2023-05-07, 18:35
Medlem
Aigiss avatar
Ja det händer men kör tomatpuré och senap istället för tomatröra.
Citera
2023-05-07, 18:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Har aldrig slutat med att göra dessa delikata mackor
Gör dem både i ugnen och min gamla smörgåsgrill.

Jag gör löpande.

Med ett antal tonåringar kan man få till bra mat snabbt och billigt.
Citera
2023-05-07, 18:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Antingen så kör vi med skinka, ananas och ost, på toppen svartpeppar.
Andra alternativet är svampstuvning på kantareller.

Båda kan vara riktigt goda.

Vill man ha en snabblunch så kör man varma mackor med bara ost och skinka med svartpeppar i micron men det blir inte på långa vägar lika krispigt och gott som i ugn.
Citera
2023-05-07, 18:50
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Antingen så kör vi med skinka, ananas och ost, på toppen svartpeppar.
Andra alternativet är svampstuvning på kantareller.

Båda kan vara riktigt goda.

Vill man ha en snabblunch så kör man varma mackor med bara ost och skinka med svartpeppar i micron men det blir inte på långa vägar lika krispigt och gott som i ugn.
Svampstuvning är gott till men jag blir så jäkla dålig i magen efter det.

Annars är standard, ost, skinka, ananas, eller skivad tomat. Lite oregano på toppen, en skvätt svartpeppar och lite grillkrydda. In i ugnen så osten precis hunnit bli lite seg, sen är det bara att njuta. Jag gillar inte när osten är knaprig.
Citera
2023-05-07, 18:50
Medlem
Det gör jag ofta och gärna. Genial mat tack vare sin enkelhet, men så mycket "roligare" än vanliga smörgåsar trots att det egentligen är samma. Bara det att de är varma istället.

Förutom det sedvanliga ost och skinka, eller nån korv om kylskåpet erbjuder det, så har jag en specialare.
Ös upp en burk makrillfilé i tomatsås på en tallrik med allt innehåll, pressa i 3 vitlöksklyftor, mosa sen samman detta med en gaffel så det blir typ fiskfärs, och lägg det på brödet. Ett par skivor ost ovanpå det. Mums!

Överbliven köttfärssås är också ett säkert kort.
Citera
2023-05-07, 18:51
Bannlyst
Äter det ofta till frukost. Nån god ost och fint italienskt kött av något slag. Ofta extra mozzarella. Oregano spikat.

Ingen tomat.
Citera
2023-05-07, 18:54
Medlem
Van Nostrands avatar
Absolut. En av mina favoriter.

Många missar att smöra mackorna innan tomatröran och det andra ska på. Det gör det lilla extra!
Citera
2023-05-07, 19:01
Medlem
Jadå det händer. Var länge sen jag gjorde denna "röra" men den består av creme fraiche, riven ost, 1-2 hela ägg, några droppar worchestersås, blanda. Lägg lite skinka på en formfranska lägg på några rejäla klickar röra. Gratinera tills den fått fin färg. Blir väldigt mycket matigare.
Gillar även de klassiska med såklart!
Citera
2023-05-07, 19:14
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Oj, det var väldigt länge sedan, trots att det är riktigt gott, kanonenkelt och snabbt.

Formfranska, skinka, ananas och ost var inte dumt. Hos en kompis fick vi ibland mackor med bara ost och jordnötter. Också riktigt gott.

Formfranska, skinka, ananas och ost blev det här oxå på 80 talet! Fina minnen.
Citera
2023-05-07, 19:15
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Äter det ofta till frukost. Nån god ost och fint italienskt kött av något slag. Ofta extra mozzarella. Oregano spikat.

Ingen tomat.

Bortkastade peng på finare skinkor..
Citera
2023-05-07, 19:16
Medlem
Europes avatar
Min sambo gör väl emellanåt något liknande. Det är helt okej, speciellt om vi har färsk oregano.

Själv lagar jag ibland någon variant av tunnbröd som jag fyller med krossade tomater/tomatpuré, riven vitkål, morot m.m., srirachasås, minst en ostsort (inte minst lagrad ost som västerbottenost, 18-månaders prästost eller liknande), samt eventuellt annat, t.ex. bönor, färs (ofta vegetariskt, då min sambo är vegetarian) och annat. Jag värmer upp det så osten smälter. Det blir ofta lite utifrån vad som behöver ätas upp just då. Personligen tycker jag mer om kombinationen rivna grönsaker, fet smakrik ost och chili (som t.ex. i sriracha). Jag har aldrig varit så förtjust i klassiska varma mackor, men i och för sig är det mesta min sambo lagar godare än när det lagas av andra, så just hennes är väl rätt goda.
Senast redigerad av Europe 2023-05-07 kl. 19:19.
Citera
2023-05-07, 19:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Formfranska, skinka, ananas och ost blev det här oxå på 80 talet! Fina minnen.
Kan det vara därifrån som den supersvenska pizzan hawaii härstammar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in