Det här med att dra en klar skiljelinje mellan skada och sjukdom är knepigt...
Bevisat är att T inte hade en tarmsjukdom (läs dokument) men han hade ont i magen. Självfallet leder söndertrasade tarmkäx till sjukdomssymptom såsom smärta, temperaturstegring, allmän sjukdomskänsla, svårighet med mat och avföringsproblem m.m.
Är detta en sjukdom? Nej, enligt mitt förmenande är det en följd av trauma. (Någon kanske sitter här med tre frakturer på höger ben: då-han-bara-skulle-lägga-takpannor-tillrätta-och-föll ned

och därefter haft både feber och hosta)
Vad vill I ha sagt? Kanske att just den diskussionen kan avlutas.