2010-10-13, 21:10
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag vill minnas att soc i Lerum tyckte att Z behövde hjälp i sin föräldraroll. Ska inte de meddela soc i den nya kommun vad deras utredning kommit fram till? Soc i nya kommunen behöver inte dela den men de blir åtminstone varse att det föreligger en viss problematik. De kan då välja att starta en egen utredning eller hålla ett vakande öga eller anse att det fungerar.

Bagarn29, det står om det på bland annat följande sidor i protokollet, i samband med att förskolans personal berättar varför de inte oroade sig mer. De kände tydligen en viss trygghet i sin förvissning om att socialförvaltningen hade full koll på läget:

Exempel 1: Vittnesmål från förskollärare M där hon berättar att mamman var besviken över att soc i Lerum delade info med soc i Mjölby.

Exempel 2: Vittnesmål från förskollärare A där hon berättar att hon tyckte att det var olämpligt att föräldrarna släppte barnet på förskolan kl 6 på morgonen istället för att vara hemma med honom och låta honom vila efter det att han varit på akuten till halv tolv natten innan (för det som i efterhand visade sig vara magskador orsakade av gärningsmannens slag). Hon tyckte också att förklaringarna runt armbrottet verkade suspekta och oroade sig för att barnet klängde sig fast vid personalen och inte ville gå hem med styvpappan, men hon säger att hon trots sina oroskänslor kände trygghet i att soc redan var kontaktade och inblandade.

Exempel 3: Vittnesmål från förskollärare P där hon berättar att mamman verkade var rädd att de skulle hitta skador på barnet. Hon beskriver också hur hjärtskärande tydlig barnets skräck var för styvpappan efter armbrottet, men hon visste att soc var inkopplade och trodde nog att de hade koll på läget:

Exempel 4: Vittnesmål från rektorn vid förskolan som berättade om ett möte de haft där föräldrarna medverkade, i samband med att socialen i Lerum skickat brev till socialen i Mjölby. Hon säger att hon hade "funderingar" runt familjen men kände sig förvissad om att de fick stöd eftersom socialen i Mjölby var inkopplad.

Senast redigerad av CaliSophia 2010-10-13 kl. 21:16.
Citera
2010-10-13, 21:41
Medlem
Huja! Soc i mjölby kan man lita på!

De tyckte i mitt fall att min son hade det helt okej hos sin pundande mamma med
tillhörande misshandlande och dödshotande pojkvän.

Med fina motiveringar om varm och hjärtlig kontakt mellan mamman och barnet fick de alla
uppenbara och allvarliga problem att blekna.

I mina ögon gör soc i mjölby ALLT FÖR ATT VARA MAMMAN TILL LAGS! Barnet skiter de fullkomligt i.
Den åsikten står jag för. Hade jag inte haft de möjligheter och det stöd jag haft hade min pojke med
soc goda omdöme fortfarande haft ett helvete.

Vad jag vill säga är att de brister inom socialtjänsten som flera här misstänker finns, är i allra
högsta grad verkliga och mycket allvarliga.
Citera
2010-10-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hya

Med fina motiveringar om varm och hjärtlig kontakt mellan mamman och barnet fick de alla

I mina ögon gör soc i mjölby ALLT FÖR ATT VARA MAMMAN TILL LAGS! Barnet skiter de fullkomligt i.
Den åsikten står jag för. Hade jag inte haft de möjligheter och det stöd jag haft hade min pojke med

Vad jag vill säga är att de brister inom socialtjänsten som flera här misstänker finns, är i allra

Såg att du skrivit om detta ganska tidigt i tråden, och det verkar ju som att du hade helt rätt om soc i Mjölby. Jag tycker personligen att de har handlat väldigt lamt i detta ärende. Man tycker ju att en anmälan från ett annat soc borde "smälla" rätt högt ändå... Att man nöjer sig med ett par samtal och struntar i hembesök tycker jag är under all kritik. När de sedan får en anmälan från sjukvården så hinner den nästan inte komma förrän de lägger undan den utan åtgärd.

Jag är glad att det gått bra för dig och din pojke!
Citera
2010-10-14, 13:45
Medlem
kattarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hya

Socialtjänsten i Mjölby bär största ansvar för barnets död och framför allt Chefen på omsorgs- och socialförvaltningen Anders Granqvist, ty det var han som lade under saken. Hans förklaringar i tidningen är helt tomma och kan anpassas till vilket som helst fall. Han visade sig mycket arrogant till denna sak då jag läste hans uttalande. Han borde avgå som chef för omsorgs och socialförvaltningen eftersom det rör sig om barnets liv!!!
Sådana små barn som Theo borde ha särskild omsorg från socialens sida, det är barnets lilla ålder som säger allt till oss vuxna, de kan ej berätta vem som slår dem, det skulle han ha vetat om han är en chef. Jag undrar om det inte finns någon myndighetsperson med sunt förnuft, som kunde inse att barnet själv inte har kunnat göra sig själv dessa skador, utan tagit Z och PS berättelser som första? Blåmärken på lilla kroppen, anmälan från sjukhuset, komplicerat armbrott, barnortopeden som anmäler, anmälningar från socialen i Lerum. Jag undrar vad mer det behövs för att socialen i Mjölby kunde ta Theo i händerna. Att inte göra en sådan enkelt sak såsom hembesök efter alla dessa dokument och bevis som lades till socialen i Mjölby! Detta ropar om ett straff!!! Hur kan chefen på omsorgs och socialförvaltningen idag svälja en bit bröd som han köper för sin lön, om Theo är död?
Citera
2010-10-14, 21:34
Medlem
Har hört om en kommun som hade stopp för om händertaganden av barn, pga ansträngd ekonomi. Hade man alltså omhändertagit ett visst antal barn ett år hade man inte råd med fler omhändertaganden och jobbade istället med insatser i hemmet, oavsett vad som var barnets bästa.

Säger inte att det var så i Mjölby men det säger ändå något om samhällets syn på barn.
Citera
2010-10-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside
Har hört om en kommun som hade stopp för om händertaganden av barn, pga ansträngd ekonomi. Hade man alltså omhändertagit ett visst antal barn ett år hade man inte råd med fler omhändertaganden och jobbade istället med insatser i hemmet, oavsett vad som var barnets bästa.

Säger inte att det var så i Mjölby men det säger ändå något om samhällets syn på barn.

Det låter helt fruktansvärt och jag hoppas att det inte stämmer för någon kommun i Sverige! Barnen är ju det viktigaste vi har, vi måste ta hand om dem.
Citera
2010-10-14, 23:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside

Det låter ju nästan som att det gällde Sjöbo kommun. Kommunen som blir förolämpade när Socialstyrelsen kritiserar dem och nästan kräver en ursäkt.

Tyvärr är det nog så att de flesta kommuner ser dessa insatser som kostnader och inte att de värnar om barnens bästa.
Citera
2010-10-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offerkoftan
Det är ju inte ens en månad. Då är det inte svårt att inse att PS, som endast erkänt det som polisen kan bevisa och "snittar" 4-5 gånger under en period på 24 dagar, så är det ju ganska lätt att räkna ut ett snitt på resten av tiden då de bodde ihop.

Ja, jag håller med dig! Tror att PS har slagit och hållit hårt om Ts mage många fler gånger än de han erkänner. Man kan nog inte "snitta" så som du gör här, jag tror att våldet har eskalerat under tiden de bodde ihop. Jag tror också att PS började slå och hålla hårt ganska omgående efter att de flyttat ihop, kanske t.o.m. innan de flyttade ihop om han fick vara ensam med T redan då. Helt osannolikt är det, som jag ser det, att Z inte sett någonting på T att han inte hade det bra!

Z har gett PS alldeles för mycket ansvar för T, kanske för att hon inte klarade att ta ett så stort ansvar själv... Uppenbart är att PS inte klarade av det ansvaret.
Citera
2010-10-15, 00:04
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det låter ju nästan som att det gällde Sjöbo kommun. Kommunen som blir förolämpade när Socialstyrelsen kritiserar dem och nästan kräver en ursäkt.

Tyvärr är det nog så att de flesta kommuner ser dessa insatser som kostnader och inte att de värnar om barnens bästa.

Jag vet faktiskt ingenting om socialförvaltningen i Sjöbo kommun, men det låter verkligen oroväckande. Vilka "barnärenden" har de brustit i och fått kritik för?

Enligt en tidn.artikel skulle soc.kontoret i Mjölby granskas. Jag hoppas att granskningsresultatet blir offentligt och att tidningarna skriver om detta, men det skulle, dessvärre, inte förvåna mig om detta mörkas.

Barnmisshandlaren och mördaren är givetvis Patric, men jag anser att soc. i Mjölby har en stor skuld i skeendet. De agerade både tafatt och oprofessionellt!
Citera
2010-10-15, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag vet faktiskt ingenting om socialförvaltningen i Sjöbo kommun, men det låter verkligen oroväckande. Vilka "barnärenden" har de brustit i och fått kritik för?

Enligt en tidn.artikel skulle soc.kontoret i Mjölby granskas. Jag hoppas att granskningsresultatet blir offentligt och att tidningarna skriver om detta, men det skulle, dessvärre, inte förvåna mig om detta mörkas.

Barnmisshandlaren och mördaren är givetvis Patric, men jag anser att soc. i Mjölby har en stor skuld i skeendet. De agerade både tafatt och oprofessionellt!

Det finns flera fall i Sjöbo har jag för mig, ett är David den pojke som sköt sin syster Lotte. De barnen var placerade men tvingades hem trots att de inte ville. Det var väl multibla problem just i den familjen som socialtjänsten var ansvarig för men inte tyckte att de ville hjälpa.
Citera
2010-10-15, 00:26
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det finns flera fall i Sjöbo har jag för mig, ett är David den pojke som sköt sin syster Lotte. De barnen var placerade men tvingades hem trots att de inte ville. Det var väl multibla problem just i den familjen som socialtjänsten var ansvarig för men inte tyckte att de ville hjälpa.

Tack för klargörandet.
Det hade jag ingen vetskap om. Fullkomligt fruktansvärt.

Någonting verkar vara fel betr. personalrekrytering till socialkontoren. Vilka studenter lägger flera år och dryga studieskulder på en eftergymnasial utbildning, som resulterar i ett uselt betalt arbete? Det är antagligen fruktansvärt "jobbigt" (understatement) att vara en underbetald tjänsteman på ett soc.kontor.

Någonstans är någonting väldigt fel och det drabbar inte enbart vuxna utan skyddslösa barn.
Citera
2010-10-15, 00:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Tack för klargörandet.
Det hade jag ingen vetskap om. Fullkomligt fruktansvärt.

Någonting verkar vara fel betr. personalrekrytering till socialkontoren. Vilka studenter lägger flera år och dryga studieskulder på en eftergymnasial utbildning, som resulterar i ett uselt betalt arbete? Det är antagligen fruktansvärt "jobbigt" (understatement) att vara en underbetald tjänsteman på ett soc.kontor.

Någonstans är någonting väldigt fel och det drabbar inte enbart vuxna utan skyddslösa barn.

I nedanstående spoiler finns lite info om hur det inte fungerar i en svensk kommun.

Att ta nyexaminerade kan vara kostnadssänkande men de sticker när de blivit varma i kläderna och inser inkompetensen hos sina chefer. Det gör att en ny kommer in och barnen riskerar hamna mellan stolarna.

Nu vet jag inte om detta hänt i Mjölby men de har tydligen brustit någonstans i sin myndighetsutövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in