2004-04-28, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Svår fråga. P.O. Enquist, kanske, om han inte hinner bli för gammal. Peter Englund skulle man kanske kunna tänka sig kommer på tal.

Menar du allvar? PE blev invald för typ 2 år sen...
Citera
2004-04-28, 01:43
Medlem
MooGyMaNs avatar
B-O Gavne
Citera
2004-04-28, 10:29
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Vilka är ni?
Varför kan ni detta?
Hur kan ni detta?

Är lite imponerad dock....vet inte ens varför denna Akademien finns eller vad den gör.

Här skulle man kunna svara med en syrlig kommentar om ungdomens bristande literatur och kulturintresse, men det tänker jag inte göra utan besvarar din första fråga med:
en helt vanlig person med stort intresse för just de ovannämnda konstformerna.
Citera
2004-04-28, 10:41
Medlem
TicTacs avatar
Kan inte låta bli att föreslå Chakademus. Med hans CV borde han redan ta upp en plats
Citera
2004-04-28, 11:09
Medlem
Bleeps avatar
Ska det vara 'politiska' meriter så ligger nog Kallifatides bra till. Lidman och Myrdal är nog fööööör politiska. Annars tror jag på P.O. Engqvist. Personlig favorit är Ernst Brunner. Om inte Horace fixar in lilla frugan; Ebba skulle nog inte tacka nej...

Jag skulle gärna se en idéhistoriker i Akademin. Skit samma vilken.
Citera
2004-04-28, 11:40
Medlem
Jag måste erkänna att jag när en hemlig dröm om att bli invald i akademien när jag blir äldre. Är ju 25 nu, så jag har nog några år på mig att märkas, så att jag kan väljas in. Jag tänker inte jobba speciellt för att bli invald, men det vore sjukt coolt att bli invald.

OT, typ: Allas vår litteraturforskare Schück (som jag inte kommer ihåg förnamnet på nu) vägrades inträde i akademien av Oscar II, första gången i modern tid som en kung utnuttjat sin vetorätt. Anledning? Han hävdade att Schück var för "kosmopolitisk" *host*kroknäsa*host*. Så kunde det gå i vårt vackra land på den gamla "goda" tiden.
Citera
2004-04-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Jag måste erkänna att jag när en hemlig dröm om att bli invald i akademien när jag blir äldre. Är ju 25 nu, så jag har nog några år på mig att märkas, så att jag kan väljas in. Jag tänker inte jobba speciellt för att bli invald, men det vore sjukt coolt att bli invald.

OT, typ: Allas vår litteraturforskare Schück (som jag inte kommer ihåg förnamnet på nu) vägrades inträde i akademien av Oscar II, första gången i modern tid som en kung utnuttjat sin vetorätt. Anledning? Han hävdade att Schück var för "kosmopolitisk" *host*kroknäsa*host*. Så kunde det gå i vårt vackra land på den gamla "goda" tiden.
Lärdomsgiganten Henrik Schück blev invald men jag vet inte vilket år, tror det var på 30-talet.
Citera
2004-04-28, 13:05
Medlem
Jo, han blev invald, men det var i andra nomineringen. Den första gången han var aktuell sa vår fine konung stopp...
Citera
2004-04-28, 13:10
Medlem
Rubbermans avatar
Vad gör denna förnämliga tråd här under Övrigt?
Med denna höga kvalité platsar den med bestämdhet under litteratur.
/Moderator
Citera
2004-04-28, 18:10
Medlem
Peter Harolds avatar
Vad sysslar dom med?

Förlåt en okunnig fråga; men jag undrar vad man pysslar med som ledamot av svenska akademin? Är det ett 9-5-jobb? Vore intressant att se deras rollbeskrivning.

Tack för ordet!
Citera
2004-04-28, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Förlåt en okunnig fråga; men jag undrar vad man pysslar med som ledamot av svenska akademin? Är det ett 9-5-jobb? Vore intressant att se deras rollbeskrivning.

Tack för ordet!

http://www.svenskaakademien.se/SVE/

"Den främsta uppgiften skulle vara att arbeta på svenska språkets "renhet, styrka och höghet", dvs. dess klarhet, uttrycksfullhet och anseende.
För att uppnå det målet skulle Akademien bland annat utarbeta "en Svensk ordabok och Gramatica, jemte sådana Afhandlingar som bidraga Kunna till stadga och befordran av god Smak".

Man ger bla ut SAOL, Svenska akademiens ordlista samt SAOB, svenska akedemiens ordbok.

Ett litet delsvar i alla fall.
Citera
2004-04-28, 23:37
Medlem
De har uppdraget att utse Nobel-pristagaren i litteratur bl a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in