Citat:
Ursprungligen postat av kattella
@ jjagare & Jens Lapidus
Om ni seriöst planerar att söka efter M, så får ni gärna skickar en karta med ett markerat område (specifikt för mig) till mig. Jag ska i så fall försöka dra mitt strå till stacken och göra långa promenader med hunden i detta område.
Obs! Det vore bra om jag inte fick området närmast Ms hus. Man är liksom lite rädd om sig och vill inte bli attackerad av "tossiga" bönder. Man vet ju allt de håller på med, som att ringa bilregistret, skriva hot på brunnar samt anteckna allt och alla som passerar med ett suspekt utsocknes utseende. Fast det värsta scenariet vore att möta Mr pauper ute i en mörk skog (brrrrrrr).
Kontakta tekniska roteln och fråga dem om vad man bör hålla utkik efter när man letar efter en nergrävd kropp i terrängen. Jag tänker på olika specifika kännetecken så som: sättningar, stenar som har flyttats på, skiktade jordmassor och så vidare. Det är ju alltid bra att veta mer exakt vad man ska hålla ögonen öppna efter, när ni, du,
Lapidus och
jjagare, nu ändå ska ut och leta. Sedan en tanke om kartan, att ni skulle dela upp området i olika sökområden. Börja så, ta varsitt område på kartan. Men sedan är det ju inte dåligt om ni växlar sökområde med varandra. Alltså, att när ni nu har sökt över hela er "tårtbit", så byter ni i mån av tid, ork och motivation, så att ni får ett redan genomsökt område. Är det ni tre som söker, så kommer hela området att vara genomsökt tre gånger! Det är alltid bra med nya friska ögon, och det ökar även chansen att ni faktiskt kan göra underverk i detta elände!
Tips på bra utrustning när ni är ute:
Rejäla vattentäta stövlar så att inga ställen blir lämnade åt sitt öde - allt ska tittas på. Även otillgängliga och "icke-sannolika" ställen. Det finns inga omöjliga platser att gömma en kropp. Kliv alltså upp på den där svårtillgängliga klippan. Trava ner i det där svampiga och blöta sänkan. Gå upp bakom den där stora skrymmande granen och titta efter.
Ha gärna en lång och hyfsat lätt käpp med er. Alltid bra att kunna sticka ner och känna efter, i vatten, tät växtlighet och i lös jord.
Sekatör, liten yxa, kniv och ficklampa - även i dagsljus. Bra att kunna klippa bort sly, buskar och grenar som hänger i vägen.
Kläder som andas. Lager på lager med en vindtät jacka ytterst. Så att inte eftersöket blir som inne i ett växthus. Inte kul att drypa svett efter en halvtimma i skogen.
Vatten, vatten och åter vatten! Drick mycket och ofta. Det är lätt att tappa orken efter några timmars strövande upp och ner överallt.
Fika, frukt, kakor och andra sötsaker. Energi och motivationshöjare!
PS. Har ni mediamobiltelefoner, så lägg in RunKeeper! Där loggas hela er promenad på kartan - helt gratis, och till alla oss andra i trådens stora intresse.
Slutligen så vill jag ge er en stor eloge för ert engagemang. Mycket uppskattat initiativ ska ni veta!