2014-08-13, 16:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Jaså? Var nästan 100 på att det var learn to play jag läst att den kallats, men wikin säger faktiskt ingen om det så jag får lita på dig.
Den har många olika smeknamn och learn to play är en av dom, light tank prototype, lick the pussy, little tiny pussy, lick the phuzz, little tiny penis
Citera
2014-08-13, 16:36
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flayer
Har asbolut inte kallat dig noob, jag bara pratar allmänt :P
Anledningen till att jag säger att man ska klaga absolut 0 är för att dom som klagar minst är dom som lär sig bäst. Ju mer man klagar desto mindre lär man sig för då försöker man rättfärdiga och skylla på saker istället för att försöka improova. Självklart kan man improova osv fast man klagar. Mer eller mindre alla klagar även dom på top100. Men dom som jag skulle vilja säga är dom top 5 spelarna klagar aldrig. För dom inser vikten utav att int eklaga och det är det som får en att gå från bra till absoluta top 5. När ens mindset är perfekt. Självklart kan man ta olika vägar för att bli bra och unicum osv. Men jag pratar oftast om 00.001% snarare än 00.1%

Alltså det är svårt att förklara hur man ska göra på varje karta osv. Det är situations baserat och på vilka kort man fått. Det är något man avgör ingame. Sen kan du alltid ha utgångspunkter att gå ifrån. Men om du förstår allt jag skrev tidigare och verkligen kan använda dig av de tså kommer du improova. Jag använde det för att lära mig och analysera. Jag har gjort alla misstag, testat allting och lärt mig utav det. Och därför inte upprepat misstagen igen när jag väl identifierat vad jag har gjort fel. Som jag sa, känns det fel så är det förmodligen det. Försök tänka om, och göra något annat. Känner du att du vill göra det ändå så gör det. Dör du så analy fucking sera det Förstå vad som gick fel, och vatrför det gick fel. Kan man göra det igen? var det bara otur att du blev trackad och ammo rackad? Eller var det helt enkelt fel beslut? Det bästa sättet att lära sig är genom misstag. Men man MÅSTE förstå sina misstag för att bli bättre. 13k matcher bör vara tillräckligt. Men om du verkligen inte har förstått fullständigt ut VARFÖR och analyserat varje gång du gör misstag så tar de tlängre tid. Då måste du göra om misstagen igen, och analysera igen. Jag tar vara på mina misstag och därför har jag kunnat bli bra fort. För jag tänker och försöker förstå. Ord kan inte få dig till en ny nivå direkt. utan du måste få praktik.
Spela med bättre spelare.
Försök tänka mindset.
Kolla på replay med 100% kart focus.
Ta vara på dina misstag och fails. Det är där du lär dig, inte när du vinner.
Du har varit elitidrottare säger du. Då förstår du vikten av att put everyfuckingthing to it. Man kan inte bara sitta halvdant och hoppas på att man ska lyckas. Man kan inte sitta hemma och önska att man kunde gå ner i vikt. Utan man måste lägga sin själ i det. Man måste tänka sönder, verkligen VILJA bli bra. Det var där "klagandet" kom i bilden. Någon som klagar vill inte bli bättre. Visst dom "vill" bli bättre. Men dom vill hellre vara sämre än att ge allt vad som krävs för att bli bättre. Folk vill hellre sitta hemma i soffan och kolla på tvn än att kämpa gärnet på löpbandet och gymmet. Dom vill gå ner i vikt men dom är inte berädda att lägga ner arbetet och tiden på att komma dit. Så därför måste klagandet bort, för när du inte längre klagar. Då vet du att du verkligen ger allt, att du VERKLIGEN vill. Analysera allt, lär dig av misstagen. Spela med bättre spelare. Jag hade kunnat hjälpt dig ingame varje match med platoon, men jag har så mkt i mitt liv att jag har inte tid att spela längre. Sök dig till bra spelare iaf, det kmr hjälpa dig

Jag håller nog helt med, klagandet tar fokus från att faktiskt titta på varför det gick fel. Det är alltid lättare att gnälla på ett "noobteam" än att se att man själv faktiskt gjorde fel - kanske inte fel utifrån att man var på helt fel plats, men på fel plats just där och då, eller gjorde fel manöver vid just den tidpunkten.

Just idag var jag med om just en sådan incident, jag och en T54 i mitt team går fort mot bron på Live Oaks från den sydvästra basen, jag ser att vi är ensamma och stannar till vid den första bron för att inte bli stormad och fångad ensam vid nästa bro. T54:an går full fart fram till nästa bro och visst - över bron kommer två tanks och slänger sig över honom samtidigt som en tredje stannar på kanten och beskjuter mig. Jag avvaktar några sekunder och när den tredje tanken retirerar så går jag framåt för att assistera den stackars T54:an, han är förstås redan död när jag hinner fram och klagar då i chatten på att jag inte hjälpt honom. Han menar och förstås att just H9 eller vad nu koordinaterna var dit han gick är platsen att vara på i den här kartan.....men jag försökte få honom att förstå att det finns liksom inga sådana platser, alla platser är beroende på spelets utveckling och är dynamiska. Men det ville han inte vara med på, det var inte hans fel att han dog - det var mitt.

Men nu är jag en sådan där tråkig spelare som tittar på mitt misstag och tänker "jäsiken, det där var ju dumt", sedan gör jag samma sak i nästa battle och tänker "fan gick det inte nu heller?"
Men å andra sidan tar jag inte spelet på så blodigt allvar heller, även om jag alltid gör så gott jag kan.
Citera
2014-08-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag håller nog helt med, klagandet tar fokus från att faktiskt titta på varför det gick fel. Det är alltid lättare att gnälla på ett "noobteam" än att se att man själv faktiskt gjorde fel - kanske inte fel utifrån att man var på helt fel plats, men på fel plats just där och då, eller gjorde fel manöver vid just den tidpunkten.

Just idag var jag med om just en sådan incident, jag och en T54 i mitt team går fort mot bron på Live Oaks från den sydvästra basen, jag ser att vi är ensamma och stannar till vid den första bron för att inte bli stormad och fångad ensam vid nästa bro. T54:an går full fart fram till nästa bro och visst - över bron kommer två tanks och slänger sig över honom samtidigt som en tredje stannar på kanten och beskjuter mig. Jag avvaktar några sekunder och när den tredje tanken retirerar så går jag framåt för att assistera den stackars T54:an, han är förstås redan död när jag hinner fram och klagar då i chatten på att jag inte hjälpt honom. Han menar och förstås att just H9 eller vad nu koordinaterna var dit han gick är platsen att vara på i den här kartan.....men jag försökte få honom att förstå att det finns liksom inga sådana platser, alla platser är beroende på spelets utveckling och är dynamiska. Men det ville han inte vara med på, det var inte hans fel att han dog - det var mitt.

Men nu är jag en sådan där tråkig spelare som tittar på mitt misstag och tänker "jäsiken, det där var ju dumt", sedan gör jag samma sak i nästa battle och tänker "fan gick det inte nu heller?"
Men å andra sidan tar jag inte spelet på så blodigt allvar heller, även om jag alltid gör så gott jag kan.

Ja precis, fokuset måste va 100% på vad man kunde göra bättre. Det gäller när man vinner också.
Kommer ihåg när jag körde min t8 och fick 10 kills samt var ensam mot ca 5 heavys i min bas + 2 arty och en light. Lyckades spela grymt bra med buskar, undetected och blind shoota. Det blev runt 8-9000 dmg + 10 kills som sagt. Jag förlorade inte ETT enda hp, hade 100% hp. Men ändå så kunde jag inte sluta klaga på mig själv, för jag väntade på en tank skulle komma ut från ett ställe jag visste han skulle komma ut istället för att vända pipan ta den 11e kill-en i mitten och sen ladda om för att ta han. Och det störde mig. Jag kunde gjort bättre, jag kunde fått 11 kills istället. Dom flesta i det läget tänker shit vilken bra runda, men jag tänker alltid vad jag gjorde fel. Jag fokuserar mer eller mindre aldrig på vad jag gör bra, det är så man blir bra :P

Nu är jag så jävla focuserad på allt jag gör i livet jag går alltid in 100% på vad jag än gör. Alla kanske inte orkar det precis.

Men i ditt läge som du beskrev så vet jag inte om du gjorde fel eller han. Det är svårt att säga då jag måste bedöma hela matchen. Men han kunde ha gjort fel, och då ska du inte åka ut och offra dig sj pga av han. Det kommer bara få dig att loosa matchen. Gjorde han rätt och du fel, jag då gjorde du fel och då lär man sig det till nästa gång. Men det gäller att fatta ett blixtsnabbt beslut om vad som är rätt och fel och aldrig göra fel val. Många gånger är det bättre att låta dom dö för att vinna matchen. Ibland är det bättre att hjälpa dom även ifall man kan åka på lite stryk beroende på hur det ser ut. Folk gör alltid misstag, det är en del av spelet. Och det är upp till din skicklighet att hantera ditt "nobb" team.

Alla klagar på att folk suger, men dom inser inte att dom vill att folk ska suga. Om alla hade haft 4000+ wn8 i både ditt och motståndarlaget. Hur kul hade det vart för dig då? hur mycket nytta hade du gjort den matchen? :P
Citera
2014-08-13, 20:02
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Jag vet en viktig sticking point jag hade när jag var newb i början som tog mig till ett nytt steg. Som du säger så dör du ofta när du är agressiv. Jag tror faktist att jag är mer aggressiv än vad du är när jag spelar. Men jag dör aldrig, jag förlorar aldrig hp. Anledningen är att jag vet alltid vad jag gör. Jag skapade en princip till mig själv när jag var newb och det var. Ska jag göra något, ska jag ta en risk. Så ska jag veta VAD jag gör, HUR jag gör och VARFÖR jag gör. Jag ställer mig själv frågan:
Om jag gör det här, kommer jag att klara mig? kommer det gå bra? Om jag tänker: Jag vet inte, kanske kanske inte. Det kanske funkar, men det kanske inte funkar. Gör det inte då. För då vet du inte "vad,när,hur,varför". Oftast så tänker folk att "det kanske går, jag måste chansa". Och så kör dom och crash an burn. Och säger att dom är agressiva men det funkar inte. Det är inte att vara agressiv det är att vara suicidal om du förstår. Om jag ställer mig frågan och tänker att "det kanske går men kanske inte". Då gör jag det inte, då tänker jag om tills jag kommer upp med en ny plan och frågar mig själv igen. Kommer det här funka? Då säger mitt huvud, jag det kommer med största sannolikhet funka. Då kör jag på den istället. Folk gör det misstaget att dom alltid ska gå med sin första tanke som är osäker. Kom på 3 olika planer, eller 10 olika. Vilken fråga får du bäst svar utav? När jag kunde tänka på det sättet och verkligen skita i att försöka trots att man är osäker det vår då jag kom till ett nytt steg. En consistency. Vilket gjorde att allting åkte rakt upp, för jag dog aldrig längre. Survival raten åkte upp till 80+% avg dmg per games 5000-6000 osv. Under en session med 50 matcher så ligger den sämsta matchen på 3500. Så om man eliminerar dom där 1000 dmg matcherna så kommer man höja allting så otroligt mycket. För även ifall du gör 10k dmg ibland osv så kommer du fortfarande åka ner pga dina 0-1000 dmg matcher. Men om du aldrig kommer under tex 3500 så kmr average dmg fortfarande vara hög. Och det gäller allt, winratio, kills, spot, dmg. Sålänge du eliminerar dina skit matcher så kommer du average att åka upp. Det är consistency som gör en spelare bra, att ALLTID kunna prestera oavsätt förutsättningar.

Nu är det svårt att ta sig till absoluta toppen. Men om du börjar tänka i rätt banor så kommer du kunna improova ditt game avsevärt.

Sluta klaga, bli helt klagfri. Detta är det viktigaste du kan göra, och om du inte kan komma över det så kommer du inte improova. Du MÅSTE sluta klaga TOTALT. Absolut noll tollerans på klaghet.

Consistency är det som gör en spelare bra. En person som ALDRIG gör fel eller misstag, det är det som skiljer en bra ifrån en inte så bra spelare.

Spela schack med kartan. Kolla på vilka kort dealern har gett dig, har du dåliga kort kan du kanske inte gå all in eller reraisa.

Kommer det gå eller inte? tvekar du så förmodligen inte. Man måste göra misstagen för att lära sig, men du har nästan 13k matcher du har redan gjort alla misstag, sluta göra dom. Tänk upp flera planer.

Never trade HP. Ditt hp är viktigast utav allas, även dom som är bättre än dig.

Du ska vara personen i fronten, som gör allt, som tar initiativ och som spottar. Det är då du vinner, för du är bäst. Men du kan enbart göra det ifall du inte bryter mot regel #4 och #5.

Börja få in mindsettet det är då du lär dig. För 99.9% av alla spelare har tunnelseende. Kolla på en replay om dagen där du 100% kollar på kartan och försöker spela schack.
Spela i platoon med bättre folk. Observera hur dom klagar, vad klagar dom på? Observera hur jävla patetiskt och löjligt det är att dom klagar och hur jävla fel dom har. Inse vikten av att aldrig klaga.

Det finns så otroligt mkt mer och lära och ingame saker. Men det bästa sättet att lära sig är att spela med någon som är bättre också. Tyvärr hade inte jag den möjligheten, så jag fick lära mig det mesta själv genom att analysera och hard fucking work. Hoppas att det kan ge dig en riktlinje och ett nytt sätt att tänka.

Open your mind, proud like a god dont pretend to be blind.

Tack för dina tips. Det uppskattas.

Var beredd att avskriva dig som någon slags positivistisk självhjälpshoax. Och jag tror inte alla dina tips fungerar som någon slags generell mall, ungefär som att alla inte kan bli den nya Zlatan genom att träna 10.000 timmar fotboll i ungdomen. Att ha inställningen till att "jag är bäst" är väldigt individuellt och fungerar inte på mig personligen.

Men något jag faktiskt tar till mig och har testat direkt och som dessutom fungerar bra för mig, är att försöka analysera mer under själva matcherna. Var jag ska gå, vilket väg, är risken värt chansen, ska jag ta det skottet bara för att få 400 skada och samtidigt kanske få det dubbla tillbaka? Det är där jag ofta fallerar, istället för att vänta och ta läget när det väl kommer, tar jag skotten ändå och förlorar viktiga hp som kan vara användbara i slutet av matcherna.

Jag spelar aggressivt i nästan vilken tank jag än kör (undantaget artys som jag inte spelar) och jag gör fortfarande många felbeslut och rena klantmisstag trots långt fler än 10k matcher. Men jag har kört ett par matcher nu och istället för att bara rusa fram och göra som jag brukar, försöker jag inte ta alla risker och följa första bästa känslan som säger, "gå fram och skjut". Och det har fungerat förvånansvärt bra, mer snittskada, bättre wn8 som följd och ett gäng förlorade matcher där jag sett vad jag gjort för fel nästan direkt.

Det andra saken jag faktiskt ska försöka ta till mig är klagandet, något som jag är expert på. Är man en riktigt riktigt dålig förlorare som jag är, är det väldigt enkelt att skylla ifrån sig på laget, på rng, på op tanks, ja på allt egentligen. Visst får man en dåligt hand är det jävligt enkelt att klaga på alla värdelöst ruttna rövslaver, deras ryska skitspel med värdelös balans, rng och mm. Men det precis som du säger kontraproduktivt i slutändan och det är bättre att försöka analysera sina misstag och göra det bästa av situationen istället för att bara bli förbannad.
Citera
2014-08-13, 21:13
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Nopes, jag kör bara t10 ENBART. Enda gången jag körde T-54 var för att grinda upp till t10 och sen sålde det första jag gjorde. Jag hatar statspadding

Får man fråga om du är S3AL? Top 15 spelare är inte så svår att finna liksom
Citera
2014-08-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knypplarN
Kurvan har ju en negativ fördelning, de allra flesta spelarna ligger i intervallet 1000-1300 WN8. Så en spelare med 1200 WN8 tillhör ju de bättre i "medelklassen".
Nja, utan att veta har det kännts som så att den där WN8 ger dig fina och höga och bra världen om du kör en tung tier8 vagn eller bättre. Dvs mycket dmg osv. Men den ger dig låga värden om du är en scout, kör en light tank, i de lägre tier och ändå spelar som en gud. Så jag skulle inte stirra för mycket på den siffran heller. Som någon skrev. Du känner om det är kul. Och du märker om du spelar bra eller inte utan några siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
50% är väl lite lågt men om du chansar en del, och därmed skjuter fler skott per match, så kan du absolut ha "bättre" matcher (vara en bättre spelare?) än motsatsen. Säg t.ex. att du chansar en del och därmed skjuter 100 skott på 10 matcher. Med en hitratio på 60% har du då 60 träffar. Om du däremot kör försiktigare de där 10 matcherna, siktar mer noggrant och därför får 75% i hitratio - men av samma anledning bara hinner skjuta 75 skott - så får du inte mer än 56 träffar. Ergo, mer chansande och lägre hitratio behöver inte betyda att man är sämre eller mindre effektiv. Därför är det heller inte någon bra statistik att stirra sig blind på.
Precis, när jag spelar min Stug G kan jag vara mycket aggresiv. Och då blir det många missar. Men det ger bra utdelning ändå på damage. Har haft upp mot 3k dmg med den tier 5 vagnen i vissa matcher. Och den ger kanske 130 dmg per skott.
Citera
2014-08-14, 09:39
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Nja, utan att veta har det kännts som så att den där WN8 ger dig fina och höga och bra världen om du kör en tung tier8 vagn eller bättre. Dvs mycket dmg osv. Men den ger dig låga värden om du är en scout, kör en light tank, i de lägre tier och ändå spelar som en gud. Så jag skulle inte stirra för mycket på den siffran heller.

Inte alls, du får absurt hög wn8 om du gör skada med en scout, vill man statpadda är det en utmärkt väg att gå. Däremot får man skit och ingenting för spotting damage tyvärr.
Citera
2014-08-14, 09:49
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Inte alls, du får absurt hög wn8 om du gör skada med en scout, vill man statpadda är det en utmärkt väg att gå. Däremot får man skit och ingenting för spotting damage tyvärr.

Här har ni en bra indikator på hur mycket skada man behöver göra per vagn för att hamna ok på WN8. http://www.targetdamage.com/
Den stämmer kanske inte 100% dock, men nära nog.
Citera
2014-08-14, 10:33
Medlem
Mattep74 kör heavy medium =död mattep74

Mattep74 kör TD eller SPG= många döda fiender, men oftast en död mattep74

Mattep74 kör light = VARFÖR SKJUTER INGEN PÅ DE JAG VISAR INNAN JAG DÖR!!!!

Oavsett om jag är i ett lag som förlorar 15-14 eller 15-0 så klagar jag aldrig i chatten, däremot svär jag för mig själv när jag dör och ser att ingen understött mig. Frustrationen när jag skjuter på någon och skottet studsar och denne skjuter tillbaka och spränger min vagn är också närvarande
Senast redigerad av mattep74 2014-08-14 kl. 10:37.
Citera
2014-08-14, 11:50
Medlem
knypplarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Här har ni en bra indikator på hur mycket skada man behöver göra per vagn för att hamna ok på WN8. http://www.targetdamage.com/
Den stämmer kanske inte 100% dock, men nära nog.
Här är en lite mer lättöverskådlig lista på samma tema: http://wotlabs.net/na/wnTable
Citera
2014-08-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knypplarN
Här är en lite mer lättöverskådlig lista på samma tema: http://wotlabs.net/na/wnTable
i OM's mod pack finns det en add-on som visar aktuell wn8 i matchen du spelar, man börjar oftast på minus :-) lite roligt att se vad det stiger på slutet av matchen faktiskt, eller ju längre man är vid liv i alla fall. Dvs det syns där hur mycket man behöver göra för att "break even", i alla fall vad det gäller damage.

fina dagar nu på slutet, alltid legat top 3 på antingen det ena eller det andra. exp, damage, oftast båda såklart.
Citera
2014-08-14, 15:29
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
i OM's mod pack finns det en add-on som visar aktuell wn8 i matchen du spelar, man börjar oftast på minus :-) lite roligt att se vad det stiger på slutet av matchen faktiskt, eller ju längre man är vid liv i alla fall. Dvs det syns där hur mycket man behöver göra för att "break even", i alla fall vad det gäller damage.

fina dagar nu på slutet, alltid legat top 3 på antingen det ena eller det andra. exp, damage, oftast båda såklart.

Jasså, vad heter den i OM's modpack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in