Citat:
Ursprungligen postat av
TreoAxier
Vilket sätt använder ni för att tillaga varma mackor?
Jag planerar att förbereda några smakrika smörgåsar för en filmkväll med en person jag dejtar.
Jag har standard rostbröd hemma, vilket jag tycker fungerar fint.
Men undrar om det finns något annat bröd som kan vara ännu bättre?
Jag skulle uppskatta förslag på goda ostar med bra smältning, kvalitativ skinka, senap och andra tillsatser. Hon är som en man, dvs hon gillar allt som är onyttigt
Jag vet att Croque Monsieur är en populär variant, men den innefattar extra arbete med bechamelsås, så jag tänker hoppa över den den här gången.
Tips mottages tacksamt!
Ta gärna ett fullkornsbröd som är lite mer matigt.
Jag brukar göra enkla varma mackor. Vanlig tomatpuré breds på, ev. blanda ut lite med olivolja.
Krydda ovanpå med rikligt med örtsalt och pizzakrydda. Lägg på ost (antingen riven eller vanlig hyvlad). Går bra med de flesta ostar, även gammal torr ost som annars man hade slängt (dock aldrig möglig ost).
Lägg ovanpå skivade oliver.
Kör i ugnen 225 grader cirka 15 minuter. Svartpeppar kryddas med efter tillagning samt lite mer pizzakrydda ovanpå den färdiga mackan.
Man kan byta ut oliverna mot skinka, i så fall brukar jag breda Dijon-senap på denna. Fyllningen lägger jag alltid ovanpå osten.
En variant är att man blandar ut tomatpurén i ett glas med lite vatten och vitlök samt kryddor, innan man brer den på mackorna. Det får inte vara för mycket vatten för då blir mackorna saggiga. Godast är faktiskt om man pressar i en inlagd vitlöksklyfta.