2010-09-14, 20:34
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Har jag sagt att någon annans teori är fel och min rätt? Var då vänlig att visa inlägg på det!
Observera också att jag sa LOGISkT tänkande, inte slutsats utifrån känslomässiga grunder.
Fakta: Blåmärkena som nämns under obduktionen går att se på foto tagna dagen innan dödsfallet.
Fakta: Polisen informerar om att man misstänker kraftigt våld och skadorna motsäger att pojken kan ha gjort dem själv.
Fakta: Mamman motsätter sig att det skulle finnas sådana skador då hon inte såg några efter att pojken avlidit.

Min slutsats: Hon såg inga nya skador.

Fråga: Är min slutsats den enda som kan vara rätt? Nej.

Om din tolkning är den logiska vad är andras? Ologisk? Min tolkning är att du absolut tycker dig stå för den mest troliga förklaringen. Samtidigt har du irriterat dig väldigt på när andra i tråden spekulerat och dragit vad jag skulle kalla väldigt logiska slutsatser.
Citera
2010-09-14, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Ja, det är MITT personliga ställningstagande. Och MIN personliga åsikt - vilken jag är säker på att många delar, är att det är ett tecken på oansvarigt föräldraskap att göra så som Z har gjort och slänga över ansvaret på ett så litet barn på en person hon precis lärt känna.
Jag tror ingen som arbetar med barn eller som har insikt i barnpsykologi skulle tycka att Z agerat på ett ansvarsfullt sätt som förälder.

Den åsikten har jag RÄTT att ha.

Det är många som hjälps åt med barnen när de har flyttat ihop och det finns inget som talar för att den ena parten då misshandlar ihjäl den andra. Jag är övertygad att de med insikt i barnpsykologi inte alltid uttalar sig om sånt här då det faller helt utan för ramen för deras kunskapsinhämtning. Vad skulle en barnpsykolog säga generellt att det var fel att hjälpas åt med barnen för? I din fantasi skulle jag säga.
Citera
2010-09-14, 20:37
Bannlyst
Citat:
Om din tolkning är den logiska vad är andras? Ologisk? Min tolkning är att du absolut tycker dig stå för den mest troliga förklaringen. Samtidigt har du irriterat dig väldigt på när andra i tråden spekulerat och dragit vad jag skulle kalla väldigt logiska slutsatser.

Vad är det för ologiskt med att Z i den situationen när hon får veta att hennes man är misstänkt för att ha slagit ihjäl barnet pratar om synliga tecken på det?

Och vad är det för logiskt att hon börjar prata om blåmärken som har funnits där sen tidigare och säga att de inte finns?
Citera
2010-09-14, 20:39
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag gav ett förslag på vad hon kan tänkas ha menat. Det här är inte en tråd där alla har samma uppfattning, och du verkar ha enorma problem med det. Ta det lugnt och försök argumentera - om du har möjlighet förstås.

Nej, det här är inte en tråd där alla har samma uppfattning. Och ingen av oss har den absoluta sanningen. Men mitt intryck är att vissa av dem som är ute efter att försvara Zanna inte accepterar att andra drar slutsatser efter att ha läst FUP och sett bilderna. Själva anser de dock att de är berättigade att dra så kallade logiska slutsatser.

Det rimliga är väl att kunna acceptera att alla människor inte drar samma slutsatser som en själv?
Citera
2010-09-14, 20:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, det är MITT personliga ställningstagande. Och MIN personliga åsikt - vilken jag är säker på att många delar, är att det är ett tecken på oansvarigt föräldraskap att göra så som Z har gjort och slänga över ansvaret på ett så litet barn på en person hon precis lärt känna.
Jag tror ingen som arbetar med barn eller som har insikt i barnpsykologi skulle tycka att Z agerat på ett ansvarsfullt sätt som förälder.

Den åsikten har jag RÄTT att ha.
Den åsikten har du rätt att ha.

Fundera på hur långa relationer människor har med dagmamman, fritidspersonalen, dagispersonalen, fotbollstränaren osv osv..

Det är människor som man slänger över ansvaret för sitt barn på -- utan att känna kärlek, ömhet, innerlighet eller den där särskilda tilliten och lojaliteten inför.

Ansvarsfullt? Eller bara jävligt bekvämt?
Citera
2010-09-14, 20:43
Bannlyst
Citat:
Nej, det här är inte en tråd där alla har samma uppfattning. Och ingen av oss har den absoluta sanningen. Men mitt intryck är att vissa av dem som är ute efter att försvara Zanna inte accepterar att andra drar slutsatser efter att ha läst FUP och sett bilderna. Själva anser de dock att de är berättigade att dra så kallade logiska slutsatser.

Det rimliga är väl att kunna acceptera att alla människor inte drar samma slutsatser som en själv?

Det är ju du som inte vill ge ett enda argument till varför mamman skulle prata om andra blåmärken i den situationen som du uppfattar att hon gör. Varför skulle hon förneka att hon ser blåmärken i den situatioen när hon just fått höra att hennes man är misstänkt för att ha slagit ihjäl barnet och hon inte ser några tecken på det?
Citera
2010-09-14, 20:44
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det är många som hjälps åt med barnen när de har flyttat ihop och det finns inget som talar för att den ena parten då misshandlar ihjäl den andra. Jag är övertygad att de med insikt i barnpsykologi inte alltid uttalar sig om sånt här då det faller helt utan för ramen för deras kunskapsinhämtning. Vad skulle en barnpsykolog säga generellt att det var fel att hjälpas åt med barnen för? I din fantasi skulle jag säga.

Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan...

Var har jag skrivit att det är fel att hjälpas åt med barnen när man flyttat ihop?

Det jag syftar på är att man som separerad småbarnsförälder bör vara så osjälvisk och ansvarstagande att man ser till att lära känna en ny partner ordentligt och under en längre tid innan man drar in personen ifråga i barnens liv. Och absolut innan man flyttar ihop. Är man mån om sina barns väl och ve så ser man till att tillbringa mycket tid och lära känna en person i grunden innan man ger honom eller henne ansvar för dem.
Citera
2010-09-14, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det fattar jag inte, "många som talat om för henne"? Var kommer det ifrån?
Samtal om märket mellan mamman och personal förekommer i två anteckningar, den ena säger inte personalen emot eller bekräftar mammans teori om hjälmbandet, den andra finns det två tolkningar där den ena är att det är mamman som beskriver hur det ser ut av rädsla inför socmötet, den andra att det är personalen som ska ha visat hur det ser ut att ha gått till...menar du att det finns fler uppgifter? Är det i videoförhören?

Det finns inga "andra tolkningar". Det är du som fantiserar. Hon beskriver inte, det står klart o tydligt att det är dagisfröken som beskriver hur det ser ut, och visar med sin hand. Och personalen "bekräftar" inget, utan fotograferar skadorna för de är väldigt tveksamma till Z:s förklaring. Tyvärr gör de inget mer.
Citera
2010-09-14, 20:47
Bannlyst
Citat:
Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan...

Var har jag skrivit att det är fel att hjälpas åt med barnen när man flyttat ihop?

Det jag syftar på är att man som separerad småbarnsförälder bör vara så osjälvisk och ansvarstagande att man ser till att lära känna en ny partner ordentligt och under en längre tid innan man drar in personen ifråga i barnens liv. Och absolut innan man flyttar ihop. Är man mån om sina barns väl och ve så ser man till att tillbringa mycket tid och lära känna en person i grunden innan man ger honom eller henne ansvar för dem.

Den här killen hade ju inte sagt emot ändå, det hela hade bara tagit lite längre tid för att åstadkomma precis samma sak det hoppas jag att du åtminstone inser.
Citera
2010-09-14, 20:48
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den åsikten har du rätt att ha.

Fundera på hur långa relationer människor har med dagmamman, fritidspersonalen, dagispersonalen, fotbollstränaren osv osv..

Det är människor som man slänger över ansvaret för sitt barn på -- utan att känna kärlek, ömhet, innerlighet eller den där särskilda tilliten och lojaliteten inför.

Ansvarsfullt? Eller bara jävligt bekvämt?

Personligen skulle jag inte lämna en 1,5-åring som har svårt at tkommunicera med en person jag inte känner. Därför har jag aldrig gjort något sådant.

Samtidigt tycker jag att man måste skilja på professionell förskolepersonal som är utbildad och där det finns ett kontrollsystem runt och en snubbe man träffar på nätet.

Skulle du gett i princip hela ansvaret för din 1,5-åring till en perosn du träffa tpå nätet för några månader sedan? Tycker du att det är ansvarfullt föräldraskap?
Citera
2010-09-14, 20:48
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Saken är den att jag försvarar inte mamman, jag lyfter fram det ur FUP som motsäger det som sägs och i flera fall har det inte handlat om tolkningar utan direkta sakfel utifrån FUP.

Jag upplever också att man blir påhoppad så fort man inte traschar mamman, både jag och andra har blivit "anklagade" för att försvara mamman och att tycka att hon var en god mor...vilket i mitt fall är osant!
Jag kan dock inte hålla med när man skriver saker i tråden som presenteras som fakta och de är direkt felaktiga....ingen tolkningsfråga.
Citera
2010-09-14, 20:49
Medlem
Intensivs avatar
Ibland HAR man bårde rätt och skyldighet att bestämma över hur andra lever sina liv.
Ser man att ett barn är i fara har man den rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in