2012-01-01, 22:01
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Eller så här:
Blodiga M ligger på en (eventuell ) bäddmadrass.
En annan (eventuellt torr) bäddmadrass placeras över den blodiga M.
En presenning placeras ovanpå M och de eventuella bäddmadrasserna.
Silvertejp, och eventuellt gladpack, appliceras runt alltihopa.
Hela paketet stjälps över på eventuell säckakärra eller eventuell skottkärra och förs ut, alternativt släpas eller lyfts ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tror du inte att det syns i blodet på sängbottnen om någon drar silvertejp eller gladpack under madrassen med en 80-kilos kvinna på under själva paketeringen?

Om man väntar med att applicera "surrningen" runt omkring alltihopa tills man stjälpt över paketet så att det ligger på en tät presenning, kanske det inte syns på den blodfläck som uppkommit under den bäddmadrass där offret låg när hon började blöda?

Hjälp vilken invecklad mening det blev, så svårt att förklara detta i ord. Kanske bättre att vi träffas några medlemmar från Flashback och experimenterar med det här irl? Jag ställer naturligtvis upp med nödvändigt testmaterial, kan bidra med diverse madrasser och en 174 cm lång kvinna som väger ca 65 kg. Resten kan vi nog väga upp med cementsäckar. Essohasse vart har du tagit vägen är du med på detta, eller?
Citera
2012-01-01, 22:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om man väntar med att applicera "surrningen" runt omkring alltihopa tills man stjälpt över paketet så att det ligger på en tät presenning, kanske det inte syns på den blodfläck som uppkommit under den bäddmadrass där offret låg när hon började blöda?

Hjälp vilken invecklad mening det blev, så svårt att förklara detta i ord. Kanske bättre att vi träffas några medlemmar från Flashback och experimenterar med det här irl? Jag ställer naturligtvis upp med nödvändigt testmaterial, kan bidra med diverse madrasser och en 174 cm lång kvinna som väger ca 65 kg. Resten kan vi nog väga upp med cementsäckar. Essohasse vart har du tagit vägen är du med på detta, eller?
Vem kan tillhandahålla pistolen?

Essohasse är på en av sina återkommande semestrar. Men han borde vara tillbaka i morgon.
Senast redigerad av Quarrel 2012-01-01 kl. 22:06.
Citera
2012-01-01, 22:14
Medlem
Citat:
Om det vore så enkelt skulle polisen inte leta efter spår av avtorkning. Men det gjorde den och fann inga.

Så det man inte finner spår av, har aldrig funnits?

Det är klart polisen måste göra vad de kan. De gör en rutinundersökning, ibland begår t ex folk misstag och städar ur bostäder och bilar dåligt. Men det vanliga är väl att man vrålstädar, t ex lämnar in en bil som använts vid mord för en "proffsrengöring".

Jag vet inte hur man gör i Sverige, men i USA används ju ibland någon slags specialinfrakameror som liksom röntgar väggarna och golv på avtorkat blod. Enzym ifrån avtorkat blod kan då framträda. Men jag tror inte dessa kameror används frekvent (prisfråga kanske), men det visar hur svårt det är att upptäcka avtorkat blod. Men hur du kan få det till att blodet aldrig har funnits förstår jag inte. Marina har inte heller återfunnits. Det innebär inte att hennes kropp aldrig har funnits.
Citera
2012-01-01, 23:06
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Här måste jag påpeka nått innan jag drar för natten. Där har du fel, mobilerna användes inte av personer på olika platser, det har jag påpekat med det bestämdaste tidigare i tråden. Det är tråkigt att åklagaren inte har tagit hjälp av riktig expertis i detta, då det hade varit viktig bevisning. Det är svårt för mig att för en lekman förklara varför men så är det. Att uppkopplingen var på olika master säger inte att mobilerna är på olika ställen, det är till ock med lättare att få fram att de är på samma ställe.

Har försökt förklara det du skriver ett flertal ggr, tyvärr utan märkbart resultat.
Ett känt uttalande av Ingemar Stenmark passar som handen i hansken..
Citera
2012-01-01, 23:57
Medlem
essohasses avatar
Citat:

Jag är här!
Nej jag är inte med på detta, inga mer mord i detta sovrum!

Din mening är varken invecklad eller svår att förstå.
Man rullar/drar ned kroppen på en presenning, försluter med tejp och drar ut paketet utan att lämna blodspår och givetvis utan skottkärra som hjälpmedel.

Bäddmadrasser, kuddar och övriga sängkläder har väl avlägsnats på samma sätt.
Huruvida så har skett i samma paket som kroppen eller i eget emballage förefaller egalt, men ni kan säkert få till ett par sidors diskussion även om detta.

Citat:
Essohasse är på en av sina återkommande semestrar. Men han borde vara tillbaka i morgon.
Semester hade jag en vecka i somras, nu har jag varit tjänstledig en månad!
Senast redigerad av essohasse 2012-01-02 kl. 00:02.
Citera
2012-01-02, 00:16
Medlem
Citat:

Det blir troligtvis ett otäckt experiment eftersom ni måste fylla en madrass med blod och greja och så måste ni bevisa att man inte kan tvätta bort blod utan att det några dagar senare syns att man skurat golvet för att få bort just blod. Lika läskigt blir det att få Quarrels kulor vinande runt öronen när han ska bevisa att Marina inte blivit skjuten vid en specifik vinkel. Jag skulle aldrig i helvete göra det experimentet med Quarrel iaf, man vet aldrig vad det kan sätta igång för djuriska instinkter hos den herrn.
Citera
2012-01-02, 00:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Jag är här!
Nej jag är inte med på detta, inga mer mord i detta sovrum!

Din mening är varken invecklad eller svår att förstå.
Man rullar/drar ned kroppen på en presenning, försluter med tejp och drar ut paketet utan att lämna blodspår och givetvis utan skottkärra som hjälpmedel.

Bäddmadrasser, kuddar och övriga sängkläder har väl avlägsnats på samma sätt.
Huruvida så har skett i samma paket som kroppen eller i eget emballage förefaller egalt, men ni kan säkert få till ett par sidors diskussion även om detta.

Semester hade jag en vecka i somras, nu har jag varit tjänstledig en månad!

Precis så enkelt som Leif GW uttryckte det i sitt populära program så framstod det mycket klart hur lätt man fick Marina ur sängen och huset,. Nema problema som sagt vad, men det kanske krävs en hjärna som inte krånglar till det för mycket.

Hur svårt ska det vara ? Detaljerna i tråden är smått roliga som ältas om och om igen.
Det senaste och modernaste är att man sover rätt på resårbotten utan madrasser, och det är såååå skönt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Här måste jag påpeka nått innan jag drar för natten. Där har du fel, mobilerna användes inte av personer på olika platser, det har jag påpekat med det bestämdaste tidigare i tråden. Det är tråkigt att åklagaren inte har tagit hjälp av riktig expertis i detta, då det hade varit viktig bevisning. Det är svårt för mig att för en lekman förklara varför men så är det. Att uppkopplingen var på olika master säger inte att mobilerna är på olika ställen, det är till ock med lättare att få fram att de är på samma ställe.

Förstår att du tänker på skarven som visar olika master beroende på position. Det är kanske svårare att bevisa, men logiskt är det allt rimligt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-01-02 kl. 00:24.
Citera
2012-01-02, 10:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Du glömmer en sak och det är att ett experiment är ett experiment. Det finns ett massa variabler som inverkar på experimentets utfall, alltifrån madrassens till blodets beskaffenhet (hur levrat och spritt det är och ev. madrasskydds inverkan) och hur man höll madrassen. Endast om mördaren behagar säga exakt hur det hela gick till, är man i stånd att upprepa hela händelseförloppet och se hur det gick till. Nu blir det givetvis något av en gissningslek som helt kan falera om någon/några variabler utesluts.
Det finns mycket som kan invändas mot experimentet, både sådant som skiljer sig från verkligheten och sådant som kan skilja sig från verkligheten. Men madrassen var noga utvald att efterlikna originalet, och jag tror inte någon madrass skulle skilja sig från experimentmadrassen i detta avseende: Blod rann från madrassen när den lyftes.
Citat:
Angående släpmärkena på sängbottnen vet jag inte vad du menar. Vad är det med släpmärken eller inte du hakar upp dig på? Man kan undvika släpmärken på möbler eller golv genom att skydda med olika saker under det som ska förflyttas. Om det är det du funderar över.
Jag hakar upp mig på de släpmärken i blod som uppstod på SP när madrassen flyttades. Det finns släpmärken på den riktiga sängbottnen, men inte alls liknande de på SP. De märkena kan ha uppstått när inkontinensskyddet rättades till.

Om det hade lagts skydd på sängbottnen efter att blodet kom dit hade det synts spår i blodet.
Citera
2012-01-02, 10:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så det man inte finner spår av, har aldrig funnits?

Det är klart polisen måste göra vad de kan. De gör en rutinundersökning, ibland begår t ex folk misstag och städar ur bostäder och bilar dåligt. Men det vanliga är väl att man vrålstädar, t ex lämnar in en bil som använts vid mord för en "proffsrengöring".

Jag vet inte hur man gör i Sverige, men i USA används ju ibland någon slags specialinfrakameror som liksom röntgar väggarna och golv på avtorkat blod. Enzym ifrån avtorkat blod kan då framträda. Men jag tror inte dessa kameror används frekvent (prisfråga kanske), men det visar hur svårt det är att upptäcka avtorkat blod. Men hur du kan få det till att blodet aldrig har funnits förstår jag inte. Marina har inte heller återfunnits. Det innebär inte att hennes kropp aldrig har funnits.
Polisen använde vitt ljus för att avslöja avtorkning, och misstänkta blodbesudlingar förprövas med leukomalakitgrönt.

Om blodet inte finns kvar och det inte har torkats bort har det aldrig funnits.
Citera
2012-01-02, 10:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Polisen använde vitt ljus för att avslöja avtorkning, och misstänkta blodbesudlingar förprövas med leukomalakitgrönt.

Även bluestar användes.
Citera
2012-01-02, 11:58
Medlem
Citat:

Nej, det är klart att blodet inte har funnits om det inte syns och inte har torkats bort. Men som vi tidigare klargjort kan man rengöra golv mer eller mindre noga.

Dessutom förstår jag inte hur du resonerar. Någon har blött förbannat mycket i den sängen och har den personen levt när sängen lämnades så har det sannolikt lämnat spår som sedan måste torkats bort, oavsett vad ev. ljus visar eller inte. Vi kan inte hålla för sannolikt att Marina obrydd bäddat med fleecefiltar över en enorm blodfläck (som dessutom daterats till den tid Marina bott där, det var alltså ingen 100 år gammal fläck som fanns där vid inflytt).

Har det nu inte uppkommit blodfläckar på golvet drar du den fullständigt ologiska slutsatsen(?) att ingen mått så dåligt alls i den där blodindräkta sängen, det har inte legat en person där som nu är död pga. ett mord. För du kan inte tänka dig att inget blod inte hamnat på golvet, eftersom inte avtorkning syns.( Ditt tjat om att ingen avtorkning syns är dessutom helt absurd. Det golvet har givetvis skrubbats både en och två gånger av Marina själv vid veckostädning!)

Nähä. Så den som blödde i den där sängen flög upp genom taket då? Personen gick upp i atomer och absorberades in i ett svart hål i rymden? Det finner du mer rimligt än att någon faktiskt torkat upp ev. blodsdroppar på golvet? Eller att någon faktiskt kanske plastat in saker och ting för att undvika att spilla blod?

Alla utom du fattar att Marina dog där i sängen. Och är man död knallar man inte runt och sprider blod omkring sig. Sedan är det en annan femma att rätten kräver stark teknisk bevisning och tyvärr hade han torkat för noga för det. Undersökningen gjordes så sent att det hunnit börja se normalskitigt ut, men jag inte heller kollat på undersökningen och kan inte heller 100% veta att du inte tolkat den helt fel. Det är också möjligt.
Senast redigerad av Wildis 2012-01-02 kl. 12:06.
Citera
2012-01-02, 12:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det är klart att blodet inte har funnits om det inte syns och inte har torkats bort. Men som vi tidigare klargjort kan man rengöra golv mer eller mindre noga.

Dessutom förstår jag inte hur du resonerar. Någon har blött förbannat mycket i den sängen och har den personen levt när sängen lämnades så har det sannolikt lämnat spår som sedan måste torkats bort, oavsett vad ev. ljus visar eller inte. Vi kan inte hålla för sannolikt att Marina obrydd bäddat med fleecefiltar över en enorm blodfläck (som dessutom daterats till den tid Marina bott där, det var alltså ingen 100 år gammal fläck som fanns där vid inflytt).

Har det nu inte uppkommit blodfläckar på golvet drar du den fullständigt ologiska slutsatsen(?) att ingen mått så dåligt alls i den där blodindräkta sängen, det har inte legat en person där som nu är död pga. ett mord. För du kan inte tänka dig att inget blod inte hamnat på golvet, eftersom inte avtorkning syns.( Ditt tjat om att ingen avtorkning syns är dessutom helt absurd. Det golvet har givetvis skrubbats både en och två gånger av Marina själv vid veckostädning!)

Nähä. Så den som blödde i den där sängen flög upp genom taket då? Personen gick upp i atomer och absorberades in i ett svart hål i rymden? Det finner du mer rimligt än att någon faktiskt torkat upp ev. blodsdroppar på golvet? Eller att någon faktiskt kanske plastat in saker och ting för att undvika att spilla blod?

Alla utom du fattar att Marina dog där i sängen. Och är man död knallar man inte runt och sprider blod omkring sig. Sedan är det en annan femma att rätten kräver stark teknisk bevisning och tyvärr hade han torkat för noga för det. Undersökningen gjordes så sent att det hunnit börja se normalskitigt ut, men jag inte heller kollat på undersökningen och kan inte heller 100% veta att du inte tolkat den helt fel. Det är också möjligt.
Den här diskussionen har vi upprepat till leda.

Det fetade: Alla utom jag, två domstolar och några mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in