Hur man tränar rätt del 2
Nu fortsätter min serie om hur man tränar rätt. Idag kommer jag ge exempel på bröstträning, i huvudsak bänkpress men det går att applicera på fler övningar. Det gäller som jag tidigare påpekade att träffa avsedd muskel med "tut", time under tension, jag beskrev detta i min förra "artikel" där jag tog upp framsida lår. Jag gör som förra gången och ger er exempel på rätt och fel. Jag börjar med rätt...
Det första klippet visar Ronnie Coleman då han kör bänkpress, i olika lutningar, man bör dock ha i åtanke att han vill impa lite framför kameran och inte kör riktigt perfekt i alla set, de lättare seten presenterar dock perfekt utförande. Perfekt tut, för just bröstet, inte triceps och axlar som så lätt tar över arbetet från avsedd muskel, dvs bröstet. Observera att utförandet påminner om det i mitt förra exempel, nämligen frontböjen. Var beredd på att ta av avsevärt med vikt med detta utförande som Coleman visar upp, detta då det är en press för bröstet och avsedd muskel vilar inte någon gång under setet. Han vänder rörelsen då han fortfarande har spänning i bröstet, vanligtvis en bit ovanför bröstet(beror på hur grov man är), han hänger inte ut vikten på axelleden i botten och "stretchar" bröstet. Detta då han vill behålla spänningen i avsedd muskel. Då han sedan arbetar upp stången sker det med hjälp av avsedd muskel i så stor utsträckning som möjligt, han trycker inte på med axlarna. Rörelsen når sitt slut då bröstet når kontraktion. Detta utan att trycka fram axlarna eller låsa ut armbågarna med hjälp av triceps,, som nu inte ska tränas, det är inte avsedd muskel. Om man gör detta vilar nämligen bröstet i toppläget. Coleman drar igång en ny repetition direkt och erhåller en perfekt tut.
RÄTT
Då ger jag mig på exempel två som är detsamma som det felaktiga, då det uppstod diskussion sist och det dessutom serveras klipp i mängder just där så kör jag på Axons blogg än en gång.
Här kan vi tydligt se skillnader gentemot Colemans klipp. Här är det inte på långa vägar samma tut och det är verkligen inte så att avsedd muskel får mesta möjliga stryk genom seten. Det syns tydligt att utövaren inte har ordentlig anspänning i bröstet på vägen ned, samt går för djupt och "gungar till" lite i botten och tappar viktig muskelkontakt. När stången börjar stiga från bröstet tar det en stund innan Martin "hittar" bröstet igen och när han väl hittat hem igen visar det sig att han klivit in genom grannens dörr, och helt enkelt gått vilse. Detta missöde beror på att i toppläget accelererar Axon upp stången förbi bröstets kontraktion och låser ut vikten, med hjälp av triceps, på armbågslederna och axlarna. Katastrof, katastrof, för avsedd muskels tut och utförda arbete..
Trots denna muskelkontaktsmiss och tut-bom så bjuder Martin bröstmusklerna på en paus i toppläget, alltså han nöjer sig inte bara med felet med utlåsningen utan han stannar dessutom i det felaktiga läget och vilar ytterligare. Detta utförande kan man skymta vidare i filmen också. Martin har inte tunga vikter på utan man kan ana att det är ett "strikt" utförande vi får serverat.
Jag är beredd att säga att med detta utförande kommer man få en övertränad triceps, slitna axlar och ett undertränat bröst. Utövaren kommer aldrig att kunna bli riktigt grov utan AAS och det är väldigt synd att man tror att det är avsaknaden av just dessa som är problemet då det är bristen på kunskap som sätter käppar i hjulen.
FEL
Mitt tips är, lär er spänna bröstet, oavsett läge, när ni kontrollerar detta så gör ni sen det i t ex en bänkpress, då kommer det hända grejer, jag lovar!