2018-09-18, 08:36
Medlem
AreYouBacks avatar
Låga odds att Jonas Gardell blir invald?
Citera
2018-09-18, 20:48
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Låga odds att Jonas Gardell blir invald?

Skulle säga att det är skyhöga odds på det.
Citera
2018-09-20, 23:54
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Skulle säga att det är skyhöga odds på det.

Det stämmer kanske. Men jag kan gissa att SA vill göra sig populära igen.
Citera
2018-09-26, 03:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det stämmer kanske. Men jag kan gissa att SA vill göra sig populära igen.

Varför skulle de? De vill hålla distans till pöbeln. Och gudskelov för det.
Citera
2018-09-26, 03:54
Medlem
Nix-registrets avatar
Det senaste avsnittet i Arnault-såpan handlar om den täta kopplingen mellan Forum och DN:s och Expressens kulturredaktioner. Kan detta påverka framtida inval?

Att nya ledamöter bör sakna en alltför tät koppling till Forum-/Kris-gänget står redan klart. Men vågar man avmodernisera/avkorrumpera sig så mycket att man väljer in iallafall någon som helt saknar koppling till Bonnierkoncernen?

Citat:
Jag arbetade i tre omgångar på Forum, sammanlagt nästan ett år. På dagarna jobbade jag i ett kontor på gatuplan med Cecilia och på kvällarna i källaren. Jean-Claude Arnault ordnade ett sommarjobb på Dagens Nyheters kulturredaktion åt mig. Det var han som ringde den dåvarande kulturchefen, Maria Schottenius, och rekommenderade mig. Samma vecka träffade jag henne på en poesiläsning i källaren och fick jobbet. Hon var en trogen gäst tillsammans med stora delar av sin redaktion och så gott som samtliga ”viktiga” DN-skribenter. Jag minns många av dem: Det äldre pensionerade gardet med Ingela Lind, Birgit Munkhammar (med maken Magnus Bergh) och Madeleine Gustafsson. Alla de medelålders, som utgjorde själva kärnan i Forums verksamhet. Sara Danius, Hans Ruin, Aris Fioretos, Jenny Högström, Thomas Götselius och Anders Olsson kom regelbundet. Jag minns lite småprat med filmkritikern Helena Lindblad. DN:s översättare Anders Bodegård kom också på allt. Ola Larsmo talade på Forum om fängslade författare. Jag minns Kristian Petri, som på den tiden medverkade i DN. Calle Pauli kom jämt. Ledarsidans Göran Rosenberg var också en trogen gäst.

Mängder av yngre skribenter var också på plats, precis som jag själv. Till exempel Malte Persson, som verkligen ville in i gänget kring Jean-Claude. Vi ville alla lära känna de viktigaste personerna på Dagens Nyheter. Vi ville få jobb på tidningen eller i alla fall få in en fot som skribenter. Det var därför vi hängde på Forum. Ofta dök gamla DN-profiler som Horace Engdahl upp. Oftast med sin hustru Ebba, som regelbundet framträdde på soaréerna. Ibland trycktes hennes bidrag senare i DN.

http://www.tsnok.se/sv/2018/och-annat/det-kom-ett-mejl/3500/
Citera
2018-10-02, 14:42
Medlem
lampross avatar
Som sagt blir det inget Nobelpris i litteratur i år. Det blir två pris nästa år (2019) istället.

https://www.svenskaakademien.se/press/svenska-akademien-skjuter-upp-2018-ars-nobelpris-i-litteratur

Länk från i maj i år. En del nytt har hänt sedan dess, men uppenbarligen ligger beslutet om "inget pris i år" fast.

Med det sagt, dessa anser jag är värdiga litteraturprisvinnare (för 2019):

. Michael Moorcock (1939-), engelsk författare som jämförts med Mervyn Peake, William Blake, Raymond Chandler och Tolkien. I sitt "multiversum"-projekt har han skapat ett metaverk av andlig makt och styrka som kommer att stå sig härifrån och bra länge. Q.v. exempelvis The War Hound and the World's Pain (1981).

. Guillaume Faye (1949-), fransk författare som med konceptet "arkeofuturism" skapat en livaktig bas för en radikal konservatism. Verk: Archeofuturism, Why We Fight.

. Larry Niven (1938-), amerikan som med verk som Ringworld och Neutron Star skapat lyrisk poesi av stramt astrofysiska berättelser.

. Botho Strauss (1944-), tysk författare som med Kopistens misstag och Anschwellender Bockgesang skapat en ny konservatism för den bildade läsaren.
Citera
2018-10-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det senaste avsnittet i Arnault-såpan handlar om den täta kopplingen mellan Forum och DN:s och Expressens kulturredaktioner. Kan detta påverka framtida inval?

Att nya ledamöter bör sakna en alltför tät koppling till Forum-/Kris-gänget står redan klart. Men vågar man avmodernisera/avkorrumpera sig så mycket att man väljer in iallafall någon som helt saknar koppling till Bonnierkoncernen?

http://www.tsnok.se/sv/2018/och-annat/det-kom-ett-mejl/3500/

Att det fanns en nära "personkemi" mellan DN: s kulturredaktion och Forum har man ju anat tidigare, men så här nära?
Citera
2018-10-02, 20:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att det fanns en nära "personkemi" mellan DN: s kulturredaktion och Forum har man ju anat tidigare, men så här nära?
Från DN:s kulturredaktions sida ansågs väl den ytterst nära relationen vara en acceptabel och önskad intimitet mellan de två parterna. Numera verkar Wiman & Co inte vilja erkänna och problematisera den intima relationen till Forum som verkar ha funnits.

Tillägg: Länken som Nix-registret gav har tidigare getts i en annan tråd: (FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)
Senast redigerad av schizophrenia 2018-10-02 kl. 20:04.
Citera
2018-10-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Från DN:s kulturredaktions sida ansågs väl den ytterst nära relationen vara en acceptabel och önskad intimitet mellan de två parterna. Numera verkar Wiman & Co inte vilja erkänna och problematisera den intima relationen till Forum som verkar ha funnits.

Tillägg: Länken som Nix-registret gav har tidigare getts i en annan tråd: (FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)

Att Malte Persson "verkligen ville in i gänget kring Jean-Claude" är en annan fascinerande upplysning för dem av oss som minns honom från hans bloggande under de här åren, ungefär mellan 2005 och 2010. Då, på bloggen och som gästande skribent i olika tidningar, verkade han ha väldigt litet gemensamt med den halvt flummiga, halvt "språkmaterialistiska" estetik som verkar ha grasserat på Forum.
Citera
2018-10-03, 07:54
Medlem
Svenska Akademien har, skriver Tomas Steinfeldt i Südduetsche Zeitung, varit på nedgång länge (Svd idag) och nämner senare pristagare som syn för sägen: Dario Fo, Elfriede Jelinek, Svetlana Aleksijevitj och Bob Dylan. (Doris Lessing skulle man kunna tillägga, kanske också Harold Pinter).
Han skriver att Svenska Akademien i sig är mer intresserad att lysa i världen än litteraturen.

Det är inget nytt. Detta har varit ett narcissistiskt drag i Akademien länge. Med postmodernismens intåg i den gamla högt respekterade Akademien började de segdragna dödsryckningarna. Det ena prisvalet efter det andra var ägnat att provocera istället för att lyfta fram världens bästa litteratur. Kanske såg Knut Ahnlund något ytterst viktigt att protestera mot när HE valdes in. Men han tillhör långt ifrån den mest märklige i Akademien. Senare inval har slagit den litteraturintresserad allmänhet med större häpnad.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-10-03 kl. 07:58.
Citera
2018-10-03, 11:28
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Svenska Akademien har, skriver Tomas Steinfeldt i Südduetsche Zeitung, varit på nedgång länge (Svd idag) och nämner senare pristagare som syn för sägen: Dario Fo, Elfriede Jelinek, Svetlana Aleksijevitj och Bob Dylan. (Doris Lessing skulle man kunna tillägga, kanske också Harold Pinter).
Han skriver att Svenska Akademien i sig är mer intresserad att lysa i världen än litteraturen.

Det är inget nytt. Detta har varit ett narcissistiskt drag i Akademien länge. Med postmodernismens intåg i den gamla högt respekterade Akademien började de segdragna dödsryckningarna. Det ena prisvalet efter det andra var ägnat att provocera istället för att lyfta fram världens bästa litteratur. Kanske såg Knut Ahnlund något ytterst viktigt att protestera mot när HE valdes in. Men han tillhör långt ifrån den mest märklige i Akademien. Senare inval har slagit den litteraturintresserad allmänhet med större häpnad.

Citat:
Nobelprisets undergång...
...skulle vara att det ena året tillfredsställa populasen med ett posthumt pris till Astrid Lindgren. Andra året skulle eländet gå till Bob Dylan och sedan skulle allt vara slut och förbi.
(FB) Nobelprisets undergång...

Profetiskt.
Citera
2018-10-03, 12:20
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Associerar direkt till en replik från en av romanfigurerna i Jersilds Vi ses i Song My som kom på 60-talet;

Fackföreningsmannen säger apropå den offentliga debatten ungefär "i vår fackpress diskuteras ju detta ständigt och det är ju där debatten ska föras och inte i något jävla förrum till Svenska Akademin"

Nej, fy sjutton för det aderton och deras otillständige sekreterare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in