Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ett tag var trådens största fråga varför mamman inte medåtalades (misshandel/skyddande av brottsling). Svaret är att trots omfattande utredning har polis/åklagare inte hittat något som tyder på uppsåt hos mamman att dölja saker. Det finns ingen anledning att klandra polis för bristande utredning här - tvärtom. De har på intet vis givit frisedel till mamman, för att hon är just mamma. För att väcka åtal mot henne krävs att åklagaren kan påvisa uppsåt. Den här kvinnan förstod inte ens att det var fel att ljuga för soc efter armbrottet. Hon saknade uppsåt. Det hela är oerhört tragiskt.
Mamman är ordinerad Ritalin. Hon var efter dödsfallet orolig att sonen hade kommit åt hennes medicin.
PS beskrivs av vänner som godhjärtad och stresstålig. Allt låter fantastiskt. PS hade ett 9-10 år långt förhållande innan han träffade Ts mamma. Hans vänner var barnvakt åt T, och PS passade ibland vännernas barn. De köpte parets dagishistorier och tyckte att personalen var dålig som inte hade bättre koll på barnen. Dagispersonal beskriver PS som trevlig, öppen och pratsam - han inger förtroende. Mamman utbildar sig till undersköterska.
Ts dagis fotograferade hans skador 'ifall man skulle anmäla senare' (!!)
Nu kom dokumentationen till användning - i en mordutredning!
T föddes sex veckor för tidigt och fick därav nedsatt hörsel. I övrigt verkar han ha varit en vanlig liten kille, dock sen i utvecklingen. En rad med utredningar har gjorts, bl a epilepsi - utan att visa något.
Soc har funnits med i princip hela pojkens liv. Det tycker jag är mest skrämmande. Att det trots alla anmälningar kunde gå så här illa.
Allt enligt förundersökningen, som finns hos tingsrätten.
Mamman är ordinerad Ritalin. Hon var efter dödsfallet orolig att sonen hade kommit åt hennes medicin.
PS beskrivs av vänner som godhjärtad och stresstålig. Allt låter fantastiskt. PS hade ett 9-10 år långt förhållande innan han träffade Ts mamma. Hans vänner var barnvakt åt T, och PS passade ibland vännernas barn. De köpte parets dagishistorier och tyckte att personalen var dålig som inte hade bättre koll på barnen. Dagispersonal beskriver PS som trevlig, öppen och pratsam - han inger förtroende. Mamman utbildar sig till undersköterska.
Ts dagis fotograferade hans skador 'ifall man skulle anmäla senare' (!!)
Nu kom dokumentationen till användning - i en mordutredning!
T föddes sex veckor för tidigt och fick därav nedsatt hörsel. I övrigt verkar han ha varit en vanlig liten kille, dock sen i utvecklingen. En rad med utredningar har gjorts, bl a epilepsi - utan att visa något.
Soc har funnits med i princip hela pojkens liv. Det tycker jag är mest skrämmande. Att det trots alla anmälningar kunde gå så här illa.
Allt enligt förundersökningen, som finns hos tingsrätten.
Tack för ytterligare bra och klargörande information!
Ett barn med nedsatt hörsel har det svårt redan pga detta. Är inte något proffs på detta, men språkutvecklingen blir ju påverkad och han har antagligen inte kunna berätta på dagis t ex hur det är hemma. Har berättat med kroppen i stället. Blir sedan "pappa" arg för att han inte hör och därmed inte "lyder", så blir barnet ännu mera förvirrat. Uppenbarligen så har sjukhuset uppmärksammat hans problem, men inte förstått.....
Nej, jag vet inte vad jag ska skriva mer, men jag tycker att uppgifterna i Tuesdays inlägg styrker det som jag tyckte när jag såg kortet på honom på Z:s FB, nämligen att något inte stod rätt till. Men då var det så många som tyckte att han var en vanlig busig 2-åring och inget "fel".
Detta betyder förstås inte att jag försvarar varken PS eller Z!!!! Snarare är det väl så att soc, dagis och sjukvården borde agerat avsevärt kraftigare när de såg att lille T behövde betydligt mer omsorg och stöttning än han fick! En kraftig miss från "samhället" och förstås, Z och PS.
Och nu kommer jag inte att ändra åsikt. OBS jag tycker inte att inte är söt! Så j-a sorgligt.