Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det är här vi inte är riktigt överens.
Frågan är ju om en likhund inte skulle reagera på stora blodmängder/blodförluster även om offret är vid liv? Åklagaren har ju lämnat det öppet att Marina kan ha varit vid liv efter dådet och under tiden hon forslats ut ur huset.
Frågan är således om hunden skulle ignorerat bloddoften om den ej kände doft av kadaverin?
Personligen kan jag för lite om polishundars förmågor och intränade reaktionsmönster. Jag tycker dock att en majoritet av de skribenter som försökt reda ut begreppen anser att, te x en vapenhund ska
bara markera vapen, och därmed inte heller "reagera" på något annat, sådant som en "vanlig bonnhund" finner intressant, t ex bindor och blöjor har nämnts.
Men inte ens en hunds eminenta luktsinne är 100%-igt!
Dvs blodet fanns i huset under den första brottsplatsundersökningen. Jag tror inte att det tillkom efter den 10/8 (om det var den sista dagen på undersökningarna ?). Holländarnas "öppna" datering sträckte sig från den 20/7 2010 - 7/3 2011, och min teori är därför att vi bara kan snacka om 20/7-28/7. Tråkigt att vovvarna/vovven inte hade sin bästa dag.