Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-10, 22:22
  #1153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Halloj,

Jag ska eventuellt börja studera i Stockholm till våren men har hört de mest fascinerande berättelser kring hur svårt det ska vara att få studentbostad. Stockholm är den största staden men har minst bostäder sett till antalet studenter (KTH, Karolinska, SU) i Sverige? Hur ska man undvika att få bo på gatan?

Allt handlar ju om vilka kriterier man har. Måste du ha ett eget rum eller lägenhet första veckan? Inte, då borde det inte vara något problem så länge du nöjer dig med att pröjsa lite extra och vara inneboende.

I vilket fall, jag började med att intresseanmäla studentrum taktiskt på SSSB, sen när det började bli brådis gick jag över till blocket. Där hittade jag snabbt, ganska dyrt, ett rum i en fräsch lägenhet med skönt folk.

Jag är inte särskilt socialt lagd men jag kunde välja och vraka mellan folk att bo hos med hjälp av blocket, bara att beté sig som fölk helt enkelt. (Nu hade jag dock den sjuka turen att få ett studentrum en vecka efter skolstart )

Men som sagt, det beror ju på vilken typ av person man är. Men jag tycker det vore dumt att avstå från att göra något man verkligen vill på grund av fruktan att stå utan tak över huvudet. Det löser sig alltid till slut.
Citera
2014-11-24, 13:18
  #1154
Medlem
omigals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdshit
Jo dom är schyssta.
Hittade lite bilder som jag tog när jag flyttade in.
Rummet är väl typ kvadratiskt med en liten hall. Hoppas du för någon översikt.
Enjoy!

http://i.imgur.com/SmDOVOW.jpg
http://i.imgur.com/RKD73RV.jpg
http://i.imgur.com/yMvPH0E.jpg
http://i.imgur.com/pwllKXo.jpg
http://i.imgur.com/dbMAfxs.jpg
http://i.imgur.com/uwQLbql.jpg

Är det glas mellan badrummet och rummet, eller helt öppet?
Citera
2014-11-27, 08:32
  #1155
Medlem
Triplefaces avatar
Har några frågor som det vore grymt om någon kan svara på.

Jag pluggar på KTH och har ganska många ködagar, ca 1700. Vill flytta till rum med pentry. De bästa alternativen som finns just nu verkar vara Domus på körsbärsvägen och Pax på Emmylundsvägen.

Är trafikbullret från valhallavägen ett stort problem om man bor på körsbärsvägen? Jag brukar sova med fönstret på glänt, är det otänkbart?

Om så är fallet får det nog bli Pax. Problemet där är väl att man kommer få fortsätta trängas på tunnelbanan. Någon som har erfarenheter därifrån?

Jag har använt sökfunktionen men hittade inte så mycket info.
Citera
2014-11-27, 14:38
  #1156
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Har några frågor som det vore grymt om någon kan svara på.

Jag pluggar på KTH och har ganska många ködagar, ca 1700. Vill flytta till rum med pentry. De bästa alternativen som finns just nu verkar vara Domus på körsbärsvägen och Pax på Emmylundsvägen.

Är trafikbullret från valhallavägen ett stort problem om man bor på körsbärsvägen? Jag brukar sova med fönstret på glänt, är det otänkbart?

Om så är fallet får det nog bli Pax. Problemet där är väl att man kommer få fortsätta trängas på tunnelbanan. Någon som har erfarenheter därifrån?

Jag har använt sökfunktionen men hittade inte så mycket info.

Min erfarenhet av Pax är att de gamla lägenheterna inte är så mycket att hänga i gran (du kanske vill ha de nya?). Men för 1700 dagar kan du väl i princip få vad du vill. Varför inte Embla, Lappis eller Frösunda?
Citera
2014-11-27, 19:30
  #1157
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Min erfarenhet av Pax är att de gamla lägenheterna inte är så mycket att hänga i gran (du kanske vill ha de nya?). Men för 1700 dagar kan du väl i princip få vad du vill. Varför inte Embla, Lappis eller Frösunda?

Har inte hört så mycket bra om Lappis, dessutom verkar det mest vara korridorrum där. Jag vill ha rum med eget kök. Embla hade varit intressant men tyvärr finns det inga lediga rum där just nu.. Och jag vill helst flytta hemifrån så fort som möjligt.

Frösunda verkar trevligt, men samma problem där, inga lediga rum. Sen så känns det lite segt att behöva fortsätta trängas i t-banan 8 på morgonen.

Lediga rum finns däremot i Kungshamra. Då tar man ju tuben från andra hållet i 5 minuter, inte alls lika trångt.

Ett alternativ är att vänta på att lediga rum i andra områden, annars så får det bli körsbärsvägen. Fick höra att det är bra ljudisolering, så får väl sova med fönstret stängt och köpa en fläkt.
Citera
2014-11-28, 13:40
  #1158
Medlem
Behöver någonstans att bo i början av januari. Kollade SSSB och de har ett par lediga rum i korridor. Det jag har att välja mellan är de rum som har minst ködagar. Det som finns att välja mellan nu är Pax/Strix/Lappkärrsberget.

Vill ha det så lugnt och rent som möjligt. Vilket borde jag välja?
Citera
2014-11-28, 17:36
  #1159
Medlem
bwahahahas avatar
Tror ni det är möjligt att få ett studentrum på Roslagstull nu till VT givet att jag sitter på ~510 dagar idag? Hur är Roslagstull förövrigt?
Citera
2014-11-28, 19:13
  #1160
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googi
Behöver någonstans att bo i början av januari. Kollade SSSB och de har ett par lediga rum i korridor. Det jag har att välja mellan är de rum som har minst ködagar. Det som finns att välja mellan nu är Pax/Strix/Lappkärrsberget.

Vill ha det så lugnt och rent som möjligt. Vilket borde jag välja?

Jag kan bara uttala mig om Lappkärrsberget genom att citera mig själv från en bit tillbaka i den här tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag bodde själv i korridor på Lappis när jag var student. Håller med om att det var väldigt orent i köket, men det blev som tur var aldrig värre än att det var bananflugor på somrarna (en annan korridor, vars kök inte alls var lika smutsigt, fick in råttor dock). I stor utsträckning skulle jag skylla oordningen på utbytesstudenter som helt enkelt inte verkade intresserade av att hålla rent när de ändå bara är i Stockholm en termin.

Jag råkade ut för kanske 2-3 mindre matstölder under de år jag bodde där, samt ett par jeans som stals från tvättstugan.

Överlag tycker jag ändå att det fanns en hel del charm i korridorslivet, och Lappis är ju väldigt bra läge för att plugga på SU i första hand, men även bra för KTH där jag gick. Man får bara utrusta sig med öronproppar så man kan sova inför tentadagar även om utbytesstudenter fixar utflyttningsfest i köket.

Pax och Strix har jag ingen personlig erfarenhet av, men vad jag vet så brukar utbytesstudenter ofta hamna på Lappis, så kanske kan man räkna med lite mer lugn och renhet på andra ställen, till exempel Pax eller Strix.
Citera
2014-12-06, 20:39
  #1161
Medlem
r4ll3s avatar
Jag tittar på en studentkorridor i Strix, 2700 kr/mån, 16 kvm, 10-månadershyra samt ingår el och bredband. Tycker det verkar väldigt billigt för att vara Solna/Stockholm. Endast ca 3 km till KI. Finns det någon hake jag missat här? Nån som känner till hur det är att bo där? Föredrar ordning och reda.
Citera
2014-12-07, 11:00
  #1162
Medlem
Hej,
Kan nån beskriva skicket på studentrummen på roslagstull(roslagstullsbacken) jämfört med forum?

har 600 ködagar och kan få ett rum på roslagstull. Har en polare som bor på forum och tycker dom är helt ok, skulle helst bo där men de har gått flera stycken runt 900 ködagar så vill inte chansa och tacka nej till roslagstull för att sedan stå helt utan rum.
Citera
2014-12-08, 13:24
  #1163
Medlem
Hur många ködagar brukar i regel behövas när man söker studentkorridor som ligger hyfsat nära KTH? Jag kommer ha stått i kö i ungefär 300 dagar på boplats när jag ska börja söka lägenhet. Behöver veta om det bara är att ge upp och packa väskorna och flytta till Linköping istället.

Värt att nämna är att jag kommer ha maximala 120 dagar på SSSB när jag får börja söka bostad.

Jag har kollat på minimum, medel och maximal kötid för de olika lägenheter men det säger mig inte så mycket. Jag vet t.ex. inte hur många lägenheter som uthyrs som ligger mellan minimum och medel i kötid. Många lägenheter ligger på medel 400 och minimum 50 o.s.v. så det är svårt att få en uppfattning om hur stor chans man har att få en lägenhet med 120 poäng.
__________________
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-12-08 kl. 13:39.
Citera
2014-12-10, 01:28
  #1164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Jag har kollat på minimum, medel och maximal kötid för de olika lägenheter men det säger mig inte så mycket. Jag vet t.ex. inte hur många lägenheter som uthyrs som ligger mellan minimum och medel i kötid. Många lägenheter ligger på medel 400 och minimum 50 o.s.v. så det är svårt att få en uppfattning om hur stor chans man har att få en lägenhet med 120 poäng.

Väldigt liten, men inte hopplöst. De rum som går med väldigt kort kötid är ofta i udda perioder, sällan vid terminsstart då det är mycket större söktryck (iofs så har ju det minskat i SSSB efter att de införde regeln att man redan måste vara student för att ens få stå i kön - det blev inte lika lätt att samla då).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback