2010-10-15, 00:52
  #5557
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det finns flera fall i Sjöbo har jag för mig, ett är David den pojke som sköt sin syster Lotte. De barnen var placerade men tvingades hem trots att de inte ville. Det var väl multibla problem just i den familjen som socialtjänsten var ansvarig för men inte tyckte att de ville hjälpa.

Det kan tilläggas att den familj hade under årens lopp haft kontakt med 22 olika personer från soc. Så illa har det uppenbarligen inte varit i Lerum och Mjölby.
__________________
Senast redigerad av bagarn29 2010-10-15 kl. 00:54. Anledning: Ändrat från 28 till 22
Citera
2010-10-15, 01:08
  #5558
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, jag håller med dig! Tror att PS har slagit och hållit hårt om Ts mage många fler gånger än de han erkänner. Man kan nog inte "snitta" så som du gör här, jag tror att våldet har eskalerat under tiden de bodde ihop. Jag tror också att PS började slå och hålla hårt ganska omgående efter att de flyttat ihop, kanske t.o.m. innan de flyttade ihop om han fick vara ensam med T redan då. Helt osannolikt är det, som jag ser det, att Z inte sett någonting på T att han inte hade det bra!

Z har gett PS alldeles för mycket ansvar för T, kanske för att hon inte klarade att ta ett så stort ansvar själv... Uppenbart är att PS inte klarade av det ansvaret.

Ja, jag tror också att han har slagit honom och tagit hårt i honom redan från början och att det eskalerat i och med att han fått sadistiska impulser som han inte kunnat kontrollera när han såg skräcken och smärtan som våldet orsakade barnet.

Det verkar faktiskt som om det började redan innan de flyttade ihop.

Citera
2010-10-15, 01:52
  #5559
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I nedanstående spoiler finns lite info om hur det inte fungerar i en svensk kommun.

Att ta nyexaminerade kan vara kostnadssänkande men de sticker när de blivit varma i kläderna och inser inkompetensen hos sina chefer. Det gör att en ny kommer in och barnen riskerar hamna mellan stolarna.

Nu vet jag inte om detta hänt i Mjölby men de har tydligen brustit någonstans i sin myndighetsutövning.

Det är både tragiskt och skrämmande att socialstyrelsens allvarliga kritik renderar i att "Sjöbos kommun skall redovisa vad man tänker göra åt bristerna". Skall man skratta, gråta, eller helt enkelt inse att man kan rösta på vilket parti som helst, eftersom ingen ansvarig verkar bry sig?

Det är faktiskt familjer och barn detta handlar om!

Utifrån de handlingar jag läst betr. mordet på Theo, så är jag imponerad över det stöd soc. i Lerum gav till Suzanna och att de redan i februari kontaktade Mjölby kommun.

Det verkar vara en oroväckande stor skillnad mellan olika kommuner.

Om Mjölbys kommun varit någorlunda proffesionella hade de bl.a. gjort hembesök och insett hur sjukhusets anmälan var en viktig pusselbit i hur Theos "vardagsliv" gestaltade sig. Om de dessutom gett sig tid att ha enskilda samtal med förskolepersonalen, så hade de haft betydligt mera fakta och åsikter, som skulle möjliggjort ett aktivt agerande.
Citera
2010-10-15, 10:53
  #5560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det låter ju nästan som att det gällde Sjöbo kommun. Kommunen som blir förolämpade när Socialstyrelsen kritiserar dem och nästan kräver en ursäkt.

Nej, det var inte Sjöbo, utan en mindre kommun i mellansverige. Visst ser kommunerna det som en kostnad, men har sällan hört att man satt helt stopp. Helt sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Ja, jag tror också att han har slagit honom och tagit hårt i honom redan från början och att det eskalerat i och med att han fått sadistiska impulser som han inte kunnat kontrollera när han såg skräcken och smärtan som våldet orsakade barnet.

Det verkar faktiskt som om det började redan innan de flyttade ihop.

Tror jag med... och i rätten sa han fortfarande att han önskade att "den dagen" aldrig inträffat. Som att det bara var det dödande slaget som var ett misstag...
Citera
2010-10-15, 15:50
  #5561
Medlem
kattarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, jag håller med dig! Tror att PS har slagit och hållit hårt om Ts mage många fler gånger än de han erkänner. Man kan nog inte "snitta" så som du gör här, jag tror att våldet har eskalerat under tiden de bodde ihop. Jag tror också att PS började slå och hålla hårt ganska omgående efter att de flyttat ihop, kanske t.o.m. innan de flyttade ihop om han fick vara ensam med T redan då. Helt osannolikt är det, som jag ser det, att Z inte sett någonting på T att han inte hade det bra!

Z har gett PS alldeles för mycket ansvar för T, kanske för att hon inte klarade att ta ett så stort ansvar själv... Uppenbart är att PS inte klarade av det ansvaret.
Ja, det är klart att PS har slagit Theo hårt redan från början alltså innan de flyttade ihop. CaliSophia dokumenterar detta mycket tydligt. Tack för hennes stora arbete och engagemang så att många som läser kan få rena fakta framför.

Enligt förhör visar det sig utan tvivel att Z var medveten att PS har slagit Theo hårt i magen. Här är stycket från förhör:

”M: …jag kan ha tagit hårt i honom nån annan gång. Runt magen. När jag har blivit arg på honom,
F: …När du blir arg på Theo är det när du är ensam med honom eller är Suzanna med också då?
M: Både och”.

Det är omöjligt att säga att hon inte visste att Theo var misshandlat.
PS evident bekänner att han misshandlade Theo vid Z närvaro.

Z borde göra bestämt, definitivt stop för PS så att PS aldrig skulle ha kunnat tänka sig att göra något mer ont mot Theo! om hon var mamma (samt läste till undersköterska!!!), Jag förstår inte hur man inte kan ha hjärta till sin lilla tvåårige son, och lämna pojken till PS denna tragiska dag då Theo hade armbrottet istället att bli tillsammans med sonen. För mig det är mycket svårt att tro att Z älskade Theo.

Då jag tänker på oskyldiga lilla barns ansikte och detta kval som Theo hade sin sista dag, många timmar ensam med barnamördaren, rivs mitt hjärta i bitar, sorgsenhet omfamnar mig ständig. Lille älskade Theo ingen kunde hjälpa dig trots att du så mycket som tvåårig pojke försökte visa hur rädd du var för PS och hur fruktansvärt du var misshandlat hemma. Det behövde inte kräva ditt liv för att någon av de många som var runt dig hade kunnat blott räcka ut mänsklig hand till dig.
Citera
2010-10-15, 19:08
  #5562
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Ja, jag tror också att han har slagit honom och tagit hårt i honom redan från början och att det eskalerat i och med att han fått sadistiska impulser som han inte kunnat kontrollera när han såg skräcken och smärtan som våldet orsakade barnet.

Det verkar faktiskt som om det började redan innan de flyttade ihop.


I de av dig citerade förhören beskriver Patric ofta sitt beteende i tredje person. "När man har lyft upp honom....Man märkte att han hade ont i magen.....Man tryckt för hårt, vet inte....Man känner inte hur hårt man gör.....Ibland kan man ju säga såhär osv. osv.

Ibland talar han dock i ett jag-perspektiv.

Jag hoppas att han snarast möjligt inser vad han gjort och vilka konsekvenserna blivit, pga hans misshandel m.m. och att han därmed kan återberätta alla händelser i jag-form!

Han är en ynklig, feg skurk!
Citera
2010-10-15, 20:02
  #5563
Medlem
kattarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
I de av dig citerade förhören beskriver Patric ofta sitt beteende i tredje person. "När man har lyft upp honom....Man märkte att han hade ont i magen.....Man tryckt för hårt, vet inte....Man känner inte hur hårt man gör.....Ibland kan man ju säga såhär osv. osv.

Ibland talar han dock i ett jag-perspektiv.

Jag hoppas att han snarast möjligt inser vad han gjort och vilka konsekvenserna blivit, pga hans misshandel m.m. och att han därmed kan återberätta alla händelser i jag-form!

Han är en ynklig, feg skurk!
Jag håller med. Han hade ingen hänsyn till att Theo var så liten, och visade total likgiltighet mot Theos liv. Jag tycker att detta fall var allra grövsta fallen på ett så litet tvåårig barn. Avskyvärd barnamördare han förtjänar för livstids fängelse.
Citera
2010-10-15, 20:16
  #5564
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det är fantastiskt att denna tråd utvecklats till en bibel över det perfekta moderskapet - ett helgon föddes i samma andetag som offret tog sitt sista.

Styvfadern visade sig vara djävulen i paradiset, som lyckades slingra sig in utan den ömma moderns vetskap och bortom dennas förstånd.

Gråskalor blev vit- och svartskalor, ont blev gott och gott blev ont. Skuld ställdes mot oskuld och tro mot fakta...
Citera
2010-10-15, 20:47
  #5565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Ja, jag tror också att han har slagit honom och tagit hårt i honom redan från början och att det eskalerat i och med att han fått sadistiska impulser som han inte kunnat kontrollera när han såg skräcken och smärtan som våldet orsakade barnet.

Det verkar faktiskt som om det började redan innan de flyttade ihop.


Ja, det tror ju jag också! Jag tror även att det är ganska mycket som inte kommer fram i dessa förhör, eftersom PS bara erkänner det han blir överbevisad om, det innebär ju att det kan finnas många händelser som vi inte får veta något om alls. Den sekvensen i videoförhören när PS tar om förhörsledarens arm så ser man att han tar i hårt, om man tänker på skillnaden mellan en vuxen mans arm (förhörsledaren) och en tvååring blir det otäckt. Jag får också uppfattningen om att han på något sätt skyddar Z i videoförhören.
Citera
2010-10-15, 20:58
  #5566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
I de av dig citerade förhören beskriver Patric ofta sitt beteende i tredje person. "När man har lyft upp honom....Man märkte att han hade ont i magen.....Man tryckt för hårt, vet inte....Man känner inte hur hårt man gör.....Ibland kan man ju säga såhär osv. osv.

Ibland talar han dock i ett jag-perspektiv.

Jag hoppas att han snarast möjligt inser vad han gjort och vilka konsekvenserna blivit, pga hans misshandel m.m. och att han därmed kan återberätta alla händelser i jag-form!

Han är en ynklig, feg skurk!

Ja, det är väl typiskt när människor försöker förneka vad de gjort, eller när de ser sig som lite bättre än andra. Dock tror jag på det första alternativet här, tycker det är oerhört irriterande att lyssna på någon som pratar om sig själv i tredje person...

Det vore mycket intressant att få veta hur det egentligen var, jag tror att vi bara fått höra en bråkdel av allt som hände i denna dysfunktionella familj.

Jag hoppas att hovrätten skärper hans straff när det blir dags för förhandling där! Han förtjänar livstid tycker jag. Jag hoppas också att han, om inte förr, berättar allt i hovrätten.
Citera
2010-10-15, 21:28
  #5567
Medlem
kattarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det är väl typiskt när människor försöker förneka vad de gjort, eller när de ser sig som lite bättre än andra. Dock tror jag på det första alternativet här, tycker det är oerhört irriterande att lyssna på någon som pratar om sig själv i tredje person...

Det vore mycket intressant att få veta hur det egentligen var, jag tror att vi bara fått höra en bråkdel av allt som hände i denna dysfunktionella familj.

Jag hoppas att hovrätten skärper hans straff när det blir dags för förhandling där! Han förtjänar livstid tycker jag. Jag hoppas också att han, om inte förr, berättar allt i hovrätten.
Jag håller med dig Smilun. Jag hoppas på allt vad du skrev.
Citera
2010-10-15, 21:34
  #5568
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det tror ju jag också! Jag tror även att det är ganska mycket som inte kommer fram i dessa förhör, eftersom PS bara erkänner det han blir överbevisad om, det innebär ju att det kan finnas många händelser som vi inte får veta något om alls. Den sekvensen i videoförhören när PS tar om förhörsledarens arm så ser man att han tar i hårt, om man tänker på skillnaden mellan en vuxen mans arm (förhörsledaren) och en tvååring blir det otäckt. Jag får också uppfattningen om att han på något sätt skyddar Z i videoförhören.

Mitt fetade
Det är en uppfattning jag också fått när jag tittat på videoförhören och hört hela förhören. Det är något som inte går ihop.

P har torterat T till döds, och antagligen så har det hela blivit grövre och grövre ju längre han gått i misshandeln. Det är hans ansvar som vuxen att inte misshandla ett litet barn. Det som gör det hela ännu obehagligare är just situationerna. Här handlar det inte om en person som plötsligt tappat kontrollen över sig själv och sitt handlande och slagit i affekt. Varför slog han knytnäven i T:s mage och inte i dörrkarmen? Han verkar ju inte inse att det han gjort är så fel, utan mer att det var en olycklig omständighet att T dog, T hade ju inte dött de andra gångerna han slagit och varit hårdhänt mot honom.
Detta är mina egna funderingar och jag kräver inte att någon annan ska tycka lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in