2010-10-19, 20:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande

Tack för din omtänksamhet, men jag väljer nog ändå att fundera på Zannas barn, som tråden handlar om. Det är fler som har reagerat på att han sägs sova så mycket, men jag förstår att du inte är ett dugg intresserad av att lyssna på det örat.
Varför funderar folk över att en tvååring som har normal sömnrytm sover mycket?

Om du läser rapporten jag citerar och länkar till, samt artikeln i aftonbladet, så ser du att Theo INTE sov onormalt mycket.

Är det så att ni inte kan ta till er information, eller är det så att ni saknar basic kunskap om barn -- eller är det bara jakten på Zanna som hetsar er till att söka fel där inga fel finns?
Citera
2010-10-19, 20:14
Bannlyst
Citat:

Tack för din omtänksamhet, men jag väljer nog ändå att fundera på Zannas barn, som tråden handlar om. Det är fler som har reagerat på att han sägs sova så mycket, men jag förstår att du inte är ett dugg intresserad av att lyssna på det örat.

Alltså, FYI man ringer inte ambulans om ett barn sover. Tycker du verkligen att han sov så mycket att akutinsatser behövdes?
Citera
2010-10-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Smilun, inkluderade obduktionen ingen toxikologisk analys av blod eller andra vävnader? Anledningen till att jag frågar har inte det minsta med dödsorsaken att göra för den är ju fastställd och gärningsmannen sitter bakom lås och bom.

Jag undrar snarare utifrån diskussionen som förts här om att polisen undrade hur det kunde komma sig att barnet sov så mycket och att han, enligt vissa som skriver här, hade en så ovanligt hög smärttröskel och kunde tolerera misshandeln utan att jämra sig eller gråta och på så sätt väcka misstankar om hur mycket han led innan han slutligen en dag fick det dödande slaget i magen. Gärningsmannen demonstrerade också för polisen under ett av förhören hur hårt han har tagit i barnet framför mamman redan sex månder innan mordet, alltså redan innan barnet och mamman flyttat in med honom! Förhörsledaren sa att det gjorde rejält ont på honom under demonstrationen, och det trots att han är vuxen.

Att barnet inte hade ont eller inte visade att han hade ont har förts fram som argument om och om igen i diskussionen om armbrottet, trots att det gäller så pass extremt våld vid det tillfället att hans överarm vridits eller slitits av och resulterat i en ovanlig fraktur. Det får mig att undra om barnet "medicinerades" hemma även vid andra tillfällen och därför sov mycket, till exempel för att de vuxna skulle få chans att porrsurfa eller plugga eller sova eller vad de nu gjorde när de var hemma ensamma med barnet och han led i sviterna av sina många skador? Och skulle den "medicinen" i så fall kunna vara relaterad till det faktum att han börjat få sämre balans och trillade så ofta på dagis?

Vill dessutom minnas att mammans första reaktion på mordet var nåt i stil med, 'hoppas att han inte kommit åt mina mediciner'?

Har man försäkrat sig om att det inte förelåg förhöjda halter av nåt läkemedel i hans lilla kropp, nåt som han gavs regelbundet när han "ramlat och slagit sig i magen" eller fått blåmärken i ljumskarna, på ryggen, mm, för att han inte skulle gråta och föra liv?
Om Theo ointe var medicinerad till sömns så kan det nog bero på att han helt enkelt fick ligga vaken i sin säng och inte vara till besvär. Om jag minns rätt fick han ju skäll av P (och troligtvis slag också) då han kinkade och inte ville sova.
Citera
2010-10-19, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Om Theo ointe var medicinerad till sömns så kan det nog bero på att han helt enkelt fick ligga vaken i sin säng och inte vara till besvär. Om jag minns rätt fick han ju skäll av P (och troligtvis slag också) då han kinkade och inte ville sova.

Ja smart där! Om han inte sov så var han vaken. Tänk att jag inte tänkte på det.

Kanske han var sömnambul också det var väl därför inte dagis märkte att han sova hela tiden han var där också. Eller så var han vaken. Antingen sov han eller var vaken. Ja tänka sig hur det kan vara. Där fick du till det.
Citera
2010-10-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför funderar folk över att en tvååring som har normal sömnrytm sover mycket?

Om du läser rapporten jag citerar och länkar till, samt artikeln i aftonbladet, så ser du att Theo INTE sov onormalt mycket.

Är det så att ni inte kan ta till er information, eller är det så att ni saknar basic kunskap om barn -- eller är det bara jakten på Zanna som hetsar er till att söka fel där inga fel finns?

Ja, aftonbladet och rapporten i all ära, men jag säger dig fortfarande att jag inte tror Theo 2 år sov flera timmar om dagen för att sedan hoppa i säng nöjda och glada runt 18 på kvällen och sedan sova hela natten till minst 6 igen. Jag anser att han sov onormalt mycket, och inte bara det, jag tror det beror på att det var enklast att ha honom i sängen för att dom vuxna skulle få egen tid och jag tror dessutom han inte vågade gå upp.
Jag vet inte vilka ni du refererar till. Jag är en person bakom det här nicket, bara en person.

Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Alltså, FYI man ringer inte ambulans om ett barn sover. Tycker du verkligen att han sov så mycket att akutinsatser behövdes?

Ska jag svara på det löjliga inlägget? Varför dra sånt jag säger in absurdum?
Citera
2010-10-19, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ja, aftonbladet och rapporten i all ära, men jag säger dig fortfarande att jag inte tror Theo 2 år sov flera timmar om dagen för att sedan hoppa i säng nöjda och glada runt 18 på kvällen och sedan sova hela natten till minst 6 igen. Jag anser att han sov onormalt mycket, och inte bara det, jag tror det beror på att det var enklast att ha honom i sängen för att dom vuxna skulle få egen tid och jag tror dessutom han inte vågade gå upp.
Jag vet inte vilka ni du refererar till. Jag är en person bakom det här nicket, bara en person.

Ska jag svara på det löjliga inlägget? Varför dra sånt jag säger in absurdum?

Jo för jag förstår inte varför du pratar om att grabben sov.

Det finns faktiskt barn som sover så mycket som Theo gjorde, dessutom så sover de ju mer om de har haft en tandperiod eller någon infektion så det är liksom normalt för en del barn som är två år att sova tolv timmar på natten och både en och två gånger på dagen, sammanlagt några timmar utan att det är anmärkningsvärt och det utan infektioner och tandgissel. Det vet de flesta som har erfarenhet av barn. I pluralis vill säga.

Varför pratar du om hur mycket en tvååring sover?
Citera
2010-10-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Z hade själv sökt stöd hos soc, och de hade då uppmärksammat att hon även behövde stöd i sin mammaroll, det finns ingenting i journalerna från soc där de pratar om att ta T ifrån henne, utan att de ska ge henne stöd så hon kan vara mamma till T.

Efter att ha sett alla videoförhör/rekonstruktioner med både Z och P, så är min uppfattning att hon är den mentalt överlägsne i deras förhållande, och även fysiskt ganska jämställd med P. Hon är verkligen ingen "liten kuvad underlägsen kvinna", absolut inte. P däremot verkar ganska kuvad. Du har rätt i att det enda han vill är att rädda sig själv nu.
Att han var kuvad av Z är nog en bidragande orsak till att det svinet tog ut sin agression på Theo.
Citera
2010-10-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jo för jag förstår inte varför du pratar om att grabben sov.

Det finns faktiskt barn som sover så mycket som Theo gjorde, dessutom så sover de ju mer om de har haft en tandperiod eller någon infektion så det är liksom normalt för en del barn som är två år att sova tolv timmar på natten och både en och två gånger på dagen, sammanlagt några timmar utan att det är anmärkningsvärt och det utan infektioner och tandgissel. Det vet de flesta som har erfarenhet av barn. I pluralis vill säga.

Varför pratar du om hur mycket en tvååring sover?

Så då kännde du att du ville göra dig lite löjlig över mitt inlägg menar du? För att du inte förstår varför jag skriver om att han sov mycket?

Tråden kom in på att Theo sov mycket, dels för att man redan tidigt konstaterade att han verkade sova en hel del, och då pratades det mycket om att det var för att han inte skulle störa och hålla sig undan. Han verkade vara förvisad till sin säng den mesta delen av tiden hemma, sängen eller tv:n.

Sedan kom vi in på att kanske sov han för att han medicinerades med alvedon och annat för att han skadat sig hemma (Läs P slagit honom), kanske för att hålla honom lugn, kanske för att han inte skulle gnälla? Och sedan gick det vidare i att han sov mycket för att han var misshandlad och psykiskt och fysiskt trött på alla sett och vis.

Hur som helst, så reagerade flera på att han sov mycket. Det spelar inte mig någon större roll om du inte förstår varför jag pratar så mycket om hur Theo sov, men nu har jag iallafall försökt förklara mig.
Så jag kanske kan undgå förlöjligande av mina inlägg hädanefter?
Citera
2010-10-19, 20:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så då kännde du att du ville göra dig lite löjlig över mitt inlägg menar du? För att du inte förstår varför jag skriver om att han sov mycket?

Tråden kom in på att Theo sov mycket, dels för att man redan tidigt konstaterade att han verkade sova en hel del, och då pratades det mycket om att det var för att han inte skulle störa och hålla sig undan. Han verkade vara förvisad till sin säng den mesta delen av tiden hemma, sängen eller tv:n.

Sedan kom vi in på att kanske sov han för att han medicinerades med alvedon och annat för att han skadat sig hemma (Läs P slagit honom), kanske för att hålla honom lugn, kanske för att han inte skulle gnälla? Och sedan gick det vidare i att han sov mycket för att han var misshandlad och psykiskt och fysiskt trött på alla sett och vis.

Hur som helst, så reagerade flera på att han sov mycket. Det spelar inte mig någon större roll om du inte förstår varför jag pratar så mycket om hur Theo sov, men nu har jag iallafall försökt förklara mig.
Så jag kanske kan undgå förlöjligande av mina inlägg hädanefter?
Nej inga har reagerat på att han sov för mycket. Ni "reagerar" på ett barn som sov normalt.

Ni har diktat ihop att han sov ovanligt mycket - skilj på det.

En normal tvååring sover så mycket som Theo gjorde. Att ditt barn får för lite sömn är en brist som kan leda till olika negativa konsekvenser för ditt barn -- det innebär inte att det är fel att Zanna låter sitt barn agera som en normal tvååring och få sitt sömnbehov fyllt. Tvärtom - det är väl tur att hon låter hennes barn få sitt sömnbehov tillgodosett.

Detta med alvedon och övrigt är ju era fria fantasier och har inte stöd någonstans. Liksom övrigt som ni fritt fantiserar ihop. Försök inte omvandla det till någon slags fakta bara för att ni inte klarar att hålla isär verklighet och fantasi.
Senast redigerad av micro113 2010-10-19 kl. 20:59.
Citera
2010-10-19, 21:00
Medlem
Citat:
Nej inga har reagerat på att han sov för mycket. Ni "reagerar" på ett barn som sov normalt.

Ni har diktat ihop att han sov ovanligt mycket - skilj på det.

En normal tvååring sover så mycket som Theo gjorde. Att ditt barn får för lite sömn är en brist som kan leda till olika negativa konsekvenser för ditt barn -- det innebär inte att det är fel att Zanna låter sitt barn agera som en normal tvååring och få sitt sömnbehov fyllt.

Detta med alvedon och övrigt är ju era fria fantasier och har inte stöd någonstans. Liksom övrigt som ni fritt fantiserar ihop. Försök inte omvandla det till någon slags fakta bara för att ni inte klarar att hålla isär verklighet och fantasi.
Hur mycket sov han då, du som vet?
Citera
2010-10-19, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Hur mycket sov han då, du som vet?
Du skämtar väl med mig?

Menar du att du sitter och jamsar med och kommenterar Theos säng/sov vanor -- men du har inte kollat upp själv vilka tidsspann det rör sig om.
Citera
2010-10-19, 21:07
Medlem
Citat:
Du skämtar väl med mig?

Menar du att du sitter och jamsar med och kommenterar Theos säng/sov vanor -- men du har inte kollat upp själv vilka tidsspann det rör sig om.
Nej jag skämtar inte om en sådan sak, källa på detta? Klarar du inte av att få fram en sådan så tolkar jag det som att du inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in