2010-10-08, 17:18
  #5269
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Nej pojken är död för att Patric Seavers är dum i huvudet.
(min fetning)

Om han är dum i meningen osmart vet vi inte, men man kan på goda grunder anta detta.
Dum (-) möter O-dum (+), vilkjet ger "-" + "+" = "-", vilket lett till Theos död.
För att dra det hela till sin osmakliga spets skulle man kunna hävda att Om någon av de tre aldrig fötts hade detta aldrig skett.

Nåt nytt om P?
Citera
2010-10-08, 17:19
  #5270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Jag tittar in på tråden lite då och då. Men det är bara Zanna som diskuteras. Frågan jag ställer mig är, är det någon som har personlig koppling här, som gör att de vill framhäva Zannas roll och få Patrik att komma i bakgrunden. Det är fortfarande han som är gärningsmannen, men man kan nästan få uppfattningen att det är Zanna. Jag orkar inte läsa alla inlägg som handlar om Zanna. Jag tycker det har diskuterats i det oändliga.
Hon har i alla fall fått det värsta straff man kan tänka sig, eftersom hon har förlorat sin son!

Precis! Men det hoppas på henne i tid och otid och hon är för vissa medskyldig till mordet.
Vi är några som tycker annorlunda.
Ja, det har visst blivit mycket Zanna och hennes påstådda skuld i den här tråden.
Håller fullständigt med dig; hon har fått det värsta straffet.
Citera
2010-10-08, 17:20
  #5271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Patric borde ramla ihop o självdö, det tycker nog alla. Finns inte mkt mer o säga om honom.


Det tycker vi definitivt att han borde göra.
Citera
2010-10-08, 17:21
  #5272
Bannlyst
Patric hade inte kunnat döda pojken om mamman haft mer vett mellan öronen. det står jag för.
__________________
Senast redigerad av W.O.A.D 2010-10-08 kl. 17:23.
Citera
2010-10-08, 17:24
  #5273
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Patric hade inte kunnat döda pojken om mamman hade haft. mer vett mellan öronen. det står jag för.

Ja så kan det har varit, fast jag tror att hon har vett men hon var inte nog skeptisk och misstänksam och paranoid. Hon var 23 år och kär och trodde det bästa om honom.

Och det hade nog kunnat hända rätt många kvinnor att de kunnat bli duperad av honom. Jag tror inte att det var så svårt att bli duperad av honom särskilt inte i kombination med förälskelse och egen osäkert över den egna kapaciteten. Just det att hon själv kände att hon inte räckte till och att hon därför förlitade sig på honom. Hon visste ju själv att hon inte var perfekt men fick signaler om att Patric var väldigt bra.
Citera
2010-10-08, 17:49
  #5274
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Patric hade inte kunnat döda pojken om mamman haft mer vett mellan öronen. det står jag för.
Annars kan vi väl säga att allt är Kevins fel istället. Patric hade inte kunnat döda Theo om Kevin hade brytt sig om sitt barn och sett till att ha en sund kontakt med sin son. Då hade han i kraft av biologisk pappa kunnat verka som ett skydd och om inte annat genom sina biologiska instinkter sett på sin son vad som hände (för den förmågan har ni ju enligt dig) och kunnat rädda honom.

Därmed är allt Kevins fel - den uslingen.

Hur låter det?
Citera
2010-10-08, 17:52
  #5275
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Annars kan vi väl säga att allt är Kevins fel istället. Patric hade inte kunnat döda Theo om Kevin hade brytt sig om sitt barn och sett till att ha en sund kontakt med sin son. Då hade han i kraft av biologisk pappa kunnat verka som ett skydd och om inte annat genom sina biologiska instinkter sett på sin son vad som hände (för den förmågan har ni ju enligt dig) och kunnat rädda honom.

Därmed är allt Kevins fel - den uslingen.

Hur låter det?

K har definitivt en del i detta. Oavsett vårdnad eller icke-vårdnad så tar man han om och skyddar sin avkomma...
Citera
2010-10-08, 17:56
  #5276
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengaloo85
Tycker att här är en hel del kloka människor, Micro113, Yori, Morris53, Tankar, KiaW.
Tack för att ni ger en nyanserad bild och att ni inte bara klandrar mamman. Jag har svårt att förstå mig på vissa andra som skriver så empatilöst. Enligt min uppfattning har hon gjort vad hon trodde var bäst.

PS är det största svin jag någonsin läst om!
Tack - och välkommen till tråden.

Ja, min uppfattning är också att Zanna har agerat på ett sätt som hon trodde var bäst för Theo. Att Patrick helt enkelt duperat henne precis som han duperat dagispersonalen och övriga deras omgivning.
Vittnesmålen talar samstämmigt om att Zanna brydde sig om Theo, satte Theo före Patric och inte skulle acceptera om någon var hårdhänt med Theo - hon månade om sitt barn.

Hon har också uppmärksammat att allt inte stod rätt till med Theo och sökt vård för detta. Läkare upptäckte inte att det rörde sig om misshandel -- så jag har mycket svårt att förstå hur man kan begära att en obildad lekman skall kunna dra den slutsatsen av de besvär han hade.

Mammor skall tydligen besitta övermänskliga förmågor om man lyssnar på vissa i tråden -- jag anser att det är att kräva för mycket.
Citera
2010-10-08, 17:59
  #5277
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
K har definitivt en del i detta. Oavsett vårdnad eller icke-vårdnad så tar man han om och skyddar sin avkomma...
Faktum är att vi är överens på den punkten. Hade Kevin haft umgänge med Theo så hade det varit en skyddsfaktor - på flera sätt.

Däremot anser jag inte att vare sig Kevin eller Zanna är ansvariga för Theos död - det ansvaret är Patrics.
Vare sig Zanna eller Kevin har varit medvetna om misshandeln och har därmed inte aktivt eller passivt medverkat till att låta det fortgå.

Edit
En skyddsfaktor förutsatt att Kevin själv inte utgjorde en fara för barnet förstås.
__________________
Senast redigerad av micro113 2010-10-08 kl. 18:04.
Citera
2010-10-08, 17:59
  #5278
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack - och välkommen till tråden.

Ja, min uppfattning är också att Zanna har agerat på ett sätt som hon trodde var bäst för Theo. Att Patrick helt enkelt duperat henne precis som han duperat dagispersonalen och övriga deras omgivning.
Vittnesmålen talar samstämmigt om att Zanna brydde sig om Theo, satte Theo före Patric och inte skulle acceptera om någon var hårdhänt med Theo - hon månade om sitt barn.

Hon har också uppmärksammat att allt inte stod rätt till med Theo och sökt vård för detta. Läkare upptäckte inte att det rörde sig om misshandel -- så jag har mycket svårt att förstå hur man kan begära att en obildad lekman skall kunna dra den slutsatsen av de besvär han hade.

Mammor skall tydligen besitta övermänskliga förmågor om man lyssnar på vissa i tråden -- jag anser att det är att kräva för mycket.

Ja det är just det, läkare såg inte ens att det var misshandel. Men att inse att mammor kan stå maktlösa väcker tydligen en enorm ångest.
Citera
2010-10-08, 18:06
  #5279
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Annars kan vi väl säga att allt är Kevins fel istället. Patric hade inte kunnat döda Theo om Kevin hade brytt sig om sitt barn och sett till att ha en sund kontakt med sin son. Då hade han i kraft av biologisk pappa kunnat verka som ett skydd och om inte annat genom sina biologiska instinkter sett på sin son vad som hände (för den förmågan har ni ju enligt dig) och kunnat rädda honom.

Därmed är allt Kevins fel - den uslingen.

Hur låter det?

Om Zannas utsaga är korrekt, att Kevin misshandlade henne när hon var gravid, så anser jag att han är ett ynkligt, empatibefriat kräk. Tack och lov tog sig Z ur detta dåliga förhållande. Det kräver nog både intiativkraft och mod att göra det. Hon kunde inte söka stöd eller tillflykt hos sina föräldrar, men klarade ändå att lämna Kevin. All heder till Suzanna för detta!
Citera
2010-10-08, 18:13
  #5280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Om Zannas utsaga är korrekt, att Kevin misshandlade henne när hon var gravid, så anser jag att han är ett ynkligt, empatibefriat kräk. Tack och lov tog sig Z ur detta dåliga förhållande. Det kräver nog både intiativkraft och mod att göra det. Hon kunde inte söka stöd eller tillflykt hos sina föräldrar, men klarade ändå att lämna Kevin. All heder till Suzanna för detta!

Ja, det här har ju inte tagits upp förut, men det är faktiskt precis som du säger. Hon lyckades ta sig ur ett dåligt förhållande.
Tyvärr visade det sig som "ur askan i elden".
Så skönt också att läsa din sista mening:
All heder till Suzanna för detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in