2010-10-22, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Tony_Tedeschi

Ja, men det är inte för att du fått resultat på "inre och yttre" delarna av bröstmusklerna, utan för att du tränat bröstmuskeln på ett för dig mer fördelaktigt sätt så HELA muskeln växt. För det ger faktiskt intrycket av att insidan och utsidan växt....

Ironin gick inte fram Innan jag lärde mig tramset med insida / utsida så körde jag bredaste möjliga grepp på bänkpressen i flera år...och konstigt nog så la sig massan nästan vid början av axlarna...dvs utsidan.....

Trodde självklart att jag hade punktränat men det är väl snarare dom dåliga generna som visar sig.
Citera
2010-10-22, 00:35
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tony_Tedeschi

Jo, men föreställningen är jättevanlig. Om det dessutom är ett monster som säger det vågar man inte som vanlig dödlig ifrågasätta.

Då kanske du räknade ut varför volymen märks mest vid axeln?
Citera
2010-10-22, 00:39
Avslutad
Citat:
Tony_Tedeschi

Jo, men föreställningen är jättevanlig. Om detdessutom är ett monster som säger det vågar man inte som vanlig dödlig ifrågasätta.

Då kanske du räknade ut varför volymen märks mest vid axeln?

Majoriteten av BBs på 70-80talet resonerade nog likadant. Hört Arnold prata så flera gånger bla och vem har inte haft han på väggen i pojkrummet?

Egentligen inte. Brett - mer axlar. Fast nu var det mer utsidan på bröstet, axlarna blev stora efter tunga militärpressar.
Citera
2010-10-22, 00:50
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tony_Tedeschi

Nä, brett innebär mer bröst och mindre axel jämfört med smala (bänk)pressar.

Att resultatet på bröstet i början syns mer på utsidan har att göra med tvärsnittarean på bröstmuskeln. Det är större tvärsnittarea på mellersta delen ut emot fästet på överarmen. Då märks resultatet där tidigare än in mot bröstbenet.
Citera
2010-10-22, 00:56
Avslutad
Citat:
Tony_Tedeschi

Nä, brett innebär mer bröst och mindre axel jämfört med smala (bänk)pressar.

Att resultatet på bröstet i början syns mer på utsidan har att göra med tvärsnittarean på bröstmuskeln. Det är större tvärsnittarea på mellersta delen ut emot fästet på överarmen. Då märks resultatet där tidigare än in mot bröstbenet.

Smalt borde väl rimligtvis ta mindre på axlar i sin helhet pga triceps involvering? Har alltid kännts så när jag kör brett - smalt. Självklart spelar position på stången roll.
Citera
2010-10-22, 01:23
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tony_Tedeschi

Skillnaden i delta-aktivering mellan smalt och brett är inte jättestor.
Triceps bidrar som du säger mer vid smalt, men delta måste arbeta mer i smalt grepp dels eftersom muskeln är bättre på (vertikal) abduktionsrörelse än (horisontal) adduktionsrörelse, och dels för att bröstet är så mycket bättre på horisontal adduktion än vad delta är. Bröstet jobbar ju i princip inget vid en abduktionsrörelse, stabiliserar mest. (smal bänk).
Delta kan/behöver inte delta med lika mycket arbete i brett grepp som i smalt grepp.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-10-22 kl. 01:29.
Citera
2010-10-22, 07:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Majoriteten av BBs på 70-80talet resonerade nog likadant. Hört Arnold prata så flera gånger bla och vem har inte haft han på väggen i pojkrummet?

I min bekantskapskrets var det normalt med bilder på Samantha Fox.
Citera
2010-10-22, 10:36
Avslutad
Citat:
Tony_Tedeschi

Skillnaden i delta-aktivering mellan smalt och brett är inte jättestor.
Triceps bidrar som du säger mer vid smalt, men delta måste arbeta mer i smalt grepp dels eftersom muskeln är bättre på (vertikal) abduktionsrörelse än (horisontal) adduktionsrörelse, och dels för att bröstet är så mycket bättre på horisontal adduktion än vad delta är. Bröstet jobbar ju i princip inget vid en abduktionsrörelse, stabiliserar mest. (smal bänk).
Delta kan/behöver inte delta med lika mycket arbete i brett grepp som i smalt grepp.

Hur blir det när man håller såpass brett att man får stången nästan vid hakan vid excentriska fasen?

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
I min bekantskapskrets var det normalt med bilder på Samantha Fox.

Det var nästan ingen som visste vem det var när vi var unga pojkar. Stallone, Dolph Lundgren och Arnold var det vanligasta, samt en och annan poster på Stålmannen
Citera
2010-10-22, 16:53
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tony_Tedeschi

Förenklat så gör du det svårare för bröstet att arbeta vilket ger ökad belastning för främre delta och klart högre skaderisk för axelleden.

Bredare grepp än I_o_I i bänkpress är onödigt.
Citera
2010-10-22, 17:33
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Tony_Tedeschi

Förenklat så gör du det svårare för bröstet att arbeta vilket ger ökad belastning för främre delta och klart högre skaderisk för axelleden.

Bredare grepp än I_o_I i bänkpress är onödigt.

En fråga som inte har med volymträning att göra:

Ger inte maxbredd på greppet kortare lyftväg? Eller tänker jag fel nu?
Citera
2010-10-22, 21:15
Medlem
Kreatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
En fråga som inte har med volymträning att göra:

Ger inte maxbredd på greppet kortare lyftväg? Eller tänker jag fel nu?
Du tänker rätt.
Citera
2010-10-23, 22:25
Medlem
cannabisonlys avatar
Nu är jag förvirrad (igen )
Efter att ha läst trådar som handlar om Robbans träningsfilosofi (TUT,högrep) så säger vissa att man ökar sakroplasmisk hypertrofi om man tränar som Robban och det funkar men inte för en lång tid. De säger att man måste träna lågrep för myofibrill hypertrofi också. Vad tycker ni? Enligt dem så bör man först träna för myofibrill för att sedan byta till sakroplasmisk hypertrofi exakt som Robban gjorde (han tränade lågrep förr) Eller är det bästa kanske variation mellan dem? Eller ska jag skita i vad dem säger och fortsätta träna som Robban i all evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in