Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Borde ha reagerat är en sak, jag tror bara inte att hon fick ihop det. Det är lätt att i efterhand och när man inte är känslomässigt involverad i Patric att se att hon borde ha reagerat. Jag tror helt enkelt inte att hon visste att Patric gjorde sånt som han gjorde. Helt säker kan jag inte vara, men inget som jag ser talar för att hon inte skulle bry sig om sonen. Det talar ju emot att hon sa till Patric att inte vara hårdhänt till exempel. Men sen så tycker jag inte att hon är en drömmamma eller något föredöme för någon, men alla kan inte vara det heller.
Om förskolan hört av sig till socialtjänsten med vad de misstänkte och Zanna fått veta det så hade kanske bilden klarnat. Jag tycker att hon fick signaler om att Patric var duktig och bra med sonen och att hon var mer orolig för vad socialtjänsten tyckte om vad hon gjorde och inte gjorde. Alla dessa olika uppfattningar som andra ha fäste sig väl i hennes skalla med som andras åsikter gör.
Jag kan hålla med dig om vissa saker. Tex att Zanna säkert ansträngde sig mycket för att socialtjänsten, dagis skulle uppfatta henne som en vanlig,bra förälder.
Men innerst inne tror jag att hon misstänkte/visste att saker och ting inte var som de verkade.
Varför ringde hon PS nästan maniskt-var det inte för att kolla?Att hon var orolig?
Hon visste att han porrsurfade mycket-det kan väl ingen mamma tycka är normalt och tillfredsställande när vederbörande samtidigt ska ta hand om ens lilla barn?
Och så skadorna, hennes frågor till dagis och ständiga förklaringar gör att jag tror att hon instinktivt visste/ kanske bevittnat PS aggressiva humör.
Det är den sammantagna bedömningen av allt i fallet som gör att man har svårt att tro att hon var ovetande. Hade hon misstankar och inte gjorde något åt saken har hon brustit i sitt föräldraransvar.