Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Hej alla!
Nu har det gått ett tag, och jag vet att många här på forumet började träna efter Robbans träningsfilosofi sedan han la upp den här tråden. I praktiken innebär det dock att de flesta började köra med ett längre TuT, lägre vikter och fokus på kontakt.
Eftersom att jag är nyfiken av mig, och anser att det har gått rätt så lång tid nu, tycker jag det är på sin plats med lite testimonials!
Det jag efterlyser är alltså människor som tidigare tränat "vanligt" och numer tränar lightweight, samt vilka upplevda resultatskillnader de anser sig ha fått. Skriv gärna lite allmän information om hur ni har förändrat er träning och hur pass stora skillnader ni ser i resultat. Om ni har skärpt åt kosten rejält sedan ni bytte är det också relevant att nämna.
Tacksam för svar.
Jag började träna med full fokus på TuT ungefär när denna tråden skapades. Tidigare hade jag redan tränat med full TuT i vissa övningar, omedvetet, och i de muskelgrupperna har jag - nu när jag ser tillbaka på det - haft riktigt bra utveckling i totalt sett.
De första månaderna tränade jag utan tanke på progression, dvs jag såg till att köra lightweight, någon rep från fail, full tut och kontrollerad excentrisk/koncetrisk fas. Det byggde jag väl på och jag hade bra volymmässig utveckling. Men jag tränade på ungefär samma vikter varje pass, och jag ökade inte i styrka.
Jag kände att förr eller senare skulle jag inte kunna bygga mer volym utan att vidare öka i styrka, så jag började tänka på progression dessutom. Sedan några månader tillbaka har jag haft progression och även kört TuT, detta genom att alltid köra samma övningar på passen. Dvs jag inleder alltid mina bröstpass med bänkpress, och strävar efter kontrollerad progression med full TuT där.
Detta har jag funnit vara det absolut bästa konceptet för mig, att enbart hålla mig till full TuT och inte bry mig om progression hade inte funkat för mig i längden.
Jag har för övrigt använt mig av periodisk fasta det senaste året, legat på 200g+ protein om dagen i genomsnitt, cyklat makronutrienter de senaste månaderna enligt lengains, och generellt ätit mycket efter träning.
Jag började med periodisk fasta och TuT ungefär samtidigt, så det är svårt att tillskriva det ena eller det andra som det som gynnat mig. Men min åsikt är att full TuT är väldigt vettigt att använda sig av, och om man jämför en person som tränar med full TuT i t.ex bänkpress, med en person som vilar flera sekunder i lockout mellan repsen, så ökar den full TuT-ande mer i volym än den andra.
Har övrigt legat runt 10 reps i det mesta (progression mellan 8-12) men har uppfattningen att det är relativt individuellt vad man svarar bäst på repsmässigt.