2010-10-01, 22:01
  #4873
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
När och för vad tycker du att hon borde ha reagerat då?

Borde ha reagerat är en sak, jag tror bara inte att hon fick ihop det. Det är lätt att i efterhand och när man inte är känslomässigt involverad i Patric att se att hon borde ha reagerat. Jag tror helt enkelt inte att hon visste att Patric gjorde sånt som han gjorde. Helt säker kan jag inte vara, men inget som jag ser talar för att hon inte skulle bry sig om sonen. Det talar ju emot att hon sa till Patric att inte vara hårdhänt till exempel. Men sen så tycker jag inte att hon är en drömmamma eller något föredöme för någon, men alla kan inte vara det heller.

Om förskolan hört av sig till socialtjänsten med vad de misstänkte och Zanna fått veta det så hade kanske bilden klarnat. Jag tycker att hon fick signaler om att Patric var duktig och bra med sonen och att hon var mer orolig för vad socialtjänsten tyckte om vad hon gjorde och inte gjorde. Alla dessa olika uppfattningar som andra ha fäste sig väl i hennes skalla med som andras åsikter gör.
Citera
2010-10-01, 22:03
  #4874
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Borde ha reagerat är en sak, jag tror bara inte att hon fick ihop det. Det är lätt att i efterhand och när man inte är känslomässigt involverad i Patric att se att hon borde ha reagerat. Jag tror helt enkelt inte att hon visste att Patric gjorde sånt som han gjorde. Helt säker kan jag inte vara, men inget som jag ser talar för att hon inte skulle bry sig om sonen. Det talar ju emot att hon sa till Patric att inte vara hårdhänt till exempel. Men sen så tycker jag inte att hon är en drömmamma eller något föredöme för någon, men alla kan inte vara det heller.

Om förskolan hört av sig till socialtjänsten med vad de misstänkte och Zanna fått veta det så hade kanske bilden klarnat. Jag tycker att hon fick signaler om att Patric var duktig och bra med sonen och att hon var mer orolig för vad socialtjänsten tyckte om vad hon gjorde och inte gjorde. Alla dessa olika uppfattningar som andra ha fäste sig väl i hennes skalla med som andras åsikter gör.
DU ser skador genom att läsa - Z ser inte skador genom att leva med den skadade. Detta ger vid handen, vad?
Citera
2010-10-01, 22:10
  #4875
Medlem
Zanna beskriver i videoförhören att PS brukade säga till Theo med mörk röst när han var arg på T. När förhörsledaren frågar vid vilka tillfällen det hände, så svarar Zanna att det kunde vara när T inte ville sova, då sa PS argt "SOV NU"! Det lär inte ha fått pojken att somna lättare. Däremot borde det ha fått Zanna att reagera! Jag tror att det inte bara hände en gång...
Citera
2010-10-01, 22:13
  #4876
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Zanna beskriver i videoförhören att PS brukade säga till Theo med mörk röst när han var arg på T. När förhörsledaren frågar vid vilka tillfällen det hände, så svarar Zanna att det kunde vara när T inte ville sova, då sa PS argt "SOV NU"! Det lär inte ha fått pojken att somna lättare. Däremot borde det ha fått Zanna att reagera! Jag tror att det inte bara hände en gång...

Men vet du, att en man säger så med mörk röst indikerar ingenting. Det är otrevligt i sig och något borde ha gjorts åt det, men det säger ingenting om någon misshandel eller att barnet ska bli mördat. Så hon kan inte av det ha sett vad som pågick. Det är inte så det fungerar.
Citera
2010-10-01, 22:19
  #4877
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Borde ha reagerat är en sak, jag tror bara inte att hon fick ihop det. Det är lätt att i efterhand och när man inte är känslomässigt involverad i Patric att se att hon borde ha reagerat. Jag tror helt enkelt inte att hon visste att Patric gjorde sånt som han gjorde. Helt säker kan jag inte vara, men inget som jag ser talar för att hon inte skulle bry sig om sonen. Det talar ju emot att hon sa till Patric att inte vara hårdhänt till exempel. Men sen så tycker jag inte att hon är en drömmamma eller något föredöme för någon, men alla kan inte vara det heller.

Om förskolan hört av sig till socialtjänsten med vad de misstänkte och Zanna fått veta det så hade kanske bilden klarnat. Jag tycker att hon fick signaler om att Patric var duktig och bra med sonen och att hon var mer orolig för vad socialtjänsten tyckte om vad hon gjorde och inte gjorde. Alla dessa olika uppfattningar som andra ha fäste sig väl i hennes skalla med som andras åsikter gör.

Jag kan hålla med dig om vissa saker. Tex att Zanna säkert ansträngde sig mycket för att socialtjänsten, dagis skulle uppfatta henne som en vanlig,bra förälder.

Men innerst inne tror jag att hon misstänkte/visste att saker och ting inte var som de verkade.
Varför ringde hon PS nästan maniskt-var det inte för att kolla?Att hon var orolig?
Hon visste att han porrsurfade mycket-det kan väl ingen mamma tycka är normalt och tillfredsställande när vederbörande samtidigt ska ta hand om ens lilla barn?
Och så skadorna, hennes frågor till dagis och ständiga förklaringar gör att jag tror att hon instinktivt visste/ kanske bevittnat PS aggressiva humör.
Det är den sammantagna bedömningen av allt i fallet som gör att man har svårt att tro att hon var ovetande. Hade hon misstankar och inte gjorde något åt saken har hon brustit i sitt föräldraransvar.
Citera
2010-10-01, 22:29
  #4878
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag kan hålla med dig om vissa saker. Tex att Zanna säkert ansträngde sig mycket för att socialtjänsten, dagis skulle uppfatta henne som en vanlig,bra förälder.

Men innerst inne tror jag att hon misstänkte/visste att saker och ting inte var som de verkade.
Varför ringde hon PS nästan maniskt-var det inte för att kolla?Att hon var orolig?
Hon visste att han porrsurfade mycket-det kan väl ingen mamma tycka är normalt och tillfredsställande när vederbörande samtidigt ska ta hand om ens lilla barn?
Och så skadorna, hennes frågor till dagis och ständiga förklaringar gör att jag tror att hon instinktivt visste/ kanske bevittnat PS aggressiva humör.
Det är den sammantagna bedömningen av allt i fallet som gör att man har svårt att tro att hon var ovetande. Hade hon misstankar och inte gjorde något åt saken har hon brustit i sitt föräldraransvar.

Ja det går ju inte att säga säkert utav det vi vet. Jag kan förstå hur du tänker här men jag vill lägga till det här med den biologiska aspekten att lita på folk, att hon är ung, att hon haft en trasslig barndom vilket kan göra att man lär sig att "stänga ute", att händelseförloppet gick snabbt samt att hon fick signaler att Patric var bra med och för Theo.

Att någon ringer hem för att kolla måste ju inte betyda att man misstänker misshandel, det var väl mest prat om annat.

Sen kan man ju tänka sig att den här tjejen hela sitt liv har känt oro pga hennes liv. Hon kan ha varit tillvand en sån känsla och faktiskt inte kopplat den till något alls, om det nu var så att hon kände oro, till exempel när hon ringt eller så.
Citera
2010-10-01, 22:43
  #4879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Finn fem fel, hittills har jag hittat tre (som målar mamman i vitt). Jag tycker att det är konstigt att en del inte tycks se att hon inte verkar ha månat så mycket om sin lilla Theo. Ett snabbt inflyttande hos en man hon inte känner så bra, han har varit våldsam och hon anförtror "det finaste hon har" till detta perversa kräk som porrsurfar dagarna i ända. Ett torftigt rum tycks han dessutom ha haft, ingen känsla där heller att mysa till det för honom. Inget daltande när han ramlar och slår sig, hur kommer man ens på den tanken att informera dagis om detta? Utbildad personal som nog kan se när tröst är aktuellt. En riktig sopa till morsa i mina ögon.

Lägg också till att de lade T för att sova runt 18-tiden på kvällarna, sedan sov han till 6 på morgonen, när han var hemma med PS eller Z sov han även middag 2-3 timmar på dagen. Han verkar också ha tillbringat mycket tid ensam framför tv´n tittandes på Cartoon Network, de enda måltider som beskrivs är att de ger T smörgås, yoghurt och frukt... Ingenstans i hemmet syns några böcker, varken för vuxna eller barn, inga barnteckningar, inga leksaker som ligger och "skräpar" på fel plats, det ser inte ut som om det bor ett barn på heltid där. En sopa till morsa skriver du! Jag kan bara hålla med!
Citera
2010-10-01, 22:44
  #4880
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja det går ju inte att säga säkert utav det vi vet. Jag kan förstå hur du tänker här men jag vill lägga till det här med den biologiska aspekten att lita på folk, att hon är ung, att hon haft en trasslig barndom vilket kan göra att man lär sig att "stänga ute", att händelseförloppet gick snabbt samt att hon fick signaler att Patric var bra med och för Theo.

Att någon ringer hem för att kolla måste ju inte betyda att man misstänker misshandel, det var väl mest prat om annat.

Sen kan man ju tänka sig att den här tjejen hela sitt liv har känt oro pga hennes liv. Hon kan ha varit tillvand en sån känsla och faktiskt inte kopplat den till något alls, om det nu var så att hon kände oro, till exempel när hon ringt eller så.
(min fetning)

Den biologiska aspekten (sic!) är att hon ung. Ok, vad mer?
Citera
2010-10-01, 22:47
  #4881
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
(min fetning)

Den biologiska aspekten (sic!) är att hon ung. Ok, vad mer?
Apropå inlägget du svarade på:
Ja, man bör inte lita på nån..
Citera
2010-10-01, 23:04
  #4882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Lägg också till att de lade T för att sova runt 18-tiden på kvällarna, sedan sov han till 6 på morgonen, när han var hemma med PS eller Z sov han även middag 2-3 timmar på dagen. Han verkar också ha tillbringat mycket tid ensam framför tv´n tittandes på Cartoon Network, de enda måltider som beskrivs är att de ger T smörgås, yoghurt och frukt... Ingenstans i hemmet syns några böcker, varken för vuxna eller barn, inga barnteckningar, inga leksaker som ligger och "skräpar" på fel plats, det ser inte ut som om det bor ett barn på heltid där. En sopa till morsa skriver du! Jag kan bara hålla med!
Stackars lilla barn, vad fick han för liv egentligen!? Tror knappast han "sov" all denna tid, det var väl snarare bekvämt att lägga honom i sängen så att de fick tid för sig själva. När T protesterade så röt väl P åt honom. Att mamma skulle ta upp honom och umgås med honom var väl inte aktuellt. Jag har inte sett eller läst ngt från utredningen, men ju mer jag får höra desto mer arg och förtvivlad känner jag mig över pojkens miserabla liv. Fyfan!!!
Citera
2010-10-01, 23:11
  #4883
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Stackars lilla barn, vad fick han för liv egentligen!? Tror knappast han "sov" all denna tid, det var väl snarare bekvämt att lägga honom i sängen så att de fick tid för sig själva. När T protesterade så röt väl P åt honom. Att mamma skulle ta upp honom och umgås med honom var väl inte aktuellt. Jag har inte sett eller läst ngt från utredningen, men ju mer jag får höra desto mer arg och förtvivlad känner jag mig över pojkens miserabla liv. Fyfan!!!

Såna här fantasier du pysslar med nu brukar kallas för socialporr.

Mord och våld ger upphov till såna fantasier hos en del. Tycker Theo är värd en mer respektfull tråd.
__________________
Senast redigerad av Yori 2010-10-01 kl. 23:15.
Citera
2010-10-01, 23:25
  #4884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Såna här fantasier du pysslar med nu brukar kallas för socialporr.

Mord och våld ger upphov till såna fantasier hos en del. Tycker Theo är värd en mer respektfull tråd.

Och dina fantasier kallas för psykisk sjukdom!

Theo är absolut värd mer respekt än att sådana som du ska sitta och "brusa" tråden med en massa skitsnack! Jag tror vi är många som skulle uppskatta om du far tillbaka till din fantasivärld och håller oss utanför den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in