Latsdrag är nog den övning efter marklyft och hantellyft åt sidan som man oftast ser folk utföra felaktigt. Det beror inte på att övningen är särskillt svår att utföra utan för att de mest troligt aldrig lärt sig hur övningen är tänkt att utföras på ett korrekt sätt. De har antingen sett någon polare kört på ett visst sätt eller fått en instruktion av någon gymanställd och efter detta inte reflekterat så mycket över detta utan kört på genom åren med uteblivna resultat och eventuella skador som följd.
Ryggens muskulatur är väldigt komplicerad och delas därför upp i ytlig respektive djup ryggmuskulatur. Den ytliga gruppen ger ryggens dess bredd och kontur medan den djupa gruppen ger ryggens dess djup och tjocklek.
Musklerna man primärt vill atackera med ett latsdrag ingår i den ytliga muskulaturen och utgörs primärt av latissimus dorsi och teres major.
M. latissimus dorsi har ett stort och brett ursprung från bäckenet (pelvis), ländryggs- och bröstkotorna (Th6–L5), revbenens baksida/utsida (costae 9-12), skulderbladets nedre spets (angulus inferior scapulae) och fäster in högt uppe på överarmsbenets främre insida (crista tuberculi minoris humeri). Dess huvudfunktion är att föra armen bakåt (extention), in mot kroppen (adduction) samt inåtrotation (medial rotation) i axelleden (Art. humeri). Den arbetar i synergi (avseende axelleden) med nedanstående muskel.
M. teres major urspringer från skulderbladets yttre långa rand (margo lateralis scapulae) samt skulderbladets nedre spets (angulus inferior scapulae) och fäster tätt intill på samma ställe som m. latissimus dorsi. Musklerna är synergister (har samma funktioner över en led och hjälps åt att utföra rörelserna) över axelleden (Art. humeri).
Det finns primärt två rörelser den ytliga ryggmuskulaturen kan göra och som vi använder inom styrketräningen.
Den första är en rörelse in mot kroppen - s.k a
dduction på latin
http://axon.blogg.se/images/2009/image18_64523293.gif
Den andra är rörelsen kallas på latin för
extention och beskrivs som när armen bakåtpendlas.
http://axon.blogg.se/images/2009/motion4b_64523464.jpg
Har man koll på musklernas funktioner förstår man snabbt vilka övningar man ska använda för att maximalt aktivera dem. Den första rörelsen jag beskrev - adduction är alltså den rörelse man eftersträvar under ett latsdrag och den andra rörelsen - extention är den rörelse man eftersträvar i till exempel en sittande kabelrodd.
För att få ett tradiotionellt latsdrag att bli så bra som möjligt ska man alltså försöka efterstäva en sån ren adduction som möjligt. Detta görs bäst genom att inta en korrekt sittposition, korrekt grepp position och sedan utföra rörelsen.
Det som avgör hur långt ned man ska gå i ett
traditionellt latsdrag är när underarmarna hamnar ur lod och börjar rotera framåt. Detta är olika hos alla individer varför det inte finns något förutbestämmt riktemärkte (fullt ROM) i just latsdrag.
Generellt kan man dock säga att strax under hakan är det vanligaste men det finns personer som kan dra stången i bröstkorgen med underarmarna helt i lod.
I mina filmer är alltså fullt ROM det ROM som jag maximalt kan använda, inget fullt ROM som gäller för alla.
Jag tänkte nu därför gå igenom hur ett korrekt tradiotionellt latsdrag går till så att fler kan bygga upp den snygga V-formade ryggen som är så hett eftertraktad.
- Välj en lämplig greppvidd. Ett bra riktmärke är fatta valfritt grepp om stången med en lätt vikt och sedan dra ned stången mot hjässan. Om armbågsleden bildar ett L när du drar ned stången mitt på hjässan har du ett bra utgångsläge.
- När du valt ut din lämpliga greppvidd tar du tag i stången och med bibehållen spänning i rygg och armar sätter du dig i själva maskinen.
- Glid in så långt med låren som möjligt så att du sitter fast ordentligt.
- Starta rörelsen genom att göra en aktiv skuldersänkning och samtidigt ett drag med hjälp av latissimus dorsi och teres major (försök minimera aktiveringen av armböjar muskulaturen genom att "dra med ryggen"). Att försöka dra med armbågarna är även det ett smart tänk.
- Dra ned stången till det djup du kan med bibehållen teknik och vänd sedan rörelsen.
- Upprepa.
http://www.youtube.com/watch?v=pYd4C5LngDs
Detta var alltså
grundutförandet av ett traditionellt latsdrag. Förutom detta utförande finns det en mängd olika utföranden att välja mellan. De mest kända är kanske smala, bakåtlutade och partiella. Alla dessa övningar är bra komplement till de traditionella latsdragen.
Det man förändrar är att under smala latsdrag kommer armbågens böjmuskulatur att aktiverar aningen mer men annars är aktiveringen av ryggen i stort identisk. Beroende på hur man drar kan man även här få med en extentionskomponent vilket gör att man orkar mer vikt.
Under bakåtlutade latsdrag får man förutom adductionskomponenten en extentionskomponent vilket gör att man orkar mer vikt då fler muskler som verkar över leden kopplas in.
Sist men inte minst de partiella latdragen. Dessa kör man för att arbeta i det intervall som muskeln är som mest aktiv i för att öka rörelsens TUT (time under tension) vilket många, även jag anser vara bra för hypertrofi.
http://www.youtube.com/watch?v=sKqm8BFnJ-0
http://www.youtube.com/watch?v=nVKqf7GHkdQ
http://www.youtube.com/watch?v=SXLROB_guIg
Även
Oves utförande som många säkert tycker ser väldigt ryckigt och felaktigt ut fyller väl sin funktion för en person som tränat ett längre tag och vet vad han håller på med. Jag använder själv det i vissa perioder för att kunna hantera de riktigt tunga vikterna.
http://www.youtube.com/watch?v=SK96qAA6IkQ
Vilket utav alla dessa utföranden som bäst bygger upp en kraftig rygg går inte att säga. De kompletterar varandra och fyller alla en viktig plats i ett ryggprogram.
Variation är nyckeln till framgång, glöm aldrig de.
Att träna rygg är i början riktigt, riktigt svårt. Det känns oftast som att man bara drar med armarna och att ryggen inte aktiveras överhuvudtaget. En förklaring kan vara att belastningen placeras i händerna. Mitt emellan händerna och ryggmusklerna finns armbågsledens böjarmuskler (m. biceps brachii, m. brachialis och m. brachioradialis). Dessa muskler får arbeta onödigt mycket vid felaktig teknik vid ryggträning.
För att försöka få personer som inte känner något i de ytliga ryggmusklerna under t ex ett latsdrag eller en rodd brukar jag perkutera, alltså "knacka" lite lätt på musklerna som jag vill ska aktiveras. Även om man själv som "knackare" inte känner någon större skillnad i aktivering brukar känslan hos personen som utför övningen vara som natt och dag. Förutom detta brukar man försöka be den tränande att dra med armbågarna och inte med händer/armarna vilket också bidrar till ökad kontakt.
En annan viktig detalj som styr hur mycket vikt du kan använda är förmågan att aktivt sänka skuldran. Kan du inte få ned skuldran innan själva draget kommer inte rörelsen vara särskillt skonsam för axelleden och heller inte särskillt skön så va inte viktkåt när det kommer till traditionella latsdrag utan se till att få med skuldersänkningen i draget.
Träna hårt. Träna smart. Träna tungt. Träna rent.
/Axon