2010-08-04, 15:40
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungvikt
Det är ingen slump att du har en så pass välutvecklad kropp som du gör Robban.

Det är ingen slump heller att jag är mest välutvecklad av min tränande vänkrets. De flesta av dem tränar fel. Inkl. anatominördarna. De liknar spaggetis.

Anatomi är bra men det innefattar endast att veta:
1) vad musklerna heter på latin
2) var de sitter, fäste/ursprung

Sen är det rätt mkt vacuum. De som lärt sig allt detta har även lärt sig att man ska träna efter muskelns hela rörelselängd och felaktigt tolkat blir utförandet då som i många av axons rullar, inte alla dock, han har ju presenterat ngra undantag.
Citera
2010-08-04, 15:41
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag har aldrig påstått att detta (85kg tävlingsform med 40cm runt vader) är varken mitt eller någon annans genetiska max.

Så var är ditt genetiska max? Kan du utesluta att du kan väga 20 kg mer om 20 år ren och hård?
Om du utesluter det så motivera varför.
Citera
2010-08-04, 15:53
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Så var är ditt genetiska max? Kan du utesluta att du kan väga 20 kg mer om 20 år ren och hård?
Om du utesluter det så motivera varför.
Njaa jag tror jag om jag verkligen satsade på kroppsbyggning kanske skulle kunna väga in på runt 90kg men det skulle krävas enormt hård träning.

Jag tror många idag inte förstår hur mycket 90kg är i kroppsbyggarform. Det är nästan alltså tungvikt i Sverige och jag behöver inte informera hur läget med doping ser ut hos de herrarna.

Dessutom kommer det aldrig ske då jag satsar på Athletic Fitness numera.
Citera
2010-08-04, 15:55
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Det var en intressant artikel ngra sidor bak som handlar om att man visst kan prickskjuta olika delar av muskler. Tvärtom mot vad man tidigare gjort gällande
Det är ju inte så att en muskel bara blir tjock på ett ställe, men för att kunna utvecklas maximalt verkar det empiriska faktumet kvarstå att den måste kontraheras ur alla möjliga vinklar.

Kikade i artikeln.

Det står ju så här:

Citat:
Muscle segments with more divergent mechanical lines of actions or smaller agonist moment arms than the prime mover segments, the synergist segments, were generally activated next with similar, or smaller, durations and intensities of activation. Most agonist muscles involved in each motor task had both prime mover and synergist muscle segments the exception of the Latissimus Dorsi during shoulder adduction whose six muscle segments (L1–L6) all appeared to have a prime mover function (Fig. 6 and Table 4). This notable exception will be discussed further below.

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/PIIS1050641105001483/fulltext#section

Prime mover: In Muscles

* a muscle that acts directly to produce a desired movement amid other muscles acting simultaneously to produce the same movement indirectly. Most movements of the body require the combined action of numerous muscles

Så om jag förstått det rätt, så agerar alla av latissimus dorsis muskelfiber som en enhet, alltså som en prime mover.
Citera
2010-08-04, 15:56
Medlem
Axons avatar
Citat:
Anatomi är bra men det innefattar endast att veta:
1) vad musklerna heter på latin
2) var de sitter, fäste/ursprung

Sen är det rätt mkt vacuum. De som lärt sig allt detta har även lärt sig att man ska träna efter muskelns hela rörelselängd och felaktigt tolkat blir utförandet då som i många av axons rullar, inte alla dock, han har ju presenterat ngra undantag.
Nja precis så tror nog en lekman som du att anatomi är men så är inte fallet. Det är så avsevärt mycket mer än så och något som tar åratal att studera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anatomy

Det du tänker på är bara basal rörelseanatomi vilket iofs kanske inte är basal för alla.
Citera
2010-08-04, 16:03
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Exakt och bakom Usain Bolt står en tjock Jamaican. Bakom Marion Jones har du även en tjock coach. Kunskap är makt och det är inte utseendet som värderas hos dessa herrar.

Och som så många gånger förr:

"Att enbart använda storleken på en persons muskelmassa som referens till dess kunskap eller framgång i gymmet inom en branch där doping är lika vanligt förekommande som att valla skidorna inför vasaloppet blir ofta väldigt missvisande"

Det där sista borde sitta uppsatt på gymmet
Trött på att alla utgår från att man är ute efter volym eller bär på BB-drömmar
Citera
2010-08-04, 18:39
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Njaa jag tror jag om jag verkligen satsade på kroppsbyggning kanske skulle kunna väga in på runt 90kg men det skulle krävas enormt hård träning.

Jag tror många idag inte förstår hur mycket 90kg är i kroppsbyggarform. Det är nästan alltså tungvikt i Sverige och jag behöver inte informera hur läget med doping ser ut hos de herrarna.

Dessutom kommer det aldrig ske då jag satsar på Athletic Fitness numera.

Är du seriös nu? Det motsvarar ju typ max 77-78kg för mig bara då jag är mycket kortare. Du glömmer hela tiden bort längden... Att väga 90kg deffad på 184cm är ju inte alls märkvärdigt. Klart 90kg är mycket, på min längd, men inte på din.

Det du nu säger är ju att man inte kan bli grov utan AAS! Mer eller mindre... Det stör mig.

Menar du att 90kg deffad är ditt genetiska max?
Senast redigerad av RobbanColeman 2010-08-04 kl. 18:41.
Citera
2010-08-04, 19:05
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Kikade i artikeln.

Det står ju så här:

http://www.jelectromyographykinesiology.com/article/PIIS1050641105001483/fulltext#section

Prime mover: In Muscles

* a muscle that acts directly to produce a desired movement amid other muscles acting simultaneously to produce the same movement indirectly. Most movements of the body require the combined action of numerous muscles

Så om jag förstått det rätt, så agerar alla av latissimus dorsis muskelfiber som en enhet, alltså som en prime mover.

Alltså här har du ett citat ur artikeln, tack för du hittade den föresten och inte bara ett abstract:
"Shoulder extension was achieved through activation of the Latissimus Dorsi (L1–L6), the posterior five segments of the Deltoid (D3–D7), and the P3 segment of the Pectoralis Major (Fig. 12). The extension force impulse was initiated by synchronous activation of the upper muscle segments of Latissimus Dorsi (L1–L4) in conjunction with the posterior muscle segments of the "

Övre latsen jobbar enbart.

Om du läser under 4, så tittar man på bröst och där framgår :
"followed a later (p<0.05) activation of the upper fibres of the Pectoralis Major "

Min slutsats är att det här området är KOMPLEXT och att det empiriska antagandet att man ska erhålla kontraktion, full TUT, ur många vinklar kommer bestå.

Det jag inte gillar med studien är spillevinken på fotot, en sån här studie kommer GARANTERAT ge ett annorlunda resultat med erfarna kroppsbyggare vid rodret än med spillevinks.
Citera
2010-08-04, 20:21
Medlem
Silverturks avatar
OT raderat!

Kom ihåg att det ej är tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder på forumet. Detta skall tas via PM med berörd moderator (Mig i det här fallet).

/Mod
Citera
2010-08-05, 00:57
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Japp 40 cm i vader är genetiskt max på någon som är 184 cm lång, mer än det GÅR inte, då har man tryckt in en stor jävla testosteronspruta i röven.

185 cm, 45cm vader, ren som ett oskulds underliv.
Citera
2010-08-05, 01:03
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Är du seriös nu? Det motsvarar ju typ max 77-78kg för mig bara då jag är mycket kortare. Du glömmer hela tiden bort längden... Att väga 90kg deffad på 184cm är ju inte alls märkvärdigt. Klart 90kg är mycket, på min längd, men inte på din.

Det du nu säger är ju att man inte kan bli grov utan AAS! Mer eller mindre... Det stör mig.

Menar du att 90kg deffad är ditt genetiska max?

Det beror väl också på vad man anser vara grovt, enligt medelsvensson är ju Brad Pitt i Fight Clubb biffig. Hur pass grov man kan bli styrs av de hormonella nivåerna, men att väga 90kg när man är över 180 cm ska nog inte vara något större problem.
Citera
2010-08-05, 08:59
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det beror väl också på vad man anser vara grovt, enligt medelsvensson är ju Brad Pitt i Fight Clubb biffig. Hur pass grov man kan bli styrs av de hormonella nivåerna, men att väga 90kg när man är över 180 cm ska nog inte vara något större problem.
Räkna upp 10st kroppsbyggare som är över 180cm och väger in på 90kg (knallhårda) på en SM scen i bodybuilding och som inte tagit anabola.

90kg muskler i kroppsbyggarform (oavsett om man är över 180cm) är absurt mycket muskler och ingen på denna bräd är i närheten av det vågar jag påstå (rent).

Klart det går att snacka på internet och säga att det inte är omöjligt men upp med bilder, filmer och bevis istället. Generellt så underskattar många på internet hur svårt det är i realiteten. Fråga runt lite bland kroppsbyggare hur pass svårt det är att väga in runt 90kg på en kroppsbyggar scen.

Om inte kan ni åka ned till SM i bodybuilding som är om några veckor nere i Västerås så kan ni få se hur en 90kgs kroppsbyggare ser ut. De är monster.

Mvh
Senast redigerad av Axon 2010-08-05 kl. 09:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in