Resultat: .
0%
röster
2012-04-16, 15:00
Medlem
menopels avatar
Någon som har något nytt ang. när den inställda omgången ska spelas?
2012-04-16, 15:58
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menopel
Någon som har något nytt ang. när den inställda omgången ska spelas?

Verkar vara snack om att den ska spelas den 25 april. Det är röd dag i Italien då. Det officiella bör komma idag i alla fall.
2012-04-16, 17:26
Medlem
zachs avatar
Kan å en sidan köpa att man ställer in matcherna. Är ju givetvis fruktansvärt. Har själv vägrat gotta mig i bilderna då han faller ihop. Och blir ju givetvis ännu jävligare veta hans familjebakgrund. En liten tröst i eländet är ju att Udinese tar hand om det finansiella för systern.

Samtidigt så är det svårt att dra gränsen för när man ska ställa in och inte. För en Primavera-laziale gjordes det ju inte här om veckan. Nu vet jag inte exakta historien där, men hade han varit upp och tränat med dom stora grabbarna så... Eller hade det ens förändrat nåt?
Och låt säga en inflytelserik tifoso går bort, som känner halva laget han supportrar, ställer man in då eller måste det laget spela? Vi kommer ju ihåg hur ovillig man vara att ställa in nåt när Sandri sköts och ultras såg till fotbollen fick pausa. Och om en president dör? Fanns det på tapeten ställa in nåt när Pescaras målvaktstränare och målvaktslegend Francesco Mancini dog? Eller kommer dom ställa in nåt nu när legendariska Carlo Petrini (som spelat i ungefär hälften av italiens lag och vittnat om den utbredda massdopingen han påstår pågått) gick bort idag?

Jävligt svårt det här...
2012-04-16, 17:34
Medlem
K.R.I.Ts avatar
Läste att matcher ska spelas nu i helgen, och matcherna som blev inställda spelas nästa vecka på tisdag och onsdag. Kan inte ge er en källa på det dock.
2012-04-16, 18:13
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Kan å en sidan köpa att man ställer in matcherna. Är ju givetvis fruktansvärt. Har själv vägrat gotta mig i bilderna då han faller ihop. Och blir ju givetvis ännu jävligare veta hans familjebakgrund. En liten tröst i eländet är ju att Udinese tar hand om det finansiella för systern.

Samtidigt så är det svårt att dra gränsen för när man ska ställa in och inte. För en Primavera-laziale gjordes det ju inte här om veckan. Nu vet jag inte exakta historien där, men hade han varit upp och tränat med dom stora grabbarna så... Eller hade det ens förändrat nåt?
Och låt säga en inflytelserik tifoso går bort, som känner halva laget han supportrar, ställer man in då eller måste det laget spela? Vi kommer ju ihåg hur ovillig man vara att ställa in nåt när Sandri sköts och ultras såg till fotbollen fick pausa. Och om en president dör? Fanns det på tapeten ställa in nåt när Pescaras målvaktstränare och målvaktslegend Francesco Mancini dog? Eller kommer dom ställa in nåt nu när legendariska Carlo Petrini (som spelat i ungefär hälften av italiens lag och vittnat om den utbredda massdopingen han påstår pågått) gick bort idag?

Jävligt svårt det här...

Inte särskilt svårt i mina ögon. När någon aktiv som dessutom hade en relation till väldigt många spelare inom fotbollen, prompt faller ner och dör fotbollsplanen så är det onekligen ett speciellt fall. Det finns ett emotionellt band som leder till ett extremt chocktillstånd som inte är i närheten av dina andra exempel.
2012-04-16, 19:00
Medlem
bloodysamurais avatar
http://media.tumblr.com/tumblr_m2kfdm24lQ1qzm0ro.jpg

"Officiellt beslut fattas senare i dag. Minst fem klubbar - Inter, Chievo, Genoa, Napoli och Udinese - motsätter sig ovanstående förslag. Dessa klubbar vill istället att den 34:e omgången spelas som vanligt i helgen och att den inställda omgången flyttas till onsdag 25 april."

Personligen hoppas jag att det blir som ovan. Att flytta på bestämda speldagar känns rätt idiotiskt.
Senast redigerad av bloodysamurai 2012-04-16 kl. 19:02.
2012-04-16, 20:27
Medlem
bloodysamurais avatar
Här är de officiella speltiderna. 34:e omgången spelas som planerat.

http://www.gazzetta.it/Calcio/16-04-2012/beretta-divisioni-club-nette-spero-prevalga-serenita-91946567597.shtml
2012-04-16, 22:41
Medlem
TKD_1337s avatar
Stor respekt till Di Natale och Udinese från mig och många andra fotbollssupportrar:

Citat:
Udinese will take care of Piermario Morosini's sister, says Di Natale

Udinese's captain Di Natale said: "We know the situation of his sister and we as a team, the club, and Udinese for Life have decided to help her because she is in real need. It is essential to stay by the side of Piermario's sister for her entire life. She needs us and we want to help, both for her and for Mario.

http://www.guardian.co.uk/football/2012/apr/16/udinese-piermario-morosini-di-natale

Mer om ämnet:

Citat:
It has been claimed, in turn, that it is not the screening but the emergency response which needs to be improved – with Corriere della Sera's Massimo De Luca arguing that every sporting centre in the country should have a defibrillator. "It is not acceptable that we should worry about, for example, the standard of lighting inside stadiums being good enough for TV, and yet not worry about how to save the lives of the participants and spectators," he writes.

In Morosini's case it is not known yet what caused his death, with initial reports suggesting a heart attack or aneurysm, but doctors insisting we will not know until after an autopsy. That has not stopped people from demanding answers. How quickly was a defibrillator available to the doctors on the pitch? Where were the traffic police whose car was parked across the entrance? Why was there not a full-time cardiologist on hand? In other words, could more have been done?

All of these matters should, and will, be investigated in due course. The Players' Association, Football Federation and Minister of Sport have all promised to review existing policies. But the truth is that we simply don't know the answers to any of these questions, and there is a danger that in the rush to accuse we lose sight of what actually matters. On Saturday afternoon a young, bright and warm human being lost his life. And no quantity of blame assigned is going to bring him back.

http://www.guardian.co.uk/football/blog/2012/apr/15/piermario-morosini-livorno-serie-b-italy
2012-04-17, 00:00
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Inte särskilt svårt i mina ögon...

Kanske det är så enkelt, att det är vart dödsfallet inträffar som ska styra, men känns ändå inte helt... lätt. Eller ens säkert helt rätt. Visst blir det symboliskt och större genomslagskraft än så går ju knappt att få, men för mig är det en bisak även om jag kan köpa andra tänker så. Men du nämner kriterier som relation till många – nåt säkerligen en globetrotter som Mancini oxå hade. Du nämner aktiv, det var Lazio-Mirko oxå. Men blev han mindre värd bara för att han va en primavera-spelare? Eller blir det mindre acceptabelt att sörja bara för att han inte trillade av pinn på planen? Nu vet jag inte, men det är ju faktiskt fullt möjligt han stod flera i Lazio tightare än vad Morosini stod de flesta i dagens Udinese. För att inte tala om Inter, vars Moratti ju ville hoppa spel. Men känns lite populistiskt av alla att sörja, ta chansen att visa sin ofantliga medmänsklighet. Vore ju rätt opassande annars. Men desto lättare att inte visa sympatier för de vars öde inte på samma sätt når rampljuset.

Är rätt så o-PK att ens yppa tanken, men ligger lite i Zamparinis "livet går vidare"-tänk. Inte av likgiltighet eller brist på medlidande eller något sånt, men finns så många fall av tragiska öden nära eller inuti fotbollen som aldrig uppmärksammas, vars död och anhörigas sorg inte får den respekt den förtjänar.

Ta Sandri som exempel. En simpel supporter som oss andra, som blev ett politiskt brännbollsträ, ett ofrivilligt argument för att hata poliser. Incidenten skakade fotbollsitalien ungefär som Usa skakades av 11/9. Men hänsyn visades först när gli ultras hotade jämna varenda arena med marken. Nu har han blivit en symbol, en legend vi kommer tala om för barnbarnen, men när det hände va han ett otyg hos de som tog beslutet att stoppa spel.

Och Carlo Petrini avled mycket möjligt av sviterna av den kontinuerliga doping han påstod fanns inom fotbollen. Något som han påstod även tog kol på hans son. Skulle Zeman varit en granskande journalist hade han dykt ner i fallet med skallen före, men trots att Juve i nutid kan vittna om övermedicinering under sin senaste fina EPOk så träffar hans bortgång... Ingen. Utan han förblir en persona non grata, nån man inte pratar om, nån man inte minns. Och gör man det, så vill man det inte. Ingen klocka ringer för honom idag. Här inne skrivs det inte en rad om det. Kommer inte ens titta, men gissar gazzettan och dom andra tidningarna tillägnar honom kanske ett par meningar. Sen är det ett stängt kapitel. Känns sorgligt. Inte nödvändigtvis helt fel kanske, men som sagt, är splittrad.

Morosini va säkert en fin kille, vad man läser verkar han tom varit en underbar sådan. Men är lika säker på att fler är det. Personer som oxå är värd att minnas och hedras. Men jag har inte lika lätt att avgöra på vilket vis hedrandet bör ske.
2012-04-17, 00:22
Medlem
Citat:
Morosini va säkert en fin kille, vad man läser verkar han tom varit en underbar sådan. Men är lika säker på att fler är det. Personer som oxå är värd att minnas och hedras. Men jag har inte lika lätt att avgöra på vilket vis hedrandet bör ske.
Fast det kommer alltid vara skillnad på folk och folk. Säger inte att det är rätt, men det är så det är. Ett mord på Anna Lindh kommer alltid få mer uppmärksamhet än ett likadant mord på en slumpmässig arbetare på Volvo.

Och eftersom det aldrig kommer finnas möjlighet att hedra alla människor lika mycket måste man välja... och då blir det så att mer offentliga människor helt enkelt får mer uppmärksamhet.

Inte nå vidare svårt i min bok.
Senast redigerad av Calciatore 2012-04-17 kl. 00:24.
2012-04-17, 08:26
Medlem
4522s avatar
Citat:
Kanske det är så enkelt, att det är vart dödsfallet inträffar som ska styra, men känns ändå inte helt... lätt. Eller ens säkert helt rätt. Visst blir det symboliskt och större genomslagskraft än så går ju knappt att få, men för mig är det en bisak även om jag kan köpa andra tänker så. Men du nämner kriterier som relation till många – nåt säkerligen en globetrotter som Mancini oxå hade. Du nämner aktiv, det var Lazio-Mirko oxå. Men blev han mindre värd bara för att han va en primavera-spelare? Eller blir det mindre acceptabelt att sörja bara för att han inte trillade av pinn på planen? Nu vet jag inte, men det är ju faktiskt fullt möjligt han stod flera i Lazio tightare än vad Morosini stod de flesta i dagens Udinese. För att inte tala om Inter, vars Moratti ju ville hoppa spel. Men känns lite populistiskt av alla att sörja, ta chansen att visa sin ofantliga medmänsklighet. Vore ju rätt opassande annars. Men desto lättare att inte visa sympatier för de vars öde inte på samma sätt når rampljuset.

Är rätt så o-PK att ens yppa tanken, men ligger lite i Zamparinis "livet går vidare"-tänk. Inte av likgiltighet eller brist på medlidande eller något sånt, men finns så många fall av tragiska öden nära eller inuti fotbollen som aldrig uppmärksammas, vars död och anhörigas sorg inte får den respekt den förtjänar.

Ta Sandri som exempel. En simpel supporter som oss andra, som blev ett politiskt brännbollsträ, ett ofrivilligt argument för att hata poliser. Incidenten skakade fotbollsitalien ungefär som Usa skakades av 11/9. Men hänsyn visades först när gli ultras hotade jämna varenda arena med marken. Nu har han blivit en symbol, en legend vi kommer tala om för barnbarnen, men när det hände va han ett otyg hos de som tog beslutet att stoppa spel.

Och Carlo Petrini avled mycket möjligt av sviterna av den kontinuerliga doping han påstod fanns inom fotbollen. Något som han påstod även tog kol på hans son. Skulle Zeman varit en granskande journalist hade han dykt ner i fallet med skallen före, men trots att Juve i nutid kan vittna om övermedicinering under sin senaste fina EPOk så träffar hans bortgång... Ingen. Utan han förblir en persona non grata, nån man inte pratar om, nån man inte minns. Och gör man det, så vill man det inte. Ingen klocka ringer för honom idag. Här inne skrivs det inte en rad om det. Kommer inte ens titta, men gissar gazzettan och dom andra tidningarna tillägnar honom kanske ett par meningar. Sen är det ett stängt kapitel. Känns sorgligt. Inte nödvändigtvis helt fel kanske, men som sagt, är splittrad.

Du verkar ha lite problem i att se vad jag menar, att dö på planen, där man ska utöva sitt arbete och sin passion varje dag och varje helg är något speciellt. Det sänder signaler till andra spelare inom samma skrå. Di Natale har till exempel helt plötsligt börja prata om att eventuellt sluta. Det är starka känslor. Sen hade varken Mancini eller Mirko lika starka band till så många aktiva spelare. Det kan jag nästan lova. Morosini var med på i princip varenda ritiro i sex år, med Udineses snurr på spelare + framträdanden i varenda ungdomslag kan du ju tänka dig hur många ansikten han träffat under tiden. Och dessutom påverkat med sin starka livshistoria och personlighet.

Tro mig, du blir inte en bättre människa av att resonera som du gör.
2012-04-17, 10:10
Medlem
Tycker att det är fint att ställa in. Calcio är inte en sport som är vid sidan om livet. En show, eller spektakel som fortsätter oavsett. Calcio är en naturlig del av livet.

Man har hanterat situationen bra. Inte minst Udinese...

Samtidigt är det inte fel att diskutera runt ämnet. Vafan tom Zamparini lyckades hålla en respektfull och diplomatisk ton, även om han naturligtvis hade en avvikande mening. Kan naturligtvis uppstå situationer då det blir "inflation" i hedrande, gränsdragningar eller utnyttjas politiskt, sportsligt osv. Det kan man gott vara uppmärksam på.

Angående Carlo Petrini så var han väl aktiv under ungefär samma period som Ricky Bruch:
http://www.youtube.com/watch?v=RpqksKiImCk&feature=player_detailpage#t=97 s

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in