2011-06-15, 13:23
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Fan Robban det verkar som du har gjort ngt rätt iaf, jag såg en snubbe igår i spegeln som talade för det...

Tyckte väl att det var någon som stirrade på mig medan jag curlade.
Citera
2011-06-15, 16:12
Avstängd
Robban, förespråkar du flertalet reps med hög tut även under deff?
Citera
2011-06-15, 18:16
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Robban, förespråkar du flertalet reps med hög tut även under deff?

Jag ändrar ingenting! Kör som vanligt. Deffar för närvarande rätt hårt och tränar eggsagt likadant, same, same...
Citera
2011-06-15, 18:22
Avstängd
Kanske är blind, men har du film på när du tränar uppe på tuben?
Citera
2011-06-15, 18:42
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Kanske är blind, men har du film på när du tränar uppe på tuben?

Japp! Fast det är lite för soft träning på filmerna. Försökte visa tydligare hur jag gör så det blir aningen missvisande.
Citera
2011-06-21, 02:51
Medlem
KloBengans avatar
Hej alla!

Nu har det gått ett tag, och jag vet att många här på forumet började träna efter Robbans träningsfilosofi sedan han la upp den här tråden. I praktiken innebär det dock att de flesta började köra med ett längre TuT, lägre vikter och fokus på kontakt.

Eftersom att jag är nyfiken av mig, och anser att det har gått rätt så lång tid nu, tycker jag det är på sin plats med lite testimonials!

Det jag efterlyser är alltså människor som tidigare tränat "vanligt" och numer tränar lightweight, samt vilka upplevda resultatskillnader de anser sig ha fått. Skriv gärna lite allmän information om hur ni har förändrat er träning och hur pass stora skillnader ni ser i resultat. Om ni har skärpt åt kosten rejält sedan ni bytte är det också relevant att nämna.

Tacksam för svar.
Citera
2011-06-21, 10:31
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Hej alla!

Nu har det gått ett tag, och jag vet att många här på forumet började träna efter Robbans träningsfilosofi sedan han la upp den här tråden. I praktiken innebär det dock att de flesta började köra med ett längre TuT, lägre vikter och fokus på kontakt.

Eftersom att jag är nyfiken av mig, och anser att det har gått rätt så lång tid nu, tycker jag det är på sin plats med lite testimonials!

Det jag efterlyser är alltså människor som tidigare tränat "vanligt" och numer tränar lightweight, samt vilka upplevda resultatskillnader de anser sig ha fått. Skriv gärna lite allmän information om hur ni har förändrat er träning och hur pass stora skillnader ni ser i resultat. Om ni har skärpt åt kosten rejält sedan ni bytte är det också relevant att nämna.

Tacksam för svar.
För drygt 2 år sedan så började jag träna enligt "Robbans". Han har dock en hel drös idiotiska förklaringar om varför det är så bra, helt utan grund. Lite som att lyssna på en präst om varför gud finns. I vilket fall så är det irrelevant varför det fungerar, vi är ju ändå bara intresserad av att det fungerar. Det om det...

Och ja, det fungerar ypperligt, men å andra sidan har jag blivit svagare de senaste två åren. Har inte ändrat något speciellt med kosten förutom periodisk fasta lite då och då. Märker för övrigt ingen skillnad på om jag äter periodisk fasta eller inte men jag upplever det lättare att deffa när jag äter periodisk fasta.

Största skillnad i muskelförändring:
Brösten har fått ett rejält lyft. Jag kunde inte riktigt ordentligt finna kontakten innan. Låg och pressade på 55kgs hantlar för 2 år sedan. Nu kör jag på cirka 25kg i cablecross och har verkligen märkt stor skillnad i bröstvolymen.

Vill säga att även latsen har fått ett rejält lyft och överlag har dessa muskelgrupper blivit mycket lättare att finna kontakt med.

Muskelgrupper som axlar, ben och mage har jag aldrig haft problem att finna kontakt, kanske därför jag inte märkt så stor skillnad i ökningsutveckling.

Slutsats:
Det fungerar om man inte kan träna ordentligt redan från början. Å andra sidan kan det vara jävligt svårt att träna ordentligt om man discosvingar med bajtunga vikter och bara står å häver. När man börjar använda vaderna för att trycka upp det lilla extra i stångcurls så bör man se över sin träning.

Helt enkelt ett mycket bra sätt att träna, speciellt om man vill fokusera på mindre partier av muskelgrupper.

Mvh
Citera
2011-06-21, 11:08
Medlem
Mr-andersons avatar
Citat:
Hej alla!

Tacksam för svar.

Har deffat ett bra tag, 8 månader, med enbart 10-15 reps och fokus på TUT. Ibland har jag gått ner till 8-9 reps på första setet, eftersom jag har blandat denna metod med RPT (reverse pyramid training). Har ökat för jävla mycket i styrka, men det kan ju också bero på att jag bara tränat i 4-6 månader (och dessförinnan ett långt uppehåll). Jag är verkligen nöjd och tror inte att jag kommer träna på något annat sätt för volym.
Citera
2011-06-21, 13:00
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Hej alla!

Tacksam för svar.

Jag började träna med full fokus på TuT ungefär när denna tråden skapades. Tidigare hade jag redan tränat med full TuT i vissa övningar, omedvetet, och i de muskelgrupperna har jag - nu när jag ser tillbaka på det - haft riktigt bra utveckling i totalt sett.

De första månaderna tränade jag utan tanke på progression, dvs jag såg till att köra lightweight, någon rep från fail, full tut och kontrollerad excentrisk/koncetrisk fas. Det byggde jag väl på och jag hade bra volymmässig utveckling. Men jag tränade på ungefär samma vikter varje pass, och jag ökade inte i styrka.

Jag kände att förr eller senare skulle jag inte kunna bygga mer volym utan att vidare öka i styrka, så jag började tänka på progression dessutom. Sedan några månader tillbaka har jag haft progression och även kört TuT, detta genom att alltid köra samma övningar på passen. Dvs jag inleder alltid mina bröstpass med bänkpress, och strävar efter kontrollerad progression med full TuT där.

Detta har jag funnit vara det absolut bästa konceptet för mig, att enbart hålla mig till full TuT och inte bry mig om progression hade inte funkat för mig i längden.

Jag har för övrigt använt mig av periodisk fasta det senaste året, legat på 200g+ protein om dagen i genomsnitt, cyklat makronutrienter de senaste månaderna enligt lengains, och generellt ätit mycket efter träning.

Jag började med periodisk fasta och TuT ungefär samtidigt, så det är svårt att tillskriva det ena eller det andra som det som gynnat mig. Men min åsikt är att full TuT är väldigt vettigt att använda sig av, och om man jämför en person som tränar med full TuT i t.ex bänkpress, med en person som vilar flera sekunder i lockout mellan repsen, så ökar den full TuT-ande mer i volym än den andra.

Har övrigt legat runt 10 reps i det mesta (progression mellan 8-12) men har uppfattningen att det är relativt individuellt vad man svarar bäst på repsmässigt.
Senast redigerad av evilkitty 2011-06-21 kl. 13:03.
Citera
2011-06-21, 13:39
Medlem
KloBengans avatar
Tack alla tre för uttömmande svar!

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz

Slutsats:
Det fungerar om man inte kan träna ordentligt redan från början. Å andra sidan kan det vara jävligt svårt att träna ordentligt om man discosvingar med bajtunga vikter och bara står å häver. När man börjar använda vaderna för att trycka upp det lilla extra i stångcurls så bör man se över sin träning.

Väldigt intressant poäng. Det bör därmed vara själva muskelkontakten som är väsentlig, även om så klart de andra aspekterna spelar in också. Men muskelkontakten är A och O, så även i full ROM-träning bör man vinna mycket volym så länge man har muskelkontakt.

Det med styrkan är i linje med mina egna observationer, jag blev svagare i den muskelgrupp jag testade hög-TUT på. Tror detta beror på att man inte tränar muskeln i fullt ROM. Så klart en tråkig bieffekt för de som inte enbart åsyftar att tillskansa sig maximal muskelvolym.

Kul att se dig här inne i träningssektionen igen BengtZz! Inga planer på att lägga upp dagsforms-bilder?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-anderson
Har deffat ett bra tag, 8 månader, med enbart 10-15 reps och fokus på TUT. Ibland har jag gått ner till 8-9 reps på första setet, eftersom jag har blandat denna metod med RPT (reverse pyramid training). Har ökat för jävla mycket i styrka, men det kan ju också bero på att jag bara tränat i 4-6 månader (och dessförinnan ett långt uppehåll). Jag är verkligen nöjd och tror inte att jag kommer träna på något annat sätt för volym.

Att du däremot ökat i styrka, i kontrast till föregående postare är också mycket intressant. Framför allt med tanke på att du deffar. Givetvis är det svårt att uttala sig om muskelutveckling under en deff på 8 månader (riktig monsterdeff för övrigt, cred för att du orkar!) men då antar jag att din mätbara styrkeökning sker i samma tränings-ROM?

Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Jag började träna med full fokus på TuT ungefär när denna tråden skapades. Tidigare hade jag redan tränat med full TuT i vissa övningar, omedvetet, och i de muskelgrupperna har jag - nu när jag ser tillbaka på det - haft riktigt bra utveckling i totalt sett.

Din observation är också intressant i jämförelse med de andra, då du nämner att du ökat mycket bra i grupper du omedvetet tränat hög-TUT. Det bör ju indikera att TUT är en avgörande parameter för muskelhypertrofin. Att du började med PF ungefär samtidigt försvårar ju som sagt attributionsprocessen, men som det låter så sköter du verkligen allt så opti som jag kan tänka mig. Du måste ju ha fått riktigt grova ökningar?

Tar gärna emot fler tankar och åsikter kring individer som lagt om sitt träningskoncept till det som diskuteras i tråden, all input är av värde!
Citera
2011-06-21, 13:48
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Japp! Fast det är lite för soft träning på filmerna. Försökte visa tydligare hur jag gör så det blir aningen missvisande.

Men lägg upp bättre filmer då, din latsork.
Citera
2011-06-21, 13:56
Medlem
RobbanColemans avatar
Boken kommer ge mer insikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in