fredrik ta över eller bo kvar i huset för att han nu varit inneboende.
Osmakligheten har inga gränser och mördaren Fredrik sitter i efterhand och gnäller att han inte kunde bo kvar. Har han dessutom finansierat hyran med socialbidrag så bör han till viss del vara återbetalningsskyldig då deras avtal enligt han själv va att utföra sysslor istället för hyra.
Jag anser också att Fredrik Svensson inte kvalificerar sig till att få ut ett skadestånd pga av lidande. Men det har säkert redan framförts till berörd instans.

Fastigheten va i föräldrarnas ägo fram till strax innan hon försvann, så en inneboende gäller inte i sammanhanget. Marina har ansvaret som hyrestagare i första hand. Frånfaller Marina ska föräldrarna skriva ett nytt kontrakt eller tillförordnad företrädare för Marina, och det va ingen intresserad av att låta mördaren bo kvar.

Hade Fredrik några lagliga rättigheter? Nej inte en chans.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-03-20 kl. 15:05.
Citera
2012-03-20, 14:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vem får inte ta över lägenheten?

En inneboende har inte rätt att ta över lägenheten. Det gör ingen skillnad om den inneboende är en närstående person, till exempel ett barnbarn som är inneboende hos sin mormor eller morfar.
I praktiken händer det ibland att den som vill överlåta sin lägenhet säger upp sitt hyresavtal och hyresvärden tecknar ett nytt hyresavtal med den närstående.

http://www.hyresnamnden.se/Overlata-bostadslagenhet/

Huset tillfaller hennes föräldrar och då blir föräldrarna ägare till huset.
Så med andra ord kunde inte Fredrik ta över eller bo kvar i huset för att han nu varit inneboende.
Osmakligheten har inga gränser och mördaren Fredrik sitter i efterhand och gnäller att han inte kunde bo kvar. Har han dessutom finansierat hyran med socialbidrag så bör han till viss del vara återbetalningsskyldig då deras avtal enligt han själv va att utföra sysslor istället för hyra.
Vem har sagt att FS ville ta över bostaden?

Fastigheten tillhör fortfarande M, såvida hon inte har överlåtit den till någon senaste året.
Citera
2012-03-20, 16:00
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Om du hade sagt att Q bor hos sin exsambo hade liknelsen varit mer relevant. Om exsambon sprider att hon har en inneboende så visar det att Q får bo där tills vidare.

Visst kan ett boendeavtal sakna uppsägningstid, och om Q bor kvar efter att han hittat lappen på bordet får exsambon ta Kronofogden till hjälp att få ut honom. Men det har inte M gjort, såvitt känt. Och polisen får inte hjälpa till, såvida den inte bistår Kronofogden.
Du ville inte svara på frågan va? haha
Spelar ingen roll om vi ändrar förutsättningarna till dina. Personen som äger ett hus eller BR kan passa på medan den uppsagda inneboende oönskade gästen är ute. Byt lås och hävda att personen är obehörig. Exsambon som nu är "utelåst" / "vräkt" eller whatever har ingen laglig rätt att vidtaga fysiska åtgärder för att tvinga sig in i bostaden igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
[/b]
Jag känner en person (väl), som i flera år varit i samma situation som MJ. Hon har försökt att med polisens hjälp försökt att få honom att flytta, men de har sagt sig inget kunna göra. Han betraktas som en hyresgäst/inneboende på något vis. (I första hand har hon förstås sagt åt honom att flytta.)

Det enda sättet är att sälja sin bostad och flytta. I de flesta fall brukar ju som tur är detta inte vara något problem, eftersom man flyttar om man inte är önskvärd längre. .

Usch, vilken fruktansvärd situation
Låter dock väldigt konstigt ifall polisen inte vill hjälpa till eller ge henne tips på hur hon kan agera. Det är inte meningen att man måste sälja sin bostad för att bli av med en obehörig. Hon får väl försöka att vara lite kreativ, passa på när han är ute eller bortrest att då byta lås och ev installera ett larm kopplat till en larmcentral. Om polisen ej vill hjälpa till att få bort honom lär de ej heller hjälpa honom att tränga sig in i bostaden. I absolut värsta fall får hon vara kvar på insidan hela tiden och om han försöker bryta sig in så får hon använda nödvärn.
Om den gäller en villa får hon som sagt vara mer kreativ, först kanske skaffa sig en tillfällig bostad. Säga upp alla avtal om el och tele, vatten osv. Ringa till nån fönsterfirma som plockar bort några rutor under vintern och installerar ett öppet galler istället så att det omöjligtvis går att bo kvar helt enkelt. Att bli av med all el är ett jäkligt bra tips på att göra ett boende helt ointressant kan jag säga.
Vi borde kanske fortsätta den allmänna diskussionen i Juridikforumet i detta ämne. Ursäkta för OT.

Dock är det mer intressant ifall det är som MrsMagoo säger att de riktiga ägarna till fastigheten var MJ:s föräldrar och att huset bara var skrivet på MJ.
O som sagt var, FS hade aldrig ett hyresavtal.
Är det nån härifrån som kommer att vara med på skallgången den 14:e April förresten?
Hade varit kul o delta och bidra med ett litet strå till stacken istället för att enbart hålla
på med ordbajseri
Hoppas bara inte söket är i närområdet till bostaden. Hade varit intressant att kolla längs med hela färdvägen från Spekeröd till lämpliga avstickare ändå upp mot macken i Lilla edet där FS köpte cigg (vilket är konstaterat som fakta?) Det är väl några mindre sjöar också på vägen om man tar småvägarna.
Jag tror ev att han dumpat henne nånstans på vägen upp mot Lilla edet och sedan köpte han cigg för att lugna nerverna lite o delvis för att skaffa sig ett alibi med kortköpet.
Citera
2012-03-20, 16:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Du ville inte svara på frågan va? haha
Spelar ingen roll om vi ändrar förutsättningarna till dina. Personen som äger ett hus eller BR kan passa på medan den uppsagda inneboende oönskade gästen är ute. Byt lås och hävda att personen är obehörig. Exsambon som nu är "utelåst" / "vräkt" eller whatever har ingen laglig rätt att vidtaga fysiska åtgärder för att tvinga sig in i bostaden igen.
Jo, jag anser att jag svarade på frågan. Q har inte rätt att bo kvar efter uppsägning om boendeavtalet är uppsagt och saknar uppsägningstid.

Men det var inte hyresvärden som låste ut FS, det var polisen. Och det får den bara göra om den assisterar Kronkalle.
Citera
2012-03-20, 16:11
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Jo, jag anser att jag svarade på frågan. Q har inte rätt att bo kvar efter uppsägning om boendeavtalet är uppsagt och saknar uppsägningstid.

Men det var inte hyresvärden som låste ut FS, det var polisen. Och det får den bara göra om den assisterar Kronkalle.

Kanske dom hade en fullmakt, om det nu får gå till så
Citera
2012-03-20, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Polisen, en fullmakt, att låsa ute FS? Från M? M får låsa ute FS endast med Kronkalles hjälp, och Kronkalle behöver ingen fullmakt för att anlita polisen.
Citera
2012-03-20, 16:46
Bannlyst
Citat:
Polisen, en fullmakt, att låsa ute FS? Från M? M får låsa ute FS endast med Kronkalles hjälp, och Kronkalle behöver ingen fullmakt för att anlita polisen.

Det är inte vad som skett i detta fall. Att Marina bytte lås för att hindra FS från att bo där. Alltså finns det en annan anledning till låsbytet. Kan du klura ut vad?
Citera
2012-03-20, 16:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Man bör nog ha en källa på att fastigheten gavs bort till Marina som gåva innan hon försvann.
För brevet till Tingsrätten skriver den anonyme att Marina fick fastigheten efter hon försvann.

Och då menar jag en verifierbar bilaga i tråden om att det skett en överlåtelse av fastigheten innan Marina försvann.

Och man frågade om påskrift för lagfart då hon inte var närvarande, men det behövs inte så den som skrev brevet är oinsatt.

Så tills vidare gäller alltså att föräldrarna ägde fastigheten hela vägen fram tills Marina försvann.
Och det innebär att inneboende åker ut med huvudet före. Inga fel har begåtts och tvivlar man så kan man ju JOanmäla polisen, och det önskar jag lycka till med.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-03-20 kl. 16:59.
Citera
2012-03-20, 16:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det är inte vad som skett i detta fall. Att Marina bytte lås för att hindra FS från att bo där. Alltså finns det en annan anledning till låsbytet. Kan du klura ut vad?
Ja, det kan jag klura ut. Jag svarar på det när du svarat på det här.
Citera
2012-03-20, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ja, det kan jag klura ut. Jag svarar på det när du svarat på det här.

Vad bra, jag ser fram emot att poletten så småningom kommer trilla ner. Jag spekulerade om olika scenarion. Jag påstår inte att något av dem hänt i detta fall.
Citera
2012-03-20, 16:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man bör nog ha en källa på att fastigheten gavs bort till Marina som gåva innan hon försvann.
För brevet till Tingsrätten skriver den anonyme att Marina fick fastigheten efter hon försvann.
Och man frågade om påskrift för lagfart då hon inte var närvarande, men det behövs inte så den som skrev brevet är oinsatt.

Så tills vidare gäller alltså att föräldrarna ägde fastigheten hela vägen fram tills Marina försvann.
Och det innebär att inneboende åker ut med huvudet före. Inga fel har begåtts och tvivlar man så kan man ju JOanmäla polisen, och det önskar jag lycka till med.
Min källa är Fastighetsregistret. Jag tror mer på det än din anonyma källa.

Det spelar ingen roll, om M var hyresgäst när hon försvann och hade FS som inneboende, så var FS fortfarande inneboende när polisen bytte lås.

Du missade visst en fråga. Vem har sagt att FS ville ta över bostaden?

Och jag väntar fortfarande på att du ska peka ut inlägget där jag påstod att M skjutit sig själv och spätt ut blodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in