2011-09-17, 00:23
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Någon gräns fick de lov att dra. Det som finns med i FUP är det han själv ringde in om under ca en vecka i augusti 2010. Det du citerar från slasken var ett samtal i november när polisen ringde upp honom för att klargöra omständigheter kring hans arbetsplats.

Citat:
Förhörsdatum
2010-08-20
Förhör påbörjat 10:50 Förhör avslutat 11:00
Förhörsplats Polishuset, Ernst Fontells plats
Fred ringer in då han har ytterligare information ang. Marina.
Fred uppger att han nämnt tidigare att Marina varit i kontakt med en BDSM-kille. Fred tror
att det var den 17/7 när hon kom hem till Fred som hon berättade att hon träffat en kille. Han
vet inte hur hon träffade denna killen men tror att det kan ha varit via Darkside(en dejtingsida
på nätet).
Den här killen ska ha ett holländskt namn. Han tror att det är ett ganska kort namn, ev något
som börjar på A. Han tror att killen skall vara mellan 37-42 år, det var en markant
åldersskillnad mellan Marina och honom. Han ska bo i Amsterdam. Killen kan prata svenska
och har säkerligen varit i Sverige en tid men Fred vet inte om han är född i Sverige. Systern
Carina kanske vet mer om den här killen. Om Marina håller sig borta frivilligt kanske den här
killen kan leda oss till henne.
FUP 73/87
Citera
2011-09-17, 00:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är sättet som domaren formulerar det på. Det är inte utan att man kan känna sympati med åklagaren när han läste denna dom.
Men samtidigt undrar man varför han väckte detta undermåliga åtal. Han måste ha insett det själv. Vad drev honom?
Citera
2011-09-17, 00:24
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Inte nog med att han klämmer i med det. Hon kan ha tagit livet av sig i en terräng där man inte kan hitta hennes kropp... (Hon som enligt vittnen inte gillade att gå i skog och mark).

s. 41 i Domen (min fetmarkering)

"I detta sammanhang kan det noteras att åklagaren lägger Fredrik Svensson till last att han med sin kännedom om terrängen kring fastigheten kunnat gömma undan Marina Johanssons kropp på sådant sätt att det inte skulle gå att hitta den.

Med samma argument i fråga om den otillgängliga terrängen kring fastigheten kan det antas att den som är förtrogen med denna kan ta livet av sig på sådant sätt och på sådan plats att kroppen inte hittas."

En parantes: Hur tar man livet av sig "på ett sådant sätt och på sådan plats" att ens kropp inte kan hittas?
Brukar du gå i skogen? Inte speciellt svårt att ligga/hänga död en längre tid, utan att bli hittad. Händer det på sommaren, ja då blir man omhändertagen av naturen, och ännu svårare att finna.

Det har ju bara gått ett år.

CN i Laxå hängde inte alls långt från hemmet, i ca fem månader, och hittades väl av en slump.
Jag tror att det var i ett annat, men liknande fall, där en tappad vante på marken, avslöjade liket.

Så nån omöjlighet att en sjävmördad kropp ej återfinns, det är det inte.

Edit: Ooops, jag var visst inte först på den.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-09-17 kl. 00:51. Anledning: rättstavning
Citera
2011-09-17, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är sättet som domaren formulerar det på. Det är inte utan att man kan känna sympati med åklagaren när han läste denna dom.

Jag känner mest rysningar pga den rätts-osäkerhet som denne domare skapar med sitt uppträdande. Fruktansvärt att - inte om, utan att - han använder rättssalen som en arena att blåsa upp sitt ego. Fruktansvärt.
Citera
2011-09-17, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men samtidigt undrar man varför han väckte detta undermåliga åtal. Han måste ha insett det själv. Vad drev honom?

Men sluta tjata om undermåligt avtal och läs Sven-Erik Alhems blogg för fan! Han ansåg att det fanns starka bevis = meriterade och erkänt duktiga personer tyckte åklagaren gjorde rätt.
Citera
2011-09-17, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag tyckte domaren punkterade åklagaren på ett bra sätt med att det inte går att spekulera eller komma med halvdana utredningar till domstol.
Det är så här vår rättsäkerhet ska se ut. Han dömde helt ut åklagarens spekulation till mord.
De man ska känna sympati med är ju Ms anhöriga samt de som var omkring henne.

Och hade Lars Friman suttit lagman i Arboga så hade Schyrrer gått fri, i alla fall i TR. Vilket seger för rättsäkerheten DET hade varit, eller hur?
Citera
2011-09-17, 00:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men sluta tjata om undermåligt avtal och läs Sven-Erik Alhems blogg för fan! Han ansåg att det fanns starka bevis = meriterade och erkänt duktiga personer tyckte åklagaren gjorde rätt.
Har han kommenterat domen?
Citera
2011-09-17, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Har han kommenterat domen?

Inte ännu, men jag hoppas verkligen det kommer en kommentar.
Citera
2011-09-17, 00:33
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Olika telefoner?
Vad är det för mobil som fortfarande saknas? Jag tänker på det instruktioner som föregick sökande efter Marina.

"Saknade tillhörigheter.
Mobiltfn.Pass.
Plånbok.
Badväska/bag.
Kamera Olympus, Silverblå i färgen.
2 st. bäddmadrasser samt div. sängkläder."

(tex FUP s. 98, jag tror jag har läst listan på fler ställen i FUP).
Jag citerar mig själv eftersom ingen svarade förra gången. Nu återfinns texten i Domslutet.

"Vid en genomgång av Marina Johanssons tillhörigheter konstaterades att hennes
mobiltelefon, hennes pass, hennes plånbok med bankkort, en väska och en av hennes båda
kameror var borta. Dessutom saknades två bäddmadrasser och diverse sängkläder
"

När och var hittades hennes mobil? Det har jag tydligen helt missat.
Citera
2011-09-17, 00:35
Medlem
bagarn29s avatar
Är det troligt att anledningen till att åklagaren tog detta indiciemål till rätten (berodde på att polisen hade gjort en del grova tabbar som t.ex missat blodet) lite förhastat för att få en fällande dom som skulle väga upp polisen grodor?
Citera
2011-09-17, 00:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hade Lars Friman suttit lagman i Arboga så hade Schyrrer gått fri, i alla fall i TR. Vilket seger för rättsäkerheten DET hade varit, eller hur?

Undrar lite över det små släpandespåren man ser.
Huvudet skjutet är det rimliga och det ser ut som det runnit ner över golvet.. det gör det inte under tid direkt.
Kolla träregeln mörkt rött blod det syns ju tydligt att det är ett och samma tillfälle alltihop.
Ser nästan ut som blodet är utspätt till och med på de stora ytorna på madrassen typ blir vattnigt.
Blodet rann ner på golvet det kan dom riva upp och se om det finns en lite pöl det har ju hänt förut menar jag.
Han är sinnessjuk denna lagmannen och borde inte få döma.
Citera
2011-09-17, 00:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag citerar mig själv eftersom ingen svarade förra gången. Nu återfinns texten i Domslutet.

"Vid en genomgång av Marina Johanssons tillhörigheter konstaterades att hennes
mobiltelefon, hennes pass, hennes plånbok med bankkort, en väska och en av hennes båda
kameror var borta. Dessutom saknades två bäddmadrasser och diverse sängkläder
"

När och var hittades hennes mobil? Det har jag tydligen helt missat.
Mobilen har väl inte hitttats. Vad jag förstår så har polis begärt ut mobillogg från operatören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in