2011-09-20, 20:58
Medlem
essohasses avatar
I kväll blir det spännande när denne skribent släpper bomben!
Citera
2011-09-20, 21:01
Medlem
Ursäkta lång text men ni får ”skylla” på Essohasse. Det här är en tolkning av händelserna vid Ålevattnet på eftermiddagen den 28 juli.

En möjlig mördare förfogar över Ms telefon, hon är död sedan flera timmar. Så ringer det på telefonen, kl 14.18, det är Ms syster som söker henne men utan att få svar. Tre minuter senare får systern ett sms från Ms mobil, antagligen är det det här svaret som går ut på att M inte kan tala, att hon är på väg till Lin- eller Lidköping. Ytterligare ett sms följer kl 14.33 med oklart innehåll. Den mast som Ms mobil då befinner sig under är den s.k. ”hemmamasten”. Det är alltså högst troligt att det är den misstänkte mördaren som skickar detta meddelande till systern och skälet är förstås att vinna tid och inte skapa någon oro hos familjen.

Samtidigt som detta sker är den vi kan kalla expojkvännen på väg mot den lilla sjön Ålevattnet (kallas ibland också Ålevatten). Hans ärende förefaller oklart, det kan röra sig om en vanlig promenad men också om ett möte av något slag, till exempel med en leverantör av viss substans. Hypotesen här går ut på detta. Exet sitter på en sten och väntar på leverantören, klockan närmar sig 14.40. Då kommer plötsligt en bil, Seat Ibiza, körande ganska sakta på vägen. Exet blir orolig och hoppas att det inte rör sig om en civil narkotikapolis som genom spaning/avlyssning eller liknande fått klart för sig att en affär är på väg att göras upp i området. Oron är så stark att han sms:ar bilnumret till Transportstyrelsens frågetjänst, svaret kommer i stort sett omgående tillbaka. Det intressanta i sammanhanget är att denna förfrågan görs via Ms mobil.

Bilens ägare heter MN. Han har något tidigare fått en påringning från några kompisar som är ute och vandrar längs Bohusleden som bla löper i närheten av Ålevattnet. Vädret är trist och dom avbryter vandringen. De ringer till sin kompis MN och ber honom komma och hämta dem. Kl 14.37 stannar han till vid en parkeringsficka vid Ålevattnet där han ringer till sina vänner för att höra var de är. MN befinner sig nu under masten Svartedalen 120. På vägen övergår asfalten i grusväg. MN får inte tag på vännerna utan fortsätter en bit till och stannar vid en plats som kallas Anviks gamla tomt. Han ringer nu, 14.39 ett andra samtal till vännerna, utan att få svar. Han väntar på platsen, skickar ett sms till dem kl 14.43. Sedan åker han vidare.

Åter till exet som alltså befinner sig ungefär på den plats där MN befann sig när klockan var 14.37. Han får nu svar på fordonsfrågan och det verkar lugnande, det rör sig knappast om någon polis. Mötet kan fortsätta som planerat och någon stund senare kommer leverantören. De kör iväg till Bottenstugan alldeles i närheten för att slutföra affären där, det är nämligen så att exet saknar körkort som bekant och ogärna ger sig ut på bilresa med den typen av varor på sig. Därför har leverantören själv tagit sig dit. Klockan närmar sig nu 15.00.

MN har fått reda på att vännerna befinner sig vid Bottenstugan (rastplats för vandrare på Bohusleden)och är strax där. Han kommer dit någon gång strax efter kvart i tre. Han stannar där med sina två vänner 15-20 minuter. Mot slutet av vistelsen stöter de på två personer som de spontant uppfattar som män, den ene har håret uppsatt i hästsvans. De två går först och sätter sig vid ett nybyggt vindskydd men lämnar strax detta och tar sig i stället in i skogen. Därifrån hörs snart två ”bröl” som i stort sett uppfattas som lite skämtsamma. Varorna och pengar byter ägare.

Händelsen vid Ålevattnet omkring kl 14.40 är egentligen den enda som med någorlunda styrka binder ihop expojkvännen med M:s mobil. Mycket går att förutse men den bil som dök upp var oroande och slutade med ett oplanerat samtal som är fallets smoking gun. I sin överklagan till HR skriver åklagaren att samtalet var ett led i utläggandet av villospår. Det kan inte stämma, det fanns ingen anledning att på det sättet, i det skedet, ringa ett samtal från Ms telefon som vid kontroll skulle binda henne till hemmamasten. Det var ett misstag.

För övrigt, som jag tjatat om ett tag nu, så visar överklagan att man just nu arbetar med att bevisa att blodet i sängen kommer från M och det skulle vara intressant att få en kommentar från de som ifrågasatt detta.
Citera
2011-09-20, 21:09
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Min fetning: framgår det någonstans hur FS förklarar detta?
Jag hade en diskussion för ett antal sidor sedan men Lalajlaj angående detta. Lalajlaj skrev då:

https://www.flashback.org/sp32685834

Lalajlaj hade då PM-utbyte med FS så jag antog att det var så FS förklarade att moblien mastats i Brobackaområdet. Men jag kan ha tolkat källan till inlägget fel.
Citera
2011-09-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
På kvällskvisten för fyra dygn sedan ägde följande konversationer rum:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi utlovades svaret dagen därpå, nu har det gått ytterligare tre dygn och zonzon som alltså sitter på svaret på hela gåtan har totalt glömt att avsluta denna cliffhanger.

Under tiden har skribenten gladeligen levererat oss ett stort antal andra visdomar, men det kompenserar icke avsaknaden av den slutliga lösningen.

Det är inga som helst problem att sitta för sig själv med svaret på gåtan när man vet att på FB finns det mängder med människor som vägrar tro att jorden är rund, som tror att CIA låg bakom 11/9 osv. Forum för förnekandet av det mest uppenbara - ja, ibland kan man dra sig för att leverera. Men tänk nu.
Citera
2011-09-20, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
I kväll blir det spännande när denne skribent släpper bomben!
Tyvärr, essohasse, bomben bidde en fjärt.
Citera
2011-09-20, 21:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag hade en diskussion för ett antal sidor sedan men Lalajlaj angående detta. Lalajlaj skrev då:

Lalajlaj hade då PM-utbyte med FS så jag antog att det var så FS förklarade att moblien mastats i Brobackaområdet. Men jag kan ha tolkat källan till inlägget fel.
Jag tror inte ens FS kan vara källa till uppgiften om att mobilen mastats till Brobacka. Källan måste vara teleoperatören, och det står i FUP.
Citera
2011-09-20, 21:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

FS är inte källan till mastpositionen, det är telelistan som visar att signalen fångades upp norr om masten Brobacka N.

FS har själv i tråden sagt att hans version i förhören inte stämmer överens med hans verklighet, därav langaren.

Jag tolkar detta med mastpositionen att FS befann sig i sina gamla hemtrakter kring området Sollebrunn och eller Gräfsnäs vid tidpunkten då han fick sms:et och att han där hade 1,5 timmar på sig att förflytta sig i området och göra vad han nu gjorde.
Citera
2011-09-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tyvärr, essohasse, bomben bidde en fjärt.

Sagt av mannen som gav världen detta oförglömliga mästerverk:

Nu sticker jag ut hakan som vanligt. Jag hittar inget bevis som binder FS vid brottet eller brottsplatsen på annat sätt än att han bodde där vid tidpunkten för försvinnandet.

Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv. Först bytte hon ut bäddmadrasserna från FS gamla sängar. Därefter tappade hon sig själv på blod vid huvudänden, och skyddade bäddmadrasserna. Hon behövde inte tappa sig på två liter blod, det mesta antas ha sugits upp av bäddmadrasserna. Det räcker med en liten mängd blod för att åstadkomma den upptäckta blodfläcken. Efteråt, när blodet torkat, arrangerade hon om filtar och skydd så att det såg ut som vid upptäckten.

Dessutom sköt hon ett skott i väggen. I hålet hittades en liten benbit, för liten för att DNA-bestämma. Eventuellt blod gick inte heller att analysera. M kan ha skjutit genom ett djur, ett litet djur som gav ifrån sig lite blod, därför inget blod på väggen. En granne nämner att han hörde ett par skott, men säger inte att det var nattetid, vilket han borde ha gjort om det var FS som sköt M när hon sov.

Om man skjuter någon i sängen bör man skjuta uppifrån. Varför sitter då kulhålet i väggen, som om skottet avlossats i en bana något snett uppåt?

M kan sedan, precis som FS säger, ha stuckit iväg, gjort uttagen i Stora Höga och givit sig ut i världen, klädd i de kläder som saknas, med pass och kamera.

Se det var en riktig bomb det...
Citera
2011-09-20, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Sagt av mannen som gav världen detta oförglömliga mästerverk:

Nu sticker jag ut hakan som vanligt. Jag hittar inget bevis som binder FS vid brottet eller brottsplatsen på annat sätt än att han bodde där vid tidpunkten för försvinnandet.

Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv. Först bytte hon ut bäddmadrasserna från FS gamla sängar. Därefter tappade hon sig själv på blod vid huvudänden, och skyddade bäddmadrasserna. Hon behövde inte tappa sig på två liter blod, det mesta antas ha sugits upp av bäddmadrasserna. Det räcker med en liten mängd blod för att åstadkomma den upptäckta blodfläcken. Efteråt, när blodet torkat, arrangerade hon om filtar och skydd så att det såg ut som vid upptäckten.

Dessutom sköt hon ett skott i väggen. I hålet hittades en liten benbit, för liten för att DNA-bestämma. Eventuellt blod gick inte heller att analysera. M kan ha skjutit genom ett djur, ett litet djur som gav ifrån sig lite blod, därför inget blod på väggen. En granne nämner att han hörde ett par skott, men säger inte att det var nattetid, vilket han borde ha gjort om det var FS som sköt M när hon sov.

Om man skjuter någon i sängen bör man skjuta uppifrån. Varför sitter då kulhålet i väggen, som om skottet avlossats i en bana något snett uppåt?

M kan sedan, precis som FS säger, ha stuckit iväg, gjort uttagen i Stora Höga och givit sig ut i världen, klädd i de kläder som saknas, med pass och kamera.

Se det var en riktig bomb det...

Den blir bara bättre o bättre för varje gång man läser den.
Citera
2011-09-20, 21:23
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Det är inga som helst problem att sitta för sig själv med svaret på gåtan när man vet att på FB finns det mängder med människor som vägrar tro att jorden är rund, som tror att CIA låg bakom 11/9 osv. Forum för förnekandet av det mest uppenbara - ja, ibland kan man dra sig för att leverera. Men tänk nu.
Ok, jag skall läsa igenom din teori i lugn och ro men spontant undrar jag om det var FS som var en av "brölarna".
Signalementet (FUP 448) beskrev en (förmodad) man på 22-25 år och 170 cm, iofs med hästsvans.
Citera
2011-09-20, 21:27
Medlem
JensLapiduss avatar
Jag och jjagare var på utflykt en sväng idag också och på Svartedalsvägen ner mot Anvik, på ett ställe där det är lite smalare, mötte vi en större SUV (Audi Q7) i en uppskattad hastighet av 60-65km/h och vi höll ca 50km/h, blev en hastig inbromsning och full koll på vägen. Vittnet som säger sig ha mött MJ:s bil i hög fart såg en förare som kan ha pratat i telefon, varken jag eller jjagare såg överhuvudtaget att någon ens körde bilen vi mötte. Rutorna var tonade på Audin precis som på MJ:s och hastigheterna kan ju varit olika men frågan är, kunde hon verkligen se vem som körde bilen??
Citera
2011-09-20, 21:34
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
FS är inte källan till mastpositionen, det är telelistan som visar att signalen fångades upp norr om masten Brobacka N.

FS har själv i tråden sagt att hans version i förhören inte stämmer överens med hans verklighet, därav langaren.

Jag tolkar detta med mastpositionen att FS befann sig i sina gamla hemtrakter kring området Sollebrunn och eller Gräfsnäs vid tidpunkten då han fick sms:et och att han där hade 1,5 timmar på sig att förflytta sig i området och göra vad han nu gjorde.
Nu missförstår vi varandra igen. Jag uttrycker mig förmodligen som en kratta . Jag menade att när jag läste ditt svar utgick jag från att källan till innehållet i ditt inlägg är FS. Men det kunde jag ha tolkat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in