2023-08-27, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Onödigt att krångla till det, man tar bara makrill i tomatsås på en skiva lantbröd och så några skivor ost ovanpå. Eventuellt lite oregano också om man vill kunna ta snygga bilder på underverket

Jepp, tycker det är lite väl avancerade recept med 20 ingredienser på mackan här i tråden, förvisso är rubriken "Ultimata varma mackan" men ändå, stekt svamp, sås och grejer? Nä, jag kör oftast på exakt samma recept som du men kanske lägger till nån tomatskiva då och då under osten, eventuellt smör i botten för att göra den mjuk och smakrik men mer avancerat känns onödigt.
Senast redigerad av alanlissa87 2023-08-27 kl. 04:08.
Citera
2023-08-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Jepp, tycker det är lite väl avancerade recept med 20 ingredienser på mackan här i tråden, förvisso är rubriken "Ultimata varma mackan" men ändå, stekt svamp, sås och grejer? Nä, jag kör oftast på exakt samma recept som du men kanske lägger till nån tomatskiva då och då under osten, eventuellt smör i botten för att göra den mjuk och smakrik men mer avancerat känns onödigt.
Då kan ju tråden stängas? Jag gillar den klassiska med. Nu efterfrågade ts den ultimata varma mackan, då är det trevligt med förslag. Visst?
Citera
2023-08-27, 04:18
Medlem
zombie-nations avatar
Vad kan man ha tillsammans med kantareller som är vegetariskt?
Citera
2023-08-27, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Då kan ju tråden stängas? Jag gillar den klassiska med. Nu efterfrågade ts den ultimata varma mackan, då är det trevligt med förslag. Visst?

Det ultimata kan även vara enkelt och lätt.......

Kostnad, ingredienser, tid och förmåga att göra den rätt kan även vägas in i vad som kallas ultimat, inte bara smak och att kunna räkna upp ingredienser, men sorry om du uppfattade mitt inlägg som nån buzzkill, var inte alls meningen.

ha det bra.
Citera
2023-08-27, 05:44
en favorit är

smör
majonäs
ägg
banan
kaviar
purjolök
Citera
2023-08-27, 09:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad kan man ha tillsammans med kantareller som är vegetariskt?
Lök?
Citera
2023-08-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
en favorit är

smör
majonäs
ägg
banan
kaviar
purjolök

Hur får du ägget att inte rinna iväg
Citera
2023-08-27, 09:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Vilket sätt använder ni för att tillaga varma mackor?

Jag planerar att förbereda några smakrika smörgåsar för en filmkväll med en person jag dejtar.

Jag har standard rostbröd hemma, vilket jag tycker fungerar fint.
Men undrar om det finns något annat bröd som kan vara ännu bättre?

Jag skulle uppskatta förslag på goda ostar med bra smältning, kvalitativ skinka, senap och andra tillsatser. Hon är som en man, dvs hon gillar allt som är onyttigt

Jag vet att Croque Monsieur är en populär variant, men den innefattar extra arbete med bechamelsås, så jag tänker hoppa över den den här gången.

Tips mottages tacksamt!
Ta gärna ett fullkornsbröd som är lite mer matigt.
Jag brukar göra enkla varma mackor. Vanlig tomatpuré breds på, ev. blanda ut lite med olivolja.
Krydda ovanpå med rikligt med örtsalt och pizzakrydda. Lägg på ost (antingen riven eller vanlig hyvlad). Går bra med de flesta ostar, även gammal torr ost som annars man hade slängt (dock aldrig möglig ost).
Lägg ovanpå skivade oliver.
Kör i ugnen 225 grader cirka 15 minuter. Svartpeppar kryddas med efter tillagning samt lite mer pizzakrydda ovanpå den färdiga mackan.

Man kan byta ut oliverna mot skinka, i så fall brukar jag breda Dijon-senap på denna. Fyllningen lägger jag alltid ovanpå osten.

En variant är att man blandar ut tomatpurén i ett glas med lite vatten och vitlök samt kryddor, innan man brer den på mackorna. Det får inte vara för mycket vatten för då blir mackorna saggiga. Godast är faktiskt om man pressar i en inlagd vitlöksklyfta.
Senast redigerad av Enterprise 2023-08-27 kl. 09:50.
Citera
2023-08-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Sardeller och kapris. Kanske en tunn skiva rödlök också. Smält ost ovanpå.

Håller med Dig i ovanstående, brukar göra detta med lite tunna skivor kokt färskpotatis under.
Blir mer mättande och "spär" ut saltsmaken lite. (Rödlöken ska vara finhackad).

Ska man bjuda på "bara" mackor är en enkel sallad som tillbehör trevligt.

Ps Är man riktigt lat finns det också små konservburkar med färdiga stuvningar (en med räkor och en med champinjoner ABBA tror jag). Är inte så tokiga... Brödet för mig är viktigt, köper de mindre förpackningarna (färdigskivade 400 gr speciellt om man bara rostar i brödrosten). Ds
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-27 kl. 10:12.
Citera
2023-08-27, 11:43
Medlem
Originalet är bäst:

* Vanlig formfranska, alt. "extra stor" formfranska.
* Ketchup i botten.
* Skinka på det. rökt eller kokt.
* En ananas ring.
* Hushållsost.
* oregano och lite salt.

Görs i ugn.

Så nu kan ni pensionera tråden .
Citera
2023-08-27, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niaaarps
Originalet är bäst:

* Ketchup i botten.
* En ananas ring.
* Hushållsost.
* oregano och lite salt.

Görs i ugn.

Ditt original.
Citera
2023-08-27, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av Niaaarps
Originalet är bäst:

* Ketchup i botten.
* En ananas ring.
* Hushållsost.
* oregano och lite salt.

Görs i ugn.

orginal med ketchup?! gör en riktig tomatsås istället på krossade tomater eller puré. puré hör nog till den svenska orginalmackan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in