2010-08-29, 18:25
Medlem
Nej, jag är också förvånad att inte sjukhuset och förskolan reagerat kraftigare och framförallt i tid.
Alla måste vi bli bättre att tolka tecken och agera vid minsta misstanke.
Sociala myndigheter är ofta mycket rädda att ta till radikala åtgärder. Då kommer media och gör snyftreportage. Jag blir så förbaskad.
Det måste alltid vara barnets bästa som står i centrum. Jag är övertygad om att vi alla tycker så.
Citera
2010-08-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Problemet är att vi underanmäler, p g a rädsla vad fldr kan tycka. Dagispersonal är dock i en knepig sits då de måste möta fldr varje dag, men sjukvården...

Ja, det är viktigt att det kommer fram, att det är väldigt svårt att anmäla. Vi är ju inte mer än människor ändå. Snacka går ju, men snacka så det går... det går inte...
Citera
2010-08-29, 18:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det är viktigt att det kommer fram, att det är väldigt svårt att anmäla. Vi är ju inte mer än människor ändå. Snacka går ju, men snacka så det går... det går inte...
Sedan kan man faktiskt ta saken i egna händer, helt enkelt säga till. Alla barn är allas barn...
Citera
2010-08-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Nej jag vet inte. Men jag tror inte hon har missuppfattat signalerna, jag tror inte hon överhuvudtaget har uppfattat dem.
Om hon sett signalerna och blundat, ja då har hon utfört en aktiv handling och är i allra högsta grad skyldig, men jag tror inte att det är så.
Alla vi här inne på forumet kan ju bara gissa oss till hennes tankar och handlingar (eller brist på sådana).
Jag har fått ta del av Zannas tankar efter Theos död.
Jag lovar att hon är en djupt sörjande mamma som anklagar sig själv att hon inte förstått vad som pågått. Hennes förtvivlan går att "ta på".
Jag ämnar inte döma henne - det är det så många andra som är duktiga på.

Då är ju du partisk! Vi andra som sitter här har bara det vi fått veta via media. Vi snackar inte alls med samma förutsättningar. Dela med dig, så får vi se om alla ändrar åsikt! Nu blev jag fan förbannad!
Citera
2010-08-29, 18:31
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Nej jag vet inte. Men jag tror inte hon har missuppfattat signalerna, jag tror inte hon överhuvudtaget har uppfattat dem.
Om hon sett signalerna och blundat, ja då har hon utfört en aktiv handling och är i allra högsta grad skyldig, men jag tror inte att det är så.
Alla vi här inne på forumet kan ju bara gissa oss till hennes tankar och handlingar (eller brist på sådana).
Jag har fått ta del av Zannas tankar efter Theos död.
Jag lovar att hon är en djupt sörjande mamma som anklagar sig själv att hon inte förstått vad som pågått. Hennes förtvivlan går att "ta på".
Jag ämnar inte döma henne - det är det så många andra som är duktiga på.

Att ifrågasätta hennes beteende och kritisera det är väl inte detsamma som att döma henne! Hon befinner sig givetvis i, vad som i stort sett alla föräldrar skulle se som en outhärdlig situation! Men att klappa på huvudet och bara tycka synd om av rädsla för att annars framstå som elak och i total avsaknad av empati - hjälper det henne egentligen i det långa loppet! En normal människa känner givetvis mkt stora skuldkänslor när ens barn råkat ut för ngt så fasansfullt, förorsakat av ngn man själv valt som partner och styvförälder och gärningarna dessutom skett i ens eget hem, om än inte mitt framför ögonen på en, men bra nära! Jag tycker inte det är humant att bara tycka synd om i en sådan situation utan att det är bättre att ta hennes (Theos mor)situation på allvar, även berättigade skuldkänslor och ansvar etc!!!
Citera
2010-08-29, 18:32
Medlem
Förstår inte att socialen inte vetat någe! Jag menar när Theo redan på dagiset kryper upp i knät på dagis personalen o blir livrädd när denna vidriga människa kommer????Fattar dom inget på dagiset eller sätter dom vilka människor som hälst på ett dagis!! Ok lite sent påtänkt kanske men dom har nog sin skuld dom med!

Läste tidningarna i går och tror inte det finns en sådan vidrig människa i sverige!!! Barnet var 2 år!
R.i.P Theo
Synd att det inte finns sådana lagar i sverige som denna så kallade människa borde ha i straff!!
Citera
2010-08-29, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Då är ju du partisk! Vi andra som sitter här har bara det vi fått veta via media. Vi snackar inte alls med samma förutsättningar. Dela med dig, så får vi se om alla ändrar åsikt! Nu blev jag fan förbannad!
Fast vi kan nog utgå ifrån att det morris53 tagit del av är något som skett i förtroende och kanske inte alls kan basuneras ut på ett forum hur som helst.

Frågan är varför det råder sådan lynchstämning mot mamman när det faktiskt inte finns några belägg för att säga att hon skyddat sin sons mördare.

Däremot finns det ju - enligt rapporterna i media - det som säger att hon faktiskt sökte hjälp för sin son när hon ansåg att han mådde dåligt.
Citera
2010-08-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Att ifrågasätta hennes beteende och kritisera det är väl inte detsamma som att döma henne! Hon befinner sig givetvis i, vad som i stort sett alla föräldrar skulle se som en outhärdlig situation! Men att klappa på huvudet och bara tycka synd om av rädsla för att annars framstå som elak och i total avsaknad av empati - hjälper det henne egentligen i det långa loppet! En normal människa känner givetvis mkt stora skuldkänslor när ens barn råkat ut för ngt så fasansfullt, förorsakat av ngn man själv valt som partner och styvförälder och gärningarna dessutom skett i ens eget hem, om än inte mitt framför ögonen på en, men bra nära! Jag tycker inte det är humant att bara tycka synd om i en sådan situation utan att det är bättre att ta hennes (Theos mor)situation på allvar, även berättigade skuldkänslor och ansvar etc!!!

Ojojoj vad rätt du har! Mina barn lever och mår bra, mina skuldkänslor är stora...
Jag känner också för mamman i detta, men det innebär inte att hon är utan ansvar.
Citera
2010-08-29, 18:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast vi kan nog utgå ifrån att det morris53 tagit del av är något som skett i förtroende och kanske inte alls kan basuneras ut på ett forum hur som helst.

Frågan är varför det råder sådan lynchstämning mot mamman när det faktiskt inte finns några belägg för att säga att hon skyddat sin sons mördare.

Däremot finns det ju - enligt rapporterna i media - det som säger att hon faktiskt sökte hjälp för sin son när hon ansåg att han mådde dåligt.
För att det är tabubelagt att ens andas att en mamma skulle kunna göra sitt barn illa, direkt eller indirekt...
Citera
2010-08-29, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Du menar att folk hjälper henne genom att hävda att hon säkert såg men nonchalerade det hon såg?

En mycket konstig form av hjälp imo. Jag har varit med om att någon blivit hjälpt av att man försöker dränka dem i skuld.

Vare sig Theo eller Zanna är hjälpt av det.
Citera
2010-08-29, 18:39
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
OK, så man kan klassificera en person genom att se ett namn! Hm intressant. Kan du vidareutveckla?
Statistik?
Japp, dels har vi y-namnen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Y-namn

Sedan så har folk med tveksamma intressen förkärlek för att ge sina barn anglosaxiskt klingande namn såsom Liam, Kevin, Melissa etc.

Folk som inte nöjer sig med att sticka ut på ovanstående vis kan ge sina barn tveksam stavning på deras förnamn tex Cevin, Zanna, Melizza.

Folk som håller på med ovanstående är ofta idioter och kommer att behandla sina barn som en idiot skulle för att de är just det.
Citera
2010-08-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Problemet är att vi underanmäler, p g a rädsla vad fldr kan tycka. Dagispersonal är dock i en knepig sits då de måste möta fldr varje dag, men sjukvården...

Sant, men de borde kunna göra en anmälan, men uppge att de inte vill att föräldrarna ska veta var anmälan kommer ifrån. Då borde soc kunna säga att de fått en anonym anmälan och utreda genom att prata med både föräldrarna och dagis och kanske även se om det finns något inom sjukvården.
Kanske är det för lätt att avfärda sådant.

En bekant berättade att hon har en vän blivit anonymt anmäld till soc. Hon tyckte själv att denna kompisen varit en väldigt dålig mamma och läge funderat på att ringa, men tyckte det var jobbigt eftersom det var hennes vän.Sonen hade dessutom varit omhändertagen länge innan och pojken hade bott hos sina farföräldrar eftersom pappan också var en oduglig (Handlade ej om misshandel utan snarare så att barnet försummades för att mamman hade problem med sitt mående och helt enkelt inte hade "utrymme" att tänka på någon annan än sig själv. Mamman sitter gråtande över att killen hon träffat 3 gånger inte vill ha mer med henne att göra medan pojken sitter och tittar i tv i samma rum och sen även hör saker som att mamman säger "va skönt att han snart ska till sina farföraldrar för han är så jobbig" eller "men xxxxx är det enda jag har, den enda som tröstar mig")
Det kom i alla fall in en anmälan och soc ringde och berättare och bokade möte. Berättade vad som sagt och frågade om det stämde. Hon sa att det absolut inte gjorde och sen var det inte mer än så.
Känns helt sjukt. Man har inte pratat med pojken (Som e typ 5-6), inte med farföräldrarna för att se om de vet något eller sett några förändringar, inte med med dagis/förskola ingenting.
Frågar mamman som vill ha sin pojke där för att känna sig älskad när hon är ledsen och annars mest tycker han är i vägen. Helt galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in