Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-06, 22:10
  #1141
Medlem
Tips är att hyra en lokal istället. Säg att den ska användas som ateljé eller kontor och var diskret. Alternativt släng upp korten på bordet, att du tänker "använda" den som ateljé/ kontor men även bo där. Många hyresvärdar är faktiskt OK med det.
Citera
2014-10-06, 23:33
  #1142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Jag tror man får fråga sig själv i slutändan om det är värt att plugga i Sthlm eller inte. Som läget är just nu med bostäder bl.a. Inte att förglömma när man tågpendlar är de ofta förseningar som finns i och omkring anslutningarna till Stockholm. Framförallt på vintertid. Inte heller glömma vad ett pendelkort kostar i månaden med Sj/Sl.

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut i just Norrtälje. Ett tips kan vara att kolla mot Bålsta. Minns inte exakt hur det var, om det var där 1 utav pendeltågen började/slutade. Det kan vara bra. Annars också ut mot Haninge. Eller ett alternativ som dock innebär lite knepig pendel, en liten ort som heter Järna - Tåget går mot Södertälje - Bra kommunikationer därifrån till Sthlm.

Jag resonerar själv att ta utbildning i en annan stad, samla kötid i och omkring Sthlm för att efter utbildningen flytta. Det för att jag också får lite mer pengar att leva för som student, i och med att jag inte behöver lägga pengar på kommunikation; istället cykel
Nej det verkar inte vara optimalt på något sätt men jag är sugen på att köra på KTH:s bastermin och försöka komma in på industriell ekonomi via garantiplatsen då jag inte har några planer nu och har för dåligt HP/betyg för att komma in på utbildningen på vanligt sätt.

Så nej Stockholm är ingen dröm på något sätt men det är jävligt lägligt för min situation nu. Tack för alla svar jag ska fortsätta kika runt och se hur det blir =)
Citera
2014-10-08, 21:45
  #1143
Medlem
utan.att.stannas avatar
Med 8 år i sthlm bostadskö, kan man räkna med att få en sjysst studentlägenhet då? Alltså ikke korridor.
Citera
2014-10-08, 22:07
  #1144
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Med 8 år i sthlm bostadskö, kan man räkna med att få en sjysst studentlägenhet då? Alltså ikke korridor.


Kötid från 2006 är en mycket bra chans att få lägenhet i Sthlm via bostadskön.

Om man går in på deras hemsida: https://bostad.stockholm.se/
Så kan man titta på varje enskild studentbostad och se sin eventuella köplacering, man ser även de 3 med högst antal dagar. Bara att titta!

Lycka till!
Citera
2014-10-08, 23:31
  #1145
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gudja, etta på ettor på Djurgården bla. Cool.
Citera
2014-10-09, 11:36
  #1146
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Vill bara höja ett varningens finger för er som har tänkt skaffa korridorsrum på lappis. En del kök (mitt bland annat) är fan det värsta jag sett, skitigare kök får man leta efter, en sanitär olägenhet helt enkelt. Har varit med om att få mat snodd, samt privata tallrikar. Flyttar in nytt folk inför varje termin (samt sommar) så har knappt koll på vem som bor här. Hade fan behövt lås i kyl/frys också och inte bara i ett av skafferierna man får. Har haft vägglöss också på köpet.

Antar att jag drog en nitlott vad det gäller korridor. Är annars en trevlig atmosfär har omkring med mycket fester (om man nu gillar det). Nackdel är att det ligger avsides, känns som man bor ute på landet i princip.

Jag bodde själv i korridor på Lappis när jag var student. Håller med om att det var väldigt orent i köket, men det blev som tur var aldrig värre än att det var bananflugor på somrarna (en annan korridor, vars kök inte alls var lika smutsigt, fick in råttor dock). I stor utsträckning skulle jag skylla oordningen på utbytesstudenter som helt enkelt inte verkade intresserade av att hålla rent när de ändå bara är i Stockholm en termin.

Jag råkade ut för kanske 2-3 mindre matstölder under de år jag bodde där, samt ett par jeans som stals från tvättstugan.

Överlag tycker jag ändå att det fanns en hel del charm i korridorslivet, och Lappis är ju väldigt bra läge för att plugga på SU i första hand, men även bra för KTH där jag gick. Man får bara utrusta sig med öronproppar så man kan sova inför tentadagar även om utbytesstudenter fixar utflyttningsfest i köket.
Citera
2014-10-13, 18:23
  #1147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisfmg
Är med där redan! Tror jag har ställt mig i nästan olika 10 köer idag... Hur ser det ut med typ Norrtälje och dylika städer i periferin? En timme tåg kanske man får räkna med :S

Bodde i Norrtälje när jag började studera medans jag samlade sssb poäng. Campus Roslagen är bara studentbostäder och har ingen kö utan snarare först till kvarn efter att de som pluggar i Norrtälje fått sina. Kunde flytta in några dagar efter jag jag gjorde intresseanmälan på deras hemsida. Restid vänjer man sig vid efter några veckor men visst svor man lite för sig själv när man skulle åka nattbuss kl 4 en söndagsmorgon från Stockholm men överlag rätt schysst.
Citera
2014-10-13, 19:40
  #1148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uloop
Bodde i Norrtälje när jag började studera medans jag samlade sssb poäng. Campus Roslagen är bara studentbostäder och har ingen kö utan snarare först till kvarn efter att de som pluggar i Norrtälje fått sina. Kunde flytta in några dagar efter jag jag gjorde intresseanmälan på deras hemsida. Restid vänjer man sig vid efter några veckor men visst svor man lite för sig själv när man skulle åka nattbuss kl 4 en söndagsmorgon från Stockholm men överlag rätt schysst.
Jag anmälde mig på den nu det lät ju lovande. Det kanske funkar ändå verkar ta 60 min från Norrtälje till tekniska högskolan. Som man bäddar får man ligga osv kanske? Nattbuss semipackad klockan 4 låter ej som en höjdare iof
Citera
2014-10-13, 19:49
  #1149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisfmg
Jag anmälde mig på den nu det lät ju lovande. Det kanske funkar ändå verkar ta 60 min från Norrtälje till tekniska högskolan. Som man bäddar får man ligga osv kanske? Nattbuss semipackad klockan 4 låter ej som en höjdare iof
Låter som ett bra alternativ enligt mig. Det tar typ 40-50min beroende på vart man bor annars i stockholm med om man tar bussar, tunnelbana osv. med byten. Tex. västerort till universitetet. Samt att bussarna brukar gå i tid till skillnad ifrån pendeltåg och dyl. vintertid.

Är man ute och härjar på helgerna finns det alltid en soffa att krascha på eller en säng att dela
Citera
2014-11-10, 02:41
  #1150
Medlem
Rädd för att flytta till Stockholm pga bostadsbrist?

Halloj,

Jag ska eventuellt börja studera i Stockholm till våren men har hört de mest fascinerande berättelser kring hur svårt det ska vara att få studentbostad. Stockholm är den största staden men har minst bostäder sett till antalet studenter (KTH, Karolinska, SU) i Sverige? Hur ska man undvika att få bo på gatan?
Citera
2014-11-10, 02:50
  #1151
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Där finns bostadsköer särskilt för studenter. Börja med att sätta upp dig där. Det löser sig alltid ska du se.
Citera
2014-11-10, 17:48
  #1152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Halloj,

Jag ska eventuellt börja studera i Stockholm till våren men har hört de mest fascinerande berättelser kring hur svårt det ska vara att få studentbostad. Stockholm är den största staden men har minst bostäder sett till antalet studenter (KTH, Karolinska, SU) i Sverige? Hur ska man undvika att få bo på gatan?


Om du har jobb så är väl det bästa att köpa en lägenhet eller en tomt och bygga ett hus i utkanten.

Bygger du ett hus så kan du hyra rum till studenter och rent av gå med vinst samtidigt som du bor där; köper du lägenhet någorlunda centralt kan du hyra ut den under helgerna för omkring 1000kr/natten.

Det är iaf vad jag hade gjort om jag var i behov utav boende och kommit in på något jag verkligen vill läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback