2011-09-26, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och vem bryr sig om vad han förklarar? Tror du förhörsledaren anser att han är ett sanningsenligt vittne. Du får snacka med Mercy h*n tror på allt Fredrik har sagt och när han då förklarat det man vill veta kan man sluta spekulera mer anser mercy.
Kam undrade var i FUP gruset behandlades, och jag gav en sidhänvisning. Vad sen FHL och mercy tror hör inte hit.
Citera
2011-09-26, 13:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Herrejösses
Menar du att en anhållen/åtalad ska man inte lyssna på? Inte höra vad de har för svar på fl frågor? Inte beakta deras motbevisning? Precis som i Örebrofallet alltså? Där sa ju åklagaren rätt ut " han har svarat på frågan men det är inget vi bryr oss om!!".
Tur att domarna håller sig till lagen iaf.

Där tycker jag nog att Mrsmagoo har en poäng. Självklart skall det finnas bevisning som täcker upp skuld/oskuldfrågan oavsett vad den misstänkte/åtalade säger. Är den misstänkte/åtalade skyldig finns det risk för att han ljuger men det kan även vara så att om den misstänkte/åtalade är oskyldig finns det en risk att han ljuger - se Tomas Quick.

I Örebrofallet är det ju klockrent. Där stod den misstänktes ord mot bevis som var 100 % graverande - varför skulle då åklagaren lägga vikt vid vad han sa?

Tänk på att i USA har en misstänkt/åtalad rätt att hålla käften från början till slut, förundersökning och rättegång skall ändå ha sin gilla gång via bevisning.
Citera
2011-09-26, 13:41
Medlem
Jag har länge försökt att fundera på en alternativ GM, jämte tanken på att Marina frivilligt skulle ha försvunnit. Det är mycket i de tankarna som är svåra att få till fullt ut. En GM måste ex. ha haft god lokalkännedom och känt till vapnet, inkontinensskydd, madrasser mm, samt ha ett hum om var grejerna fanns.

Det var intressant då Artmix fanns på tråden och jag hoppades så på att inläggen från fler kunde ha fått en mer objektiv jargong. Då kunde vi ha fått lite mer att fundera över, men tyvärr blev det mest att ta sig igenom diverse okvädningsord.

Om man då återgår till att fundera på den som har bäst lokalkännedom och visste var grejerna fanns, så undrar jag varför det inte finns några chattloggar från FS dator den 27-28:e. Eller har jag missat det? Tror att det kan vara en viktig pusselbit i det hela.

Tittar man på brevet Marina skrev då hon gjorde slut, ser man hur hon försökt att väga varje ord på silvervåg. En sak de flesta människor kan sätta sig ner och komma överens om. Men hon kände till hans humör. Jag tror att tankarna om mord har uppkommit redan då. På mordkvällen kan det ha räckt med att hon sagt något förnedrande eller rent av bett honom flyga och fara.

Jag har funderat på om han fått lite hjälp med städning efteråt och spänna fleecefilten ordentligt. Det skulle också förklara vittnesmålet från KH (FUP s. 394) och varför Marinas dator startades upp 12:14 den 28:e. Då Marinas bil parkerades vid pendelstationen, skulle det vara mindre riskfyllt om den parkerades av en kvinna, som i hastigheten kunde förväxlas med Marina.
Tanken var halvhjärtad från början, men då två fantastiska människor skulle ut och söka, kom frågan omgående på vilka områden som skulle avsökas, då blev min tanke starkare. Det finns varken inlägg eller konto kvar efter det. Död eller skräckslagen?

Om 4-hjulingen har använts kan den ha stått i ex. garaget. F**d säger att han tror att FS hade en sådan. Om F**d var tillräckligt ”besatt” av Marina vore det då inte troligt att han kan ha smugit omkring för att se henne? Om han så gjort, skulle han uttrycka det i klartext? Tror han har tillräckligt med ”skam i kroppen” för att hellre säga att Marina berättat.

Jag tror, som jag tidigare nämnt, att Marina finns i närheten av huset alternativt någonstans i skogen mellan huset och Ålevatten. Resan till Alingsås tror jag handlade om att vapnet dumpades/gömdes där någonstans.

Det är en glömsk människa och jag är säker på att han glömde bort att tänka master. (SMS:en med Marinas telefon, samt Brobackamasten.)

Borde man inte ha en duktig beteendevetare med vid förhör, då man misstänker en psykisk störning?
Citera
2011-09-26, 14:14
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 1000 i FUP förklarar FS gruset.
Det är det jag kom ihåg sedan förra gången jag läste, men inte får jag ngn aning om mängden. Det fanns ju en mindre skottkärra. Skulle den inte ha räckt för jobbet. Nog bör väl skottkärran vara undersökt. Även om det är svårt att frakta 80 kg med den, så kan transporten av kroppen skett i omgångar.
Undrar om det görs omtag med sök på tomten. Som jag tidigare sagt, så tycker jag föräldrarna ska gräva upp hela tomten!
Citera
2011-09-26, 14:15
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Där tycker jag nog att Mrsmagoo har en poäng. Självklart skall det finnas bevisning som täcker upp skuld/oskuldfrågan oavsett vad den misstänkte/åtalade säger. Är den misstänkte/åtalade skyldig finns det risk för att han ljuger men det kan även vara så att om den misstänkte/åtalade är oskyldig finns det en risk att han ljuger - se Tomas Quick.

I Örebrofallet är det ju klockrent. Där stod den misstänktes ord mot bevis som var 100 % graverande - varför skulle då åklagaren lägga vikt vid vad han sa?

Tänk på att i USA har en misstänkt/åtalad rätt att hålla käften från början till slut, förundersökning och rättegång skall ändå ha sin gilla gång via bevisning.

Givetvis måste man lyssna på den åtalade, vad den personen har för alibi och inställning etc. Sen är det ju upp till åklagaren att motbevisa. Hur menar du annars att vårt rättsystem skulle se ut? Att man skulle använda Mr Magoos modell och bara låta åklagaren få göra sin röst hörd eller ?

I Örebrofallet kan man väl inte anse att något är 100% bevisat eftersom åklagaren har mörkat det mesta och det inte finns en fup för allmänhet att ta del av. Det enda som finns är ett antal pressmeddelande och tidningsklipp och det kan väl ingen tycka vara tillräckligt för att påstå att SB till 100% ska anses skyldig?

Även i Sverige har en åtalad/misstänkt rätt att hålla käften. Finns knappast någon som kan tvinga en anklagad att tala. HA brukar väl ofta praktisera denna metod med varierande resultat
Senast redigerad av mercy 2011-09-26 kl. 14:43.
Citera
2011-09-26, 14:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Att Marina Johansson under dessa 12 timmar (den enda tidsperiod då exsambon inte befann sig i huset) skulle ha träffat en – trots en omfattande utredning – helt okänd person och med denne åkt till Spekeröd, varefter denne okände av okänd anledning skulle ha mördat henne, gjort sig av med kropp och vidtagit alla ovan angivna döljande och vilseledande åtgärder, det är fullständigt uteslutet".

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.727660-friande-marina-dom-overklagas

Det är så befängt att tro någon hoppat in och mördat henne och en totalt okänd.
Snacka om att vara total efterbliven i sina dom i TR:

Han har lyckats undanröja kroppen, gömt bäddmadrasser, lakan och kuddar. Det är ett mysterium att han lyckats. Det är gjort på ett skickligt sätt. Men han är ju en smart person, summerar Kvarnström.
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.711690--livet-rann-ur-henne-i-sangen-
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-26 kl. 14:40.
Citera
2011-09-26, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag minns inte om FUP behandlar mängden grus som FS fraktade. Det enda jag minns är att FS fick frågan var gruset låg innan det fraktades. Kan det ha varit sådana mängder att det var så viktigt att köpa en ny stor och rejäl skottkärra, eller var det ett led i planeringen?

Gruset är intressant. De hittade flisad sten på golvet i FS bil. Frågan är vad han tog det hämtade gruset i? Rakt ner i skuffen? Eller har han inte kört något grus i bilen utan bara besökt en grustäckt av andra skäl? Det är bra mycket lättare att gömma en kropp och/eller bäddmadrasser i grus än att gräva ner den i skogen.
Senast redigerad av Mariooo 2011-09-26 kl. 14:41.
Citera
2011-09-26, 14:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Gruset är intressant. De hittade flisad sten på golvet i FS bil. Frågan är vad han tog det hämtade gruset i? Rakt ner i skuffen? Eller har han inte kört något grus i bilen utan bara besökt en grustäckt av andra skäl? Det är bra mycket lättare att gömma en kropp och/eller bäddmadrasser i grus än att gräva ner den i skogen.

Vet du vilka kvantiteter på gruset man hittade? Kan det vara i så liten mängd att det kan ha fastnat under en lerig stövel tex?
Citera
2011-09-26, 14:59
Bannlyst
Citat:
Vet du vilka kvantiteter på gruset man hittade? Kan det vara i så liten mängd att det kan ha fastnat under en lerig stövel tex?

Jag tror att det var den mängden som kan fastna under skor/stövlar. Det var inga större mängder..
Citera
2011-09-26, 15:02
Medlem
mercys avatar
Citat:
Jag tror att det var den mängden som kan fastna under skor/stövlar. Det var inga större mängder..

Jag är inte påläst om detta med gruset men är det klarlagt att de inte fått gruset levererat hem?
Isf behöver FS inte ha besökt någon grustäkt öht.
Citera
2011-09-26, 15:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
FUP, sid 216:
Citat:
På golvet vid förarplatsen ligger det mycket flisad sten, lite sådant material ligger på golvet höger fram. Inget sådant på golvet bak.
Sid 221, bild 4. Bedöm själv hur mycket det är.
Citera
2011-09-26, 15:10
Bannlyst
Citat:
Jag är inte påläst om detta med gruset men är det klarlagt att de inte fått gruset levererat hem?
Isf behöver FS inte ha besökt någon grustäkt öht.

Nej, det är inte klarlagt att FS behövt så mycket grus att han fått det hemkört..han kan absolut besökt en grop själv, frågan är i vilket syfte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in