Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-03, 09:38
  #7669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleshbone
Finns det ingen som skulle kunna ladda upp oasen 2? Har googlat och sökt igenom flera hundra sidor här på FB utan något resultat!

Uppskattas!

Här finns FUP till Oasen 2 - 5012 sidor intressant läsning...

Del 1: OASEN 2 del 1

Del 2: OASEN 2 del 2
Citera
2012-08-03, 09:44
  #7670
Medlem
samotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Vad menar du?
Var straffet för långt?
Var det fällande dom på klen bevisning?
Var de dömda egentligen oskyldiga?
Vilket är det du menar?

Klart att det var för lång, alltså Bernos straff.Att döma nån på livstid för indicier när det kommer till livstids fängelse är absurt.Det spelar inte roll om de dömda är skyldiga eller inte, det ska bevisas annars är det inte rättssäkert mål.Det är dans mellan domarna,åklagarna, kommunalrådet i Tälje och Sveriges riksdag. Därför har den så kallade ledaren fått livstid, men det kommer nya ung tuppar som tar över.Det dröjer inte länge.Allt är inte spikad, finns hovrätt kvar.Tror inte att det går till HD.
Citera
2012-08-03, 09:52
  #7671
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoti
Klart att det var för lång, alltså Bernos straff.Att döma nån på livstid för indicier när det kommer till livstids fängelse är absurt.Det spelar inte roll om de dömda är skyldiga eller inte, det ska bevisas annars är det inte rättssäkert mål.Det är dans mellan domarna,åklagarna, kommunalrådet i Tälje och Sveriges riksdag. Därför har den så kallade ledaren fått livstid, men det kommer nya ung tuppar som tar över.Det dröjer inte länge.Allt är inte spikad, finns hovrätt kvar.Tror inte att det går till HD.
Du verkar ha missförstått det mesta. Antingen bedöms man skyldig eller inte, på indicier eller annan bevisning. Och befinns man skyldig får man föreskrivet straff. Man får inte lägre straff beroende på typen av bevisning. Livstid för BKs brott är knappast anmärkningsvärt.
Citera
2012-08-03, 10:04
  #7672
Medlem
samotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du verkar ha missförstått det mesta. Antingen bedöms man skyldig eller inte, på indicier eller annan bevisning. Och befinns man skyldig får man föreskrivet straff. Man får inte lägre straff beroende på typen av bevisning. Livstid för BKs brott är knappast anmärkningsvärt.
För vilka brott några utpressningar,ska han ha livstid? Nej jag har inte missförstått du försöker läsa det till dig.Utan det är utom rimligt tvivel att den tilltalade begått gärningen.Om bevisningen inte har sådan styrka ska åtalet ogillas, finns inget om anstiftan om mord.Ska man tro en pundare som Dany, dessutom familj- medlem.Det var inga arbetare som dödades det kunde vara i princip vem som helst. Kanske nån som hade spel skulder, de hade många fiender.Så det finns inte antagande men man kan lyfta upp de ändå men måste bevisas också.
Citera
2012-08-03, 11:02
  #7673
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoti
Just det brottslighetens logik, vad är den för dig??? Att alla ledare för MC-gängen borde sättas på livstid för de är just ledare. Telefonkontakter mellan inblandade, är det förbjudet att ringa sina vänner? De har inget på honom förutom några utpressningar som han borde dömas till, för han närvarade. Offret alla tre var av utländskt härkomst, ingen av de hade rent mjöl i påsen.När en kriminell dödar en kriminell brukar straffet vara sällan livstid och speciellt om de är utlänningar. Rådande verkligheten är att politiker i hela Sverige håll-de andan för ett fällande dom.Spelar inte roll vad jag tror om han är oskyldig eller inte.
Jag tror att åklagare och polis vill dra upp detta till HD för att få ett prejudikat som de sedan kommer att använda mot MC gäng och andra organisationer. Det har länge talats om att det behövs en lag liknande RICO i Sverige men många har missat hur starkt prejudikat är i våra domstolar. Lyckas de få prejudikat från detta fall som är uppmärksammat där folket kräver fällande dommar kan det bli svettigt att vara med i organiserad brottslighet i framtiden. Kan tom bli så att det inte längre behövs vetskap om vilket brott som skall begås utan att deltagande någonstans i kedjan räcker för fullt straffansvar.

Fallet är lite unikt på så sätt att åklagaren lagt fram brottsligheten som systematisk istället för enskilld som varit gängse norm i våra domstolar. det här fallet kan få stor verkan på hur dommar faller i framtiden.
Citera
2012-08-03, 11:06
  #7674
Medlem
samotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror att åklagare och polis vill dra upp detta till HD för att få ett prejudikat som de sedan kommer att använda mot MC gäng och andra organisationer. Det har länge talats om att det behövs en lag liknande RICO i Sverige men många har missat hur starkt prejudikat är i våra domstolar. Lyckas de få prejudikat från detta fall som är uppmärksammat där folket kräver fällande dommar kan det bli svettigt att vara med i organiserad brottslighet i framtiden. Kan tom bli så att det inte längre behövs vetskap om vilket brott som skall begås utan att deltagande någonstans i kedjan räcker för fullt straffansvar.

Fallet är lite unikt på så sätt att åklagaren lagt fram brottsligheten som systematisk istället för enskilld som varit gängse norm i våra domstolar. det här fallet kan få stor verkan på hur dommar faller i framtiden.
Ja det tror jag också faktiskt, behövs inte HD. Det räcker att domarna är fastställda, sen har de prejudikat de kan gå efter.
Citera
2012-08-03, 11:35
  #7675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoti
Ja det tror jag också faktiskt, behövs inte HD. Det räcker att domarna är fastställda, sen har de prejudikat de kan gå efter.
Frågan är väl om dessa domar ens kommer bli fastställda i hovrätten, tror det kommer bli lindrigare straff som döms ut där.
Citera
2012-08-03, 11:49
  #7676
Medlem
samotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUFVUDSTADEN
Frågan är väl om dessa domar ens kommer bli fastställda i hovrätten, tror det kommer bli lindrigare straff som döms ut där.
Det trodde jag från början också, men nu blir jag mer tveksam till det. Vad är det för signal man sänder till Sveriges medborgare? Skattebetalare har ståt för notan.Fallet är politiskt, sen ser man vad som händer i Malmö,Göteborg tror de vill statuera exempel.Staten är sällan förlorare, de har auktoritet att göra det dem vill göra.
Citera
2012-08-03, 11:49
  #7677
Medlem
har nu läst domen till sidan 111 och jag måste säga att jag inte riktigt förstår de som klagar på domen, jag tycker att den är otroligt bra skriven än så länge, visst den bygger på indicier och teknisk bevisning, men åklagarna har lyckats att följa en röd tråd och teknikerna har gjort ett strålande jobb med att koppla ihop olika personer med olika telefoner, plus att det finns ett stort antal avlyssningstimmar. Dessutom har tingsrätten haft lite hängslen och livrem när dom faktiskt i princip bortsett från bah*nans vittnesuppgifter.
Efter att ha läst dels fup:en och nu 111 sidor av domen så kan jag ana att den största missen dom gjort var att anlita snorungarna att stjäla mopederna och att dom brände upp dom så pass nära brottsplatsen, detta har gett poliserna en bra start i utredningen eftersom dom kunde koppla mopparna till snorungarna som sedan kunde kopplas till högre uppsatta i nätverket.
Nu ska jag fortsätta läsa, puh
Citera
2012-08-03, 11:51
  #7678
Avstängd
femfemfems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Här finns FUP till Oasen 2 - 5012 sidor intressant läsning...

Del 1: OASEN 2 del 1

Del 2: OASEN 2 del 2

Stort tack!!
Citera
2012-08-03, 11:54
  #7679
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoti
Ja det tror jag också faktiskt, behövs inte HD. Det räcker att domarna är fastställda, sen har de prejudikat de kan gå efter.
Läs på lite var TR, HR och HD har för prejudicerande kraft. TR är prejudicerande men inte lika starkt som HR som har väldigt mucket lägre kraft i sina dommar än vad HD har. Jag tror att det finns ett stort intresse för åklagare, polis och samhället i övrigt att lyfta detta fall till HD av anledningen att en lag liknande RICO är väldigt svår att utforma och få igenom i en riksdag där folk sitter och pratar om 'individers egna ansvar'.
Citat:
Ursprungligen postat av HUFVUDSTADEN
Frågan är väl om dessa domar ens kommer bli fastställda i hovrätten, tror det kommer bli lindrigare straff som döms ut där.
Jag håller med, men det är inte det viktiga i det här fallet. Allt handlar om hur man skall tolka någons deltagande i organiserad brottslighet. Även om det blir betydligt mindre tid för de inblandade finns det ett intresse av att ha en dom i högre instans att hänvisa till i nästa fall där man åtalar en ciggaretimportör, en liga som pysslar med beskyddarverksamhet, människo- eller drogsmugglare och andra mer organiserade former av brottslighet som står över den vardagliga gatubrottsligheten med personrån och folk som slänger en gubbe här och där.

Det här fallet är en tyst atombomb som håller på att brisera. I tråden pratar folk om en maffia och ocrganiserad brottslighet som om det var något nytt. Jag vågar nog säga att vi haft maffialiknande organisationer i Sverige sedan 50 talet (minst) bara att de varit mer diskreta och inte lika kaxiga som SN varit. Tar man en titt på MC gäng som ofta anklagas för att vara brottsyndikat är de mer smidiga i sin brottslighet och gör inte så mycket väsen av sig. Juggarna hade sitt men hade en gräns de inte gick över och de höll sig i skinnet, SF har alltid varit tysta och skött sitt på sin kant utan att göra väsen av sig för allmänheten, osv. SN däremot har inte haft några som helst spärrar och det kommer nu alla att få betala för, girigheten tog över.
Citera
2012-08-03, 14:11
  #7680
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
BK är satt bakom lås för evigt. Men vem tar över. Spelet, importen från colombia, utlåningsverksamheten till alla småföretagare...spriten, cigaretterna...etc? Ja vem blir syrianernas nästa king?

förmodligen killarna som får en liknande dom om 3-5 år...

tycka vad man vill om Polisens generella resultat, men här visar dom att dom kan om dom vill!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback