2010-09-14, 18:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Nej, men hon såg alla gamla skador, vilka ambulanspersonalen med övertygande samstämmighet alla uppmärksammat, och tyckt att det var mycket blåmärken på den lilla kroppen.

Jag vet inte vad ambulanspersonal brukar få se i sitt jobb, jag kan bara tro, och jag tror inte att de hade reagerat nämnvärt om det sett "naturligt" ut.
Var står det att de tyckte det var mycket blåmärken?

Såvitt jag kan läsa så uppger två av fyra att de regerade på blåmärken - den ena på blåmärken mot den vita kroppen - vilket är naturligt, eftersom blåmärken framträder mycket tydligt på en död eller döende männsika, de blir väldigt markanta. Två uppger att de noterat och registrerat märkena.

Att man reagerar - noterar är det inte detsamma som att man säger att de är många eller att barnet ser misshandlat ut.

Här kommer de dessutom till platsen för ett döende/dött barn där händelserna inte stämmer - vilket gör det helt naturligt att notera varje avvikelse per automatik - vilket innebär att enbart ett enda blåmärke borde ha räckt för att fastna på deras näthinna och noteras. Det ingår i jobbet.

Så var uppger de att det handlar om många märken? Är det uttalat, eller är det något du läst in själv?
Citera
2010-09-14, 18:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nej, men hon såg alla gamla skador, vilka ambulanspersonalen med övertygande samstämmighet alla uppmärksammat, och tyckt att det var mycket blåmärken på den lilla kroppen.

Jag vet inte vad ambulanspersonal brukar få se i sitt jobb, jag kan bara tro, och jag tror inte att de hade reagerat nämnvärt om det sett "naturligt" ut.
Nja, ambulanspersonalen uttryckte sig faktiskt inget om mängden utan snarare kontrasten...dvs att man kan misstänka att pojken varit död en stund och att cirkulationen helt upphört.
Citera
2010-09-14, 18:23
Medlem
Finns Fupen att ladda hem?
Med bilder?
Citera
2010-09-14, 18:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myza1973
Finns Fupen att ladda hem?
Med bilder?
FUP:en ligger några sidor längre bak, dock inte med bilder.
Citera
2010-09-14, 18:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Sedan skall man kanske inte fästa för mycket vikt vid vad en uppriven mamma säger (och lagt märke till för detaljer) när barnet just dött...
Citera
2010-09-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nja, ambulanspersonalen uttryckte sig faktiskt inget om mängden utan snarare kontrasten...dvs att man kan misstänka att pojken varit död en stund och att cirkulationen helt upphört.

Du har rätt! Mitt misstag!
Citera
2010-09-14, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Måste vara svårt att särskilja nya och gamla bland så många..
Det var till en privatperson hon klart och tydligt uttryckte: han hade inga blåmärken..

Han hade inga blåmärken ..... som tydde på att han var ihjälslagen..... eller nåt sånt?

Övertolka inte.
Citera
2010-09-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sedan skall man kanske inte fästa för mycket vikt vid vad en uppriven mamma säger (och lagt märke till för detaljer) när barnet just dött...

Det har du säkert fullständigt rätt i! Jag kan tänka mig att det kan bli "upptäckter" åt andra håller också, att man ser skador som inte finns...

Detta fruktansvärda, som man som förälder aldrig ska behöva se och uppleva!
Citera
2010-09-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ja, och det kanske är därför som den här tråden diskuterar Zannas agerande och person mer än GM. De flesta av oss orkar inte med att det finns så många kvinnor/mammor, som prioriterar sig själva och "utanverket" framför sitt barn. Jag vet inte om det är mera provocerande för oss kvinnor än för män. Ett tag trodde jag det, när jag trodde jag förstod vem som är man och vem som är kvinna här i tråden, men tror inte längre att det stämmer, för jag har nog missbedömt vem som är vad.

Det som ofta händer är att det finns en förklaring - i Z:s fall bl a ADHD - till att hon betett sig som hon har gjort. Det ska man däremot inte förväxla med att det är en ursäkt.

Hon var väl medveten om sin ADHD, framförde den ofta, och hon hade varit på ett "vårdhem" i ett halvår med Theo för att få hjälp att hantera sin situation och relation till Theo. Hon fick en kontaktperson från soc i Lerum. Hon kontaktades av soc i Mjölby. Om hon varit fullt ut medveten om sina begränsningar borde hon ha sett till att få en bra kontakt med soc som stöd. Men hon såg soc endast som ett hot, att de skulle ta Theo från henne. Varför, undrar jag, trodde hon att de skulle omhänderta honom? Det pekar väl på att hon insåg att något inte var bra. I första hand är det ju så att soc söker andra lösningar än fosterhem och det borde hon också ha vetat efter att ha haft så mycket kontakt. T ex fick hon ju kontaktperson i Lerum.

Med facit i hand hade det kanske varit bättre att han blivit omhändertagen även om jag inte tror att fosterhem är paradiset på jorden, men han hade åtminstone varit vid liv. Men dom gjorde ju, som jag ser det, allt rätt: kontaktperson och när hon flyttade rejäl varning till soc i Mjölby.

Håller absolut med i allt du skriver!
Citera
2010-09-14, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Han hade inga blåmärken ..... som tydde på att han var ihjälslagen..... eller nåt sånt?

Övertolka inte.
Det är väl du som övertolkar nu, för om jag minns rätt så sa hon inget om "som tydde etc....."
Citera
2010-09-14, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Det är väl du som övertolkar nu, för om jag minns rätt så sa hon inget om "som tydde etc....."

Jag skrev ett frågetecken efter mitt förslag. Jag gav förslaget för att visa att det kan ha en annan betydelse än den som du absolut vill ha det till.

Det är inte orimligt att anta att hon pratade om ihjälslagningen och tecken på den.
Citera
2010-09-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, de märkena kan inte ha uppstått av någon hjälmrem, det är helt klart!

Men ändå ger hon sig inte... Det är nu många som talat om detta för Z, men hon vidhåller i förhör 15/8 att det är så hon tror att det gått till. Precis som blåmärkena på mage/rygg som inte alls stämmer med vad hon säger, men hon tror ändå att det gått till så. Jag tycker det är ofattbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in