2010-10-02, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag kan inte lägga ut något videoförhör eftersom jag inte har detta extramaterial, vilket du borde förstått om du läst mina inlägg.

Jag anser att ett förhör som återges i skriven dialogform ger mera "upplysningar" till läsaren än en sammanfattning.

Jag baserar mina åsikter betr. detta mord utifrån FUP, TP, tidningsartiklar och uppgifter från de flashbacksanvändare, som har tillgång till DVD:er och CD.

Okej, jo jag föredrar också dialogform.
Citera
2010-10-02, 17:01
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det var ingen enstaka detalj, utan de ytterligare handlingar och fakta, som gjorde det möjligt för mig att få en helhetsbild.

Om jag ändå skulle drista mig till att poängtera någon del i TP, så skulle det i så fall vara obduktionsprotokollet.
Jag har tidigare tagit upp och försökt diskutera just obduktionsprotokollet då det är av vikt att separera de blåmärken som härrörde från misshandel med de som härrörde från fall. Ingen nappade då, men kanske nu?

Att det är av vikt är därför att det är lätt hänt att man ser till antalet märken som beskrivs och utgår från att de allra flesta härrör från misshandel, det räknas ju upp ett ganska stort antal märken....vilket kan bli snett om tex endast ett fåtal av dem härrör från misshandeln och resten beror på en kombination av dålig balans/rörligt barn/lätt att få blåmärken.

Tar man obduktionsprotokollet tillsammans med dagispersonalens anteckningar och förhör så är det inte en orimlighet att de allra flesta märkena inte kommer ur misshandel, MEN de märkena som kom ur misshandel faktiskt sticker ut i utseende och placering och borde upptäckts som avvikande - vilket också gjordes.
Citera
2010-10-02, 17:26
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag har tidigare tagit upp och försökt diskutera just obduktionsprotokollet då det är av vikt att separera de blåmärken som härrörde från misshandel med de som härrörde från fall. Ingen nappade då, men kanske nu?

Att det är av vikt är därför att det är lätt hänt att man ser till antalet märken som beskrivs och utgår från att de allra flesta härrör från misshandel, det räknas ju upp ett ganska stort antal märken....vilket kan bli snett om tex endast ett fåtal av dem härrör från misshandeln och resten beror på en kombination av dålig balans/rörligt barn/lätt att få blåmärken.

Tar man obduktionsprotokollet tillsammans med dagispersonalens anteckningar och förhör så är det inte en orimlighet att de allra flesta märkena inte kommer ur misshandel, MEN de märkena som kom ur misshandel faktiskt sticker ut i utseende och placering och borde upptäckts som avvikande - vilket också gjordes.

Jag anser mig inte vara någon "vekling", men jag var tvungen att ta ett par pauser när jag läste obduktionsprotokollet. Mina barn är numera 19 och 21, men jag minns hur de var i 1,5-2-årsåldern.

Eftersom jag inte har någon medicinsk utbildning, så vet jag inte vilka av alla skador som kan härröra från det ena eller andra.

Det framgår i alla fall i rapporten vilka skador som troligtvis uppkommit i samband med att ambulanspersonalen försökte återuppliva Theo.
Citera
2010-10-02, 17:43
Medlem
cochrans avatar

Jag har fått uppfattningen att intermittentexplosivitet har medicinska kunskaper och jag vet att h*n har tillgång till tilläggsprotokollet och därmed även obduktionsresultatet.

H*n kanske kan diskutera eller ge svar på dina frågor? Jag är också intresserad av, vad som kan utläsas i obduktionsprotokollet.
Citera
2010-10-02, 17:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Jag har fått uppfattningen att intermittentexplosivitet har medicinska kunskaper och jag vet att h*n har tillgång till tilläggsprotokollet och därmed även obduktionsresultatet.

H*n kanske kan diskutera eller ge svar på dina frågor? Jag är också intresserad av, vad som kan utläsas i obduktionsprotokollet.

Att T hade såväl gamla som nya blåmärken som sannolikt inte uppkomit genom fall (bl a tydligt "klassiskt" tumavtryck beläget vä. under T:s vänstra öra, åt käkvinkeln till). Bristningar i tarmkäx (upphängningsanodning för tarmarna) och avslitna dito kan inte uppstå genom fall i hemmet. Det fanns uppkastningar i såväl övre delen av matstrupen, luftstupen och näsan vilket ger vid handen att T kräktes i dödsögonblicket eller strax innan. Bland annat...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2010-10-02 kl. 18:22.
Citera
2010-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Det flera försöker säga om och om igen är just att de som dissar mamman inte kan vara tvärsäkra! Det är ju ni som hela tiden kör endast ett enda spår, och påpekar man att det finns andra uppgifter i FUP som som gör det hela osäkert blir man kallad idiot och en massa annat...

Rätten har gjort sin bedömning, och mamman är inte att ställas till svars för handlingarna utförda av PS, och de har haft tillgång till allt material....

Det är bra att Tankar faktiskt tog sig både tid och ork att lyfta fram vad de hörda personerna som funnits kring pojken och PS haft för syn på deras relation, den är enhetlig....det samma gäller deras syn på mamman, den är också enhetlig.
Det talar mot mycket av det som skrivits i tråden, men utesluter det heller inte....dock gör det i sig själv att man inte kan vara tvärsäker på att det funnits så uppenbara tecken som avslöjade vad pojken faktiskt blev utsatt för, och inte heller kan man vara så tvärsäker på att mamman inte brydde sig /älskade sin son tillräckligt...

Jag kan bara tala för mig själv, det hoppas jag du förstår, men anledningen till att jag kan vara så tvärsäker är att detta handlar om en åsikt, en åsikt baserad på det faktamaterial som jag har tagit del av. Det jag kritiserar är att några som inte läst tilläggsprotokollet, säger sig tvärsäkert veta fakta baserat på FUP, detta trots att de inte läst hela FUP.

Ja, rätten har gjort sin bedömning att PS är skyldig till mord på T! Någon annan bedömning har de inte gjort, och har inte blivit ombedda att göra heller, utan åtalet handlade om att PS har misshandlat T flera gånger och sedan slagit honom så svårt att han dog! Rätten har inte på något sätt bedömt Z, vilket du borde veta!

En orsak till att Z inte blir åtalad för detta är, tror jag, att åklagaren inte tror sig kunna få henne dömd på det materialet som finns, och därför inte enligt svensk lag får åtala. Det betyder självklart inte att hon är oskyldig.

Jag har aldrig någonsin skrivit att Z inte älskade T!
Citera
2010-10-02, 18:07
Medlem
Citat:

Jag har skrivit av delar av obduktionsprotokollet i tråden, närmare bestämt den del som berättar om de skador som fanns på T, och som då även berättar huruvida de troligen härrörde från misshandel eller fall!

Jag antar att du har missat det totalt!
Senast redigerad av Smilun 2010-10-02 kl. 18:16.
Citera
2010-10-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Att T hade såväl gamla som nya blåmärken som sannolikt inte uppkomit genom fall (bl a tydligt "klassiskt" tumavtryck beläget vä. under T:s vänstra öra, åt käkvinkeln till). Bristningar i tarmkex (upphängningsanodning för tarmarna) och avslitna dito kan inte uppstå genom fall i hemmet. Det fanns uppkastningar i såväl övre delen av matstrupen, luftstupen och näsan vilket ger vid handen att T kräktes i dödsögonblicket eller strax innan. Bland annat...

Vad drar du för slutsats av det jag har fetat?
Citera
2010-10-02, 18:18
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Vad drar du för slutsats av det jag har fetat?
Sannolikt en följd av medicinen som givits när övre delen av buken redan är söndertrasad. Detta och fallande blodtryck pga inre blödning lockar till uppkastning. Det räcker med att blod från tolvfingertarm (skadad) och från vidhäftad tunntarm (skadad) tränger upp i magsäck för att framkalla kräkreflex.
Citera
2010-10-02, 18:18
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag har skrivit av delar av obduktionsprotokollet i tråden, närmare bestämt den del som berättar om de skador som fanns på T, och som då även berättar huruvida de troligen härrörde från misshandel eller fall!

Jag antar att du har missat det totalt!
Nej, det har jag inte missat och jag försökte få tillstånd en diskussion....
Citera
2010-10-02, 18:24
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Att T hade såväl gamla som nya blåmärken som sannolikt inte uppkomit genom fall (bl a tydligt "klassiskt" tumavtryck beläget vä. under T:s vänstra öra, åt käkvinkeln till). Bristningar i tarmkex (upphängningsanodning för tarmarna) och avslitna dito kan inte uppstå genom fall i hemmet. Det fanns uppkastningar i såväl övre delen av matstrupen, luftstupen och näsan vilket ger vid handen att T kräktes i dödsögonblicket eller strax innan. Bland annat...
Klassiskt tumavtryck? Var ser du det beskrivet?
Jag kan ha fel, men jag tror mej ha sett i rapporten att märkena vid käken kunde komma från upplivningsförsöket, men kan inte minnas att det fanns gamla vid käken som beskrivs som tumavtryck.

Ska nog ta några djupa andetag och läsa protokollet igen...
Citera
2010-10-02, 18:28
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte missat och jag försökte få tillstånd en diskussion....

Då förstår jag faktiskt inte varför du och dina gelikar går så hårt åt mig hela tiden, och påstår att jag fantiserar! Jag vet att du har läst tilläggsprotokollet, eftersom du fick det av mig, då vet du att det jag skriver i inlägget om obduktionsprotokollet är sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in