Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Den förälder som inte kan skydda sitt barn.. mot ondskan.. den är inte värd att vara förälder. Ett barn är den högsta gåvan i livet.. Mamman i det här tragiska fallet har ett stort ansvar.. ett ansvar som hon aldrig kan komma undan!
Det var hon som lät det här kräket komma in i hennes och hennes sons liv.. Ingen annan!
Livstidsstraff för mördaren.. och mamman ja, i mina ögon är hon värd att känna sin skuld livet ut. Stackars lilla barn som inte ens kunde skyddas av sin egen mamma..

Helt klart känner mamman skuld, jag tror att ingen tvivlar på att hon har dåligt samvete och känner skuld, men ändå så är det hon som har största ansvaret för sin son. Ett ansvar som hon helt klart inte klarat av. Hon har inte kunnat tolka tecknen på att sonen farit illa, bara konsekvenserna av GM:s handlande. Och gjort om dem till något som "passar bättre" i den lilla "drömvärld" hon byggt upp. Misshandeln existerade inte i den världen, inte bråken mellan henne och GM heller. (GM säger ju i förhör att deras förhållande inte varit så bra sista tiden) Hon har inte velat sett detta utan gått runt med "skygglappar".
Hon är inte ensam om att handla så (finns många som är som hon är), men det gör henne ändock inte oskyldig till att sonen blivit satt i den situationen att GM kunnat misshandlat sonen. Sonen var hennes ansvar och hennes uppgift var att skydda sin son.
Jag tvekar inte en sekund på att hon mår dåligt nu, med facit i handen. Samtidigt så tror jag faktiskt att det hela har med stor omognad, både hos henne och GM, att göra.
Han mår dåligt över sin livssituation, medan hon istället för att må dålig, drömmer sig bort från den karga verkligheten i ett lyckorus (så uppfattade jag det hela genom att läsa vad hon skrivit i blogg mm.. )
Mitt i detta finns en liten tvååring som ingen av dem klarar av att ta hand om och skydda.
Vet ej, men misstänker att tvååringen (som ju är en förlängning av mamman) fick ta emot GM:s frustration gentemot mamman. Medan mamma hade oförmåga att se objektivt på allt som hände pojken och levde vidare i sin "dröm".
Som förälder har man ett stort ansvar gentemot sina barn, och där anser jag att dessa föräldrar brustit. Även mamman trots att hon "inget visste". Hon kunde helt enkelt inte ta till sig signalerna från sonen ( och kanske även GM ) att allt inte stod rätt till.
Sedan om mamman ska "straffas" mer än det hon just nu genomlider, det vill jag låta vara osagt. Men den plåga hennes son gått igenom sista halvåret av sitt liv, kan hon verkligen sätta sig in i den? Har hon verkligen vaknat upp ur sin "dröm" nu, eller är det fortfarande en "drömvärld" för henne, även om den just nu förvandlats mer till en mardröm?