Hon hade arbete, hon hade endast ett barn, hon var enligt uppgift misshandlad av den biologiska fadern och befarade att han skulle skada barnet.
Ingenstans har det väl sagts att hon var en dålig mor, skrek åt sitt barn, vanvårdade barnet eller behandlade pojken illa?
Jag har svårt att se hur du kan peta in henne i den uppräknade gruppen faktiskt.
Eftersom jag inte vill kasta skit på henne - tror hon har det tillräckligt svårt ändå - så kommer jag inte att utveckla varför jag inlemmade henne i den här gruppen.
Exakt vad jag och några till försökt få fram. Mamman accepterade förklaringarna. Och varför skulle hon ifrågasätta läkarna ...?
En ung kvinna på 22 år - varför skulle hon inte lita på myndighetsfolk?
Det är ju just det hon inte gör. Hon trodde ju t ex att polisen ljög om att han misshandlats.
Hon lever i e n värld där man ljuger..även myndighetsfolk
Självklart har man sin dagisplats kvar, och det är som du säger att man samlar ihop. Jag vet ju inte hur det fungerar i den kommunen, men i min kommun var det så (när jag hade barn på dagis) att juli var avgiftsfri om man inte utnyttjade "uppsamlingsdagiset"... Det kan ju vara en orsak...
Så kan det vara. Men någon skrev här lite tidigare att om Z och P varit gifta, så hade de varit tvungna att ha T hemma på P;s semester - men så inte när man bara är sambo. Men det kan förstås vara som du säger, att de valde en gratismånad.... Sorgligt nog.
Mamman menar iallafall i förhör att PS var jättebra (hon har aldrig haft det bra i sitt liv förrän hon träffade PS, hävdar hon), efter det dåliga förhållandet med Ts far (som bl a ska ha försökt strypa henne men förundersökningen lades ner). Hon säger 'Om jag hade stannat kvar i det förhållandet skulle T inte ha överlevt'. Dvs i den tidigare relationen.
Mamman tar i början av utredningen till och med på sig blåmärken som PS har orsakat. Hon menar att det är naturligt för små barn att få dessa märken när man lyfter upp dem - därav rekonstruktionsfilmen med mamman, där hon visar hur hon brukade lyfta sonen.
När sonens arm hängde trodde mamman att pojken hade sovit på armen, som var svullen (dagen efter PS orsakat armbrottet). Hon gav sonen alvedon och bad PS ta honom till vårdcentralen. Hon skulle arbeta. Kvällen innan var hon så trött och tittade inte till sonen utan la sig och sov direkt.
Enligt Zanna har hon och Patric inte ljugit ihop något till socialtjänsten om denna händelse.
Patric ville visserligen att de skulle säga att Zanna varit ensam med Theo hela dagen. Zanna
förstod dock inte varför eftersom hon ju mycket riktigt varit hemma med honom hela
förmiddagen och tyckte de kunde säga det. Hon hade vid det tillfället ingen vetskap om att
Theo skulle ha ramlat på något sätt redan dagen/kvällen innan.
Vad beträffar det våld som Patric utövat mot Zanna, har inte något att tillägga utöver det hon
berättade vid det första förhörstillfället. Dvs. hon tycker inte att han skadat henne fysiskt på
något sätt.
Enligt biologiska pappan var mamman inlagd för missbruksproblem när de träffades. Han säger att hon har ADHD och medicinerar för detta. Han beskriver ett stormigt förhållande där 'båda puttade på varandra'.
tillägg: Det har tidigare (i februari i år, innan misshandeln) inkommit anmälan till soc utifrån oro för mammans tidigare missbruk och ADHD. Utredningen avslutades. Vid pojkens födelse var det anknytningsproblem och mor och baby bodde på hem för att få hjälp med detta.
Jag saknar ord efter att ha läst detta detta är ju ett totalt skandalfall av slarv och slapphet från berörda myndigheters sida. Anknytningsproblemen verkar ha funnits kvar om man läser ovan...jag har då aldrig träffat ngn normal mor eller far som går och lägger sig att sova hur trött man än utan att titta till sina barn......"trodde att han sovit på armen" ... här måste föreligga både ADHD och ngn form av utvecklingsstörning...en tjugotvååring med normal intelligens fungerar inte såhär...Hon resonerar ju som en 10-12 åring - inte underligt att socialhandläggarnas insatser här skall granskas av socialstyrelsen! Hur kunde de släppa denna kvinna "lös" ensam med ett litet barn -inte konstigt att hon hamnade i lag med den här uppenbare galningen som mördade hennes barn!
Och sjukhuset - talade de inte med henne när hon kom in med barnet - hur kunde de undgå att märka att det var ngt allvarligt fel på henne...Kan möjligen tänka mig att det har varit vikarierande jourläkare som rycker in bara för ngt pass då och då - varvid en patient som Theo "hamnar mellan stolarna" och blir "bortglömd" - det är sanslöst!!!
__________________
Senast redigerad av enannanamanda 2010-08-30 kl. 18:47.
Det är ju just det hon inte gör. Hon trodde ju t ex att polisen ljög om att han misshandlats.
Hon lever i e n värld där man ljuger..även myndighetsfolk
Ja vi tycker olika i frågan och det är väl bara att acceptera för oss bägge antar jag.
Så kan det vara. Men någon skrev här lite tidigare att om Z och P varit gifta, så hade de varit tvungna att ha T hemma på P;s semester - men så inte när man bara är sambo. Men det kan förstås vara som du säger, att de valde en gratismånad.... Sorgligt nog.
Det vet jag ingenting om, då jag inte var gift med barnens pappa. Men å andra sidan var de inte gifta, så den orsaken är det ju inte i detta fall. Jag tycker ändå att det är märkligt att man väljer att lämna ett så litet barn, under så lång tid som en hel dag, med en styvförälder som inte varit med i familjen så länge. Och med tanke på signalerna som dagispersonalen sett, så blir det än märkligare.
Ja vi tycker olika i frågan och det är väl bara att acceptera för oss bägge antar jag.
När dom frågade hur han fått blåmärken så hittade hon på att "de uppstod när jag lyfte upp honom" trots att det måste varit solklart vart de kom ifrån.
När dom frågade hur han fått blåmärken så hittade hon på att "de uppstod när jag lyfte upp honom" trots att det måste varit solklart vart de kom ifrån.
Hon har alltså gett förklaringar som går ut på att det är hon som orsakat skador på sonen. Jesses.
När dom frågade hur han fått blåmärken så hittade hon på att "de uppstod när jag lyfte upp honom" trots att det måste varit solklart vart de kom ifrån.
Detta är ju fakta som kommit fram i utredningen. Det torde inte ligga till grund för att ha olika åsikter om, som tidigare skribent skriver.
Jag saknar ord efter att ha läst detta detta är ju ett totalt skandalfall av slarv och slapphet från berörda myndigheters sida. Anknytningsproblemen verkar ha funnits kvar om man läser ovan...jag har då aldrig träffat ngn normal mor eller far som går och lägger sig att sova hur trött man än utan att titta till sina barn......"trodde att han sovit på armen" ... här måste föreligga både ADHD och ngn form av utvecklingsstörning...en tjugotvååring med normal intelligens fungerar inte såhär...Hon resonerar ju som en 10-12 åring - inte underligt att socialhandläggarnas insatser här skall granskas av socialstyrelsen! Hur kunde de släppa denna kvinna "lös" ensam med ett litet barn -inte konstigt att hon hamnade i lag med den här uppenbare galningen som mördade hennes barn!
Tjejen var helt klart inte mogen att ta hand om ett litet barn. Hon lastade dessutom på det ansvaret på en person (PS ) som inte heller var mogen den uppgiften.
Ska leta och se om jag hittar uttalandet från hennes anhöriga angående Ts mående sedan han och mamman flyttat ihop med PS.
När dom frågade hur han fått blåmärken så hittade hon på att "de uppstod när jag lyfte upp honom" trots att det måste varit solklart vart de kom ifrån.
Och jag vet visserligen inte hur hon eller GM lyfter upp ett barn, men jag tror nog inte att jag gett blåmärken till mina systerbarn när jag lyst dem och så e jag ändå en ovan person när det gäller just det eftersom jag inte har egna.
Men jag har inte sett blåmärken på den från min systers handhavande heller. Visst nån gång här och där om ungen trillat och slagit sig, men inte så annars