2011-09-16, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej, man säger "Däremot säger utredningen på denna punkt alltså inget mera exakt om när blodfläcken uppkommit och inte heller hur mycket blod som orsakat den."

Om du läser i fupen så är det precis vad de sakkunniga säger. Resten är slutsatser gjorda för att passa in i stämningen.

Från domen:

Citat:
Mot bakgrund av vad Mario Verdicchio uppgett om den blodförlust som en människa kan tåla finns det heller ingen rimlig anledning att ifrågasätta att förlusten av en sådan mängd blod som får antas ha förorsakat den aktuella blodfläcken är dödligt farlig. Däremot säger utredningen på denna punkt alltså inget mera exakt om när blodfläcken uppkommit och inte heller om hur mycket blod som orsakat den. Följaktligen ger den inte sådana ledtrådar som behövs för att slå fast när eller ens om den person som blött på sängbottnen avlidit.

Å ena sidan finns ingen rimlig anledning att ifrågasätta att förlusten av en sådan mängd blod som förorsakat blodfläcken är dödligt farlig. Men å andra sidan ifrågasätter man att den person som blött på sängbotten har avlidit?

Eh?? Nån som kan förklara vad detta betyder?

(Friman är i sanning en frifräsare om man med detta menar att fakta fräses om helt fritt som det passar Friman.)
Citera
2011-09-16, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag kan tala om för dig vad hovrätten säger, precis som jag talade om vad tingsrätten skulle säga.

Hovrätten kommer att fastställa Tingsrättens dom, precis som de gör i 95% av alla mordfall.

Åklagaren och du kommer åter igen att hamna i skammens hörna.

Aha, jag trodde att det var osäkert om Hovrätten skulle ta upp fallet.

Undrar vad Friman har för procentandel rätt på sina tingsrättsdomar?
Citera
2011-09-16, 19:18
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kom igen nu, texten var det inget fel på! Sansad, balanserad och extremt rik på fakta och detaljer. Det är ju slutsatsen du är upprörd över.

Jag antar att du menar texten i domen och inte MrsMagoos text i inlägget.
Citera
2011-09-16, 19:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej, man säger "Däremot säger utredningen på denna punkt alltså inget mera exakt om när blodfläcken uppkommit och inte heller hur mycket blod som orsakat den."

Om du läser i fupen så är det precis vad de sakkunniga säger. Resten är slutsatser gjorda för att passa in i stämningen.
Jag citerar mig själv och gör ett tillägg.

T.o.m. resonemanget som förts i tråden, ang. bäddmadrassernas vara eller icke vara, har TR varit inne på.

Hela "blodtestet" bygger på hypoteser.
Citera
2011-09-16, 19:26
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag antar att du menar texten i domen och inte MrsMagoos text i inlägget.

"Sansad, balanserad och extremt rik på fakta och detaljer" känns inte riktigt som MrsM:s karakteristika.
Citera
2011-09-16, 19:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
[i]Jösses var det några efterblivna bonnläppar som dömde i TR.
Man får hoppas HR ser det med lite bättre ögon och att man tar och lägger fokus på starkare bevis.
En mördare går lös och den är narkoman och iskall.

Jag tror inte jag sett mer fårskallar och deras teorier och såna ska döma?
Sinnessjuk text från domstolen.

Citat:
Att ha en kropp och en fastställd dödsorsak är oftast avgörande när man åtalar någon för mord. Många var förvånade att åklagare Per-Åke Kvarnström försökte, menar kriminologen Sven-Åke Lindgren.
- Det är ovanligt och han har misslyckats, säger Sven-Åke Lindgren.
Han tror inte att chanserna blir större i Hovrätten.
- Det ser inte särskilt mycket ljusare ut där. Hovrätten ställer högre krav på bevisning, säger Sven-Åke Lindgren.
I vilket fack sätter du denna kriminolog?
Citera
2011-09-16, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I vilket fack sätter du denna kriminolog?

Jag sätter honom i "de okända kriminologernas fack". Själv då?

Ska bli intressant att se kommentarer från Alhem.
Citera
2011-09-16, 19:42
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Är det detta du tänker på?
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Advokaten är hyfsad, men inget förstahandsalternativ då man satt sig i denna situationen. Men FS har väl haft honom förr och inte brytt sig om att byta. Han är inte västkustens Silbersky direkt. Kvarnström är vassare så det blir intressant.
Nej det var ett annat inlägg som jag sökt men ej hittat, spelar ingen roll det var inte det viktiga i mitt inlägg.
Citera
2011-09-16, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag sätter honom i "de okända kriminologernas fack". Själv då?

Ska bli intressant att se kommentarer från Alhem.

Alhem var en av dem som tyckte att bevisningen var stark. Det kan man tycka om det verkligen hade varit 2 liter blod i sängen. Linda som refererade från rättegången hade bett 2 experter titta på FUP och de tolkade också att det var så mycket blod i resårmadrassen. (hela åtalet hängde på det, eller hur hon uttryckte det?) Jag tror de kommer ha en annan åsikt nu när de får läsa domen. Till och med kulhålet är ett "förmodat" kulhål, men vad har i så fall blivit skjutet? Det är frågan.
Citera
2011-09-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Alhem var en av dem som tyckte att bevisningen var stark. Det kan man tycka om det verkligen hade varit 2 liter blod i sängen.

Även detta hade varit lätt att försvara sig mot.

M pysslade med "vampyrlekar". Eller var åtminstone intresserad av det. Det kan ha varit 2 liter grisblod och 0.2dl blod från henne.
Citera
2011-09-16, 19:47
Medlem
Quarrels avatar
Jag funderar på varför förundersökningsledaren byttes ut i somras. Jag har inte hittat exakt när det skedde, men SKL var klara i början av augusti, och jag tror det var i samma veva. Är det någon som vet?
Citera
2011-09-16, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Även detta hade varit lätt att försvara sig mot.

M pysslade med "vampyrlekar". Eller var åtminstone intresserad av det. Det kan ha varit 2 liter grisblod och 0.2dl blod från henne.

Och vem säger att M pysslade med vampyrlekar??? Snacka om lösa spekulationer. Det faller INTE inom rimligt tvivel att M pysslade med vampyrlekar, då kan man lika gärna spekulera i UFObortrövanden o liknande foliehattspåhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in