2010-08-31, 16:55
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ett tag var trådens största fråga varför mamman inte medåtalades (misshandel/skyddande av brottsling). Svaret är att trots omfattande utredning har polis/åklagare inte hittat något som tyder på uppsåt hos mamman att dölja saker. Det finns ingen anledning att klandra polis för bristande utredning här - tvärtom. De har på intet vis givit frisedel till mamman, för att hon är just mamma. För att väcka åtal mot henne krävs att åklagaren kan påvisa uppsåt. Den här kvinnan förstod inte ens att det var fel att ljuga för soc efter armbrottet. Hon saknade uppsåt. Det hela är oerhört tragiskt.

Mamman är ordinerad Ritalin. Hon var efter dödsfallet orolig att sonen hade kommit åt hennes medicin.

PS beskrivs av vänner som godhjärtad och stresstålig. Allt låter fantastiskt. PS hade ett 9-10 år långt förhållande innan han träffade Ts mamma. Hans vänner var barnvakt åt T, och PS passade ibland vännernas barn. De köpte parets dagishistorier och tyckte att personalen var dålig som inte hade bättre koll på barnen. Dagispersonal beskriver PS som trevlig, öppen och pratsam - han inger förtroende. Mamman utbildar sig till undersköterska.

Ts dagis fotograferade hans skador 'ifall man skulle anmäla senare' (!!)
Nu kom dokumentationen till användning - i en mordutredning!

T föddes sex veckor för tidigt och fick därav nedsatt hörsel. I övrigt verkar han ha varit en vanlig liten kille, dock sen i utvecklingen. En rad med utredningar har gjorts, bl a epilepsi - utan att visa något.

Soc har funnits med i princip hela pojkens liv. Det tycker jag är mest skrämmande. Att det trots alla anmälningar kunde gå så här illa.

Allt enligt förundersökningen, som finns hos tingsrätten.

Tack för ytterligare bra och klargörande information!

Ett barn med nedsatt hörsel har det svårt redan pga detta. Är inte något proffs på detta, men språkutvecklingen blir ju påverkad och han har antagligen inte kunna berätta på dagis t ex hur det är hemma. Har berättat med kroppen i stället. Blir sedan "pappa" arg för att han inte hör och därmed inte "lyder", så blir barnet ännu mera förvirrat. Uppenbarligen så har sjukhuset uppmärksammat hans problem, men inte förstått.....

Nej, jag vet inte vad jag ska skriva mer, men jag tycker att uppgifterna i Tuesdays inlägg styrker det som jag tyckte när jag såg kortet på honom på Z:s FB, nämligen att något inte stod rätt till. Men då var det så många som tyckte att han var en vanlig busig 2-åring och inget "fel".

Detta betyder förstås inte att jag försvarar varken PS eller Z!!!! Snarare är det väl så att soc, dagis och sjukvården borde agerat avsevärt kraftigare när de såg att lille T behövde betydligt mer omsorg och stöttning än han fick! En kraftig miss från "samhället" och förstås, Z och PS.

Och nu kommer jag inte att ändra åsikt. OBS jag tycker inte att inte är söt! Så j-a sorgligt.
Citera
2010-08-31, 17:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Tack för ytterligare bra och klargörande information!

Ett barn med nedsatt hörsel har det svårt redan pga detta. Är inte något proffs på detta, men språkutvecklingen blir ju påverkad och han har antagligen inte kunna berätta på dagis t ex hur det är hemma. Har berättat med kroppen i stället. Blir sedan "pappa" arg för att han inte hör och därmed inte "lyder", så blir barnet ännu mera förvirrat. Uppenbarligen så har sjukhuset uppmärksammat hans problem, men inte förstått.....

Nej, jag vet inte vad jag ska skriva mer, men jag tycker att uppgifterna i Tuesdays inlägg styrker det som jag tyckte när jag såg kortet på honom på Z:s FB, nämligen att något inte stod rätt till. Men då var det så många som tyckte att han var en vanlig busig 2-åring och inget "fel".
Du menar att det skulle synas på barnet att han hade nedsatt hörsel?

Då är du mer skarpsynt än de flesta.

Citat:
Detta betyder förstås inte att jag försvarar varken PS eller Z!!!! Snarare är det väl så att soc, dagis och sjukvården borde agerat avsevärt kraftigare när de såg att lille T behövde betydligt mer omsorg och stöttning än han fick! En kraftig miss från "samhället" och förstås, Z och PS.

Och nu kommer jag inte att ändra åsikt. OBS jag tycker inte att inte är söt! Så j-a sorgligt.
Jag vidhåller att samhällets hål i skyddsnätet är den stora skandalen här och att mamman inte har skyddat Patrics misshandel av sonen medvetet.

Jag anser att det är stor skillnad på de fall vi tidigare diskuterat - där mamman medvetet skyddat barnmisshandlar och till och med bevittnat barnmisshandel - och detta fall.

Därav min annorlunda hållning i denna tråd.
Citera
2010-08-31, 17:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Läs ígenom vad hon skrivit. Tyvärr är det inte bara i denna tråd som hon går till angrepp mot personer i tråden och deras förmodade yrken och privatliv istället för att diskutera det som ämnet gäller ..dvs de som utsatt ett hjälplöst litet barn för nåt ofattbart.
Läs särskilt det hon skrivit till smileun, det har upprört många av oss och fått några att avstå från att kommentera något i denna tråd.
Man har full rätt att kritisera någons åsikt men har ingen som helst rätt att ge sej på debattörers liv eller yrkeserfarenhet.
Det får man göra i de trådar som är skapade av någon som vill ha åsikter om sin handel och vandel.
Det är i denna tråd - och det är i en tråd där du satt och blamerade ut dig och talade om att du i egenskap av någon som tog emot och utredde våldtäkter - redan på en gång misstrodde kvinnor som anmälde.

Misstror man kvinnor redan vid anmälan av hävd, så sitter man på fel arbetsplats, och bör byta yrke - och det står jag fast vid.

I övrigt uppvisar du en mycket obehaglig människosyn där du hela tiden väljer att baktala människor istället för att möta människor i PM eller diskussioner.

Jag hoppas för din omgivnings skull att du inte är lika falsk och obehaglig irl som du framstår som när du får agg till någon här på FB.
Citera
2010-08-31, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att det skulle synas på barnet att han hade nedsatt hörsel?

Då är du mer skarpsynt än de flesta.

Jag vidhåller att samhällets hål i skyddsnätet är den stora skandalen här och att mamman inte har skyddat Patrics misshandel av sonen medvetet.

Jag anser att det är stor skillnad på de fall vi tidigare diskuterat - där mamman medvetet skyddat barnmisshandlar och till och med bevittnat barnmisshandel - och detta fall.

Därav min annorlunda hållning i denna tråd.

Håller med dig Micro (mitt fetade) Hålen i skyddsnätet är verkligen en stor SKANDAL!
Citera
2010-08-31, 17:47
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Det är i denna tråd - och det är i en tråd där du satt och blamerade ut dig och talade om att du i egenskap av någon som tog emot och utredde våldtäkter - redan på en gång misstrodde kvinnor som anmälde.

Misstror man kvinnor redan vid anmälan av hävd, så sitter man på fel arbetsplats, och bör byta yrke - och det står jag fast vid.

I övrigt uppvisar du en mycket obehaglig människosyn där du hela tiden väljer att baktala människor istället för att möta människor i PM eller diskussioner.

Jag hoppas för din omgivnings skull att du inte är lika falsk och obehaglig irl som du framstår som när du får agg till någon här på FB.

Ursäkta, men nu får du väl ge dig! Hela ditt inlägg är ju en perfekt illustration till vad Intensiv påpekat för dig.

Jag har alltid förut tyckt att du haft kloka inlägg. Har du lånat ut ditt nick?

Jag har aldrig sagt att det syns att han har en hörselskada, men uppenbarligen har väl också sjukhuset uppmärksammat att det finns något problem och en hörselskada är inte "bara" en hörselskada. Det kan medföra mera problem.

Betr min åsikt om T, så är väl den bekräftad av Tuesdays uppgifter. OCH det betyder inte att han inte är söt, inte att han inte är värd kärlek etc etc, utan att jag faktiskt tycker att det ser ut som att något är fel. Tycker du på annat sätt, så OK.
Senast redigerad av Camdrea 2010-08-31 kl. 17:50.
Citera
2010-08-31, 18:02
Medlem
Intensivs avatar
Citat:

1. Jag har aldrig sagt att jag utredde våddtäktsanmälningar! Tråden finns kvar..Det skulle jag inte outa mej med även om det stämde. Det var din slutsats. Det finns många som har god insyn i de anmälningar som görs.
2. Vad i all världen fick dej att dra slutsatsen att jag utgår ifrån att anmälningar är falska?
Dina fantasier igen..som sagt..tråden finns väl kvar?
Däremot tycker jag att det finns alla skäl i världen att inte oreserverat köpa allt som man anklagar andra för. Och det FINNS anmälningar där man redan vid anmälningstillfället förstår att det inte stämmer .Av olika skäl. Rättsäkerheten igen. Det var kanske var det du vred till på nåt sätt?

Jag baktalar ingen..jag är ju HÄR och skriver så att du kan läsa!!
Nu är du där och har fantasier om mej och mitt uppträdande irl igen! Jag förstår att du är nyfiken..
Det här inte hemma här!
Citera
2010-08-31, 19:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
1. Jag har aldrig sagt att jag utredde våddtäktsanmälningar! Tråden finns kvar..Det skulle jag inte outa mej med även om det stämde. Det var din slutsats. Det finns många som har god insyn i de anmälningar som görs.
2. Vad i all världen fick dej att dra slutsatsen att jag utgår ifrån att anmälningar är falska?
Dina fantasier igen..som sagt..tråden finns väl kvar?
Däremot tycker jag att det finns alla skäl i världen att inte oreserverat köpa allt som man anklagar andra för. Och det FINNS anmälningar där man redan vid anmälningstillfället förstår att det inte stämmer .Av olika skäl. Rättsäkerheten igen. Det var kanske var det du vred till på nåt sätt?

Jag baktalar ingen..jag är ju HÄR och skriver så att du kan läsa!!
Nu är du där och har fantasier om mej och mitt uppträdande irl igen! Jag förstår att du är nyfiken..
Det här inte hemma här!
Att tala OM folk istället för TILL folk är att baktala - även om folk kan höra/läsa vad du säger om dem.

Att ställa sig frågande till hur du uppträder är inte att ha fantasier om hur du uppträder - handlade det om fantasier så skulle jag göra som dig, dikta ihop ett scenario och berätta om det som om det vore en sanning. Det gör jag inte - jag vänder mig TILL dig och ställer en fråga. En viss skillnad.
Citera
2010-08-31, 19:28
Medlem
Svar ja! Både socialen och dagis personalen har gjort fel! Och har inte mamman sätt något så vore det underligt har han misshandlat honom bara när hon var borta?????Var han rädd för henne eller??????
Åter igen vilken vidrig människa hoppas till 100 procent att han får kåken så han får vad han förkänar håller 1000 tummar på det!!!Upprepad misshandel och han vet vad han gjorde kan inte bli mer en kåken!
Annars är det fel på svenska rättsamhället om dom skyddar en sådan vidrig person!
Citera
2010-08-31, 19:31
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Att tala OM folk istället för TILL folk är att baktala - även om folk kan höra/läsa vad du säger om dem.

Att ställa sig frågande till hur du uppträder är inte att ha fantasier om hur du uppträder - handlade det om fantasier så skulle jag göra som dig, dikta ihop ett scenario och berätta om det som om det vore en sanning. Det gör jag inte - jag vänder mig TILL dig och ställer en fråga. En viss skillnad.

Efter ditt angrepp på Smilun så tror jag de flesta har förstått att det är nåt som är allvarligt fel med någons människosyn. Det har de dessutom gett uttryck för.
Och det är nog inte min de menar.
Du har lyckats flytta fokus i tråden från ämnet till personer du fattat agg till.
Nåra vågar inte säja vad de vill då de är rädda att råka ut för samma personliga påhopp som vi gjort.
Jag lämnar tråden nu så att jag inte triggar dej till nya stordåd.
Såg att du hade börjat hugga på Camdrea också...
Citera
2010-08-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Below
vet någon var förundersöknings protokollet kan finnas

Jag beställde det härifrån tidigare idag. Fick det på mail efter ett par timmar...
http://www.linkopingstingsratt.domstol.se/templates/DV_xform____17387.aspx
Citera
2010-08-31, 20:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Efter ditt angrepp på Smilun så tror jag de flesta har förstått att det är nåt som är allvarligt fel med någons människosyn. Det har de dessutom gett uttryck för.
Och det är nog inte min de menar.
Det är så enkelt, som att när f.d. rökare sitter och klagar på andra som röker för att de haft så dåligt omdöme och dålig karaktär att de började röka, så klingar det falskt - principen här var/är densamma.
Den f.d. rökaren blir inte en bättre och starkare person av att hacka på rökaren - ni blir inte bättre och starkare människor av att hacka på en mamma som faktiskt inte medvetet försatt sitt barn i denna situation - den som själv utsatt sina barn för samma risker blir definitivt inte mer hedervärd av att klanka ner på mamman.

Citat:
Du har lyckats flytta fokus i tråden från ämnet till personer du fattat agg till.
Jag har inte agg till någon - däremot förstår jag inte detta agg mot mamman och denna lynchmobb som bl a du drivit på. Hon har inte förtjänat den.

Citat:
Nåra vågar inte säja vad de vill då de är rädda att råka ut för samma personliga påhopp som vi gjort.
Jag lämnar tråden nu så att jag inte triggar dej till nya stordåd.
Tål man inte mothugg så bör man inte hoppa på andra - det är ett klokt val - det är väl ungefär så man önskade att det fungerade på skolgården också, tänk så fritt från mobbing det skulle vara då.
Citat:
Såg att du hade börjat hugga på Camdrea också...
Så en förklaring till ett ställningstagande och en hållning hon inte är van att se är ett påhopp? Jag har svårt att tänka mig att Camdrea uppfattade det så faktiskt.
Citera
2010-08-31, 20:23
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
jag tror faktiskt att mamman helt enkelt var dum.

Ja det kan säkert vara så. Eller helt enkelt att han är för dum i huvet för att fatta hur man tar hand om ett barn, och hon är för dum i huvet för att fatta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in